|   
   L'AVE A SANT FELIU DE BUIXALLEU 
          
 
 Introducció 
           
          Estudiaré 
          l'impacte de les obres de l’AVE al municipi de Sant Feliu de Buixalleu.
     Durant 
          tot el seu recorregut, el tren d’alta velocitat espanyol produirà 
          diversos afectes als diferents pobles i municipis. L’efecte principal 
          és la expropiació d'aquelles cases situades enmig del 
          recorregut de 
          l’AVE, que caldrà tirar a terra; però al propietari d'una 
          casa que l’AVE li passi just pel costat no li pagaran diners ni li faran 
          ni donaran res, encara que aquelles cases tindran grans problemes per 
          afectes del soroll. També s'ha destrossat molta natura; un greu 
          impacte ambiental, ja que han hagut de tallar molts boscos i  com 
          a consequència han desaparegut els hàbitats dels animals. Els 
          camps expropiats han d'estar com a màxim a 8 metres de l'aresta 
          exterior del tren, però això només pels terrenys 
          classificats com a rústics, és a dir, camps i boscos. 
          En el cas de terrenys classificats com urbans o cases i edificacions 
          rurals, aquella distància s’ha reduït a 5 metres.
    Cent 
          tres expropiats    A 
          Sant Feliu de Buixalleu, entre camps, boscos, cases, finques, carreteres, 
          camins, pous, etc., 103 persones o empreses han estat afectades per 
          l’AVE. Entre aquests afectats també hi ha l’Ajuntament, al qual 
          li han expropiat terrenys de darrera, a més d'alguns camins propietat 
          municipal i d’altres terrenys. En total han estat afectats uns 15 km2, 
          d’aquests uns 14 km2 han estat expropiats i els restants ( 726 m2 ) 
          són ocupacions temporals durant el temps que fan les obres i 
          de "imposición de servidumbre", és a dir, una part del 
          terreny expropiat que agafen amb el qual poden fer el que vulguin sense 
          ser de la seva propietat encara. Entre aquestes 103 persones afectades 
          també hi ha la Generalitat de Catalunya a la qual han estat afectats 
          2.023 m2, dels quals 624 m2 són d’ocupacions temporals i de "imposiciones 
          de servidumbre" . La RENFE també ha estat afectada amb uns 15 
          km2, dels quals 675 m2 són d’ocupacions temporals i de "imposiciones 
          de servidumbre".
   Un 
          exemple d'expropiació: dos prats, arbres 
          de regadiu, un camp d’eucaliptos, un altre de pins, una casa, tres terrenys 
          urbans, dos horts i arbres de secà; total: 14.127 m2.  
   
         Masovers 
           
          Tractem 
          ara d'un dels propietaris al que han expropiat més terreny. Entre 
          els quasi 38.000 metres quadrats expropiats, hi ha una casa que està 
          situada entre la via de la RENFE i la que es realitzarà ara per 
          l’AVE. La casa està a dos metres de la via de manteniment i a 
          6 metres de les vies per on passarà el tren d’Alta Velocitat 
          Espanyola. També hi ha varis camps de pollancres i algun caminet. 
          Pels camps expropiats no han tingut cap problema, però per la 
          casa sí, perquè a l'estar entre dues vies, doncs tenen 
          i tindran molt de soroll encara que hi posin tanques de protecció 
          de so. Els massovers que hi viuen, voldrien que la casa quedi expropiada; 
          però clar, per poder expropiar la casa, l'AVE hauria de passar 
          just pel mig i això en aquest cas no es produeix. Però 
          al mateix temps, els masovers no volen marxar ja que fa 72 anys que 
          hi viuen en aquella casa; l’home va néixer allà i malgrat  
          tots els problemes que tenen amb l’AVE són capaços de 
          suportar-ho tot per viure allí.
    Els 
          masovers s’han queixat que l'apisonadora que es fa servir, els està 
          destruint les parets ja que cada dos per tres hi surten esquerdes. Els 
          treballadors de l’AVE de tant en tant van allà amb ciment i arreglen 
          les finestres, però això no és cap solució. 
          També quan hi passen els màquines, els vidres es mouen 
          i ha arribat a trencar-se algun.
  A 
          l'Ajuntament tenen els advocats que porten tot el cas de l’AVE. El preu 
          encara no està definit, ja que no es farà cap proposta 
          econòmica fins que l’AVE no estigui quasi acabat i fins que no 
          es fixin els preus negociats amb els advocats.
  
