
|
1. Observa el text i digues quin
és el nom del signe que hi ha escrit en els numerals:
2. Completa al teu quadern aquestes
sèries de nombres:
|
|
El guionet
és un signe de puntuació que escrivim:
- En els numerals, entre les desenes
i les unitats, i entre les unitats i les centenes. Exemple:
trenta-dos, quatre-cents.
- Per marcar les particions
de les paraules a final de ratlla.
|
| |
|
|
- vint-i-un, vint-i-dos, ........................................,
.............................., ...........................,
vint-i-sis, vint-i-set, ............................., ............................
- quaranta-un, quaranta-dos, .............................,
........................, ........................., .........................,
........................, ........................., .........................,
- cent, dos-cents. tres-cents,
............................, ..................., ..................,
set-cents, ..................
|
La
regla de D-U-C
t'ajudarà a sa-ber quan has d'escriure un guionet en els
numerals:
- Entre les desenes i les unitats
(D-U). Exemple: trents-u.
- Entre les unitats i les centenes
(U-C). Exemple: dos-cents.
|
3. Copia aquest text partint amb un guionet
les paraules que hi ha al final de cada línia.
|
L'Eulàlia anava amb les
mans enguantades ficades dins de les butxaques de l'abric. Feia
fred i quan respirava l'alè se li convertia en una glopada
de fum.
-Humitat, fang i no poder veure
res: vet aquí tot el que s'aconsegueix amb la boira!
Maleïda boira!
-Que no saps dir res més?
L'Eulàlia es va aturar en
sec en sentir aquella veu esquerdada.
Mirà a una banda a a l'altra
però no va veure ningú.
-On ets? Qui ets? Per què
em parles?
|
|
-Ei, atura't! Com vols que contesti
a tantes preguntes de cop? Sóc a l'arbre!
L'Eulàlia alçà
el cap vers la copa de la gran alzina i els seus ulls van
topar
|
|
| amb uns altres, negres
i brillants com dues espurnes, que se la miraven riallers. |
Mercè Canela (adaptació)
|