CEE Els Àngels de Palamós
Educació Àudiovisual
Educació Especial

Descripció de l'experiència «Els mitjans àudiovisuals al centre»

Els mitjans audiovisuals han evolucionat moltíssim aquests darrers anys, de la mateixa manera que els ordinadors avui dia ocupen un paper destacable als centres i a la vida mateix. Per adequar la realitat escolar a les exigències de la societat actual i del nou model educatiu, i fer participativa la nostra acció d’escola ens va semblar interessant elaborar un projecte d’escola que reflectís la necessitat de treballar els mitjans audiovisuals com a suport en la nostra tasca docent, alhora que fossin, també, una eina de coneixement ampli i profund d’una realitat, la de les noves tecnologies, present a la nostra societat. (sempre dins de nivell de comprensió dels alumnes, i sobretot amb els més grans).

Bàsicament, el treball que duem a terme al centre respon a :

• Poder oferir un material a les famílies d’aquells alumnes que no parlen , o amb dificultats de comunicació, per tal de fer-los conèixer les activitats que es duen a terme a l’escola, de l’evolució del seu fill, etc. Existeix un servei de préstec gratuït de vídeos on els pares poden conèixer les activitats que es duen a terme a l’escola. S’enregistren les activitats i posteriorment s’editen en format VHS domèstic. Al final de cada curs escolar les famílies poden adquirir un VIDEO-RESUM-DE-L’ANY on hi surt tot, o gairebé tot: és fet i fet, la nostra Video Revista Escolar.
  • Observar l’evolució de l’alumne al disposar d’un material audiovisual per a efectuar un seguiment d’aprenentatges concrets, de l’actitud davant del treball, de l’evolució del llenguatge, de la motricitat, del comportament, etc.
  • Disposar de reculls del treball que es duu a terme a l’escola al llarg del curs, ja sigui en format vídeo o en format fotogràfic. Avui, també, amb el suport de la fotografia digital.
  • Elaboració de materials informàtic amb el suport de la càmera digital amb els quals es duen a terme fitxes de treball, programari informàtic (per exemple treballs amb el CLIC); suports a l’aula, resums d’activitats d’escola. Per exemple, Avui fem una activitat i els pares, aquesta mateixa tarda, disposen d’un document visual de l’activitat realitzada ja que només, a través d’una càmera de fotografiar digital, ens permet imprimir-ho en format paper i fer-ne les còpies,...)
  • El suport visual a través del retroprojector de cossos opacs. Permet treballar els contes, les explicacions visuals de materials en format paper que es poden projectar a la paret, etc. Aquest mateix treball, a un altre nivell, també es duu a terme amb els materials dels quals l’escola disposa, amb el format diapositiva.
  • Existeix, també un treball dels mitjans audiovisuals a l’aula. Volem ajudar als nostres alumnes a que no siguin uns simples consumidors indefensos del mitjà audiovisual, que siguin crítics i que des de la mateixa manera que potenciem la producció de missatges verbals ho puguem fer amb el llenguatge audiovisual. Això ho fem a través de senzilles produccions que duem a terme amb aquells alumnes amb més possibilitats. Tot això, també, es redueix a treball entorn la televisió com a eina de consum: analitzem els informatius, la publicitat, quin programes podem veure, pel·lícules, etc.
  • El suport del vídeo, el suport audiovisual a través d’un munt de produccions que existeixen i que posen a l’abast el PMAV o els mateixos CRP ens ajuden a complementar la nostra tasca d’ensenyar, en el dia a dia, cadascuna de les diferents àrees curriculars.

La valoració del treball que duem a terme és positiva, malgrat les mancances infraestructurals que té el centre motivades, en la major part de les vegades, per la manca de recursos materials entorn aquestes noves tecnologies les quals impliquen un suport i ajut econòmic per estar gairebé al dia en tot; una altra vessant seria la dedicació horària per a dur a terme les activitats que proposem: en la mesura que hi ha una implicació de centre per projectar aquestes idees, en la mesura que es tracten aspectes que impliquen a tota la comunitat, aquest treball es pot dur a terme.

Responsables de l'experiència: Anna Maria Escòrcia i Gervàsio, Josep Maria Garcia i Balda, Teresa Martí i Font, Carme Travé i Boschdemont.