LES FESTES QUE SE CELEBREN TORÀ. ALUMNES DE C.M

La Festa Major

La Festa Major, que és la festa del patró. A Torà el nostre patró és Sant Gil. La llegenda diu que van baixar uns pastors de la vall de Nuria a pasturar els ramats a la vall del Llobregós i aquest tenien el costum d´encomanar-se a St. Gil. A partir d´aleshores tots els habitants de l´Aguda i del terme de Torà van fer de St. Gil el patró del poble.
Fins i tot la nostra escola és diu CEIP. “Sant Gil”.

El cos de St. Gil
Per la festa Major s´ha recuperat de temps antics, una cursa  “El cos de St. Gil”, que es fa per dins el poble. Al guanyador se li donaven un parell de pollastres. Ara, en aquesta cursa hi poden participar els nens i nenes i les dones.

La Festa del Carnaval

La Festa del Carnaval, que es va deixar de celebrar en temps de Franco, però una colla de gent del poble va recuperar la festa i ha fet un munt de gegants, el Brut, la Bruta, el Bonic i la Bonica . El darrer gegant  va ser un toro, que representa l´escut de Torà i es diu Constantí. Aquesta festa s´anomenava abans, La Llordera, perquè la Bruta, una dona vella i bruta,  anava esquitxant de llar a tota la canalla que l´empipaven.

La Festa dels Barris

La Festa dels Barris, ara, cada barri fa una festa i un sopar de germanor entre els veïns. Des de temps antics que a Torà hi havia tres barris, el dels paperins ( que eren els botiguers), els dels voliacs ( que eren els pagesos i artesans) i els dels calderers . Entre ells hi havia molta rivalitat i per Corpus  es mirava qui podia vestir més nens i nenes de blanc, és a dir que havien fet la comunió.

Inici  Festes de Catalunya

La Festa de les     Priores     " El Roser "

Cada primer diumenge de maig es fa la festa del Roser, es trien uns nois i noies per fer de priores i per encarregar-se de l´esglèsia. Es balla una dansa típica, similar a la que es balla per la festa Major. Les noies porten vestits elegants i mantallina al cap. Els nois van també amb traje.