COMUNIQUEM-NOS AMB EMOTICONES

Aquesta activitat està pensada per a Cicle Mitjà i Cicle Superior. L'hem plantejat integrada dins de les activitats del Programa de Competència Social.

• Objectius
    Del programa de Competència Social
    Identificar correctament les emocions bàsiques (alegria, tristesa, enuig, sorpresa, por o vergonya) en una foto, dibuix o símbol.
    Identificar les emocions bàsiques partint de l'expressió d'una cara o a través d'estímuls sonors (la veu, sorolls...)
    Saber proposar possibles causes que han produït cada emoció.
  • De l'àrea de llengua
    Lectura i producció de missatges a través del correu electrònic.
    Ús d'emoticones com a reforçant emocional dels missatges.

Competències bàsiques TIC-EA relacionades
Ús de la missatgeria telemàtica (possibilitat d'iniciar-se en la missatgeria instantània).
Valorar l'ús de les emoticones com a element propi dels missatges.

Descripció de l'activitat
En el Programa de Competència Social (Decideix 1, disponible al teu CRP), a la lliçó 6 sobre "Alfabetisme emocional" proposa activitats per a identificar emocions visualment, per a percebre-les a través de l'oïda i per a relacionar-les amb les situacions que les han provocat. A la lliçó 7 sobre "Causalitat emocional" practica la representació gràfica de les emocions, n'identifica algunes possibles causes i proposa de compartir estratègies de com identificar-les.

Entenem l'ús d'emoticones com a treball que encaixa perfectament amb les activitats del programa suggereix, per tal d'anar aconduint l'alumne vers l'empatia i l'autocontrol. El que suggerim és d'ampliar les propostes del programa amb una revisió de les emoticones més habituals per a relacionar-les amb les emocions treballades. Veure com encaixa cada emoticona amb les emocions, o intentar trobar un símbol tipogràfic que il·lustri una emoció en concret.

I completar-ho amb el joc següent: un alumne comença fent un missatge curt per correu electrònic a un company de classe en què explica un fet i adjunta una emoticona per tal d'informar com ho ha viscut. Per exemple: La meva germana està malalta. :-( , o bé La meva germana està malalta.

L'alumne receptor continua la roda afegint algun element o comentari propi, sobre el mateix tema del missatge, o sobre un altre. Per exemple: La germana de l'Aleix està malalta :-( (o) . He tret bons resultats de socials en el control :-))) (o )

Cada alumne va agumentant el contingut del missatge sempre en clau emocional i fent servir les emoticones que s'han pactat a l'inici de l'activitat. En aquest sentit es veu possible l'ús controlat de la missatgeria instantània (xat).

Recordem que amb segons quina versió de Word les dues emoticones principals ja es troben dins de les opcions d'autocorrecció, de manera que en escriure :-), automàticament en pantalla apareix . Igual passa amb :-( que esdevé i en molts casos també :-| es canvia per . Cas de disposar d'alguna font instal·lada que tingui altres emoticones es pot completar la sèrie anant-les afegint a l'opció d'autocorrecció.

Càndid Miró.
CEIP de Saus-Camallera. ZER Tramuntana