Vídeos a la carta

Les produccions de "Vídeos a la carta" van començar a l'Escola l'any 1991per cobrir una necessitat AV que el mercat AV no oferia.
Per regla general, avui, la comissió d'AV de l'escola realitza una producció cada any segons demandes concretes dels tutors, que tan poden ser d'imatge fixa com vídeo.

RELACIÓ DE PRODUCCIONS DELS DARRERS 5 ANYS

Curs 2004-05 AUTO.NET & BOCATA-MIX Vídeo
Curs 2003-04 UNIVERSAL DREAM Vídeo
Curs 2002-03 RIALLES Vídeo
Curs 2001-02 TVoH! La llibreta de la TV Imatge Fixa
Curs 2000-01 LA LLIBRETA DE LES MENTIDES Imatge Fixa


AUTO.NET & BOCATA-MIX

PROJECTE D'AULA PER TREBALLAR LA PUBLICITAT A TRAVÉS DEL VÍDEO

Etapa: Educació Especial, Primària i Secundària
Camp en què es treballa: Imatge en moviment (vídeo)
Coordinador de l'experiència: Josep M. Rius

Objectius

  • Descobrir que ens podem comunicar mitjançant les imatges.
  • Elaborar un projecte de producció i experimentar les diferents fases que suposa qualsevol producció (definició de la idea, del mitjà que s'utilitza, preveure què es vol fer, etc).
  • Descobrir i elaborar missatges que tinguin la finalitat d'informar i publicitar, utilitzant el vídeo.
  • Aprendre a observar els elements bàsics d'un espot televisiu (què es diu, com es diu, a qui va adreçat).
  • Observar i reflexionar sobre la influència de la publicitat en la nostra vida diària.
  • Observar i reflexionar entorn dels valors morals i de la vida que ens arriben a través de la publicitat.
  • Començar a descobrir que darrere de qualsevol representació de la realitat s'hi amaga la intenció de les persones que produeixen el missatge.
  • Veure que els anuncis ens permeten obtenir informació sobre maneres de viure i de representar la realitat.
  • Ser capaç d'observar i descriure el contingut de les imatges i extreure'n després valoracions.
  • Adquirir les nocions bàsiques de les regles de la composició, els tipus de plans i les diferents formes d'angulació, etc.
  • Saber els coneixements mínims per poder utilitzar una càmera de vídeo i un programa informàtic.

Conceptes que es treballen

  • El treball com a activitat econòmica. El treball productiu.
  • Publicitat i valors.
  • Identificació dels elements persuasius de la publicitat.
  • Iniciació a la utilització de la càmera de vídeo digital.
  • Enquadrament i planificació de la imatge.
  • Iniciació a la realització d'un vídeo.
  • Descobriment del llenguatge AV.

Material

  • Càmera de vídeo digital.
  • Ordinador i programa d'edició de vídeo.

Desenvolupament de l'experiència

El grup de grans A-1 realitza, entre d'altres acadèmiques, dues activitats pre-laborals remunerades: fer entrepans i rentar cotxes. Ells administren els diners que guanyen i, amb aquests, organitzen el viatge de fi de curs.

Després de plantejar el repte de promocionar aquestes activitats, el nostre objectiu era clar, realitzar dos vídeos publicitaris per donar a conèixer una tasca pre-laboral, tant a la comunitat educativa, com a les famílies, com a l'Ajuntament del Prat.

En primer lloc, durant dues sessions, vàrem visionar diferents anuncis i vàrem observar i reflexionar sobre els elements bàsics d'un espot televisiu (què es diu, com es diu, a qui va adreçat). Es va reflexionar sobre la influència de la publicitat en la nostra vida diària, i els valors morals que ens arriben a través de la publicitat.
Seguidament, després de dues sessions de debats, comentaris i pluja de idees, vàrem trobar les argumentacions principals per iniciar el guió literari.

Auto.Net: Nosaltres treballem perquè els cotxes bruts quedin molt nets. Ho podem exagerar una mica per cridar l'atenció: Deixem els cotxes tan nets que els seus propietaris no els coneixeran. Per plasmar aquesta idea podem jugar amb els contraris: cotxe vell (del pare d'un alumne) - cotxe nou.

