Ciudad Juárez, feminicidi i maquila


Text 1

Més de 300 dones mortes i 500 de desaparegudes en deu anys a Ciudad Juárez

A Ciudad Juárez, a Mèxic, han mort més de 300 dones en deu anys i n'hi ha més de 500 de desaparegudes. Les hipòtesis sobre qui o què hi ha al darrere d'aquests successos són confuses. Hi ha qui parla d'una xarxa de tràfic d'òrgans. D'altres diuen que es podria tractar d'alguna secta satànica o d'un assassí en sèrie. En qualsevol cas, familiars de les joves continuen denunciant els casos, la majoria dels quals no s'han resolt. Les famílies demanen que es faci alguna cosa. Ara, per primer cop, les autoritats impulsaran un programa per incrementar la seguretat i la vigilància als carrers de Ciudad Juárez.

Els cossos apareixen en qualsevol dels terrenys desèrtics que rodegen Ciudad Juárez, una ciutat mexicana de 2 milions d'habitants fronterera amb els Estats Units. Des de fa deu anys, s'hi troben cadàvers i restes de centenars de dones brutalment assassinades, unes violades, altres mutilades, algunes cremades... La majoria són adolescents i també hi ha nenes.

Les xifres són increïbles: la fiscalia mexicana reconeix que des del 1993 hi han mort assassinades prop de 300 dones. Les ONG hi afegeixen la dada de prop de 500 desaparegudes.

Durant tot aquest temps, però, només hi ha hagut una vintena de detinguts, la majoria sense cap relació amb els fets, i no s'ha resolt cap cas. La desorganització o ineficiència policial i la impunitat aparent han provocat la indignació dels veïns, especialment les dones, que viuen aterrides. Fins i tot han enviat firmes al president Vicente Fox demanat-li una actuació immediata.

Ara, per primer cop, el govern mexicà ha anunciat un pla per millorar la seguretat a Ciudad Juárez, investigar els crims i ajudar les famílies de les víctimes. Els queden per respondre molts interrogants: el primer, saber qui hi ha al darrere dels crims. D'hipòtesis n'hi ha moltes, des del narcotràfic fins al negoci de la pornografia o el satanisme.

De moment, les víctimes només tenen un punt en comú, la pobresa: la majoria són treballadores d'alguna de les desenes de cadenes de muntatge industrial de la ciutat, i sobreviuen precàriament. Un fet que, com denuncien les dones de Ciudad Juárez, pot haver afavorit la poca implicació de la fiscalia i la policia per aclarir aquesta llarga llista de crims impunes.

Font: Telenotícies, 24/07/03

 

Identificades les restes de trenta dones assassinades a Ciudad Juárez

Un grup d'investigadors ha identificat les restes de trenta dones assassinades a Ciudad Juárez, a Mèxic, fa anys. Els cossos eren en una fossa comuna o al Servei Medicoforense i, per identificar-los s'han fet exàmens genètics. Un equip argentí d'antropòlegs forenses s'ha encarregat dels treballs d'identificació, iniciats a mitjans del 2005.

La fiscal de l'Estat de Chihuahua no ha facilitat els noms de les dones, però ha atribuït alguns dels casos al tràfic de persones.

Aquesta explicació no convenç l'ONG Nuestras Hijas de Regreso a Casa, que treballa des de fa cinc anys per aclarir la mort violenta o la desaparició de centenars de dones. La portaveu del grup considera poc creïble l'explicació que dóna la fiscalia sobre el tràfic de persones a la desaparició i mort de centenars de dones.

A Ciudad Juárez, una població situada a tocar de la frontera amb els EUA, més de 400 dones han estat assassinades i centenars més han estat donades per desaparegudes des del 1993.

A més, moltes de les víctimes no han estat identificades perquè els cossos han estat trobats en avançat estat de descomposició.

Hi ha diverses hipòtesis sobre aquestes morts, com que han estat víctimes de la violència domèstica, d'assassinats en sèrie o de productors de pel·lícules pornogràfiques o "snuff".

