Audiovisuals al CEIP Montseny, de Breda

El CEIP Montseny, de Breda, organitza tallers d’audiovisuals dins de l’horari lectiu des del curs 94-95. Actualment s’estan fent a Educació Infantil (dos sessions de 45 minuts internivells), Cicle Mitjà (una hora setmanal per classe al nivell de 4t) i Cicle Superior (una hora setmanal a les dues aules  6è el primer i segon trimestre i una hora setmanal a 5è, les dues aules, durant el tercer trimestre). Una de les activitats que deuem a terme és el taller d'ombres xineses.

Les ombres xineses

OBJECTIUS:

• Clica!Expressar amb paraules i postures corporals un somni que recordem i explicar-ho a la resta de la classe.

• Saber copsar en una imatge fixa la postura escollida per cada nen/a tot fent servir la camera MAVICA digital.

• Anar a l’aula d’ordinadors per manipular les fotografies amb el Paint Shop Pro (rotar, enfocar,canvi de nom…) i desar-la a la carpeta personalitzada per alumne de la “boca” T, dins de la carpeta “Alumnes”

• Crear un document multimèdia amb el Word (amb títol del Word Art, insertant imatges i quadres de text.

• Participar en l’exposició dels treballs al passadís de Cicle Superior, tot compartint una experiència tan personal com és un somni.

COM HO FEM?

• Clica!Partim d’una visita al Museu del Cinema de Girona i d’una reflexió de grup sobre la pregunta : es poden fotografiar els somnis?

• Després d’un debat enriquidor on hi ha respostes de tots colors s’arriba a la conclusió que podem “fotografiar la representació dels nostres somnis”, però aquesta representació s’ha de fer des del “subconscient”. Per això arribem a la conclusió, després de conèixer la tècnica de les ombres xineses, que la representació es farà darrera un llençol.

1ª sessió:

• Clica!Primerament escribim a un full el nostre somni i dibuixem una postura corporal que el pugui representar en una imatge fixa

• A la classe d’audiovisuals/anglès preparem el projector de diapositives darrere un llençol penjat en un estenedor permanent que tenim a la classe. Enfosquim l’aula i els nois i noies formen grup de dos per tal de fer-se les fotografies.

• Es decideix l’enquadramenti es fan les fotos.

• Per últim, en aquesta sessió, expliquem el nostre somni a la resta de companys i justifiquem la postura triada per la fotografia.

2ª sessió:

• Clica!Anem a la sala d’ordinadors (a nivell d’horaris s’ha fet coincidir aquest curs l’horari d’audiovisuals amb l’horari d’informàtica, per tal de tenir la possibilitat d’anar amb el mateix grup a un lloc o a un altre ja que cada vegada més fem servir les noves tecnologies per portar endavant les propostes d’audiovisuals)

• Manipulem les fotografies (dos alumnes per ordinador) amb el Paint Shop Pro i cadascú desa la seva foto a la seva carpeta personalitzada.

• Obrim Word i comencem el document multimèdia que tindrà un títol de Word-Art (lliure elecció dels alumnes) i on insertarem la fotografia que aniran a cercar a la seva carpeta. Més tard insertarem un quadre de text i dins d’aquest quadre explicarem el somni i el procés seguit per arribar al document que estem fent…

3ª sessió:

• Acabem els documents encetats a la segona sessió, fem la correcció dels textos i imprimim per tal de fer l’expossició al passadís de Cicle Superior.

• Finalment pengem els treballs i tothom té l’oportunitat de veure el resultat del treball de cada company.

• NOTA FINAL: Dos cursos enrere feiem la mateixa experiència amb fotografies de revelat químic. L’arribada de la camera   digital MAVICA i “l’actualització” del coordinador d’audiovisuals ha fet possible el canvi de plantejament i l’adaptació de l’activitat a les noves tecnologies. La qual cosa ha motivat molt a tots els alumnes que fan l’experiència.

Juaco Marañón
CEIP Montseny