(Esteu escoltant "I've never been in love before", de la pel.lícula)

Guys & Dolls porta per subtítol "una faula musical de Broadway". És una faula treta de la primera narració del llibre del periodista Damon Runyon titulada "Guys and Dolls: or The Idyll of Miss Sarah Brown", més o menys "Xaves i Nines: o l'idil·li de Miss Sarah Brown". El llibre és una apologia de gran estil de la vida tèrbola i dels tipus que la viuen, al cor de Nova York. També s'ha dit que és com una paradoxa de Broadway. És una faula perquè ens presenta Nova York no pas tal com és, sinó tal com voldríem que fos, com una ciutat mítica.

Guys and Dolls va ser estrenada el 24 de novembre de 1950 al 46 Street Theater de Nova York. Més de deu llibretistes van treballar en el relat inicial, fins que els productors van triar Abe Burrows, un guionista de ràdio, que signa el text junt amb el primer llibretista Jo Swerling, que tenia un contracte que obligava a posar el seu nom com a autor, per més modificacions, canvis i versions posteriors que fessin altres escriptors/adaptadors.

L'espectacle va guanyar un munt de premis Tony a la millor direcció, coreografia, actors, musical … i es va convertir en un clàssic. De la primera producció se'n van fer 1.200 representacions a Broadway, i diferents versions discogràfiques -entre les quals un memorable disc de la Motown interpretat només per cantants negres.

L'any 1976 va retornar a Broadway amb un repartiment d'actors negres. La producció més recent a Nova York és del 1992 amb un pressupost de gairebé sis milions de dòlars, el mateix que havia costat la pel·lícula trenta-set anys abans.

La pel·lícula, dirigida per Joseph L. Mankiewicz, va sortir el 1955 i no va tenir l'èxit del teatre, malgrat el reclam dels protagonistes, Marlon Brando, Jean Simmons i Frank Sinatra. En el film hi mancaven dues de les cançons més conegudes ("A Bushel and A Peck" i "I've Never Been In Love Before"). Es diu que Gene Kelly havia de fer el paper de Sky que finalment va obtenir Marlon Brando.

L'escenari d'aquesta història és la plaça de Times Square i el seu entorn, a la ciutat de Nova York, on una colla de personatges dediquen les seves hores - sobretot les de la nit - amb els daus a la mà, al que els policies consideren el vici més gran: el del joc. Entre les partides que hi ha pel veïnat hi ha l'escorredissa que organitza un tal Nathan Detroit cada dia en un lloc diferent, i Miss Adelaide, la seva xicota de tota la vida, una mica empipada amb en Nathan perquè després de catorze anys de compromís, només s'ha compromès a no comprometre's més.

Un dia que va curt de diners, Nathan fa una aposta amb un altre jugador que se les sap totes, Sky Materson, a veure si és capaç d'enredar a una noia de l'Èxercit de Salvació perquè l'acompanyi en un viatge a La Havana. Naturalment, Nathan s'imagina que una noia bleda i beata com aquella es morirà abans d'acceptar la proposta, però així que Sky i ella es claven els ulls, la noia s'ha convertit en la reina del seu cor.

Què pot passar després d'aquest amor a primera vista, sinó que Sky es transformi en un apòstol de la religió i faci mans i mànigues per convertir Nathan i la seva colla i salvar les seves ànimes immortals?

¿I on poden anar a parar els pecadors, amb els seus vestits ratllats i nassos aixafats, si no és a l'assemblea de pregària a la parròquia de la noia, en una reunió que fa les delícies de tots i no solament del Destinatari de les oracions?…

Retrata un món de petita delinqüència al barri de Broadway: apostadors de carreres de cavalls, jugadors de cartes, jugadors de daus, policies. I aquests personatges "pecadors" tornaran al bon camí per obra i gràcia de l'amor. Però aquest amor haurà d'estar legalitzat pel matrimoni .Per això existeix, des de fa 14 anys, l'eterna història d'amor entre Nathan Detroit, l'organitzador de partides clandestines que no es vol casar, i Adelaida, la cabaretera que només es vol casar. I també la inopinada història d'amor entre Sarah Brown, la sergenta reprimida de l'Exèrcit de Salvació, i Sky Masterson, el millor jugador de tot l'estat i un seductor professional.


Nathan necessita diners per organitzar una partida, Sky necessita jugar, no ho pot evitar, és el seu caràcter. Adelaida necessita casar-se, tampoc no ho pot evitar, també és el seu caràcter. Sarah Brown necessita ànimes perquè no li tanquin la Missió. Els seus destins es creuen: apostes, xantatges. Al final, Sarah ensarronarà Sky i el convertirà en el germà Masterson i espós fidel. Nathan deixarà de jugar i es casarà. Adelaida es casarà i deixarà de ballar. I tot continuarà igual: els polis seran polis, els gàngsters, gàngsters, els jugadors, jugadors...