Bocata-Mix: Després de que un alumne mengés un entrepà davant de tots, vàrem comprovar que la taula quedava plena d'engrunes: Els nostres entrepans són tan bons que ens mengem fins i tot les engrunes. Jugarem amb comparacions, els nostres entrepans ho deixen tot net, els altres no.
Els guions complien els objectius marcats: senzillesa interpretativa i de realització.
Després vàrem preparar el dos plans de realització. Vestuari i atrezzo.

La gravació de Auto.Net, en exteriors, es va realitzar en un matí. El pare d'un alumne va portar el seu cotxe antic i a més ens va fer d'actor, juntament amb tres alumnes. La interpretació dels tres alumnes no va ser cap problema, doncs només reflexa del treball real que es realitza normalment.
La senzilla estructura del guió va permetre gravar la majoria de les preses de forma lineal, segons l'ordre del muntatge. Això va ajudar a situar-se als alumnes.

La gravació de Bocata-Mix, interiors, també es va realitzar en un matí.
La dramatització va ser molt senzilla, adaptada als actors i a les seves capacitats (ex: hi ha una noia que surt plorant. Té una facilitat increïble per plorar i li feia molta il.lusió mostrar la seva capacitat dramàtica). Tots els actors estaven molt motivats per fer-ho el millor possible.

Les gravacions de les imatges les van realitzar complementàriament els alumnes del grup A1 i els mestres.

L'edició la va realitzar la comissió d'AV de l'Escola. Aquesta era una tasca massa complexa per els alumnes del grup A1. Amb tot van assistir, algunes sessions, per veure el procés d'elaboració del seu vídeo. Finalment tres alumnes varen posar la veu el off.

CONCLUSIÓ I VALORACIÓ

Els alumnes han participat, en aquesta experiència, al màxim de les seves possibilitats i de la seva motivació. La veritat és que ha estat molt enriquidora per a tots.
Amb molta satisfacció per part dels alumnes es va presentar al Centre, als Pares i a l'Ajuntament el producte resultant. La resposta general va ser molt gratificant per a ells. Dues anècdotes de cloenda:

  • El servei Auto.Net funciona a ple rendiment, fins i tot l'Alcalde del Prat ha portat el seu cotxe a rentar i n'ha quedat molt satisfet.
  • El servei Bocata-Mix (entrepans, sucs naturals...) el gaudeixen diàriament tant el professorat, com alguns alumnes.

UNIVERSAL DREAM

Projecte ofertat pel Departament i Panasonic per participar al concurs Joves Reporters sota una temàtica comú: Les Olimpíades.
El vídeo es va realitzar amb la motivació, l'esforç i l'entusiasme dels alumnes de 12 a 18 anys (Prelaborals i Eso adaptada).
Universal Dream va ser guanyador i va representar Catalunya al concurs internacional Joves Reporters celebrat a Nova York. Allà va quedar en segon lloc mundial.


RIALLES

PROJECTE D'AULES PER TREBALLAR VALORS A TRAVÉS DEL VÍDEO

Etapa: Educació Especial, Primària i Secundària
Camp en què es treballa: Imatge en moviment (vídeo)
Coordinador de l'experiència: Josep M. Rius

Objectius

  • Mostrar-se respectuós per les diferències físiques, psíquiques i culturals que hi ha entre els companys i companyes.
  • Treballar els valors entorn a l'amistat, l'esforç, la superació, la generositat, la bondat, la solidaritat... com a actituds i comportaments positius.
  • Reflexionar sobre algunes actituds humanes.
  • Reflexionar sobre els conflictes que vivim, sobre les causes i les conseqüències, i la manera de resoldre'ls.
  • Produir missatges audiovisuals senzills utilitzant el mitja videogràfic.
  • Descobrir que ens podem comunicar mitjançant les imatges.
  • Ser capaç d'observar i descriure el contingut de les imatges i exteure'n després valoracions.

Conceptes que es treballen

  • Educació en valors.
  • La valoració de l'esforç, l'amistat, la solidaritat...
  • Educació sobre la diversitat..
  • Iniciació a la utilització de la càmera de vídeo digital.
  • Enquadrament i planificació de la imatge.
  • Iniciació a la realització d'un vídeo.
  • Descobriment del llenguatge AV.


Material

  • Càmera de vídeo digital.
  • Ordinador i programa d'edició de vídeo.

