FER TEXTOS A PARTIR D'OBRES GRÀFIQUES

Activitat preparada per al Cicle Superior de Primària. Es pot adaptar a altres cicles buscant continguts propis de cada cicle i ajustant el nivell de dificultat dels textos i de les imatges treballades. En aquestes adaptacions també cal reduir el nombre d'opcions de relació entre text i imatge.

Objectius

  • De l'àrea de llengua
    Lectura comprensiva de diferents tipologies de text.
    Recerca del context gràfic més adequat a un text determinat.
    Creació literària creativa a partir de l'observació acurada d'una imatge
  • De l'àrea d'audiovisuals-TIC:
    Pràctica d'usuari de les opcions interactives del Power-Point.
    Ús de l'escàner per a la digitalització d'una imatge.
    Opcions de recerca d'imatges a través de buscadors d'Internet.
    Preparació d'opcions interactives del PowerPoint utilitzant activitats ja preparades com a plantilla i model.

Competències bàsiques TIC-EA relacionades
Diferenciar entre els mitjans interactius i els mitjans unidireccionals.
Classificar els missatges que ens arriben a través dels mitjans segons la intenció: informar, formar o entretenir.
Diferenciar entre ficció i no ficció.
Ser capaç d'observar atentament i descriure amb detall el contingut d'una imatge fixa i extreure'n després les valoracions oportunes.
Observar les relacions que s'estableixen entre una imatge i el text que l'acompanya.
Descobrir els diferents significats que es poden atribuir a una mateixa imatge.
Inventar històries a partir de diferents imatges.
Ser capaç d'incorporar les tecnologies MAV relacionades amb la imatge fixa en les activitats curriculars.
Saber digitalitzar imatges

Descripció de l'activitat
Passarem, en grups de dos, el multimèdia del SMAV "Un imatge, una història" en què han d'anar relacionant de manera interactiva uns quadres coneguts amb un text (fet utilitzant diferents tipologies de text).
Un cop completat els demanarem que busquin un quadre o obra gràfica famosa i que, igualment per parelles, en facin un text a l'estil dels que tenien en el joc.
Tot seguit han d'aconseguir de disposar de la imatge en format digital (poden escanejar-la o buscar-la per Internet).
Els demanarem que substitueixin un dels quadres del joc per la seva imatge i que hi afegeixin el text relacionat. Ja que disposaran de la presentació del PowerPoint, la poden usar com a plantilla. El professorat els pot fer veure com es col·loca, com s'insereix el text i com es fa la "configuració de l'acció".
Si totes les parelles ho fan, a la fi del procés s'aconsegueix un joc "Una imatge, una història" completament diferent i pròpia dels alumnes com el de l'exemple.

Modesta Cucurull, Càndid Miró i Pilar Insa
CEIP de Saus-Camallera. ZER Tramuntana
Camallera