Fem l'horari

Descripció de l'activitat

Cada dia al matí tenim la necessitat d'anticipar als nostres alumnes les activitats que faran durant el dia. Quan l'alumne està situat en el temps i l'espai i sap les coses que farà i amb qui estarà, baixa el seu nivell d'angoixa i està més preparat per afrontar les activitats que farem amb ell.

Amb els alumnes amb greus problemes de comunicació, que no han desenvolupat la parla i/o que tenen un baix nivell de comprensió oral, ens trobem amb una greu dificultat per explicar l'horari del dia.

La capacitat de d'utilitzar un llenguatge simbòlic sol ser molt baixa, i la de generalització nul·la. Per tant cal de treballar amb objectes propers a l'alumne i així, de mica en mica, augmentar el grau de simbolització i la seva generalització a altres situacions i objectes.

Segons la capacitat d'abstracció de l'alumne es comença amb objectes reals de referència de l'activitat, per evolucionar a fotografies de l' objecte, imatges més generals, dibuixos, esquemes i finalment amb la llengua escrita.

Desenvolupament de l'activitat

Objectius generals

• Conèixer la seqüència de les activitats diàries que realitzarà l'alumne.
  • Saber quina activitat farà en cada moment.
  • Saber situar-se en quin dia de la setmana estem.
  • Adquirir el llenguatges el més simbòlic possible.
  • Entendre les variacions sofertes en les rutines setmanals i diàries.

Competències bàsiques TIC-EA relacionades

• Començar a descobrir que ens podem comunicar mitjançant les imatges.
  • Comprensió de missatges expressats amb imatges.
  • Associar imatges a persones,activitats,objectes, etc...
  • Aprendre a associar imatges parcialitats amb el seu conjunt corresponent.
  • Començar a diferenciar el mon real i les imatges que els volen representar.
  • Associar les imatges a altres tipus de llenguatges.

Cada alumne té un horari setmanal en el que estan representades, mitjançant paraules i icones del llenguatge SPC, les activitats de l'alumne durant tota la setmana. També te un plafó de plàstic amb una tira de velcro al mig, on l'alumne podrà enganxar les imatges de les activitats que farà.

Té una col·lecció de objectes, fotografies o imatges personalitzades (depèn del nivell de simbolització de l'alumne) de les activitats que ha de fer durant tota la setmana.

Aquesta activitat s'ajusta al nivell d'autonomia personal i a la capacitat de simbolització de cada alumne, i per això s'utilitzen objectes reals de referència, fotografies molt contextualitzades de cada alumne, fotografies d'objectes més generals, dibuixos, esquemes i finalment paraules.

La seqüència de l'activitat es la següent:

1.- Es localitza el dia de la setmana dins de cada horari personal del alumne.
2.- El mestre senyala i verbalitza les activitats que farà l'alumne durant el dia.
3.- L'alumne busca en la col·lecció de fotografies la que representa l'activitat indicada pel mestre
4.- L'alumne enganxa en el velcro les activitats que farà durant el dia.
5.- Un cop acabada una activitat i abans de passar una altra es retira la imatge que hi ha a la part superior, i per tant la imatge que queda per sobre és la que cal fer a continuació.

L'alumne sempre té el suport de l'horari que l'indica l'activitat que farà i en el moment del dia que es troba.

© Les propostes de formen part dels materials de la 5a. sessió de SAIP 04/05: Els mitjans audiovisuals amb alumnes amb NEE, experimentats al CPEE Ventijol de Blanes; CPEE Font de l'Abella de Girona; CPEE Els Àngels de Palamós; CPEE Can Rigol del Prat de Llobregat; CPEE Ramon Suriñach de Ripoll.