Una aula d'estimulació multisensorial

Aquesta proposta és adequada per a l'etapa d'educació infantil. En el marc d'un centre específic d'educació especial és adequada, sense límits d'edats, a alumnes amb greu retard maduratiu, trastorns motrius greus o alumnes amb necessitats bàsiques d'estimulació.

En un espai d'estimulació multisensorial l'alumne tindrà la possibilitat d'experimentar tot tipus de sensacions visuals, auditives, tàctils, corporals... mitjançant uns elements que proporcionin aquests estímuls. Aquests espais, tradicionalment, han estat pensats per a alumnes amb NEE derivades de deficiències greus. També són espais indicats per a nens i nenes a l'etapa d'educació infantil a les nostres escoles. Hi ha algunes experiències en aquest sentit funcionant en llars d'infants i escoles bressols; aquesta proposta, doncs, no ha de quedar tancada únicament al col·lectiu d'alumnes amb deficiències.

El plantejament educatiu d'aquesta aula d'estimulació s'ha d'entendre en tres àmbits fonamentals:

  • Estimulació somàtica
    La totalitat de la superfície corporal de l'ésser humà és capaç de sentir. Aquesta estimulació ha de permetre al nen/a desenvolupar el sentiment de la seva integritat corporal.
  • Estimulació vestibular
    Inclou totes les percepcions de l'equilibri, posicionament a l'espai, acceleració, posició de dret, d'estar en marxa, etc. Busca proporcionar al nen un màxim d'informacions relatives a les posicions del seu cos a l'espai. Té per objectiu explícit el permetre als nens relacionar experiències visuals, tàctils o propioceptives, amb moviments del seu cos.
  • Estimulació vibratòria
    Tota persona és sensible a l'estimulació vibratòria. Es tracte de fer viure al nen/a altres experiències que tenen a la vegada caràcter informatiu i estètic, ja que a través de les vibracions que sent el nen pot entendre i sentir un fragment musical i descobrir d'aquesta manera la bellesa de les coses que l'envolten.

Les aules d'estimulació multisensorial són indicades per a dur a terme un treball sensorial i d'estimulació basal encaminat a alumnes amb NEE greus i severes, i per ajudar-los en l'evolució sensoriomotriu. Es tracta d'afavorir una major percepció i una major integració dels estímuls sota els plans somàtic i sensorial, que són la base de tota l'evolució psicoafectiva, i posteriorment intel·lectual.

VídeoVídeo

A part de l'aspecte terapèutic, aquesta proposta educativa ofereix un aspecte recreatiu, ja que el conjunt d'activitats que es duen a terme dins una aula d'estimulació multisensorial poden procurar plaer als alumnes, independentment dels moments de relació interpersonal. Aquest tipus d'estimulació reforçarà la motivació per a realitzar moviments que afavoreixin el seu desenvolupament motor. Aquest treball terapèutic contribueix a la integració de les percepcions sensorials en benefici del benestar de l'alumne.

Objectius generals
  • Desenvolupar un ventall ampli de capacitats que inclouen el treball d'estimulació somàtica, vibratòria, vestibular, tàctil... així com aspectes de comunicació i llenguatge
  • Afavorir la percepció, en la globalitat de la persona, i la integració dels estímuls.
  • Oferir l'oportunitat de manipular, explorar i interactuar amb objectes.
  • Facilitar la interacció del nen amb el seu voltant més immediat.
  • Fomentar la relació interpersonal. A través d'un clima càlid, acollidor i estimulant es crea un vincle afectiu entre educador i nen que el condueix a interactuar amb el seu voltant.
  • A més de l'aspecte terapèutic també s'ha d'oferir un aspecte recreatiu, creant situacions de plaer.
  • Facilitar el relaxament.

Competències bàsiques TIC-EA relacionades

  • Reaccionar a les sensacions que ens produeixen els diferents estímuls visuals tàctils i sonors.
  • Analitzar els diferents estímuls que ens arriben i quina influència te en els nostres estats d'ànim.

Descripció de l'activitat

La tecnologia ens ofereix més oportunitats de veure, sentir, tocar, entendre i crear. En una aula d'estimulació sensorial l'alumne/a pot experimentar sensacions visuals, auditives, tàctils, corporals... en diferents condicions de llum, amb diferents ambients sonors...

Amb aquest treball es pretén facilitar la interacció del nen amb seu entorn més immediat. Els diferents efectes òptics que s'hi recreen capten l'atenció dels nostres alumnes. A cada sessió s'escull la música més idònia, en funció del que es pretén: a vegades és un suport per crear el clima de treball (relaxant, més moguda...); altres vegades ens cal que tingui molts contrastos de ritmes, per tal ser percebuda per tot el cos, mitjançant de les vibracions que fa el matalàs d'aigua musical.

Una música amable, un projector que omple de colors i dibuixos les parets, un llit d'aigua tèbia com un oasis en el qual la música o les veus vibren profundament, una columna de llum que canvia de colors on les bombolles s'enfilen en una contínua i relaxant efervescència, una bola reflectant que gira lentament i que projecta la llum en mil bocins (algunes de les projeccions poden ser a partir de dibuixos elaborats pels propis alumnes) conformen un ambient propici per el despertar sensorial a través de la pròpia experiència.

Que hem de tenir en compte?

Hi ha un ventall molt ampli de propostes que sorgeixen a partir d'aquest treball d'estimulació multisensorial. Cada vegada hi ha més centres d'educació infantil que van incorporant aquestes propostes de treball per als seus alumnes. No es tracta d'un treball específicament per a alumnes amb NEE. Es pot començar a treballar amb pocs elements i mica en mica anar incorporant nous equipaments, alguns d'ells casolans, fets per a nosaltres; d'altres s'han d'adquirir en botigues especialitzades.


© Les propostes de formen part dels materials de la 5a. sessió de SAIP 04/05: Els mitjans audiovisuals amb alumnes amb NEE, experimentats al CPEE Ventijol de Blanes; CPEE Font de l'Abella de Girona; CPEE Els Àngels de Palamós; CPEE Can Rigol del Prat de Llobregat; CPEE Ramon Suriñach de Ripoll.