CONSTRUÏM UN ABECEDARI

En els objectes que ens envolten podem veure-hi altres coses, donar-los altres usos. Ens hem fixat bé en les joguines de la classe per trobar lletres en les seves formes. Els més grans han buscat grafies en tot allò que tenim a l'aula: mobiliari, estris de treball, aparells...

Nivells

Educació Infantil (P4) i Cicle Inicial i Mitjà (aula d'acollida)

Objectius

  • De l'àrea de llenguatge:
    Identificar les lletres.
    Treballar el vocabulari.
    Construir paraules.
    Elaborar enunciats de problemes.
  • De l'àrea de plàstica:
    A partir de la forma de les lletres, crear nous elements.
    Elaborar traços diversos per omplir lletres.
  • De l'àrea d'audiovisuals-TIC:
    Mirar fotografies i identificar a quin objecte real de la classe pertanyen.
    Buscar nous significats a la imatge.
    Fer fotografies d'objectes de la classe que podem interpretar que contenen grafies.
    Escriure petits textos utilitzant imatges com a lletres.

Competències bàsiques TIC-EA relacionades:

Observar i descriure els elements que apareixen en una imatge fixa.
Aprendre a produir imatges fixes que representin objectes vistos des de diferents distàncies.
Associar imatges a l'objecte real.
Aprendre a associar imatges parcialitzades amb el seu conjunt corresponent.
Usar el disparador de la càmera fotogràfica.


Descripció de l'activitat

Ensenyar als alumnes tres fotografies de plans de detall de diferents joguines que podríem donar-los la funció de lletres. Es demana als alumnes que diguin què hi veuen en aquestes imatges. Si només hi veuen la imatge del joc, se'ls demana si coneixen alguna lletra que s'hi assembli. A partir d'aquí provem de descobrir lletres en totes les imatges que podem tenir.

Buscar a la classe les joguines a les quals pertanyen totes aquestes imatges de pla de detall. Hi busquem les lletres. Si en trobem més, en farem la fotografia.

Amb aquestes fotografies construïm un abecedari. De les lletres que no disposem imatge proposem que els alumnes les facin ben maques. Podem fer que la lletra es transformi en un personatge o en un objecte. També, omplir el traç d'una lletra amb ornaments.

Utilitzem aquest abecedari per fer activitats diverses: dir tots els noms de la classe que comencin per..., que tinguin la lletra... Construïm paraules: els noms dels nens, d'objectes... i petits missatges. A l'ordinador podem escriure paraules utilitzant l'aplicació de Flash corresponent.

Utilitzarem la lletra (imatge o "lletra maca") com a lletra capital, és a dir, la primera lletra del nom propi. L'alumne acabarà de construir el seu nom. Ho podem fer escrivint la resta del nom, construir-lo amb lletres d'algun joc que tinguem a la classe o amb lletres retallades de revistes. Si treballem amb l'ordinador, podem acabar d'escriure el nom jugant amb el diferents formats de lletra, el wordArt,...

A Cicle Inicial proposarem que els alumnes busquin a la classe lletres en tot el que tenen al seu abast: els estris que fan servir per treballar, el mobiliari, les finestres, els aparells, els jocs, ... I en faran una fotografia que es vegi quin objecte és però a la vegada que podem identificar la lletra.

A partir d'aquestes imatges, ens inventem tots junts problemes del tipus:
- Quina és la joguina de l'Oriol?
(El cotxe perquè hem considerat que la roda és la lletra O)
- On desa els llapis en Daniel?
(A l'armari amb porta perquè hem considerat que el tirador de la porta és la lletra D)

Un cop tenim el problema plantejat caldrà pensar-se un parell de fotografies més que no continguin la lletra de la solució i que siguin coherents amb l'enunciat. Fer les fotografies.

Inserir les tres imatges del problema en un Word i escriure el text.

Adaptacions de l'activitat a altres nivells

Els alumnes més grans podrien crear, sense massa ajut del mestre, transformacions de lletres com aquesta a partir d'una plantilla de Flash.
També podrien buscar les lletres en altres espais com per exemple el carrer.

