Propostes al voltant dels SAAC

Els sistemes d'accés alternatiu a l'ordinador (programari específic, sistemes de simulació de teclat i ratolí, perifèrics específics...) permeten l'ús de l'ordinador a persones amb discapacitat motora, fins i tot en casos extrems, amb el fi que puguin realitzar funcions com l'escriptura, el dibuix, el joc, la formació o el treball, o l'accés a les xarxes d'informació per a la consulta i la comunicació a distància.

Els plafons de comunicació (ajuts tècnics senzills sobre els quals se situen els signes gràfics: dibuixos, pictogrames, paraules, lletres...) es col·loquen davant de la persona de manera que els interlocutors en comparteixin els signes (el lèxic) que s'hi han situat. L'Etran és un material transparent que ajuda l'interlocutor a observar quan l'usuari indica els símbols amb la mirada. Aquest es col·loca verticalment davant de l'usuari, perquè entre els dos hi hagi més contacte visual. L'ús de plafons de comunicació no electrònics pot demanar una mica d'esforç per part dels dos interlocutors, però comporta diversos avantatges; per exemple, són econòmics, fàcils de fabricar, adaptar i mantenir, el pes és reduït i, per tant, el transport és fàcil.

Els comunicadors són ajuts tècnics específicament pensats per a la comunicació. Estan dissenyats per adaptar-se a la forma d'accés que necessita la persona i, actualment, gairebé tots produeixen emissió de veu (sintetitzada o fàcil d'enregistrar) com a sortida del missatge. Alguns comunicadors poden presentar un alt nivell de sofisticació tecnològica, la qual cosa permet un bon nivell de competència comunicativa a la persona que els pot utilitzar. Els comunicadors amb veu digitalitzada tenen l'inconvenient d'admetre un vocabulari limitat, la qual cosa els fa útils per a funcions i contextos de comunicació més o menys amplis, però sempre restringits. Quan la persona pot lletrejar paraules necessitarà un comunicador amb veu sintetitzada que li permeti un vocabulari il·limitat, per poder comunicar-se en molts llocs i amb diferents propòsits, sense restricció de continguts.

Els ordinadors. Actualment, hi ha programari creat per ser una ajuda per a la comunicació i l'escriptura, per a l'adquisició del llenguatge, per a millorar les oportunitats lúdiques i l'accés als continguts curriculars, a la formació i al treball. Els ordinadors tipus Macintosh o PC Windows disposen d'alguns programes de gran interès. També es pot aprofitar el recurs de sortida de veu i l'animació en pantalla. Actualment, la gravació de veu (digitalitzada) o la producció de veu a partir de codis fonètics (síntesi) és relativament fàcil amb l'ordinador, i ofereix als interlocutors unes prestacions i uns al·licients força especials.

El Boardmaker és un programa que inclou els 3000 símbols del sistema SPC i permet manipular-los segons cada necessitat: reduir, ampliar, modificar mida de lletra, simplificar.... al mateix temps que selecciona el vocabulari mitjançant un ràpid sistema de recerca. Hi ha dues versions del programa: una en blanc i negre i l'altre en color.

El Departament d'Educació ofereix imatges per completar el SPC o el BLISS: el Magatzem d'Icones Catalanes (MIC): és un catàleg d'imatges en el que s'han recollit conceptes quotidians com ara aliments, festes, llocs... i que són necessaris per comunicar-se en el nostre entorn.

El SPC implica ajudes tècniques que poden ser des de plafons de comunicació sobre paper fins a l'ús de l'ordinador. El Projecte Fressa 2005 és un programari d'Educació Especial, que d'entre d'altres, ens ofereix l'aplicació Plaphoons. És un programa de comunicació pensat per persones amb discapacitat motora que no poden utilitzar amb eficàcia el llenguatge oral ni el signat. La finalitat principal del programa és aconseguir l'autonomia en la comunicació dels seus usuaris. El programa també pot tenir altres aplicacions en l'àmbit de la comunicació i el llenguatge de la lectura i escriptura.

Podeu accedir al MIC (Magatzem d'Icones Catalanes)

Projecte Fressa 2005



© Les propostes de formen part dels materials de la 5a. sessió de SAIP 04/05: Els mitjans audiovisuals amb alumnes amb NEE, experimentats al CPEE Ventijol de Blanes; CPEE Font de l'Abella de Girona; CPEE Els Àngels de Palamós; CPEE Can Rigol del Prat de Llobregat; CPEE Ramon Suriñach de Ripoll.