Avui 15/08/2002

UN AGOST PASSAT PER AIGUA.

L'ONU atribueix al canvi climàtic les noves inundacions a Europa

Alemanya anuncia un pla per lluitar contra l''efecte hivernacle'

Redacció
NOVA YORK / BERLÍN

Una publicació editada pel Programa de Nacions Unides per al Medi Ambient considera que el canvi climàtic és un dels factors que causen o intensifiquen les inundacions a Europa. El document Perspectives del medi ambient mundial 2002 recull que, a part del canvi climàtic, uns altres possibles causants o potenciadors d'aquestes catàstrofes naturals són la impermeabilització dels sòls, els canvis en els usos de les terres, el creixement demogràfic, les carreteres i les línies de ferrocarril "i de vegades les mesures d'enginyeria hidràulica". Segons l'ONU, les tempestes i les inundacions són els desastres naturals més comuns al Vell Continent.
La publicació, però, constata que Europa pateix menys catàstrofes que molts països en vies de desenvolupament gràcies a la seva millor capacitat per fer-hi front. Tot i això, el llibre recorda que les tempestes de vent del desembre del 1999 van causar danys valorats en 5.000 milions d'euros i que un dels pitjors anys de la història pel que fa a les destrosses causades per inundacions va ser el 2000. L'ONU també precisa que entre els anys 1991 i 1995 els danys provocats per les riuades es van calcular en 99.000 milions d'euros.

Intensitat i durada elevades
Durant els últims anys molts Estats europeus han experimentat una intensitat i una durada "inusitadament elevades" de precipitacions, especialment durant l'hivern, que van provocar inundacions a Alemanya, França, Hongria, Itàlia, Portugal, Regne Unit, República Txeca, Suïssa i Ucraïna.
Enmig de les tempestes rècord que castiguen el centre d'Europa, el ministre alemany de Medi Ambient, Jürgen Trittin, va presentar ahir un pla que pretén involucrar la població en la reducció de les emissions de diòxid de carboni (CO2), principal causant de l'anomenat efecte hivernacle, responsable del canvi climàtic. Trittin va recordar que el desbordament de les aigües dels darrers dies demostra la necessitat d'impulsar un pla d'aquestes característiques. Pel ministre alemany, la tragèdia que es viu al centre d'Europa està provocada, en part, per l'anomenat efecte hivernacle, que fa augmentar la temperatura global de la terra i provoca alteracions atípiques en el clima. Trittin també va qüestionar la política de construcció de dics i de desviament del curs natural dels rius amb l'objectiu de guanyar terreny per a la indústria i l'agricultura.
En canvi, el científic Juan Carlos Rodríguez, del Centre de Ciències Mediambientals del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), afirma que les inundacions actuals són fruit d'un fenomen metereològic puntual. Rodríguez considera que "no es pot afirmar i demostrar" que les fortes pluges siguin provocades pel canvi climàtic, perquè el clima és "la mitjana de les condicions metereològiques al llarg de 30 anys".
No obstant, el científic del CSIC sí que va afirmar que el canvi climàtic "és una realitat que està provocada en gran part per l'ésser humà". Les previsions de canvi climàtic per a aquest segle -que s'elaboren amb un model d'ordinador- diuen, segons Rodríguez, que es registraran més precipitacions al nord i el centre d'Europa, "és a dir, que veurem amb més freqüència fenòmens com aquestes inundacions". A Espanya indiquen que plourà menys i que el nivell del mar pujarà més de 80 centímetres.