POEMES AMB IMATGES

Una bona manera de saber si els alumnes entenen un poema és fer-los fer una representació gràfica. En aquest cas proposem fer una fotografia (o més d'una) que expliqui el poema.

Nivells

Educació Infantil, P4.

Objectius

  • De l'àrea de llenguatge:
    Memoritzar i recitar un petit poema.
    Treballar el vocabulari.
    Entendre el significat global del poema.
  • De l'àrea d'audiovisuals-TIC.
    Buscar la imatge que s'ajusti millor als significat d'un text.
    Pensar quina serà la millor fotografia que expliqui el poema: qui/ què hi surt, què fa, què es veu...
    Saber on han de col·locar la càmera per fer la fotografia pensada prèviament.
    Localitzar el disparador i saber-lo prémer.

Competències bàsiques TIC-EA

Produir missatges audiovisuals utilitzant la fotografia.
Observar i descriure els elements que apareixen en una imatge fixa.
Associar imatges a text.

Descripció de l'activitat.

Per fer aquesta activitat cal escollir poemes clarament descriptius.
Recordem un poema que ja hem après: Un fragment d'en Bartomeu Rosselló -Pòrcel de Cançó després de la pluja.
Fem fer amb els alumnes l'aplicació de Flash que consisteix a triar de 3 imatges la que més bé explica el poema. Demanem als alumnes per què han triat una determinada imatge.

Aprenem un nou poema (en aquest cas, un fragment del poema Albor de Miquel de Palol).

ALBOR

...RIU QUE RIU; ME MIRA EL FRONT
I ME L'ACLOFA EN SA FALDA;
ME POSA UNA MÀ EN ELS ULLS
I EM DESFÀ ELS CABELLS AMB L'ALTRA.
MIQUEL DE PALOL

En parlem i intentem esbrinar entre tots el significat de les paraules que no s'entenen, així com el significat global del poema.

Un cop tenim clar què ens ha volgut dir el poeta, ens pensem la foto que podem fer que expliqui bé el poema. Ho dibuixem, és a dir, fem el guió visual de la foto. També decidim qui hi sortirà a la foto i qui la farà. Si surten diferents opcions, també es respecten.

Fem les fotografies que s'han decidit vigilant entre tots la col·locació dels dos personatges que surten a la fotografia..

Observem el que hi ha a cadascuna de les fotografies i, tenint en compte el text, triem la que va millor per il·lustrar el poema.

Utilitzem la fotografia per il·lustrar el poema.

Adaptacions de l'activitat a altres nivells

Amb alumnes de Primària es podrien fer tot un seguit d'activitats de llenguatge, al voltant del poema: reconstruir el poema, treballar la rima i el ritme, treballar l'autor, reescriure el poema partint d'un element diferent (per exemple pensem que comença per Plora que plora), explicar la situació del poema com si formés part d'un conte,...
També, inserir la imatge en un Word per il·lustrar el poema o fer un petit joc amb el PowerPoint on s'hagués de triar la fotografia que es correspon al poema.

Valoració de l'experiència

Haver de pensar i fer una fotografia que expliqui el poema és una bona manera de saber fins a quin punt s'entén aquest text però, també, quin és el significat que té una imatge.
L'activitat ha anat molt bé i hi ha hagut una bona participació. L'hem fet amb dos grups, el primer ha fet dues fotografies (davant i perfil) i el segon grup una sola fotografia (davant). Hem escollit la del segon grup perquè el personatge reia, tal com diu el poema.

Alba Abulí, Dolça Vert, Cristina Vilà.
Ceip Puig d'Arques
Cassà de la Selva.