ASTRONOMIA A L'IES RAMON MUNTANER DE FIGUERES

M95 i M96. Galàxies a Leo

A uns nou graus a l'est de Regulus, hi ha un notable grup de galàxies format per M95, M96, M105, NGC3384 i NGC 3389. Les més notables són, sense dubte, les dues primeres que, separades per uns 42', es poden veure conjuntament emprant un ocular de baixos augments. Foren descobertes per P. Mechain al març de 1781 i Messier les incorporà al seu catàleg. Es troben a 30 milions d'anys-llum de nosaltres i s'allunyen amb una velocitat de 673 i 773 Km/seg., respectivament.

M95. Foto i processat: alumnes.
M95 és una espiral barrada, tipus SBb, de magnitud 9.7, amb un nucli ben definit i lluminós, del qual parteix una barra curta, més feble, però apreciable. La zona dels braços, difícil de capturar amb telescopis de poc diàmetre, presenta una primera zona més brillant, envoltant el nucli, en la qual s'aprecien algunes irregularitats, i una segona, més àmplia i externa, però també més feble, que ens permet intuir les vertaderes dimensions de la galàxia. M95 té una curiosa semblança amb la lletra grega Theta.

Fotografia feta el 17 de febrer de 1998, a les 23:44h. U.T., amb el telescopi Celestron CG11, a focus primari i amb reductor de focal a f/6.3. Càmera CCD ST5, en mode d'alta resolució. Suma de 12 integracions de 60 segons cadascuna. En el processat de la imatge s'ha emprat el programa CCDSHARP, per augmentar la resolució, i SKYPRO.

M96. Foto i processat: alumnes.
M96, a 42' a l'est, és una espiral de tipus Sa, de magnitud 9.2, lluminosa i ben definida, amb una regió central amorfa, de la que parteix un conjunt de braços espirals, en els que s'aprecien algunes estructures fosques de pols. La fotografia la mostra en una disposició anòmala, que suggereix l'existència d'alguna pertorbació gravitatòria provinent de la seva companya.

Fotografia feta el 17 de febrer de 1998, a les 23:44h. U.T., amb el telescopi Celestron CG11, a focus primari i amb reductor de focal a f/6.3. Càmera CCD ST5, en mode d'alta resolució. Suma de 15 integracions de 60 segons cadascuna. En el processat de la imatge s'ha emprat el programa CCDSHARP, per augmentar la resolució, i SKYPRO.