Valoració de l'experiència
Els alumnes de P4 han identificat ràpidament quines lletres es veien en les imatges de pla de detall de les joguines que els hi hem ensenyat. Han trobat més lletres en joguines de la classe i a l'hora de produir lletres maques han sortit uns treballs realment creatius. Per a ells ha estat molt gratificant poder-se escriure el nom ben bonic i escriure paraules 'màgiques' amb lletres tan mudades. Hem enviat una paraula màgica als amics de l'escola de Lladurs (Solsonès) per saber si la sabien llegir. I sí, se n'han sortit.

Alba Abulí, Dolça Vert, Cristina Vilà.
Ceip Puig d'Arques
Cassà de la Selva


Pel que fa als alumnes de l'aula d'acollida ( de 1r, 2n, 3r i 4t) han entès molt bé el que els demanava: es tractava de mirar a l'aula quines coses tenien forma de lletra.
Primer es van fixar en les fotos de les lletres que tenim penjades a la paret: " el màstil de la guitarra semblava una I". O bé "la O en la forma de la taronja".
Després mirant i observant bé l'aula van veure el tub que conté els cables i que té la forma de T.
I també en la finestra, amb els seus barrots d'obra vista, la forma de E.
Ho escrivim en el full.
Per fer les fotografies dels objectes hem de posar-nos de manera que ens apropem al màxim, perquè quedin millor. "Com més a prop més bé es veu".

A l'hora de plantejar els problemes, els vaig ajudar molt en el primer, a partir de la taronja:
Què menja l'Óscar?
Havíem de veure que menjava la taronja i no el gelat o castanyes, perquè té la forma de la seva lletra en el nom.
Per què diem l'Óscar i no la Najoua o l'Alasan?

Després ja els van anar venint les idees de les altres lletres i objectes.

D'un mateix objecte ja veien diferents lletres. Així de la cadira han trobat la H, la A, la U, i la L. A més a més un cop les fotografies estaven introduïdes a l'ordinador, van veure que reflectint la cadira "L" sortia la J.
O bé que si posàvem els dits cap avall la V es podia transformar en una A, posant l'índex al mig.
Han tingut moltes idees.

Ha estat un treball molt bonic, d'interiorització de les formes de les lletres, i de les diferents imatges que pot tenir una lletra.

De manera especial ha estat un treball d'anàlisi de la paraula i d'interiorització dels significats per tal de poder establir-ne les relacions i aconseguir inventar els problemes.

Escriure els problemes, ja directament a l'ordinador, o primer en el full o en lletres de plàstic i després a l'ordinador.
Jugar amb els problemes tot plantejant-los a altres companys i resoldre'ls

Amb la Mavica col·locada als trespeus, hem treballat el pla general, mig pla i el pla de detall.

Ens hem hagut de posar d'acord per a decidir qui feia cada fotografia i saber complir l'acord.

La màgia però ha estat el treball en flash, en la transformació de la lletra o de l'objecte. (De fotografies d'accions seves i introduir-les a l'ordinador, etc ja ho havíem fet).
Amb la col·laboració de la mestra en el buidatge de la figura de les ulleres.
El pas de transformació de la imatge o lletra l'han fet seguint tots junts les instruccions de la plantilla.

El flash de la transformació de la T amb el llamp, l'han sabut fer tots sols.

Ara estan amb la il·lusió de presentar aquest treball als seus companys i companyes del curs, com resolen els problemes i a veure si entre tots trobem més figures que contenen lletres.

Ha estat una experiència molt enriquidora, conjuntament amb el treball d'imatge i ha hagut tot un treball d'aprenentatge de la llengua catalana, oral i escrita.

És el que sempre diem saber utilitzar diferents recursos, les TIC en aquest cas, i aconseguir un aprenentatge significatiu.

Montserrat Vert Ros
Mestra tutora de l'aula d'acollida.
Ceip Bellavista - Joan Camps i Giró
Les Franqueses del Vallès