Pasapalabra: edició, producció i muntatge d'un concurs

A partir d'un programa de TV que els alumnes coneixen, es decideix entre tot el grup fer l'edició d'un concurs: el PASAPALABRA.

Es parla de els característiques del programa i es detecten les necessitats per tal de produir-lo. S'elabora el guió literari: es pensen les preguntes i les respostes entre tots els alumnes amb l'ajuda del mestre. S'elabora un abecedari, i es pensen noms de persones conegudes el nom dels quals comencin per la lletra que necessitem. S'omple un quadre on es van anotant els noms al costat de cada lletra i la seva pregunta corresponent. Com que tenim diferents nivells d'assoliment del procés de lectoescriptura juntament amb alumnes que únicament coneixen i pronuncien poques paraules i aquestes en castellà, decidim barrejar les dues llengües, castellà i català, i aprofitar aquesta mínima parla que tenen alguns dels nois/es.

RESPOSTA PREGUNTA ALUMNE
A AGUA LÍQUID VITAL QUE REP EL NOM DE H20 MARTA
B BULERIA

TÍTULO DE LA CANCIÓN QUE DICE: SANGRE DE LA TIERRA DONDE NACÍ...

RAFAEL
C CACAOLAT BATUT DE LLET I XOCOLATA QUE DONA ENERGIA ... ...
D ... ... ...

Es fan assaigs sobre el mecanisme del programa: preguntes i respostes. Es tria el presentador i es fan agrupacions d'un alumne, de dos o de tres que seran rotatius. Cada grup s'encarregarà de:

  • ajudant de camera: ajudarà a muntar el trespeus, a guardar-lo després, a prémer el botó REC de la càmera quan el director-mestre ho indiqui...
  • ajudant de maquillador: ajudarà al maquillador professional (mestre) a maquillar als companys.
  • ajudant de guió literari: recordarà als concursant la resposta a la pregunta que se'ls farà.
  • ajudant tècnic: ajudarà a col·locar els llums que necessitem, els allargaments...
  • ajudant de realitzador: cada vegada que s'hagi de començar a enregistrar donarà la consigna: atenció, silenci, es grava...

Objectius generals (depenent de les funcions de cadascú)

  • Triar el rètol del seu nom i penjar-se'l al pit.
  • Mirar a la camera ben assegut/a mentre se l'està gravant.
  • Respondre a la pregunta del/la presentador/a quan acaba la pregunta.
  • Identificar els aparells audiovisuals utilitzats: camera de fotos, camera de vídeo, auriculars, focus, trespeus, cables.
  • Manipular els aparells amb la supervisió de l'adult.
  • Avisar quan es veu pel visor el cap i el pit del concursant.
  • Donar l'avís: silenci, gravem!
  • Ajudar a maquillar als concursants.
  • Esperar en silenci, mirant i escoltant als companys mentre s'està gravant.
  • Respectar els torns en les diferents responsabilitats o racons. Maquillatge, ajudant de camera, fer les fotografies, ajudant de muntatge.
  • Tenir cura dels aparells audiovisuals.
  • Respectar les produccions dels companys.

Competències bàsiques TIC-EA relacionades

  • Observar els diferents usos que poden tenir els MAV: entretenir, aprendre, informar.
  • Conèixer les tasques que realitzen les persones que intervenen en una producció audiovisual.
  • Observar i analitzar els programes de TV i altres missatges audiovisuals suggerits per l'alumnat i debatran els continguts.
  • Elaborar un projecte de producció audiovisual.

També es confeccionen cartells amb els seus noms per tal d'enganxar-los al pit tal i com surt al concurs de la televisió.

Després de totes les preses, s'elabora el títol del concurs i els títols de crèdit, mitjançant unes lletres magnètiques. Entre tots elaborem el text i triem les lletres que necessitem. Un alumne triat del grup les anirà col·locant en ordre sobre una pissarra magnètica. La càmera únicament enfocarà les lletres i la seva mà.

Finalment, els mestres faran el muntatge, gravant i incorporant la veu en off del presentador.

Vegeu el vídeo Pasapalabra



© Les propostes de formen part dels materials de la 5a. sessió de SAIP 04/05: Els mitjans audiovisuals amb alumnes amb NEE, experimentats al CPEE Ventijol de Blanes; CPEE Font de l'Abella de Girona; CPEE Els Àngels de Palamós; CPEE Can Rigol del Prat de Llobregat; CPEE Ramon Suriñach de Ripoll.