EL PAS DEL TGV PEL MUNICIPI DE SANT CELONI


INTRODUCCIÓ

El  TGV  (Tren  d’ alta velocitat) o AVE (Alta velocitat espanyola ) serà un mitja de transport que per poder-ne gaudir ha implicat haver de fer nombroses expropiacions de terrenys, finques, cases, propietats privades, etc.

També ha causat  grans impactes mediambientals 

perquè  han hagut de  destruir gran part del paisatge natural, cosa molt depriment sobretot per les persones que havien conegut el paisatge abans i  ara també l’estan veient.

L’amplada del terreny que ocuparan les vies serà d’uns 30 metres. A més a més, necessiten deixar uns  6 metres  de seguretat a les dues bandes.

EXPROPIATS

He entrevistat a dos afectats pel pas del TGV. Per al primer afectat, el pas del TGV  li causa una pèrdua del valor de la casa, herència dels seus pares, perquè li passa molt a prop; a més, li faran un mur davant de la casa i la vista que abans tenia de tot aquell paisatge natural la perd. Les estaques que han marcat pels metres de seguretat s’endinsen dos metres en el jardí de la casa. 

Els avantatges que li ha portat  el pas del TGV són que li han connectat l’aigua potable de Sant Celoni perquè durant les obres  han hagut de tapar el pou que subministrava l’ aigua potable a dues cases. També els hi han connectat un hidran que en cas d’incendi pugui servir d’ajuda als bombers. Finalment, perquè  les instal•lacions elèctriques i telefòniques  aniran per sota terra.

Els inconvenients: les obres provoquen molta polseguera degut al pas  continu de màquines i camions carregats  de  sorra  i altres materials; també de vegades, sense voler, se’ls rebenta alguna canonada d’aigua o de llum.

A aquest afectat li expropien terreny de secà amb arbres i terres de  regadiu on havia plantat blat. Creu que l’Estat  s’aprofita força  a l’hora  d’indemnitzar perquè  aquells terrenys  si fossin  per un altre us estarien més ben pagat. Però com que es una  cosa que no et pots negar, la majoria dels afectats han contractat un advocat per veure si així els indemnitzen el millor possible.

Pel segon afectat, el pas del TGV li representa una expropiació  del terreny i la destrucció del paisatge natural, també  li provoca la tancada de l'entrada a la seva finca degut a les obres. L’únic avantatge que  li ha portat es la  connexió de l’aigua potable  del poble com a font de reserva per si algun dia  se li acaba l’aigua del pou.

Un dels  inconvenients  per el qual pateix més  és que  quan passi el TGV puguin haver vibracions o els sorolls que puguin ocasionar.

A en Josep li expropien 2.000 metres i la majoria d’aquest  terreny és de regadiu; hi tenia cultivats arbres fruiters: set  oliveres, un perer, un presseguer, un cirerer, tres castanyers  i una  noguera . Creu que  el que  destrueixen no té preu, però no hi ha cap alternativa per negar- s'hi  .

També creu que l'única  avantatge de què es faci el TGV és per  la quantitat de llocs de treball que pot crear, però que pel demés cap avantatge .

TREBALLADORS DEL TGV

Un enginyer anònim s'encarrega de revisar les obres quan hi ha algun problema, però la seva funció en concret és estar en el despatx. El pont concretament el que passa per davant de Can Valls Nou anirà muntat de la manera següent: és com un calaix que primer el munten en un tros de terreny , al darrera li fan un mur i el desplacen amb uns "crics" que pesen moltes tones i el fan lliscar fins al lloc on a de anar. Aquesta instal•lació d'aquest nou pont tindrà lloc en una nit i tallaran la circulació dels altres trens.

Aquest pont que va davant de can Valls Nou és el més important de tota aquesta zona perquè és un pas de fauna i la seva construcció val 2.812.500  € aproximadament , uns 450 milions de pessetes. Les seves mides s'han modificat i a última hora el pont farà 60 metres de llargada per 30 d'amplada; les mides que abans deien eren de 40 metres de llargada per 30 d'amplada.

Per evitar els sorolls davant de les cases, hi posaran plaques antisonores; també posaran una tanca de 2 a 4 metres d' alçada segons els llocs on hi ha més perill per protegir a les persones que no puguin creuar les vies, els animals, etc. La velocitat a que es calcula que passarà el TGV és de 300 km/h aproximadament, segons diu l'enginyer.

Els ecologistes no estan gens d'acord amb el TGV i fins i tot han arribat a fer pintades en un dels ponts que es troba al centre de Sant Celoni, per protestar en contra del TGV .

Per dur a terme aquestes obres en la zona de Sant Celoni hi treballen unes 70 persones; un portuguès que treballa com a peó cobra 1.382 € que són 230.000 pessetes.

Vanessa Puig Suárez
Tercer ESO de l'IES Hostalric, juny 2005