El cinema de la discapacitat

L'edat condiciona les propostes que fem al voltant del cinema. La proposta de treball sobre Forrest Gump és adequada pels Cicles Mitjà i Superior de Primària.

El cinema ha tractat les persones amb deficiències des dels seus inicis. A través de les pel·lícules podem prendre consciència de determinades discapacitats. És sorprenent, aquest any, com dues pel·lícules amb diferents històries darrera d'elles, però amb un contingut semblant, van obtenir Oscar en cadascuna de les categories on participaven: Mar Adentro (2004, Alejandro Amenábar); i Million Dollar Baby (2004, Clint Eastwood).

Per altra banda, hi ha hagut actors amb deficiències que s'han incorporat en algunes produccions amb la particularitat que s'interpreten a ells mateixos. És el cas, per exemple, de la recent producció espanyola León y Olvido (2005, Xavier Bermúdez) on León (Guillem Jiménez), és un noi amb síndrome de Down. Aquesta fórmula no deixa de ser polèmica, doncs no tothom veu amb bons ulls que una persona deficient s'interpreti a si mateixa.

Es poden suggerir un bon nombre de pel·lícules. En el quadre següent n'hem seleccionat algunes de les més significatives dels darrers vint anys. No ens hem atrevit a anar més enllà, fora d'alguna notable excepció. Tot i així, una algunes seran de difícil localització. No hi són totes. Tampoc no hem anotat aquelles propostes que a nivell educatiu són inviables de ser tractades, tenint en compte l'edat a quin van dirigides. És el cas, per exemple, de la producció danesa Els Idiotes (1998, Lars Von Trier), o A l'Altre Costat de la Vida (2002, Billy Bob Thorton); tot i ésser excel·lents pel·lícules el seu contingut no és adequat per a ser treballades a l'escola.

Vegeu un possible llistat de pel·lícules per treballar les diferents discapacitats a través del cinema

Objectius generals
  • Provocar la presa de consciència personal i de grup en relació a les persones amb deficiències a través del visionat d'una pel·lícula.
  • Adoptar una aptitud reflexiva davant els usos, comportaments i hàbits personals de consum audiovisual.
  • Aplicar els coneixements i destreses adquirides en d'altres àrees curriculars en la identificació i interpretació de contexts comunicatius.
  • Comprendre l'actual influència social dels llenguatges audiovisuals.
Competències bàsiques TIC-EA relacionades
  • Descobrir els valors i contravalors que transmeten les pel·lícules.
  • Observar i reflexionar entorn dels valors morals i de vida que ens arriben traves de les pel·lícules.
  • Observar com es presenten els conflictes i quina resolució se'ls dóna en les pel·lícules.

Una proposta: Forrest Gump

Ens centrem en una sola proposta educativa, que parteix d'una de les pel·lícules que us hem referenciat: Forrest Gump (1994, Robert Zemmekis). És una bona pel·lícula i es pot trobar a la majoria de Centres de Recursos Pedagògics (CRP) del nostre país. A la versió en DVD (si es tracta de l'edició especial de col·leccionista) hi trobareu material complementari interessant que us pot ajudar a treballar tot el que us exposem.
Descripció de l'activitat

A la majoria de centres disposem de l'equipament necessari per a poder visionar pel·lícules: el projector de vídeo; tot i que no ho hem d'oblidar que també la podem visionar per TV, per la pantalla d'un ordinador... Si ho fem amb el projector de vídeo és, certament, el més semblant a assistir a una projecció en una sala convencional.

Aquesta activitat desperta l'interès dels alumnes, ja que els permet, a través d'una activitat lúdica, desenvolupar una actitud crítica com a espectadors. Qualsevol proposta cinematogràfica que vulguem treballar ens ha de servir per reflexionar. Alhora sorgeixen un munt de possibilitats: Com resumiries el missatge d'aquesta pel·lícula? Quin missatge es presenta sobre les persones amb deficiències? És realista? Si fossis una persona amb deficiències, com et sentiries veient aquesta pel·lícula?

No totes les pel·lícules que inclouen persones amb deficiències es poden treballar a l'escola. Hi ha un seguit de premisses que cal tenir presents:

  • Cal que la pel·lícula seleccionada tingui una alta qualitat tècnica, de contingut i d'actuació dels seus protagonistes. Grans pel·lícules sobre persones amb deficiències han obtingut premis importants: aquesta pot ser una bona referència.
  • Cal que emfatitzin l'aspecte dramàtic, que ens ajudi a identificar-nos amb les persones i situacions que es presenten.
  • Han d'ajudar a entendre molt millor el que significa una condició de discapacitat.
  • Cal que ens permetin desenvolupar situacions d'empatia, relacionar-nos i que ens facin sentir com ells, reconèixer la seva humanitat.
  • Hem de diferenciar aquelles pel·lícules en les quals la persona amb deficiències és l'eix central de la història d'aquelles que hi aporten un paper secundari, o circumstancial.
  • Finalment, cal tenir en compte els destinataris. No totes les produccions cinematogràfiques són per a tots els públics, independentment de l'edat.

Val la pena tenir present la facilitat que tenim avui dia per aconseguir produccions cinematogràfiques interessants. Visiteu la plana web dels CRP de Catalunya i busqueu les produccions que hi tinguin. Teniu, també, altres opcions per a poder-les aconseguir.

Vegeu un exemple de proposta de treball sobre Forrest Gump, tot i que es planteja per a alumnes d'ESO. És fàcilment adaptable per treballar amb alumnes del cicle mitjà i superior de primària

Les guies didàctiques que podreu trobar tenen com a objectiu potenciar la introducció del llenguatge cinematogràfic en els centres educatius a partir de la visualització de pel·lícules comercials doblades al català. Aquestes guies didàctiques van ser elaborades per un grup de treball organitzat pel Servei de Mitjans Audiovisuals del Departament d'Ensenyament i amb la col·laboració de l'Editorial La Magrana.

Podeu trobar propostes interessants al voltant del cinema i la seva aplicació educativa en aquesta WEB.



© Les propostes de formen part dels materials de la 5a. sessió de SAIP 04/05: Els mitjans audiovisuals amb alumnes amb NEE, experimentats al CPEE Ventijol de Blanes; CPEE Font de l'Abella de Girona; CPEE Els Àngels de Palamós; CPEE Can Rigol del Prat de Llobregat; CPEE Ramon Suriñach de Ripoll.