CONSTRUÏM PARAULES

Algunes paraules permeten aquest joc: trobar altres paraules dintre seu. I no sempre són paraules compostes.

Nivells

Aquesta activitat l'han realitzat alumnes de 1r del Cicle Mitjà.

• De l'àrea de llenguatge:
    Diferenciar les paraules compostes de les simples.
    Treballar el significat de les paraules.
    Buscar paraules al diccionari.
    Fer definicions.
  • De l'àrea d'audiovisuals-TIC:
    Fer fotografies utilitzant el zoom.
    Buscar el millor enquadrament per tal que l'objecte a fotografiar es vegi clarament què és.
    Inserir imatges en un document de Word i escriure el text.

Competències bàsiques TIC-EA relacionades

Descobrir els elements bàsics del llenguatge fotogràfic i la seva funció.
Aprendre a elaborar petits textos (paraules) utilitzant fotografies.
Crear i editar un document amb imatges i text.
Saber desar el document a la carpeta corresponent.

Descripció de l'activitat

Proposem buscar paraules que compleixin aquesta característica, és a dir, que les podem 'tallar' i obtenir així 2 paraules. Com a exemple podem proposar als alumnes que facin l'aplicació de Flash corresponent.

Utilitzem el diccionari tant per trobar paraules com per esbrinar-ne el significat.

Destriem les paraules compostes de les que no ho són.

Cada paraula la descomponem en dues.

Pensem bé quines són les millors imatges per representar cadascuna de les parts de les paraules.

En fem les fotografies.

Inserim les imatges en un full de Word i escrivim les paraules que en resulten.

Escrivim la definició de les paraules. Comparem aquestes definicions amb les imatges que hem utilitzat per construir aquestes paraules.

Com activitat complementària, podem inventar paraules noves formades per dues paraules/fotografies de les que tenim fetes i fer-ne la definició.

Adaptacions de l'activitat a altres nivells

Aquesta activitat es podria fer amb alumnes més petits utilitzant el retroprojector de cossos opacs buscant combinacions de 2 imatges que donessin com a resultat una paraula.
Amb alumnes més grans podríem fer un PowerPoint que recollís totes les imatges de les paraules trobades i les seves definicions.

Valoració de l'experiència
Ha resultat una experiència engrescadora, on els alumnes han participat amb il·lusió i amb ganes que hi hagi una continuïtat .
Els ha permès veure com es formen, en alguns casos, les paraules compostes. S'han adonat de la importància dels prefixos que fan variar el significat de les paraules ( per exemple el prefix contra- ). I no sempre han pogut trobar una imatge que representi aquests prefixos.
Ha estat una bona excusa per utilitzar i fer un bon ús del diccionari. Per aprendre a fer definicions, tot i la dificultat que presenten algunes paraules, i sense utilitzar la mateixa paraula en la definició.
La càmera fotogràfica ha entrat a l'aula i els alumnes han pogut fer les fotografies que prèviament havien decidit.
Ara, els alumnes de Cicle superior en faran un PowerPoint amb tot el material.

Consol Anguila
1er de Cicle Mitjà, Ceip Puig d'Arques