EL PAS DEL TGV PEL MUNICIPI DE
SANT CELONI
INTRODUCCIÓ
perquè han hagut de
destruir gran part del paisatge natural, cosa molt depriment sobretot per
les persones que havien conegut el paisatge abans i ara també
l’estan veient.
L’amplada
del terreny que ocuparan les vies serà d’uns 30 metres. A més
a més, necessiten deixar uns 6 metres de seguretat a
les dues bandes.
EXPROPIATS
He
entrevistat a dos afectats pel pas del TGV. Per al primer afectat, el pas
del TGV li causa una pèrdua del valor de la casa, herència
dels seus pares, perquè li passa molt a prop; a més, li faran
un mur davant de la casa i la vista que abans tenia de tot aquell paisatge
natural la perd. Les estaques que han marcat pels metres de seguretat s’endinsen
dos metres en el jardí de la casa.
Els
avantatges que li ha portat el pas del TGV són que li han
connectat l’aigua potable de Sant Celoni perquè durant les obres
han hagut de tapar el pou que subministrava l’ aigua potable a dues cases.
També els hi han connectat un hidran que en cas d’incendi pugui
servir d’ajuda als bombers. Finalment, perquè les instal•lacions
elèctriques i telefòniques aniran per sota terra.
Els
inconvenients: les obres provoquen molta polseguera degut al pas
continu de màquines i camions carregats de sorra
i altres materials; també de vegades, sense voler, se’ls rebenta
alguna canonada d’aigua o de llum.
A
aquest afectat li expropien terreny de secà amb arbres i terres
de regadiu on havia plantat blat. Creu que l’Estat s’aprofita
força a l’hora d’indemnitzar perquè aquells
terrenys si fossin per un altre us estarien més ben
pagat. Però com que es una cosa que no et pots negar, la majoria
dels afectats han contractat un advocat per veure si així els indemnitzen
el millor possible.
Pel
segon afectat, el pas del TGV li representa una expropiació
del terreny i la destrucció del paisatge natural, també
li provoca la tancada de l'entrada a la seva finca degut a les obres. L’únic
avantatge que li ha portat es la connexió de l’aigua
potable del poble com a font de reserva per si algun dia se
li acaba l’aigua del pou.
Un
dels inconvenients per el qual pateix més és
que quan passi el TGV puguin haver vibracions o els sorolls que puguin
ocasionar.
A
en Josep li expropien 2.000 metres i la majoria d’aquest terreny
és de regadiu; hi tenia cultivats arbres fruiters: set oliveres,
un perer, un presseguer, un cirerer, tres castanyers i una
noguera . Creu que el que destrueixen no té preu, però
no hi ha cap alternativa per negar- s'hi .
També
creu que l'única avantatge de què es faci el TGV és
per la quantitat de llocs de treball que pot crear, però que
pel demés cap avantatge .
TREBALLADORS DEL TGV
Un
enginyer anònim s'encarrega de revisar les obres quan hi ha algun
problema, però la seva funció en concret és estar
en el despatx. El pont concretament el que passa per davant de Can Valls
Nou anirà muntat de la manera següent: és com un calaix
que primer el munten en un tros de terreny , al darrera li fan un mur i
el desplacen amb uns "crics" que pesen moltes tones i el fan lliscar fins
al lloc on a de anar. Aquesta instal•lació d'aquest nou pont tindrà
lloc en una nit i tallaran la circulació dels altres trens.
Aquest
pont que va davant de can Valls Nou és el més important de
tota aquesta zona perquè és un pas de fauna i la seva construcció
val 2.812.500 € aproximadament , uns 450 milions de pessetes.
Les seves mides s'han modificat i a última hora el pont farà
60 metres de llargada per 30 d'amplada; les mides que abans deien eren
de 40 metres de llargada per 30 d'amplada.
Per
evitar els sorolls davant de les cases, hi posaran plaques antisonores;
també posaran una tanca de 2 a 4 metres d' alçada segons
els llocs on hi ha més perill per protegir a les persones que no
puguin creuar les vies, els animals, etc. La velocitat a que es calcula
que passarà el TGV és de 300 km/h aproximadament, segons
diu l'enginyer.
Els
ecologistes no estan gens d'acord amb el TGV i fins i tot han arribat a
fer pintades en un dels ponts que es troba al centre de Sant Celoni, per
protestar en contra del TGV .
Per
dur a terme aquestes obres en la zona de Sant Celoni hi treballen unes
70 persones; un portuguès que treballa com a peó cobra 1.382
€ que són 230.000 pessetes.
Vanessa
Puig Suárez
Tercer ESO
de l'IES Hostalric, juny 2005
|