En quant a l'enquadrament:

  • Tingueu present que qualsevol element que estigui davant de l’objectiu sortirà en la foto. El dit, i la tapa de l’objectiu, són els més comuns.

  • Ja ho crec que és difícil “veure una foto” mirant el conjunt. Ho podem fer, naturalment, des del visor de la càmera, però de vegades no la portem i tenim necessitat de saber com ens quedaria la foto. O simplement veure-la abans de fer-la. Les nostres mans ens serviran per enquadrar.

  • A no ser que aneu “per artistes”, la línia de l’horitzó és la que és. No intenteu canviar-la i donar-li uns graus de més o de menys. Tothom us dirà que heu fet la foto torta. 

  • Abans de disparar “mireu” el fons i confirmeu que no hi ha un batibull d’elements. Si és així acotxeu-vos una mica i feu la foto contrapicada. Més val que es vegi una mica de cel blau que no elements que porten a distreure el punt d’atenció.

  • Si les persones estan perfilades sobre un cel blanc val més fer la foto més de prop i/o alçar-se més per evitar-lo. Penseu que les cameres digitals-igual que les de vídeo- prenen la llum dels punt més lluminosos.

Pel que fa a l'enfoc

  • Totes les càmeres tenen una distància mínima d'enfoc. Apropar-se més és tenir tots els números perquè la foto surti desenfocada.

En quant a la composició

  • Massa elements en una imatge fan que es dispersi el tema principal.

  • Per què els peus tallats? Quan veiem les persones, o es veu la figura sencera o “tallem a més alçada”. Els veurem més a prop i evitarem el desagradable efecte de peus tallats. 

  • Els cotxes són elements integrats en el paisatge per bé que si tinguéssim la sort de no trobar-los en la nostra foto seria ideal (impossible). I què ens dieu dels pals, dels cables...

  • Cal intentar buscar el punt des d’on es vegin menys ... Si és possible!.

  • Si podem, farem la foto des del punt de vista, una mica picat, buscant un punt elevat. Aquest punt de vista dóna, en general, millors resultats a les fotografies urbanes.

Pel que fa a la llum

  • L’entrada de la classe, tot just passat el llindar de la porta, no és el millor lloc per a fer la foto. Cal comprovar on són finestres i si tenim els alumnes en contrallum. Procureu posar-vos d’esquena a les fons de llum i tindreu la millor fotografia.

  • Procureu evitar fer fotos quan vegeu uns elements amb molta llum i altres a l’ombra (sol i ombra). Si el fons és molt lluminós el fotòmetre pren aquesta llum, amb la qual cosa els elements a la part menys lluminosa sortiran foscos. Però... hi ha solució.

  • Edificis, persones, elements en ombra o contrallum i objectes de fons més il·luminats. En el cas d’edificis busqueu punts que aproximadament tinguin la mateixa lluminositat.

“Lliçons magistrals”: Aquells consells generals que no es poden oblidar

  • Quan aneu a fer una foto feu com a mínim un “guió mental” del que voleu fer. No feu clic així com així. Com a premissa, el dit índex no fa la foto.

  • No feu les fotos al baixar directament de l’autocar. Mireu, observeu, penseu-hi abans què voleu fer.

  • Sempre hi ha un lloc millor d’on esteu per a fer la foto. Comproveu-ho!

  • Recordeu que el millor “zoom” són els peus. D’aquesta manera també us aproximeu a l’objecte.

  • Una primera aproximació a la foto us pot donar la primera visió i valoració per treure la càmera. I és que les mans – recordeu - serveixen també per enquadrar.

  • No cregueu que les vostres fotos són immillorables. Demaneu l’opinió a persones que us mereixin respecte i feu cas de les seves valoracions. Sobretot, dels aspectes negatius. Accepteu les crítiques si el que voleu és superar-vos.

  • Aneu a exposicions de fotografies? I... us compreu alguna revista especialitzada?

  • Una foto no s’ha d’explicar. Una bona foto arriba directament a l’espectador, que és qui ha de sentir el “feeling”