PROJECTE D’ESTUDI SOBRE ELS DINOSAURES
ESCOLA MIQUEL BLEACH – BARCELONA
SEGON CURS DE PRIMÀRIA
TUTOR: ANTON PRIM
CURS 2009-2010
http://www.xtec.cat/ceip-miquel-bleach
Index:
1.- Prova inicial.
2.- Com sabem que van existir?
3.- Qui estudia els dinosaures? Els paleontòlegs.
4.- On vivien ?
5.- Com eren ?
6.- Primera classificació : Herbívors – Carnívors.
7.- Els Carnívors.
8.- Els Herbívors.
9.- Relaciona textos i nom del dinosaure.
10.- Com es reprodueixen ?
11.- Les cries de dinosaures. 12.-
Classificació segons la pelvis.
13.- Com van extingir-se ? 14.-
Problemes.
15.- Rèptils marins del temps dels dinosaures. 16.- Rèptils voladors
del temps dels dinosaures.
17.- Altres animals dels temps del temps dels dinosaures. 18.- Com dibuixar un
dinosaure ? un tiranosaure.
19.- Una carota de triceratops. 20.-
Uns fòssils.
21.- Aprenem a dibuixar un dinosaure. 22.-
Extres.
23.- Control sobre els dinosaures. 24.-
Annex: Dades sobre dinosaures, I PROGRAMACIÓ.
1.- Prova inicial
Full model Full
alumne
2.- Com sabem que van
existir?
Full model Full
alumne
3.- Qui estudia els
dinosaures? Els paleontòlegs.
Full model Full
alumne
4.- On vivien ?
Full model Full
alumne
5.- Com eren ?
Full model Full
alumne
6.- Primera classificació :
Herbívors – Carnívors.
Full model Full
alumne
7.- Els Carnívors.
Full model Full
alumne
8.- Els Herbívors.
Full model Full
alumne
9.- Relaciona textos i nom
del dinosaure.
Full model Full
alumne
10.- Com es reprodueixen ?
Full model Full
alumne
11.- Les cries de
dinosaures.
Full model Full
alumne
12.- Classificació segons la
pelvis.
Full model Full
alumne
13.- Com van extingir-se ?
Full model Full
alumne
14.- Problemes.
Full model Full
alumne
15.- Rèptils marins del
temps dels dinosaures.
Full model Full
alumne
16.- Rèptils voladors del
temps dels dinosaures.
Full model Full
alumne
17.- Altres animals dels
temps del temps dels dinosaures.
Full model Full
alumne
18.- Com dibuixar un dinosaure ? un tiranosaure.
Full model Full
alumne
19.- Una carota de
triceratops.
Full model Full
alumne
20.- Uns fòssils.
Full model Full
alumne
21.- Aprenem a dibuixar dinosaures. Estegosaure i Anquilosaure.
Full model Full
alumne
Dibuix amb aquarel·les i
retolador.
Full model Full
alumne
Dibuix amb ceres i aiguada.
22.- Extres.
22.- Extres.
23.- Control sobre els
dinosaures.
Fulls model
23.- Control sobre els
dinosaures.
Fulls alumne
24 . 1.- Annex: Dades sobre
dinosaures.
24 . 2.- Annex: Dades sobre
dinosaures.
24 .3 .- Annex: Dades sobre
dinosaures.
24 .4 .- Annex: Dades sobre
dinosaures.
24 .5 .- Annex: Dades sobre
dinosaures.
CEIP
MIQUEL BLEACH Tutor : Anton
Prim Prim
Cicle: Inicial Nivell: 1 |
||||||
ÀREES: Llengua/Coneixement del medi |
UNITAT: Els
Dinosaures |
TEMPORALITZACIÓ: 30
sessions |
||||
COMPETÈNCIA ÀREA/INTERDISCIPLINAR |
OBJECTIUS |
CONTINGUTS Procediments/Actituds |
Conceptes |
|||
Llengua C. Medi Matemàtiques E. Artística |
-Conèixer el nom dels
dinosaures. -Conèixer característiques dels
dinosaures (herbívors, carnívors,etc..). -Fer llistes dels noms dels
dinosaures. -Reconèixer els dinosaures per
les seves característiques, anatomia, alimentació,etc. -Identificar l’ època dels
dinosaures com un temps remot. -Reconèixer la terra com
l’espai canviant on van viure els dinosaures. -Escriure noms relacionats amb
el mon dels dinosaures, significat dels noms dels dinosaures ,els fòssils,altres animals que vivien en aquell
temps, etc. -Identificar imatges dels
dinosaures i altres animals. -Diferenciar tipus de
dinosaures, per la seva pelvis, per la seva alimentació, etc.. -Conèixer el nom dels estris
que fan servir els paleontòlegs. -Exercitar la lectura de frases
referents al treball, en enunciats escrits al paper. -Aprendre a dibuixar
dinosaures.. -Conèixer parts de la anatomia
d’un dinosaure. -Imaginar-se el mon vegetal que
existia al temps dels dinosaures i com canviava. -Conèixer la reproducció dels
dinosaures. -Anomenar algun rèptil volador
i marí del temps dels dinosaures. -Anomenar animals que van
sobreviure al temps dels dinosaures, i viuen avui dia. -Entendre enunciats de
problemes que proposen una multiplicació. -Entendre que el clima és un
fenomen que implica canvi. |
-Fomentar la descripció,
narració i exposició de temes relacionats amb el projecte. -Ampliar el vocabulari i
tenir una bona entonació. -Comprensió de textos. -Intentar escoltar amb
atenció. -Saber fer un llistat a
partir d’un text general. -Facilitar la lectura. -Resoldre problemes matemàtic sobre dinosaures. -Memoritzar noms i
escriure’ls. -Intentar millorar la
producció escrita. -Acceptació de escriptura
natural. -Estimular la producció
escrita. -Llegir en veu alta textos. -Utilitzar mitjans
