CONTINGUTS:

Conceptes

  • L’aparell fotogràfic com a element capaç de crear imatges fixes de la realitat

  • El retrat

  • El punt de vista i l’enquadrament de les imatges

Procediments

  • Funcionament de l’aparell de fotografia digital: Visor i disparador

  • Retallar, punxar i composar imatges a partir d’altres imatges fixes

  • Verbalitzar informació sobre les imatges

  • Síntesi d’elements a partir de les seves parts

Actituds

  • Cura per tots els aparells i espais

  • Valoració dels treballs propis i dels altres

Activitats:

1a. Sessió: Mirem per un forat.

          Els nens reproduiran, punxant en un cartró l’aparell de fotografia digital i punxaran l’espai del visor i practicaran la tècnica de l’enquadrament amb les seves màquines de retratar de cartó. Comprovaran els canvis que hi ha al visor quan acosten i allunyen la màquina de diferents objectes. Se’ls exposarà la necessitat de mantenir la màquina quieta i del trípode.

2a. Sessió: Autoretrats de grup.

          Els nens faran un retrat de tot el grup amb la mavica digital i el trípode a la seva mesura i en cada exposició es canviaran de posició. Aprendran a identificar la seva posició/absència en totes les fotos de grup i a justificar-la com a que ells són els autors de la foto al monitor de TV (aula d’informàtica) amb un punter de paper cargolat. Posteriorment s’imprimiran les fotos i s’arxivaran en l’àlbum personal

3a. Sessió: Tot el cos en 3 elements. Els nens retrataran amb l’ajuda del mestre. Cap – cos – cames en tres fotos diferents i després les uniran per formar una composició del seu cos. Comprovaran quins 3 elements pertanyen a la seva imatge o la dels altres al monitor de televisió. Per tal de fer aquesta sessió més àgil el mestre explicarà com s’imprimeixen les fotos amb un sol exemple, i a la següent sessió es treballarà amb les fotos impreses en paper. Aniran a l’àlbum de cada nen les tres fotos.

4a. Sessió: Nosaltres som el trencaclosques. Els nens faran  punxant-lo o retallant-lo amb l’ajuda del mestre un trencaclosques de peces quadrades o rectangulars sobre el seu cos. Hi pot haver variants amb altres treballs de trencaclosques. El mestre pot muntar jocs de composició amb peces plastificades i el nom, etc.... 

Materials:

  •  Mavica digital

  • 2 bateries

  • 5 disquests

  • Paper fotogràfic

  • Tinta de color

  • Ordinador servidor amb TV de l’aula

Tisores, cola, cartó, retoladors, ...

Què ens porta a treballar amb màquines de cartó:

  •  Ens proposàvem el taller per a educació infantil i, partint del material “Aprendre a mirar”, vam voler fer l’activitat “mirem per un forat” i vam veure que seria bo donar un model semblant a la realitat.

  • Vam treballar els hàbits: penjar-se bé la màquina, tenir-ne cura,... i també els procediments d’enquadrament, localització,...

  • Un cop van haver practicat força els vam deixar fer fotos amb la màquina de veritat enganxada a un trípode al seu nivell d’alçada, deixant lliure el desplaçament horitzontal per tal que fessin els seus propis enquadraments.

Només portem dues sessions del taller que ens han servit per a muntar un PowerPoint amb les fotos que hem fet, les hem mirat per la televisió i hem treballat les activitats programades. Ens falten dues sessions per acabar, de moment funciona prou bé!

Instruccions per a fer les maviques de cartró (que tothom ho faci com vulgui)

Retallar les dues pecesAjuntar-les amb cola de barra

  • Tallar amb un cutter la finestra del visor

  • Plastificar-ho tot plegat

  • Posar-hi el cordó

  • Si el plastificat del visor no queda prou transparent es pot tallar amb el cutter deixant una mica de plàstic als costats

  Instruccions si volem que les facin els nens

  •  El mateix d’abans, les podem fer pintar i decorar sense passar-se, i poden punxar el forat (evidentment, sense cutter, especialment si són petits)

   

Responsable de l'experiència: CEIP Font de la Pólvora