Desenvolupament del projecte

L'escola tenia un projecte de vídeo pendent degut a les queixes que van arribar al professorat dels alumnes grans amb més nivell intel·lectual. Les queixes venien donades per alumnes d'altres escoles del Prat, doncs el fet d'anar al Can Rigol representa portar a sobre una etiqueta bastant decebedora . No és gens agradable anar pel teu barri i que et diguin: Vas a l'escola dels tontos, subnormal, ets un canrigol ... Si tens aptituds pel futbol i vas a jugar en un equip de la localitat, no és fàcil, en alguns casos, ser el punt de rialles i burles dels altres companys...
Tot això, avui en dia, és real, tristament real.

A començament de curs les mestres dels grups-aula D1/D2 (aprenentatges funcionals) van proposar a la comissió d'AV la participació dels seus alumnes com actors en el vídeo-denúncia que es pretenia realitzar, ja que el fet d'interpretar podria ser enriquidor per a ells. Com qualsevol proposta AV que es presenta a l'Escola es va acceptar de molt bon grat. Amb la impossibilitat de realitzar el guió amb aquest alumnes degut a les seves limitacions intel·lectuals, vam elaborar el guió literari amb el grup A1 (pre-laboral).

El nostre objectiu era clar, realitzar un vídeo denúncia, reivindicant el respecte que es mereixen els alumnes de la nostra Escola, així com qualsevol altra persona.

Elaboració del projecte

S'havia de preparar el guió de denúncia amb el grup A1. Després de dues sessions de debats, queixes, comentaris i finalment idees, va sortir l'argumentació principal: què passaria si això els hi fessin a ells? Tampoc els agradaria gens! A partir d'aquí vam treballar el guió literari.
Després vam preparar el pla de realització del vídeo. Les gravacions es faran en dos matins. Els actors seran tots els alumnes dels grups D1/D2, no fa falta preparar ni vestuari, ni decoració. El més important serà anar explicant a cada moment el que han de fer els actors.

Durant el primer matí, el grup A1 va explicar als grups D1/D2 el guió. Seguidament es van gravar totes les preses d'interiors. Al segon matí es van fer les gravacions exteriors.
La senzilla estructura del guió va permetre gravar totes les preses de forma lineal, segons l'ordre del muntatge. Això va ajudar a situar-se tant als actors D1/D2, com als realitzadors A1.
La dramatització era molt senzilla, adaptada als actors. Aquest estaven molt motivats per fer-ho el millor possible. El grup A1 els hi donava les instruccions de tot el que havien de fer, i els recolzaven en tot moment.
Les gravacions de les imatges les van realitzar complementàriament els alumnes del grup A1 i els mestres.
L'edició la va realitzar la comissió d'AV de l'Escola. Aquesta era una tasca massa complexa per els alumnes del grup A1. Amb tot van assistir, algunes sessions, per veure el procés d'elaboració del seu vídeo.

CONCLUSIÓ I VALORACIÓ

El fet de treballar cada grup en una tasca determinada A1 (guionistes i realitzadors), D1/D2 (actors) ha estat molt enriquidor per tots.
Amb molta satisfacció per part dels actors i dels realitzadors es va presentar al centre el producte resultant. La resposta general va ser molt gratificant per a ells.

Treballarem, amb els alumnes grans de més nivell intel·lectual, els objectius abans mencionats amb l'ajuda del vídeo i d'una guia didàctica.
També ens hem compromès amb els alumnes a proposar a la regidoria d'Educació de l'Ajuntament la difusió d'aquest vídeo a totes les Escoles del Prat per a incitar una reflexió sobre els valors.


TVoH! LA LLIBRETA DE LA TV

Versió reduïda (1 Mb) Versió completa (17 Mb)

Projecte d'imatge fixa (Power Point) realitzat amb diferents alumnes de tots els nivells de l'escola.

Etapa: Educació Especial, Primària i Secundària

Objectiu del projecte

Elaboració d'un projecte que serveix per reflexionar sobre el contrastat món de la TV.
El món de la TV tractat des d'un altre mitjà, el fotogràfic (Imatge fixa digital).

Justificació del projecte

A partir de diferents idees sobre la TV, es convida a reflexionar sobre la influència d'aquest mitjà en cada un dels membres de la comunitat educativa: alumnes, mestres i pares.


