|
TEBALL PER PROJECTES EN ANGLÈS.
Per què?
Metodologia.
Avaluació.
Exemple.
Treballar per projectes no és una metodologia
nova. Molts/es mestres han treballat i estan treballant per projectes
amb els seus alumnes en la seva llengua matern amb resultats prou satisfactoris.
Fer-ho en anglès presenta la dificultat de la
manca de competència lingüística. Els alumnes coneixen
vocabulari, algunes estructures comunicatives..., però els manquen
habilitats per expressar tot el que volen comunicar quan es disposen
a realitzar un projecte. Els objectius lingüístics del projecte
en general i de cada activitat en particular han d'estar, per tant,
molt clars per al mestre o mestra, però no s'han de fer necessariament
èxplicits per als alumnes. Més endavant, a l'apartat de
metodologia ens centrarem en aquests aspectes.
PER QUÈ TREBALLAR PER PROJECTES?
A banda d'aquesta petita dificultat, fer projectes en anglès és
una eina ideal per ensenyar la llengua per diverses raons entre les quals
destaquem les següents:
-
Un projecte és una Unitat
Didàctica Integral. Mitjançant una sèrie
d'activitats, relacionades les unes amb les altres, els alumnes
arriben a la concreció d'un producte final. Al final
del projecte sempre hi ha un resultat (una obra de teatre, un
vídeo, una presentació en powerpoint...), el qual
els alumes i el mestre/a estan satisfet de poder presentar als
pares, als altres companys de l'escola etc
- Treballar per projectes implica usar la llengua
que es necessita per portar a terme amb èxit l'activitat
o les activitats que calguin per arribar al producte final. Els
alumnes parlen o escriuen sobre les seves pròpies vides
i experiències: la seva família, el seu millor amic,
la seva ciutat, la seva joguina preferida... Treballar per projectes
és, per tant, un aprenentatge basat en l'experiència
- Treballar per projectes promou la independència
de l'alumne. Prendre decisions responsables, buscar informació,
decidir com portar a terme les diferents tasques..., són
competències que l'alumne haurà d'exercitar si vol
acabar amb èxit un projecte.
- El treball cooperatiu és un element essencial
quan es treballa per projectes. Les habilitats de compartir, cooperar,
prendre decisions junts, apreciar com les contribucions individuals
poden sumar a l'hora d'aconseguir un resultat final, hauran de
ser utilitzades en la realització de les diferents activitats,
per portar a bon termini el projecte.
- Quan treballem per projectes hi ha oportunitats
perquè alumnes diferents contribueixin amb tasques diferents,
segons les seves capacitats, en la realització del projecte.
L'atenció a la diversitat és, per tant, un altre
factor important en la metodologia del treball per projectes.
- La motivació que manifesten els alumnes
quan utilitzen materials o projectes realitzats per altres alumnes
de l'escola, supera sempre qualsevol material del llibre. Quan
als alumnes se'ls proposa la realització d'un projecte
similar, al que han fet d'altres alumnes i que s'usarà
com a material didàtic, s'abasta un alt grau d'incetivació.
-
Cada projecte és una peça única,
és el resultat del treball d'un grup d'alumnes. Ells
l'han desenvolupat i l'han creat. La creativitat és també
un element fonamental que es desenvolupa quan s'utilitza aquesta
metodologia.
METODOLOGIA
DE TREBALL.
Abans de començar un projecte el mestre o la mestra ha de tenir
molt clar tots els elements, lingüístics i no lingüístics,
que formaran part d'aquest projecte: gramàtica/funcions, vocabulari,
lectura, escriptura, practica oral, ús de les tic (càmera
de vídeo, ordinador...), activitats fora de l'escola (enviar
fotos de la seva habitació, realització d'entrevistes,
fer fotos d'edificis o monuments...). És per tant necessari tenir
una programació del projecte, on apareguin tots els elements
esposats a dalt. Una vegada feta la programació del projecte
el mestre/mestra ha de planificar la realització de les diferents
activitats, assegurant-se que tots els alumnes entenen la llengua essencial
implicada en la realització de l'activitat
Sense oblidar el procés que és molt important, el producte
final, quan es treballa per projectes, és també important.
La millor manera de començar és mostrar als alumnes un
model, un vídeo, un mural, una presentació de PowerPoint...,
a ser possible realitzada per alumnes d'altres cursos, del producte
final que esperem aconseguir.
Una vegada els i les alumnes han entés el resultat final, es
passa a la realització de les diferents activitats proposades
a la programació.
Un aspecte important en la realització de projectes en la llengua
estrangera, és no ser molt ambiciós. És millor
tenir una quantitat petita de treball però de bona qualitat,
que molta quantitat, malt presentada i de baixa qualitat.
Una classe treballant per projectes pot semblar desorganitzada i sorollosa.
Si diferents grups d'alumnes dins de la classe estan realitzant diferents
activitats la classe serà més difícil de controlar
que quan treballem amb la classe al mateix temps. El següent procés
pot ajudar-nos a gestionar la classe quan treballem per projectes:
-
-Mostra el projecte amb temps suficient
i amb tranquil·litat. Durant aquest estadi, depenent, de
l'edat dels alumnes, es pot acordar el producte final, el vocabulari,
l'horari...
-Estableix unes regles clares: parlar en veu bixa,
posar-se la bata si s'ha de fer pintura, establir torns de paraula
als grups petits...
-Planifica les diferents sessions cuidadosament, per saber exactament
què han de fer els alumnes en cada estadi del projecte.
-Ten tot el material preparat.
-Si és possible organitza la classe, segons l'activitat, abans
de que arribin els alumnes.
-Fes palès allò que els alumnes han de fer quan treballin
en grup o individualment, si es necessari utilitza la llengua catalana.
-Passeja per la classe quan els alumnes estiguin treballant, per assegurar-te
que tots els alumnes han entès el que han de fer.
AVALUACIÓ
L'avaluació és un aspecte important que no hem d'oblidar
quan treballem per projectes. L'avaluació és un element
valuós, tant pel mestre com per l'alumne.
L'avaluació ajuda el/la mestre/a a adaptar els materials i el mètodes
durant el projecte i a l'hora de fer nous projectes.
L'alumne mitjançant l'avaluació del procés podrà
reflexionar sobre allò que hagi fet abans del final del procésque
i qüestionar-se per què ho està fent i si serà
profitós per aconseguir els resultats que varem proposar a l'estadi
de negociació del resultat final. L'avaluació del resultat
final els ajudarà a corregir errors i ajustar les activitats a
l'objectiu final a l'hora de realitzar futurs projectes.
EXEMPLE
Bibliografia:
Project with young learner by Phillips D., Burwood, S. & Dunford,
H. Edt. OUP
Itroduction to project work by Hutchinson, T . Edt. OUP
|