Font: Telenotícies, 18/01/07

Text 2

Una denúncia globalitzada

La impunitat de què gaudeixen els assassins -encara queden més d'un centenar de casos per resoldre- ha estat un fet denunciat arreu i en múltiples formats artístics. A Barcelona, el Centre de Cultura de Dones Francesca Bonnemaison tancava l'any 2006 amb l'exposició Feminicidi i maquila a Ciudad Juárez, una mostra d'art contemporani d'artistes catalanes i mexicanes. Trobem el tema en el narcocorrido Las mujeres de Juárez, del grup Los Tigres del Norte, i en la novel·la de Roberto Bolaño 2666, en què la ciutat fronterera esdevé Santa Teresa. També al cel·luloide se n'ha fet ressò. El mes de març s'estrenarà la pel·lícula Bordertown, dirigida per Gregory Nava i interpretada per Antonio Banderas i Jennifer Lopez. El documental Bajo Juárez, d'Alejandra Sánchez -seleccionat al festival de cine de Sundance 2007- se suma a altres títols, com ara Señorita extraviada, de Lourdes Portillo, i Juárez Mothers Fight Femicide, de Zulma Aguiar, i a la nombrosa llista d'obres artístiques que han tractat el tema a escala planetària.

Font: Suplement Cultural. L'Avui, 22/02/07

Text 3

"La narcocultura desemboca en el triomf de la barbàrie"

Des del 1993, 460 dones han estat assassinades i n'han desaparegut més de 500 a Ciudad Juárez (Mèxic). Sergio González ha vingut a Barcelona per denunciar aquests crims. Text: Neus Ràfols

Després de la investigació sobre els crims de Ciudad Juárez, a 'De sangre y de sol', continua explorant els laberints de la violència de la societat mexicana.

Sí, és un llibre que s'aproxima al sentit de la violència que sempre ha tingut Mèxic per a alguns escriptors estrangers com ara David H. Lawrence i Ernst Jünger. Són autors que van estudiar el país justament per aquest element. En la meva darrera obra tracto de reflexionar sobre aquest fet i també m'aproximo al sentit sacrificial de la violència. La sang com un element ritual. Per la informació que tenim, aquest podria ser un dels principals mòbils dels assassinats de les dones de Ciudad Juárez. És a dir, la finalitat de matar una noia per tenir un poder màgic que permeti prolongar l'actuació delictiva. Aquests elements estan molt presents en la narcocultura de Mèxic. Per exemple, la Procuraduría General de la República [una institució judicial] té almenys 25 casos de narcobruixeria, és a dir, bruixeria exercida pels narcotraficants amb la finalitat de tenir un poder que els permeti actuar impunement en les seves conductes delictives. És conegut el cas d'un narcotraficant del Càrtel del Golf que va pagar a un bruixot perquè fes un sacrifici humà.

La narcocultura és un univers de barbàrie, pel que explica.

Mèxic és un país que no castiga els delictes, al contrari, està premiant que la gent delinqueixi. Jo crec que això és el més greu, perquè es crea una subcultura de la il·legalitat, que en els aspectes més folklòrics, fins i tot pot arribar a ser curiosa, en certa mesura. Els vestits, les cançons, els girs verbals i tot un conjunt d'elements formen part de la cultura popular de la frontera. Però quan es converteixen en l'afirmació d'una conducta oposada a la llei, aquesta cultura desemboca en el triomf de la barbàrie. El treball periodístic s'ha de basar a presentar aquesta informació perquè els lectors en facin una lectura, però des d'un punt de vista crític. No fent-ne una al·legoria, perquè d'aquesta manera estem col·laborant amb el crim i la barbàrie.

On s'ha de buscar l'origen de la ritualització d'aquesta violència sexista?

La cultura mexicana està basada en creences profundes, no només del substrat catòlic, sinó del popular, en què la bruixeria sempre s'ha mantingut, sobretot a les zones rurals. Això fa que aquestes creences es continuïn recuperant en èpoques contemporànies com les d'ara i siguin adoptades pel món dels narcotraficants. També té a veure amb els substrats prehispànics, perquè a Mèxic no va arribar a desaparèixer la creença d'una cultura tel·lúrica basada en deïtats de la Terra.

En la darrera edició de 'Huesos en el desierto', del 2005, i en diferents articles que ha publicat, vostè apunta la hipòtesi que el miler de dones assassinades o desaparegudes haurien estat víctimes d'orgies sexuals organitzades per narcotraficants, els quals serien protegits per alguns polítics i policies. També assenyala que altres homicidis estarien perpetrats per imitadors -efecte copycat- o promoguts com una diversió per a un grup d'empresaris, propers a l'expresident mexicà Vicente Fox. Té alguna novetat sobre els mòbils dels homicides?

