En
quant a l'enquadrament:
-
Tingueu
present que qualsevol element que estigui davant de l’objectiu sortirà
en la foto. El dit, i la tapa de l’objectiu, són els més comuns.
-
Ja
ho crec que és difícil “veure una foto” mirant el conjunt. Ho
podem fer, naturalment, des del visor de la càmera, però de vegades
no la portem i tenim necessitat de saber com ens quedaria la foto. O
simplement veure-la abans de fer-la. Les nostres mans ens serviran per
enquadrar.
-
A
no ser que aneu “per artistes”, la línia de l’horitzó és la
que és. No intenteu canviar-la i donar-li uns graus de més o de
menys. Tothom us dirà que heu fet la foto torta.
-
Abans
de disparar “mireu” el fons i confirmeu que no hi ha un batibull
d’elements. Si és així acotxeu-vos una mica i feu la foto
contrapicada. Més val que es vegi una mica de cel blau que no
elements que porten a distreure el punt d’atenció.
-
Si
les persones estan perfilades sobre un cel blanc val més fer la foto
més de prop i/o alçar-se més per evitar-lo. Penseu que les cameres
digitals-igual que les de vídeo- prenen la llum dels punt més
lluminosos.
Pel
que fa a l'enfoc
En
quant a la composició
-
Massa
elements en una imatge fan que es dispersi el tema principal.
-
Per
què els peus tallats? Quan veiem les persones, o es veu la figura
sencera o “tallem a més alçada”. Els veurem més a prop i
evitarem el desagradable efecte de peus tallats.
-
Els
cotxes són elements integrats en el paisatge per bé que si tinguéssim
la sort de no trobar-los en la nostra foto seria ideal (impossible). I
què ens dieu dels pals, dels cables...
-
Cal
intentar buscar el punt des d’on es vegin menys ... Si és possible!.
-
Si
podem, farem la foto des del punt de vista, una mica picat, buscant un
punt elevat. Aquest punt de vista dóna, en general, millors resultats
a les fotografies urbanes.
Pel
que fa a la llum
-
L’entrada
de la classe, tot just passat el llindar de la porta, no és el millor
lloc per a fer la foto. Cal comprovar on són finestres i si tenim els
alumnes en contrallum. Procureu posar-vos d’esquena a les fons de
llum i tindreu la millor fotografia.
-
Procureu
evitar fer fotos quan vegeu uns elements amb molta llum i altres a
l’ombra (sol i ombra). Si el fons és molt lluminós el fotòmetre
pren aquesta llum, amb la qual cosa els elements a la part menys
lluminosa sortiran foscos. Però... hi ha solució.
-
Edificis,
persones, elements en ombra o contrallum i objectes de fons més il·luminats.
En el cas d’edificis busqueu punts que aproximadament tinguin la
mateixa lluminositat.
“Lliçons
magistrals”: Aquells consells generals que no es poden oblidar
-
Quan
aneu a fer una foto feu com a mínim un “guió mental” del que
voleu fer. No feu clic així com així. Com a premissa, el dit índex
no fa la foto.
-
No
feu les fotos al baixar directament de l’autocar. Mireu, observeu,
penseu-hi abans què voleu fer.
-
Sempre
hi ha un lloc millor d’on esteu per a fer la foto. Comproveu-ho!
-
Recordeu
que el millor “zoom” són els peus. D’aquesta manera també us
aproximeu a l’objecte.
-
Una
primera aproximació a la foto us pot donar la primera visió i
valoració per treure la càmera. I és que les mans – recordeu -
serveixen també per enquadrar.
-
No
cregueu que les vostres fotos són immillorables. Demaneu l’opinió
a persones que us mereixin respecte i feu cas de les seves valoracions.
Sobretot, dels aspectes negatius. Accepteu les crítiques si el que
voleu és superar-vos.
-
Aneu
a exposicions de fotografies? I... us compreu alguna revista
especialitzada?
-
Una
foto no s’ha d’explicar. Una bona foto arriba directament a
l’espectador, que és qui ha de sentir el “feeling”
|