LA LLIBRETA DE LES MENTIDES

Versió reduïda (1,5 Mb)Versió completa (37 Mb)

Projecte d'imatge fixa (Power Point) realitzat amb diferents alumnes de tots els nivells de l'escola.

Etapa: Educació Especial, Primària i Secundària

El fet de presentar la Llibreta de les Mentides amb dos suports diferents, l'imprès (llibreta) i l'ordinador (PowerPoint), ens dóna un ventall de possibilitats més ampli per treballar a l'aula tant valors (veritat-mentida), com elements audiovisuals (realitat-imatges-imatges de ficció).

La comissió d'AV us presentem aquesta senzilla guia didàctica per al seu millor aprofitament. Teniu sempre en compte el nivell dels vostres alumnes.
Si voleu, amb la vostra experiència a l'aula ens podeu ajudar a ampliar-la i enriquir-la.

Objectius
  • Descobrir que ens podem comunicar mitjançant les imatges.
  • Ser capaç d'observar i descriure el contingut d'una imatge i extreure'n després valoracions.
  • Començar a diferenciar entre el món real i les imatges que el representen, i les imatges de ficció.
  • Començar a diferenciar entre veritat i mentida.
  • Aprendre a descobrir els diferents tipus de mentides que es donen en la nostra societat per raons de tot tipus.
  • Treballar els valors entorn la veritat, l'amistat, l'esforç, la superació, la solidaritat... com a actituds i comportaments positius.
  • Veure la informació que obtenim d'una mateixa història (La llibreta de les mentides) segons el llenguatge i el suport audiovisual (Imprès-Power Point) que utilitzem per la seva difusió.
  • Aprendre a produir imatges fixes (fotografies).

Treballar la Llibreta de les mentides

CADA VEGADA ÉS MÉS DIFÍCIL APARCAR PER ARRIBAR A L'ESCOLA
1. Què veus en aquest full?
2. Què creus que vol dir?
3. Aquesta foto és la realitat, és una imatge de la realitat, o és una imatge de ficció?
4. És veritat que el Ricard va a cavall a l'escola?
5. Tu vas a cavall a l'escola?
6. Per què posa "Cada vegada és més difícil aparcar per arribar a l'escola"?

COM COMENÇA UNA MENTIDA
1. Què veus en aquest full?
2. Què creus que vol dir?
3. Abans de dir una cosa (veritat-mentida) ho penses?
4. Amb quina part del cos pensem?
5. Aquesta foto és la realitat, és una imatge de la realitat, o és una imatge de ficció?

AIXÒ NO ÉS UNA ESCOLA
1. Què veus en aquest full?
2. Què creus que vol dir?
3. Aquesta foto és la realitat, és una imatge de la realitat, o és una imatge de ficció?
4. La foto d'aquest full és un cine, un mercat, una escola...?
5. Quina escola és?
6. A quina ciutat està?
7. Per què posa "Això no és una escola"?

NO M'AGRADA JUGAR
1. Què veus en aquest full?
2. Què creus que vol dir?
3. Les fotos d'aquests nens/es són la realitat, són imatges de la realitat, o són imatges de ficció?
4. Als nens els hi agrada jugar?
5. Per què posa "No m'agrada jugar"?

L'IMPORTANT NO ÉS GUANYAR, ÉS PARTICIPAR
1. Què veus en aquest full?
2. Què creus que vol dir?
3. Aquesta foto és la realitat, és una imatge de la realitat, o és una imatge de ficció?
4. Quan participes en una competició, t'ho passes bé?
5. Quan t'ho passes millor: quan guanyes o quan perds?.
6. Què passa quan guanyes? I quan perds?
7. Per què posa "L'important no és guanyar, és participar"?

ELS 8 ERRORS
1. Què veus en aquest full?
2. Què creus que vol dir?
3. Aquestes dues fotos són la realitat, són imatges de la realitat, o són imatges de ficció?
4. Quantes diferències veus d'una foto a l'altra?
5. Per què posa que hi ha 8 diferències?

NO PUC FER-HO
1. Què veus en aquest full?
2. Què creus que vol dir?
3. Aquesta foto és la realitat, és una imatge de la realitat, o és una imatge de ficció?
4. T'agrada treballar a l'ordinador?
5. A l'escola tothom treballa a l'ordinador?
6. Treballant s'aprèn?
7. Per què posa "No puc fer-ho"?

