PREMSA GRÀFICA

Aquesta activitat ha estat pensada per al Cicle Superior. Difícilment es pot adaptar a altres cicles tot i que es pot simplificar el contingut i la selecció de notícies.

• De l'àrea de llengua
    Lectura comprensiva de diaris i periòdics.
    Ser conscients de la importància que assoleix un text en funció de la il·lustració que l'acompanya.
    Participar de manera adequada en un debat de classe.
  • De l'àrea d'educació visual i plàstica:
    Observació d'imatges de premsa.
    Ser conscients de la importància que té la imatge a l'hora de ressaltar un text al qual s'adjunta.

Competències bàsiques TIC-EA relacionades
Observar i reflexionar sobre la influència dels mitjans de comunicació en la nostra vida diària.
Observar i reflexionar entorn dels valors morals i de vida que ens arriben a través dels mitjans de comunicació.
Començar a distingir les tipologies de notícies segons la classificació habitual en seccions.
Ser capaç d'observar atentament i descriure amb detall el contingut d'una imatge fixa i extreure'n després les valoracions oportunes.
Observar les relacions que s'estableixen entre una imatge i el text que l'acompanya.

Descripció de l'activitat
Es fan tres grups amb els alumnes de classe. A cada grup se'ls dóna el mateix exemplar de premsa gràfica ja preparada. Cal dir que totes les "revistes" o diaris tenen les mateixes notícies amb el mateix tractament de text (igual text, igual mida de text, igual mida i disposició de titulars, etc.) però no el mateix tractament d'imatge (des de no haver imatge, a tenir-ne una d'irrellevant o una de molt impactant). Es dóna temps a cada grup perquè mirin el diari tranquil·lament, llegeixin i comentin el que vulguin.
Després es demana a cada alumne que contesti un qüestionari que els demana quina notícia els ha cridat més l'atenció i per què, i quina els sembla que ha interessat més al grup i per què.
Cada grup, fa una posta en comú del que han dit, més que res perquè en siguin conscients. Després a cada grup se'ls reparteixen un exemplar de cada diari i en comenten les diferències.
Es mira el que havien opinat els grups sobre la importància de les notícies i -si no hem errat la previsió- veuran com el tractament de la imatge ha estat cabdal en les seves apreciacions.
Demanarem que arribem a unes conclusions i de redactar-les per a després provar de fer un mural en què compararem els tres tractaments de les notícies.

Vegeu-nre tre exemples: diari 1 diari 2 diari 3

Càndid Miró.