Hale Bopp: el cometa del segle!

Aspecte i activitat del nucli: Abril, 1997

Abril 24, 1997
01:12 UT

Autor: Tim Puckett
Localitat: Puckett Observatory, Mountain Town (Georgia)
Equip: reflector 30 cm a f/6.

Imatge obtinguda a partir de 50 exposicions de 15 segons fetes amb una càmera CCD Apogee AP-7. Les imatges es van processar per destacar els raigs del nucli.

Copyright©1997 Tim Puckett

abril 15, 1997
00:32 UT

Autor: Stephane Potvin (stephane.potvin.astro-physic@sympatico.ca)
Localitat: St. Luc Dorchester, Quebec (Canada)
Equip: 6" f/7 Astro-physic a focus primari i càmera CCD SBIG ST-7.

Imatge de la coma del Hale-Bopp obtinguda amb 1 segon d'exposició.

Abril 14-15, 1997

Canvis a la zona central de la coma : nou raig helicoidal

Autors: François Colas
Equip: telescopi 105 cm.

Imatges obtingudes amb filtre Gunn 6 el 14 i 15 d'abril. Mostren ràpids canvis a la zona central de la coma. Destaca la formació d'un nou raig helicoical de pols visible fins i tot al costat oposat al Sol.

Abril 14, 1997
02:57 UT

Autor: David McDavid
Localitat: Limber Observatory, Pipe Creek, Texas
Equip: Càmera CCD Thomson 512 i telescopi de 0.4 m.

El nord és a dalt i l'est a l'esquerra. El camp visual abasta uns 4 minuts d'arc quadrats. La imatge de l'esquerra mostra els nivells de llum de la forma habitual, mentre que la de la dreta mostra el grau de polarització lineal de la llum, deduit a partir de 3 parelles d'exposicions de 3,5 segons cadascuna. Es van emprar filtres polaritzadors girats 45, 90, i 135 graus i un filtre Cousins R.
Les estructures en forma de falç o arc de la part interior de la coma estan fortament polaritzades: un 20% a la part propera al nucli i un 10% a les capes externes. Aixó indica que es tracta de núvols densos de pols que polaritza la llum solar per dispersió.

Abril 13, 1997
08:46-15:46 UT

Noves observacions diurnes

Autor: Francois Colas
Lugar: Pic de Midi Observatory (France)
Equipo: telescopi de 105 cm.

Encara observem el cometa Hale-Bopp durant el dia des de l'observatori al Pic du Midi. Volem seguir unes quantes rotacions completes per intentar esbrinar la dinàmica del nucli. Aquesta imatge es va obtenir sumant 50 exposicions de 0,4 segons.

Abril 11, 1997
00:30-01:00 UT

Autor: Ian Griffin
Localitat: Astronaut Memorial Planetarium & Observatory, Cocoa (Florida)
Equip: telescopi Maksutov 12" f/5 i càmera SBIG ST8.

28 exposicions de 20 segons amb filtre blau combinades i processades restant una màscara de 5 x 5 pixels del 105% de la imatge original.

Abril 8, 1997
19:18 UT

Imatge d'alta resolució de l'estructura en capes

Autors: Jean Lecacheux, Francois Colas
Localitat: Pic de Midi Observatory (France)
Equip: telescopi de 105 cm.

Suma de 30 imatges amb filtre vermell de banda ampla (670-820 nm ). La primera imatge es va tractar amb gradient radial i la segona restant un perfil radial per reduir les diferències entre la part interna i externa de la coma.

Abril 7, 1997

Autor: Rudolf Pressberger, Andreas Kreutzer i Robert Schaefer
Localitat:Purgathofer Observatory
Equip: Telescopi 1-m RC f/8,8 i càmera CCD. Resolució 768 x 512, amb píxels de 9 micres.

Imatge obtinguda a partir de 30 exposicions i processada amb diferents filtres per mostrar les estructures de la coma. Alguns observadors opinen que els arcs procedeixen d'un centre únic d'activitat (IAUC 6583, IAUC 6587). L'astrònom afeccionat Bill Matthews opina que les capes ténen en realitat estructura espiral. F. Manzini i els seus col.laboradors de l'Instituto di Fisica dello Spazio Inter-planetario del CNR di Frascati, a Italia, comenten que els pics d'activitat observats l'11 de setembre de 1996 i el 9 de febrer de 1997 van estar produits pel mateix raig, al contrari del que opina Zdenek Sekanina. A aquesta imatge s'hi veuen dues espirals de diferent mida, probablement produides per raigs amb velocitats radials diferents, que és precisament el que deia Sekanina.

abril 3, 1997
20:15 TU

Autor: Josep M. Bosch (professor), Marta Solé, Sandra Maria, Montserrat Macià, Joan Pons, Eulàlia Escolà, Marta Macià, i fins a 21 alumnes més.
I.E.S. Manuel de Pedrolo de Tàrrega.
Equip: telescopi Newton 31 cm a f/5 i càmera CCD Starlight Xpress.

Aquesta imatge té el mèrit d'haver estat obtinguda a un centre d'ensenyament de Catalunya, dins del crèdit variable d'Astronomia. És el resultat de sumar amb Paint Shop Pro tres imatges obtingudes amb el programa LAIA, desenvolupat pel grup GEA a Barcelona. Totes tres procedeixen de la mateixa exposició de 0,60 segons:

• canal vermell, mitjançant un filtre laplacià amb sigma 2 i radi 9,
  • canal verd, amb un filtre de contorns estocàstic #1 i valors 3 x 3