audiovisuals per fomentar la expressió oral. -Coneixement de la
biblioteca de centre per adquirir autonomia per a la utilització dels seus
recursos. -Saber utilitzar diverses
fonts d’informació. -Localitzar, en documents o
materials (fotografies, revistes, llibres, etc) les informacions demanades. -Saber formular preguntes
respecte a la informació recollida. -Establir relacions entre
les dades recollides. -Intentar entendre la
cronologia dels fets estudiats. -Anomenar els dinosaures
estudiats. -Escriure els noms dels
dinosaures. Fer un àlbum. -Descriure els dinosaures:
forma, mida,anatomia, reproducció. -Descriure la forma
d’alimentació dels dinosaures. -.Fer una llista de animals
relacionats amb els dinosaures. -Conèixer la història de la terra. -Fer una carota de dinosaure. -Saber que el registre fòssil
ens dona a conèixer el que va passar. -Conèixer què és un Paleontòleg
i que fa servir. -Dibuixar dinosaures. |
-Dinosaure. -Ovípar. -Herbívor. -Carnívor. -Fòssil. -Paleontòleg. -Passat.(viure al passat) -Anatomia general dels rèptils. -Plantes amb flors i sense
flors. -Braquiosaurus.”Rèptil
braç” -Styracosaurus.”Rèptil
amb punxes” -Ankylosaurus.”Rèptil
afusat” -Brachylophosaurus.”Rèptil de cresta curta.” -Stegosaurus.”Rèptil
amb teulada” -Diplodocus.”Doble biga” -Parasaurolophus.”Rèptil
amb cresta” -Triceratops.”Cara amb tres
banyes” -Deinonychus.”Urpa
terrible”. -Allosaurus.”Rèptil
estrany” -Tyranosaurus.”Rèptil
tira·” -Spinosaurus.”Rèptil
amb espines” -Velociraptor.”Lladre
veloç” -Postosuchus.”Cocodril
de post” -Pterosaures.”Rèptil amb ales” -Dimorphodon.”Dents
de dues formes” -Pteranodon.”Alat
sense dents” -Nyctosaurus.”Rèptil
nocturn” -Plesiosaurus.”Proper
als rèptils” -Ictiosaurus.”Peix
rèptil” -Kronosaurus.”Rèptil
del temps” -Elasmosaurus.”Rèptil
de plaques” -Ammonit.”Corn d’ammon” -Hesperornis.”Au
del oest” -Repenomamus.”Rèptil
mamífer” -Pelvis de rèptil. Saurisquis. -Pelvis d’ocell. Ornitisquis. -Concepte d’extinció. |
|||
METODOLOGIA |
||||||
ACTIVITATS D’APRENENTATGE I
AVALUACIÓ. MATERIALS |
ACTIVITATS DE REFORÇ/AMPLIACIÓ |
|||||
Com a estratègia
organitzativa per atendre la diversitat i amb l’objectiu de potenciar
l’assoliment de les competències bàsiques per part de tot l’alumnat, el
temps curricular és assignat a l’àrea de llengua catalana , a l’àrea de
coneixement del medi (la resta de sessions) ,i a l’àrea de educació artística
sis sessions), i a l’àrea de matemàtiques (una sessió). Treballant en
la integració dels continguts de quatre àrees del currículum: l’àrea de
llengua i la de coneixement del medi,com a principals i la d’educació
artística –com a suport– en l’apartat d’observació de imatges i en la
producció del dibuix, i la de matemàtiques
com a complement de les altres activitats. Les activitats es faran en
grup de forma general i amb recolzament individual les relacionades amb la
escriptura. La producció final serà recollida en un dossier o projecte individual per a cada alumne. -Dibuixar dinosaures.... -Fitxes de treball. -Visionar “Caminando
entre dinosaurios”.. -Materials necessaris per
elaborar una carota de dinosaure. -Llibres de consulta, Làmines. -.Muntar esquelets de tres
dinosaures diferents. -Pintures, ceres, estrelles de
purpurina, aquarel·les. -.Fer un motlle de guix del cap
d’un dinosaure. -Activitats Jclic
“els dinosaures” per al cicle inicial. -Audiovisual sobre els dinosaures. -Fer una carota d’un dinosaure. |
-Sobre les fitxes de treball
expressió escrita. -Consulta de llibres de la
biblioteca sobre dinosaures, revistes reporter DOC. -Visió del PowerP
sobre els dinosaures elaborat a classe.. -Activitat Jclic
sobre els dinosaures de aprim@xtec.cat. I
les altres dels racó del Clic. - Xerrada (llegint amb veu
alta) dels alumnes sobre els dinosaures, reforçada amb un PowerPoint. |
|||||
CRITERIS D’AVALUACIÓ |
REFLEXIÓ SOBRE LA PRÀCTICA |
|||||
-La
participació en les activitats d’expressió. -El
coneixement del vocabulari introduït a les activitats. -La
aportació escrita i la seva ortografia. -La
presentació dels escrits. -Les
estructures morfològiques i sintàctiques. -La consulta
adequada de les fonts d’informació. -La
capacitat d’expressar la informació obtinguda. -La
memorització de fets i noms. -La
fidelitat als detalls en la reproducció de les imatges. -El domini
de les tècniques. -La
sensibilitat que mostra la obra dibuixada. -La cura en acabar les feines. |
-A partir dels resultats
obtinguts cal fer un procés de reflexió i valorar les activitats fetes. -Establir noves propostes o
continuar amb les ja fetes. -El projecte es desenvolupa al llarg del segon trimestre del curs 2009-10. |
|||||