Pòquer de fotos
Classifiquem fotografies


Proposem una activitat aparentment sense cap transcendència: mirar fotos, pel simple plaer de mirar-ne, d'emborratxar-se d'imatges.

Disposem d'una capsa amb un bon arsenal d'imatges plastificades i seleccionades, no totes regides pels mateixos criteris estètics, només faltaria, però sí totes prou reconegudes, per elles mateixes o pels autors i autores.

Per a fer-ho més lúdic, repartim les fotografies de cinc en cinc i demanem als jugadors −alumnes de classe, companys de feina, assistents a xerrades sobre fotografia...− que triïn cinc imatges amb "alguna cosa en comú". Se'ls repartirà tantes fotos com convingui. 

Les que refusen les deixen damunt la taula i poden agafar-ne sempre que vulguin, i canviar-les tantes vegades com vulguin. També poden parlar entre ells, comentar el que vulguin, ensenyar-se les fotos, demanar-se-les... És un pòquer amb totes les trampes permeses.

Si algú demana sobre allò "d'alguna cosa en comú"... ¿Què s'hi val que sigui...? No cal que acabi la frase. La resposta és SÍ. Que pensin també en el funcionament del pòquer. Poden ser cartes amb la mateixa figura, o cartes amb figures complementàries, o que tinguin entre elles una progressió d'algun tipus... Tot és permès, mentre després es pugui argumentar davant dels altres.

Quan s'acaben les imatges, o quan els jugadors creuen que ja han acomplert el seu objectiu, s'atura el joc.

Ara cada jugador mostra les seves cartes sobre la taula i explica què tenen en comú. Tots els altres poden dir la seva. I ens trobem que hem estat classificant fotografies. I anem descobrint la gran quantitat de classificacions que podem fer: pel contingut, pel continent, per l'observador... Descobrim que la major part de les classificacions realitzades són subjectives, i "l'element comú" que nosaltres hi hem vist, els altres potser ens ho discuteixen i hi posen cullerada. Per exemple un diu: "Les he triat perquè em donen sensació de serenitat." I un altre: "¿Aquesta? ¿Serenitat? Però si precisament..."

Tot és discutible, sortosament. I discutint (de bon rotllo) també ens n'adonem de la gran quantitat d'informació que ens donen les imatges quan provem de llegir-les amb una mica d'atenció. I que va molt bé tenir algun tipus d'informació addicional sobre cadascuna. Cada foto té un autor, una intenció, una anècdota, una història, en definitiva...

Ens posem a pensar quines classificacions haguessin fet els nostres alumnes, siguin del curs que siguin; o quines imatges haguessin estat adequades per al seu nivell evolutiu. ¿Quines triaríem pensant en ells? ¿Què hi tindrien en compte? ¿Què hi busquen, a les imatges?

Bé, que consti que simplement us proposàvem un joc innocent, sense cap transcendència.


Classifiquem fotografies

També es pot proposar uns simple classificació de fotografies atenent a criteris prefixats. A continuació us presentem una proposta de classificació de fotografies

Segons el continent

  • Mida: gran, petita…

  • Color: b/n, tot color, virada, mixta…

  • Lluïssor: brillant, mat…

  • Format: estàndard, quadrat, panoràmic, troquelat…

  • Presa: imatge única, fotomuntatge, combinacions…

  • Revelatge: directe, diverses exposicions, manipulació digital

  • Suport: paper fotogràfic, foli, cartolina, plastificat…

Segons el contingut

  • Pel context tècnicoambiental

  • Preparació: espontània o escenificada

  • Lloc: exterior o interior

  • Moment del dia: nocturna/diürna

  • Òptica: ull de peix, gran angular, estàndard,

  • teleobjectiu…

  • Ús d’accessoris: amb o sense flaix, anelles d’extensió,

  • filtres…

Per la intenció

  • Artística: abstracta, figurativa…

  • Reportatge: crònica de premsa, fets socials, crítica social,

  • esportiva…

  • Científica: mèdica, macrofotografia, submarina…

  • Publicitària: moda, cuina, mobiliari, automoció…

Pel motiu principal

  • Retrat: simple, composat, nu…

  • Paisatge i natura

  • Iconografia i simbolisme

 Segons l’espectador

  • Valoració subjectiva

  • Sensacions

  • Estat anímic…


De dalt a baix:

1. Thomas Yeh. If Van Gogh had used a Hasselblad instead of a paint brush en La Fotografía actual, núm.70, pàg.6

2. Miguel Oriola. Sèrie «Convivir con imàgenes catódicas», en La Fotografía Actual, núm.71, pàg.9

3. Jaime Tapia Ruano. Sèrie «Fantasía Espectral» en Arte Fotográfico, núm.515, pàg.8

4. Antonio Pérez. Serie «Niño malo» en La Fotografia Actual, núm.77, pàg.40

5. José Luis Santalla. Masha, 1999. Sèrie «Un mundo feliz» en La Fotografia Actual, núm.79, pàg.71

6. David Torrence. Serie «Nostàlgia» en La Fotografía Actual, núm.78, pàg.20

7. Kim Pedrós. La connexió Grega. Sèrie «Composicions Digitals» en Arte Fotogràfico, núm. 512, pàg.16


  Càndid Miró i Sellart
CEIP Anicet de Pagés