Aquesta darrera informació és molt important perquè altres investigacions independents, com les de la periodista d'El Paso Times Diana Washington, van arribar a conclusions similars. I malgrat que aquesta informació ha estat presentada formalment davant les autoritats, no hi ha hagut cap resposta. Estem cridant l'atenció a les institucions perquè investiguin i interroguin persones específiques. Però, insisteixo, no hi ha hagut cap reacció, i això és molt greu.

Com trena narrativament un llibre que neix dels reportatges que vostè publicava al diari 'Reforma'?

Crec que per reconstruir un procés que dura molt de temps, s'ha de tractar de buscar la trama dels fets. Relatar el més significatiu perquè el lector vagi creant la seva pròpia atmosfera de veracitat i versemblança durant la lectura. Això implica un treball de selecció del més important. En la presentació de les versions i dels punts de vista que estan en joc s'ha de tractar de teixir un relat tan equilibrat com es pugui. Seguint aquestes dues línies, es pot trenar una narració que sigui atractiva per al lector, que li doni informació i li permeti fer-se un judici sense haver d'imposar-l'hi.

El tractament literari d'un fet verídic i violent fa pensar en la proposta del 'new journalism' de Truman Capote, sobretot en la seva obra 'A sang freda'...

Quan escrivia Huesos en el desierto pensava molt en Truman Capote, però també en Norman Mailer i en algunes de les cròniques de Gabriel García Márquez. En textos de Carlos Monsiváis, on es tracta el tema del crim en general, i en autors com ara Hans Magnus i Seymour Hersh. Per mi, aquests escriptors es van apropar al tema de la violència d'una manera excepcional.

No tenia por de poder caure en la morbositat?

És un dels riscos més forts i un dels grans temors immediats. I aquí entra en joc la possibilitat de rescatar la dignitat de les víctimes. Aquest objectiu em sembla molt important. Fa que l'autor hagi de tenir un distanciament dels fets per no caure en el sentimentalisme ni en l'emotivitat excessiva, que probablement seria un exemple de cursileria, però no aportaria res a l'esclariment dels casos ni honraria la memòria de les assassinades. D'altra banda, quan exposes tanta quantitat de violència, necessites tenir el contrapès de la raó. Convocar-la, perquè la lectura no desemboqui en un sentiment emotiu que tampoc permetria al lector observar els fets amb fredor i equilibri, ni arribar a conclusions.

Visita Barcelona per participar en un seminari sobre investigació periodística organitzat per la Casa Amèrica Catalunya i Círculo Lateral. ¿Quines serien les claus d'aquest tipus de periodisme, en un context de saturació informativa?

Des de la situació que m'ha tocat viure a Mèxic, el periodisme d'investigació hauria de buscar alternatives a les versions oficials. El meu país està acostumat a tenir un règim presidencialista amb una presència autoritària de la versió oficial. Aquesta no és qüestionada pels mitjans, sinó que s'acata. Jo proposo buscar una versió alternativa, un qüestionament de les informacions oficials, per tenir una visió més clara dels fets. Conformar-nos amb la versió institucional és reiterar una vegada més la situació de barbàrie en què viu la societat mexicana.

Mèxic és el segon país del món on es van assassinar més periodistes durant el 2006, concretament 9, precedit de l'Iraq, segons Reporters Sense Fronteres. Vostè mateix, durant la investigació de Ciudad Juárez, va ser segrestat dues vegades i ha estat víctima d'amenaces de mort. No té por de seguir investigant els assassinats?

La por és un element permanent quan s'està treballant en aquests temes. Malgrat això, es controla quan un racionalitza sobre els excessos de violència, tortures i violacions que van patir les víctimes. S'ha de persistir, exigir justícia i el càstig dels culpables. Forma part de la responsabilitat periodística.

En quin projecte està treballant?

Continuo amb la meva investigació sobre Ciudad Juárez i col·laboro en la denúncia d'aquesta falta de responsabilitat de les institucions mexicanes. En la mesura que vagi apareixent més informació i vagi cristal·litzant, existeix la possibilitat que pugui escriure un segon llibre.

Font: Suplement Cultural, Entrevista. L'Avui, 22/02/07

 

~

Textos · El Web de les Ciències Socials, 1997-2007

resolució òptima 1024×768 · navegueu amb Firefox i premeu la tecla F11 · webmaster

Portada
Índex d'articles
 
Dilemes ètics
Geografia
Història
Història de l'art
Didàctica

Web en construcció 31.08.2007