PUC FER-HO
1. Què veus en aquest full?
2. Què creus que vol dir?
3. Aquesta foto és la realitat, és una imatge de la realitat, o és una imatge de ficció?
4. Has vist algun alumne de l'escola volar?
5. On es va fer la foto del Javi?. Al gimnàs.
6. El Javi pot volar de veritat per l'escola?
7. Superman, Harry Potter... volen a les pel·lícules. Però, poden volar de veritat?
8. Per què posa "Puc fer-ho"?

EL LLOP NO EM FA POR
1. Què veus en aquest full?
2. Què creus que vol dir?
3. Els llops son amics de les persones?
4. La gent té llops a casa seva?
5. Als nens petits els hi fa por el llop?
6. Aquesta foto és la realitat, és una imatge de la realitat, o és una imatge de ficció?
7. Per què posa "El llop no em fa por"?

AQUÍ NO DIEM MENTIDES
1. Què veus en aquest full?
2. Què creus que vol dir?
3. Aquest dibuix és la realitat, és una imatge de la realitat, o és una imatge de ficció?
4. Es diuen mentides per por, per no molestar a una altra persona, per cridar l'atenció, per hipocresia...
5. Descobrir els diferents tipus de mentides que es donen en la nostra societat per raons de tot tipus: Ficció (pel·lícules...), publicitàries, polítiques...
6. Per què posa "Aquí no diem mentides"?

PACIFISTES-VIOLENTS
1. Què veus en aquest full?
2. Què creus que vol dir?
3. Aquestes dues fotos són la realitat, són imatges de la realitat, o són imatges de ficció?
4. Posa una cara de bo. Posa una cara de dolent.
5. El nen i la nena que es miren, fan cara de dolents?. Doncs, perquè posa violents?
6. Els que porten màscara tenen cara de bons?. Què fan?. Doncs, per què posa pacifistes?

MOTS ENCREUATS
1. Què veus en aquest full?
2. Què creus que vol dir?
3. Aquestes fotos són la realitat, són imatges de la realitat, o són imatges de ficció?
4. Es poden respondre les preguntes dels mots encreuats dels diaris? Per què?
5. Es poden respondre les preguntes dels mots encreuats d'aquest full? Per què?
6. Per què posa "Mots encreuats"?

JO NO HO HE FET
1. Què veus en aquest full?
2. Què creus que vol dir?
3. Aquesta foto és la realitat, és una imatge de la realitat, o és una imatge de ficció?
4. En aquesta foto, creus que el nen diu la veritat?
5. Quina postura té la mestra? Contenta, enfadada...?
6. Per què posa "Jo no ho he fet"?

NOOOOO, NO M'IMPORTA QUE VAGUIS AL CINE AMB EL MEU "NOVIO"
1. Què veus en aquest full?
2. Què creus que vol dir?
3. Aquesta foto és la realitat, és una imatge de la realitat, o és una imatge de ficció?
4. La noia diu el mateix que pensa?
5. Què diu?. Què pensa?
6. Sempre dius el que penses?

BAIXAR - PUJAR
1. Què veus en aquest full?
2. Què creus que vol dir?
3. Aquestes fotos són la realitat, són imatges de la realitat, o són imatges de ficció?
4. Una persona amb cadira de rodes pot pujar i baixar escales?
5. Doncs, per on pot pujar i baixar?
6. Hi ha ascensors a tot arreu?

VIATGES CAN RIGOL, SEMPRE ET PORTEM AL TEU DESTÍ
1. Què veus en aquest full?
2. Què creus que vol dir?
3. Aquesta foto és la realitat, és una imatge de la realitat, o és una imatge de ficció?
4. Can Rigol es una agencia de viatges?
5. La publicitat ens diu sempre la veritat?
6. Es pot esquiar al desert?
7. Els nois/es de la foto, estan realment al desert?
8. On es va fer aquesta foto? Al jardí.
9. Per què posa "Viatges Can Rigol..."?

TV + GAME BOY = 10
1. Què veus en aquest full?
2. Què creus que vol dir?
3. Aquestes fotos són la realitat, són imatges de la realitat, o són imatges de ficció?
4. Si veus molt la tele, i jugues a la Game, Play Station, o als jocs d'ordinador, tens temps per fer els deures, per llegir, per aprendre?
5. Es poden realitzar activitats, aprendre coses.... sense esforç?
6. Per què posa "TV+Game Boy= 10"?

