Guernica (quadre). De Viquipèdia

Informació general

Descripció del contingut

Simbolisme


 

Informació general

Guernica és el nom d'un famós quadre de Pablo Picasso, que té com motiu el bombardeig de Guernica. El Govern de la República Espanyola va encarregar a Picasso un quadre que decorés el Pavelló Espanyol durant la Exposició Universal de 1937 a París, oficialment anomenada Exposició Internacional de les Arts i Tècniques en la vida moderna. Picasso va realitzar un quadre cubista expressant la seva visió del bombardeig i el va anomenar Guernica. Ha passat a ser una obra fonamental per entendre la història de l'art.

El Guernica de Picasso mostra persones, animals i edificis destrossats per la violència i el caos generats per les bombes. L'austeritat cromàtica convé al tema del quadre. La primera imatge que Picasso va rebre del bombardeig va ser a través dels diarisfrancesos, el que propicia la teoria que va interioritzar l'horror que això va suposar, reflectint-lo amb tons negres i blancs.

En la seva forma final, el Guernica és un quadre en blanc i negre immens, un mural de 3,5 metres d'alt metres i 7,8 d'ample pintat amb oli. En crear el Guernica , Picasso no tenia cap interès a pintar l'abstracció típica d'alguns dels seus contemporanis, com Malevich. El mural presenta una escena de la mort, de la violència, de la brutalitat, del sofriment, i del desemparament sense retratar les seves causes immediates. Els contrastos blancs i negres amb la intensitat de l'escena va representar i invoca la immediatesa de les fotografies dels diaris.

TORNA A L'INICI


 

Descripció del contingut

El Guernica representa la gent, els animals, i els edificis sofridors assolits per violència i caos:

L'escena global té lloc dins d'una habitació, on, en un extrem obert a l'esquerra, un bou està parat sobre una dona que s'afligeix sobre un nen mort als seus braços.

El centre del quadre és ocupat per un cavall que cau en agonia mentre que acabava de ser travessat per una llança o una javalina. La forma d'un crani del ser humà forma el nas i les dents superiors del cavall.

El cavall està format per dos imatges ocultes: un crani humà que es sobreposa sobre el cos del cavall; un bou que ataca al cavall des de sota. El cap del toro és format principalment per la cama davantera sencera del cavall que té el genoll a terra.

Sota el cavall hi ha un soldat mort, que sembla desmembrat. La seva mà (en un braç separat) encara agafa una espasa trencada de la qual creix una flor.

Una bombeta crema sobre l'ull del cavall.

A dalt a la dreta del cavall, una figura femenina espantada, que sembla testificar les escenes que està veient, apareix volant des d'una finestra. El seu braç, també surant endins, duu una flama.

Una altra dona terroritzada corre cap al centre sota la figura femenina flotant. Ella mira cap a dalt mirant la bombeta.

Un ocell, probablement un ànec, està parat en un prestatge darrere del toro.

Al fons a la dreta, una figura amb els braços aixecats en terror és atrapada pel foc.

Una porta oberta defineix l'extrem dret del mural.

TORNA A L'INICI


 

 

Simbolisme

Les interpretacions del Guernica varien extensament i es contradiuen. Això s'estén, per exemple, als dos elements dominants del mural -el toro i el cavall-. La historiadora d'art Patricia Failling opina que “el toro i el cavall són caràcters importants en cultura espanyola. Picasso mateix va utilitzar aquests caràcters moltes vegades amb molts diversos papers dins de la seva obra. Això ha fet que la tasca d'interpretar el significat específic del toro i del cavall sigui molt difícil. La seva relació és una espècie de ballet clàssic que va ser concebut de maneres molt diferents a través de la carrera de Picasso.”

Quan li van demanar que expliqués el Guernica, Picasso va dir, “… aquest toro és un toro i aquest cavall és un cavall… Si dónes un significat a certes coses en les meves pintures pot ser veritat, però no és la meva idea donar-hi aquest significat. Les idees i conclusions a les que arribis jo també les vaig tenir, però per instintivament, inconscientment. Faig la pintura per a la pintura. Pinto els objectes pel que són.”

En “El somni i la mentida de Franco", una sèrie d'esbossos narratius de Picasso també creats per a la fira de París, Franco és representat com un monstre que primer devora el seu propi cavall i més endavant lluita amb un toro enfadat. El treball sobre aquestes il·lustracions va començar abans del bombardeig de Guernica, i quatre panells addicionals van ser agregats, tres d'aquests es relacionen directament amb el mural de Guernica.

TORNA A L'INICI