 Pollancres 
             Un 
          altre expropiat té un camp de pollancres prop del pont del Bord, 
          per on hi travessa un torrent. Amb aquest torrent, segons ell, hi hauran 
          bastants problemas perquè el tub que han posat per canalitzar-lo 
          està situat massa amunt, de manera que quan el torrent vagi bastant 
          ple l’aigua s'anegaran tots els camps del voltant amb aigua i sorra 
          i això destruirà la collita. Pel que fa als pollancres, 
          per culpa de l’AVE, els ha hagut de tallar massa petits i ara és 
          impossible trobar un lloc on poder vendre uns arbres que encara no han 
          estat formats ni produeixen fusta. Respecte al preu, ha hagut de fer 
          el mateix que tots els afectats: firmar uns papers conforme donen llibertat 
          als advocats perquè negociïn  amb els responsables 
          de l’AVE.
 Desallotjament 
             A 
          un altre dels sis afectats li han expropiat,  entre la casa i els 
          terrenys del seu voltant, uns 30.000 metres, és a dir, 3 hectàrees. 
          La casa està col•locada a 7 metres de l’AVE, i per això 
          van demanar que li expropiessin ja que en aquesta situació ningú 
          seria capaç de viure-hi ja que és molt molest. El propietari 
          va haver de fer fora de la casa al llogater, pagant-li determinada quantitat 
          per desallotjament.
  Respecte 
          a la casa, encara no hi ha res decidit ja que només han firmat 
          un paper conforme els advocats poden negociar els preus. De moment només 
          els han pagat 1.000 € per l’acta d’expropiació i, a més 
          a més, quan els paguin difinitivament els hi abonaran un tant 
          per cent per retard de pagament. La casa la van tirar a terra el març 
          del 2004, i encara no els hi ha pagat res.
  
 Les 
          obres de l'AVE    La 
          zona de Sant Feliu de Buixalleu és una de les més difícils 
          en el tram de l’AVE, ja que a l'excavar, al cap de pocs metres ja hi 
          troben aigua. També un dels problemes és que la terra 
          de tot el recorregut no és gaire bona, ja que no són materials 
          sòlids, així que per a poder fer l’AVE bé han de 
          fer diverses coses: 
 
          
             Portar 
              terres més solides d’altres llocs per a poder anivellar el 
              terreny ja que hi ha molt desnivell i només es permet un 
              desnivell  del 2%, però en canvi a les carreteres ja 
              es permet del 10%. 
             Per 
              poder controlar l’accés d’aigua al terreny, en general el 
              que es fa és posar unes plaques amb uns tubs que surten cap 
              a fora, i les plaques recullen l’aigua i l'expulsen; però 
              aquí això no es pot fer, ja que s’ha d’anar molt avall. 
              És més rendible introduir com uns pals de ciment molt 
              llargs fins a baix de tot del terreny, fins arribar a la zona sòlida 
              i forta del terreny; així el pes no es carrega tot a la zona 
              feble. 
             Es 
              construiran també una sèrie de terraplens a les zones 
              desnivellades del recorregut de l’AVE. Els principals es construiran 
              al costat o a prop del rius, afluents, barrancs... Els terraplens 
              s’haurien de fer amb ciment i materials extrets de les excavacions, 
              però si es fa així hi poden haver enfonsaments de 
              la via i haver-hi zones de massa aigua, així que han de fer 
              servir uns préstecs externs.  Una 
          de les coses més importants del projecte de l’AVE és el 
          compliment de les normes mediambientals. S’han de complir unes sèrie 
          de normes que són: 
            Rius, 
          ponts i camins afectats La 
              prevenció de la contaminació pel soroll i vibracions 
              en llocs habitats i espais protegits. La 
              protecció dels espais anomenats llocs d'importància 
              comunitària, protegits per la Llei. La 
              protecció i conservació dels terres i de la vegetació.  La 
              protecció dels sistemes hidràulic i l’hidrogeológic. La 
              protecció de la fauna. Manteniment 
              de la permeabilitat del territori i continuïtat dels serveis 
              existents.  La 
              protecció del material arqueològic i històric. Defensa 
              contra la erosió, recuperació ambiental i integració 
              del paisatge de l’obra. Seguiment 
              i vigilància. Documentació 
              abans de començar les obres. Compliment 
              de la Resolució de Secretaria del Estat de Infrastructures 
              i Transports.  En 
          la zona estudiada, hi hauran també diverses destrosses mediambientals, 
          i una d’elles és que l’AVE travessarà diversos afluents 
          del Riu Tordera i això provocarà destrossa de fauna. Aquests 
          rius estan situats entre 600 metres, el més pròxim, i 
          2 quilòmetres, el més llunyà:
 
          
             La 
              Riera de Repiaix La 
              Riera de Maganya El 
              Rec de Gaserans La 
              Riera d’Arbúcies El 
              Barranc de Noalard El 
              Torrent de Sant Jacint El 
              Torrent de la Teuleria  Però 
          tot hi això els efectes més grans que provoca l'AVE són 
          les destrosses de pons i camins. En el cas de Sant Feliu de Buixalleu: 
             Al 
              camí d’accés a la urbanització del Ducat del 
              Montseny: es tirarà  a terra l’actual pont del tren 
              i després es durà a terme un altre pont que creurà 
              el tren i l'AVE; es farà un camí per poder tenir accés 
              des del pont del Ducat fins al del Bord.  
             Al 
              camí del Pla de Gaserans: es tirarà a terra el pont 
              del Bord i en faran un altre; té afectats 5 metres de carretera. 
             Carretera 
              de Hostalric a Grions: es construirà un túnel artificial.   Afra 
          Morera Vilà Tercer ESO de l'IES Hostalric, juny 2005
 
 
 PER SABER-NE MÉS:
  Treball de recerca de Btx: El pas de l'AVE per Riells i Viabrea 
  Trens de Gran Velocitat 
  Sant Feliu de Buixalleu
 |