TOTS SOM IGUALS
1. Què veus en aquest full?
2. Què creus que vol dir?
3. Aquesta foto és la realitat, és una imatge de la realitat, o és una imatge de ficció?
4. Tots els dits de la mà són iguals. I totes les persones?
5. Quantes races hi ha al món? Quines diferències tenen?
6. Hi ha, també, persones malaltes? Per què s'està malalt?
7. Per què posa "Tots som iguals"?

UN ÈXIT SENSE FRONTERES
1. Què veus en aquest full?
2. Què creus que vol dir?
3. Aquesta foto és la realitat, és una imatge de la realitat, o és una imatge de ficció?
4. Els nois i la noia de la foto són realment els guanyadors del programa "OT"?
5. On es va fer aquesta foto? Al gimnàs.
6. Els dos nois i la noia estan realment a "OT"?
7. Per què posa que són els guanyadors?

DIUMENGE A LA PLATJA (1913)
1. Què veus en aquest full?
2. Què creus que vol dir?
3. Aquesta foto és la realitat, és una imatge de la realitat, o és una imatge de ficció?
4. És veritat que aquesta és una foto antiga (1913)? Quin any s'ha fet?
5. On es va fer aquesta foto? A l'aula.
6. Els nois i la noia estan realment a la platja?
7. Per què hi posa "Diumenge a la platja"?

NOSALTRES JA L'HAURIEM ACABAT
1. Què veus en aquest full?
2. Què creus que vol dir?
3. Aquestes dues fotos són la realitat, són imatges de la realitat, o són imatges de ficció?
4. Qui era Gaudí?
5. Què és la Sagrada Família? On està?
6. On es va fer la foto del grup Laborix? Al jardí.
7. El grup Laborix què fa? Podria fer un edifici, la Sagrada Família?
8. Per què posa "Nosaltres ja l'hauríem acabat?

AQUESTA LLIBRETA NO L'HA FET NINGÚ
1. Què veus en aquest full?
2. Què creus que vol dir?
3. La foto d'aquest full és la realitat, és una imatge de la realitat, o és una imatge de ficció?
4. Aquesta llibreta no l'ha fet ningú? Qui l'ha fet?
5. Aquesta llibreta no l'ha mirat ningú? Qui l'ha mirat?
6. Per què posa "Aquesta llibreta no l'ha fet ningú..."?

LA PETITA LLIBRETA DE LA VERITAT
1. Què veus en aquesta llibreta?
2. Què creus que vol dir?
3. Per què hi ha pàgines en blanc?
4. Aquesta llibreta diu la veritat? L'altra llibreta diu la veritat?
5. Dir la veritat és molt senzill? La veritat és molt senzilla?

Aspectes formals de La Llibreta de les Mentides

Fer notar als alumnes que la Llibreta està configurada també per enganyar, ja que la numeració de les pàgines és una mentida.
Tenir en compte els diferents elements formals de la Llibreta:
- Portada. Configuració de la portada
- Pàgines interiors. Configuració: Títols, textos, fotos, dibuixos, fons (quadriculat, fons blanc, fons negre).
- La petita llibreta de la veritat. Format, pàgines, slogan.
- Contraportada. Configuració de la contraportada. Slogan.

Fins aquí hem treballat, majoritàriament, la vessant Comunicativa.
Per treballar la vessat Tecnològica, tant alumnes amb el nivell adient com mestres, poden assistir a sessions informatives. Veureu el com s'ha fet la Llibreta de les Mentides. Podren jugar a representar la realitat o manipular-la, produint senzilles imatges de ficció. En definitiva, començaran a entendre que per comunicar-nos amb les imatges necessitem conèixer, també, la tecnologia que les acompanya.


© Les propostes de formen part dels materials de la 5a. sessió de SAIP 04/05: Els mitjans audiovisuals amb alumnes amb NEE, experimentats al CPEE Ventijol de Blanes; CPEE Font de l'Abella de Girona; CPEE Els Àngels de Palamós; CPEE Can Rigol del Prat de Llobregat; CPEE Ramon Suriñach de Ripoll.