El treball funcional dels MAV

Aquesta proposta és per a treballar amb alumnes dels cicles superiors de primària. Les adaptacions que se'n puguin fer per a alumnes amb NEE dependrà, com sempre, de cada cas en particular.
Una de les moltes dificultats que ens trobem els professionals que treballem amb alumnes amb NEE és entrar en contacte amb notícies i fets del món exterior. L'explicació d'un fet d'abast públic es converteix en una tasca difícil i alhora molt necessària per aquests alumnes, perquè es tracta d'una tasca vertaderament funcional. Llegir el diari, per exemple, és una pràctica del tot necessària. Ens acosta a la realitat, i a través seu podem dur a terme pràctiques comprensives de lectura.

El treball funcional és la base de moltes de les propostes que duem a terme les persones que treballem amb nens i nenes amb NEE. La base de la llengua comprensiva ha de ser un treball funcional, que tingui sentit per l'alumne: quan ens mirem els horaris de tren, o llegim un prospecte, o un manual de funcionament d'un electrodomèstic, o quan ens mirem la programació de TV per saber què fan avui a la tele.

Les habilitats que adquireixi un alumne amb necessitats educatives especials al llarg de la seva vida han de ser les més importants per a una participació efectiva en els entorns en els que es mou. És molt important adquirir habilitats segons uns criteris de rendiment significatius. El treball amb el diari es pot incloure perfectament dins l'àrea de la lecto-escriptura, però en realitat es tracta d'una tasca globalitzadora on hi caben perfectament totes les àrees del currículum.

Mirem la programació de TV

Objectius generals

• Reflexionar sobre el que fem a casa, abans i després de l'escola.
  • Identificar les principals cadenes de TV.
  • Aprendre a consultar la programació de TV.
  • Descriure i reflexionar sobre determinats continguts de la programació de TV.
  • Aprofitar la programació de TV per treballar continguts de les àrees.

Competències bàsiques TIC-EA relacionades

• Observar i reflexionar sobre la influència dels mitjans de comunicació en la nostra vida diària.
  • Aprendre a seleccionar la programació de televisió

Aquesta proposta s'emmarca en l'àrea de llengua amb uns vincles clars amb els MAV, i com ja hem assenyalat, amb la resta de les àrees del currículum. Hem agafat la plana on surt la programació de TV que trobem en qualsevol diari. A partir d'aquí es tracta de fer preguntes que puguin respondre els alumnes. És un treball de llenguatge comprensiu, funcional, perquè es tracta de la seva realitat, del dia a dia. És, alhora, una anàlisi crítica del que veuen, d'allò que veuran, del que realment poden veure en relació a la seva edat. És també, una anàlisi crítica de la realitat televisiva a casa nostra.

Ho presentem mitjançant fitxes de treball adaptades a les necessitats educatives individuals dels nostres alumnes, amb preguntes de comprensió que sorgeixen a partir de la realitat de cada dia i condicionades per la programació del moment.

Què hem de tenir en compte?

Es tracta d'una proposta que ve condicionada pel dia a dia. És important que la graella televisiva sigui la de la mateixa jornada que es duu a terme l'activitat. Això implica un treball previ per part del mestre, de tenir-ho a punt abans de l'activitat.

Igual com en les anteriors propostes que us hem anat presentant, es tracta d'un treball que s'ha d'anar adaptant a les necessitats educatives individuals de cada alumne. Hi ha, per tant, alumnes que podran fer un nivell alt de respostes, i d'altres que s'hauran de limitar a un treball molt simple en relació a aquesta activitat.

Fitxes de treball de la proposta

© Les propostes de formen part dels materials de la 5a. sessió de SAIP 04/05: Els mitjans audiovisuals amb alumnes amb NEE, experimentats al CPEE Ventijol de Blanes; CPEE Font de l'Abella de Girona; CPEE Els Àngels de Palamós; CPEE Can Rigol del Prat de Llobregat; CPEE Ramon Suriñach de Ripoll.