BABEL:

UN MÓN DE LLENGÜES

Una Caça del tresor basada en Internet
Activitat creada per:
Àlex Gimeno
Per a 3r i 4t d'ESO
 
"Tota llengua és un temple, en el qual hi ha tancada, com un relicari, l'ànima de qui parla" (Oliver Wendell Holmes)
 


 
"Empra el llenguatge que vulguis i mai podràs expressar sinó allò que ets" (Ralph W. Emerson)
 

Introducció 

Un món de llengües. Aquesta és la característica principal del nostre planeta. Tots nosaltres coneixem, sabem o hem sentit a parlar llengües properes a nosaltres, com poden ser l'anglès, el francès, l'italià, el portuguès... Però què sabem del "naj", del "birmanès", del "tolowa", del "maltès" o de les anomanedes "llengües papuanes"?

Déu n'hi do! Quin embolic? Doncs sí, estem envoltats de moltes, de moltíssimes llengües. Així doncs l'objectiu d'aquesta cacera és doble: d'una banda ens permetrà conèixer la gran diversitat lingüística que impera al nostre planeta, però també ens permetrà introduir-nos en el complicat món de "les relacions lingüístiques" aprenent quina és la distribució de llengües al món i coneixent d'altres sistemes d'escriptura molt diferents al nostre.

Us hi animeu? De ben segur que sí! Continueu llegint i contesteu les preguntes del següent apartat tot fent servir el llistat d'enllaços que trobareu a la secció de "Recursos d'internet" d'aquesta cacera. En acabat penseu una mica en tot el que heu descobert i arrisqueu-vos a contestar La Gran Pregunta. Afineu la vostra llengua i gaudiu d'aquesta àmplia diversitat!!!

Per realitzar aquesta activitat obriu un document word on donareu resposta a totes les preguntes d'aquesta caça.

 

 


Preguntes

1. Quantes llengües es parlen, aproximadament, al món en l'actualitat? Per què les llengües s'agrupen en "famílies lingüístiques"? Elabora un llistat amb les principals famílies lingüístiques existents avui dia al món.

2. La situació més normal al món és la del bilingüisme. Demostra-ho buscant tres països de cadascun dels cinc continents (Europa, Àsia, Amèrica, Àfrica i Pacífic) on es parlin més d'un idioma en el seu territori estatal.

3. A veure si ets capaç d'esbrinar què signifiquen els següents conceptes:

a. Llengües naturals

b. Llengües artificials

c. Llengües mortes

d. pidgins

4. Quina és la llengua més parlada al món? Quin lloc ocupa l'espanyol? I el català? Quines són les llengües menys parlades?

5. La imatge que apareix sota el títol representa el planisferi amb diferents maneres de dir "Hola" en diversos idiomes i amb diferents alfabets. Busca, en 10 idiomes diferents, com es diu "Hola" i informa't també sobre quin seria l'alfabet que utilitzarien en cada cas.

D'altra banda, les noves tecnologies són una eina cada cop més important, i en més d'una ocasió ens poden servir per cercar informació d'allò més curiosa i sorprenent. Si fas una bona cerca podràs contestar la següent pregunta: Com es traduiria al turc, al noruec a l'afrikaans, al thai i al malai el mot "pau" del català?

6. La següent graella presenta la distribució aproximada de llengües i parlants en els diferents continents. Tot i això, es troba incompleta. La teva tasca consisteix a acabar d'enllestir-la.

CONTINENT
NOMBRE
PARLANTS
ÀSIA
1.445
abc
EUROPA
abc
1.620.225
abc
1.798
491.557
AMÈRICA
abc
27.977
OCEANIA
1.496
abc
Total general
abc
5.657.986

7. Què en saps de l'euskera? I del frisó? Cerca informació i fes un breu text expositiu on comentis aspectes rellevants sobre el seu origen, territoris on es parla, dialectes i variants, situació actual...

8. A quines llengües pertanyen els següents alfabets?

 

9. Ara fem un pas més endavant. Dels alfabets de l'activitat anterior, intenta esbrinar en quins territoris (països o nacions) és emprat i quines diferents llengües el fan servir.

10. Elaborem un mapa lingüístic. Imprimeix-te aquest mapa i intenta situar les principals llengües del món en el lloc que li correspongui.

 

 


La gran pregunta

Tants caps, tants barrets! Sí que és complicat tot plegat, oi? Qui ens ho hauria de dir que el món fos tan complicat, fins i tot per a les llengües!!!

En aquesta cacera hem fet un repàs quantitatiu a les diferents llengües del món, hem vist que presenten diferents sistemes d'escriptura, que poden presentar variants, i que les noves tecnologies ens poden donar un cop de mà en aquest mar de llengües. Tot i això hauríem d'anar més enllà. A partir del material que has consultat per respondre les activitats precedents, et convido a reflexionar, pensar i recordar tota la informació possible per tal de donar resposta a aquestes qüestions:

1. Quina creus que és la relació que podem establir entre el nombre de parlants d'una llengua i la seva estabilitat social, cultural...? Podem considerar que la "bona salut" d'una llengua depèn exclusivament del seu nombre de parlants? Quins problemes presenten les llengües sense estat?

2. Aquesta gran diversitat lingüística existent al nostre món ha provocat que al llarg de la història tinguéssim la necessitat de buscar un sistema de comunicació de caràcter internacional. Així, per exemple, a l'edat mitjana ho va ser el llatí, als segles XVI-XVII, el castellà; al segle XVIII, el francès i des del XIX fins a l'actualitat ho ha estat l'anglès. Per quins motius creus tu que és necessària l'existència d'una "llengua internacional"?

3. Els alfabets són la manifestació escrita d'una llengua. Ara bé, què creus tu que ha provocat que existeixin diferents alfabets que representin llengües diverses?



Recursos d'Internet

Consulta les següents adreces web per donar resposta a les 10 qüestions d'aquesta caça.

Recorda, però, que per donar resposta a La Gran Pregunta has de partir de la teva reflexió i opinió personals.

Pàgines de referència: Clicant en cada enllaç aniràs a parar a una pàgina que et permetrà conèixer més sobre les llengües del món i les seves característiques.