TEBALL PER PROJECTES EN ANGLÈS.


Per què?

Metodologia.

Avaluació.

Exemple.

Treballar per projectes no és una metodologia nova. Molts/es mestres han treballat i estan treballant per projectes amb els seus alumnes en la seva llengua matern amb resultats prou satisfactoris.

Fer-ho en anglès presenta la dificultat de la manca de competència lingüística. Els alumnes coneixen vocabulari, algunes estructures comunicatives..., però els manquen habilitats per expressar tot el que volen comunicar quan es disposen a realitzar un projecte. Els objectius lingüístics del projecte en general i de cada activitat en particular han d'estar, per tant, molt clars per al mestre o mestra, però no s'han de fer necessariament èxplicits per als alumnes. Més endavant, a l'apartat de metodologia ens centrarem en aquests aspectes.

PER QUÈ TREBALLAR PER PROJECTES?
A banda d'aquesta petita dificultat, fer projectes en anglès és una eina ideal per ensenyar la llengua per diverses raons entre les quals destaquem les següents:
  1. Un projecte és una Unitat Didàctica Integral. Mitjançant una sèrie d'activitats, relacionades les unes amb les altres, els alumnes arriben a la concreció d'un producte final. Al final del projecte sempre hi ha un resultat (una obra de teatre, un vídeo, una presentació en powerpoint...), el qual els alumes i el mestre/a estan satisfet de poder presentar als pares, als altres companys de l'escola etc
  2. Treballar per projectes implica usar la llengua que es necessita per portar a terme amb èxit l'activitat o les activitats que calguin per arribar al producte final. Els alumnes parlen o escriuen sobre les seves pròpies vides i experiències: la seva família, el seu millor amic, la seva ciutat, la seva joguina preferida... Treballar per projectes és, per tant, un aprenentatge basat en l'experiència
  3. Treballar per projectes promou la independència de l'alumne. Prendre decisions responsables, buscar informació, decidir com portar a terme les diferents tasques..., són competències que l'alumne haurà d'exercitar si vol acabar amb èxit un projecte.
  4. El treball cooperatiu és un element essencial quan es treballa per projectes. Les habilitats de compartir, cooperar, prendre decisions junts, apreciar com les contribucions individuals poden sumar a l'hora d'aconseguir un resultat final, hauran de ser utilitzades en la realització de les diferents activitats, per portar a bon termini el projecte.
  5. Quan treballem per projectes hi ha oportunitats perquè alumnes diferents contribueixin amb tasques diferents, segons les seves capacitats, en la realització del projecte. L'atenció a la diversitat és, per tant, un altre factor important en la metodologia del treball per projectes.
  6. La motivació que manifesten els alumnes quan utilitzen materials o projectes realitzats per altres alumnes de l'escola, supera sempre qualsevol material del llibre. Quan als alumnes se'ls proposa la realització d'un projecte similar, al que han fet d'altres alumnes i que s'usarà com a material didàtic, s'abasta un alt grau d'incetivació.
  7. Cada projecte és una peça única, és el resultat del treball d'un grup d'alumnes. Ells l'han desenvolupat i l'han creat. La creativitat és també un element fonamental que es desenvolupa quan s'utilitza aquesta metodologia.

METODOLOGIA DE TREBALL.
Abans de començar un projecte el mestre o la mestra ha de tenir molt clar tots els elements, lingüístics i no lingüístics, que formaran part d'aquest projecte: gramàtica/funcions, vocabulari, lectura, escriptura, practica oral, ús de les tic (càmera de vídeo, ordinador...), activitats fora de l'escola (enviar fotos de la seva habitació, realització d'entrevistes, fer fotos d'edificis o monuments...). És per tant necessari tenir una programació del projecte, on apareguin tots els elements esposats a dalt. Una vegada feta la programació del projecte el mestre/mestra ha de planificar la realització de les diferents activitats, assegurant-se que tots els alumnes entenen la llengua essencial implicada en la realització de l'activitat
Sense oblidar el procés que és molt important, el producte final, quan es treballa per projectes, és també important. La millor manera de començar és mostrar als alumnes un model, un vídeo, un mural, una presentació de PowerPoint..., a ser possible realitzada per alumnes d'altres cursos, del producte final que esperem aconseguir.
Una vegada els i les alumnes han entés el resultat final, es passa a la realització de les diferents activitats proposades a la programació.
Un aspecte important en la realització de projectes en la llengua estrangera, és no ser molt ambiciós. És millor tenir una quantitat petita de treball però de bona qualitat, que molta quantitat, malt presentada i de baixa qualitat.
Una classe treballant per projectes pot semblar desorganitzada i sorollosa. Si diferents grups d'alumnes dins de la classe estan realitzant diferents activitats la classe serà més difícil de controlar que quan treballem amb la classe al mateix temps. El següent procés pot ajudar-nos a gestionar la classe quan treballem per projectes:
-Mostra el projecte amb temps suficient i amb tranquil·litat. Durant aquest estadi, depenent, de l'edat dels alumnes, es pot acordar el producte final, el vocabulari, l'horari...
-Estableix unes regles clares: parlar en veu bixa, posar-se la bata si s'ha de fer pintura, establir torns de paraula als grups petits...
-Planifica les diferents sessions cuidadosament, per saber exactament què han de fer els alumnes en cada estadi del projecte.
-Ten tot el material preparat.
-Si és possible organitza la classe, segons l'activitat, abans de que arribin els alumnes.
-Fes palès allò que els alumnes han de fer quan treballin en grup o individualment, si es necessari utilitza la llengua catalana.
-Passeja per la classe quan els alumnes estiguin treballant, per assegurar-te que tots els alumnes han entès el que han de fer.


AVALUACIÓ
L'avaluació és un aspecte important que no hem d'oblidar quan treballem per projectes. L'avaluació és un element valuós, tant pel mestre com per l'alumne.
L'avaluació ajuda el/la mestre/a a adaptar els materials i el mètodes durant el projecte i a l'hora de fer nous projectes.
L'alumne mitjançant l'avaluació del procés podrà reflexionar sobre allò que hagi fet abans del final del procésque i qüestionar-se per què ho està fent i si serà profitós per aconseguir els resultats que varem proposar a l'estadi de negociació del resultat final. L'avaluació del resultat final els ajudarà a corregir errors i ajustar les activitats a l'objectiu final a l'hora de realitzar futurs projectes.


EXEMPLE


Bibliografia:
Project with young learner by Phillips D., Burwood, S. & Dunford, H. Edt. OUP

Itroduction to project work by Hutchinson, T . Edt. OUP