TAMARA
DE LEMPICKA
|
|
NAIXEMENT
I JOVENTUT (1898-1916)
Filla de pare rus i mare polonesa,
Tamara Gurwick-Gorska va néixer el 1898 o 1899 a algun lloc
de Rússia, que ben podria ser Sant Petersburg, o Moscou , perquè
els biògrafs no es posen d'acord. Fins i tot la situen a Varsòvia
(Polònia). Ella mateixa també dubtava de la data del
seu naixement.
La seva infantesa de nena rica
transcorre entre Sant Petersburg, Karlsbad, Itàlia, Marienbad
i Montecarlo i així pot visitar els museus de Florència,
Roma i Venècia. Es va integrar en la rica societat de Sant
Petersburg, i va ser allà on va fer els estudis d'art a l'Acadèmia
.
|
 |
Tamara
de Lempicka ( la llegenda diu que els fotògrafs van trigar
més de dues hores a fer-li la foto, perquè ella
no estava conforme amb res del que feien)
|
|
|
Retrat
d'home inacabat (1928) . Sembla ser que és el seu primer
marit, Tadeusz Lempicki.
|
|
PRIMER
MATRIMONI (1916-1919)
Precisament va ser a Sant Petersburg
on va conèixer el seu primer marit, en una festa de disfresses.
El 1916 es va casar, embarassada, amb només 16 anys, amb el
comte Tadeusz Lempicki, de qui agafaria el cognom. Era advocat
i es va involucrar en la contrarevolució, quan va esclatar
l'alçament bolxevic . Va ser arrestat, i sembla ser que fou
ella qui el va salvar, convertint-se així en una mena d'heroïna,
a ulls del món, per després fugir del país. Així
donava inici a una vida de pel.lícula, que acabaria originant
també nombroses llegendes, algunes de les quals encara s'han
de provar.
|
PARIS
(1919-1925)
El 1919, amb només vint
anys, amb el marit i una filla petita, Kizette, arriba a París
. Allà agafa el cognom del seu marit i es posa un "de"
entremig, per fer-se un nom com a pintora i retratista. Es forma amb
un pintor nabí, Maurice Denis, i un altre cubista, André
Lothe. Té un estil personal molt marcat però se
situa també dins dels corrents pictòrics de moda en
l'època: el cubisme i el futurisme, barrejats amb els "bojos
anys 20", el "París era una festa" i les influències
de l'art déco (modernisme francès). També podem
trobar altres influències, en la seva obra: els renaixentistes
Miquel Àngel, Botticelli i les pel.lícules plenes del
glamour de Hollywood que arribaven a Europa i enlluernaven l'alta
societat. Les seves pintures s'omplen de gratacels, telèfons,
roba esportiva i cotxes esportius (com el seu Bugatti verd).
Altres
quadres de nenes
|
|
Kizette
de rosa (1926-27)
|
|
 |
Autoretrat
en el Bugatti verd (1925)
|
|
"PARÍS
ERA UNA FESTA" (1925-1930)
El 1925 es faria famosa en exhibir
la seva obra a l'exposició Art-Déco de París.
Aquesta mostra duia per títol "Exposition Internationale
des Arts Décoratifs et Industriels Modernes", i fou utilizada
pel govern francès per demostrar al món la seva recuperació
econòmica rera la primera Guerra Mundial i promocionar un nou
estil -l'Art Déco- aplicat tant als articles de luxe com al
nou disseny industrial. Així fou com la capital francesa es
convertiria en la referència moderna d'occident. I en aquest
context, la combinació de vanguàrdia i classicisme en
els quadres de Lempicka, i la seva semblança amb l'actriu Greta
Garbo, la van fer una dona desitjada i admirada per la societat adinerada
de la seva època.
Altres
quadres de personatges femenins
|
ELS
BOJOS ANYS VINT
L'exposició va servir per
convertir París en un referent de l'hedonisme i d'un estil
de vida acomodada, adscrit fonamentalment a una èlit social
mercantilista i eufòrica -rera la victòria de la guerra-
construïda en base a una moral flexible i uns valors que promovien
l'escapisme i les llibertats individuals. Són els anys bojos
de les "garçonnes" (les noies que es pentinaven i
vestien com un noi- "garçon" en francès) i
el music hall, en els quals conflueixen la vanguàrdia més
rupturista -André Breton publica el Manifest del Surrealisme
(1924), Eisenstein roda El cuirassat Potemkin (1925), etc.-
amb les massives campanyes publicitàries de la indústria
del lleure i els grans magatzems de moda.
Altres
quadres sobre mites i flors
|
 |
Retrat
de la Sra. Allan Bott (1930)
|
|
 |
Retrat
del Dr. Boucard (1928)
|
|
RETRATISTA
DELS RICS I PODEROSOS (1925-1930)
Lempicka es converteix en l'artista
de moda entre l'aristocràcia, perquè omple els seus
quadres d'una deliberada sensualitat.El seu principal mecenes és
el Doctor Boucard, a qui pinta amb els seus estris de laboratori,
i la seva família també és retratada per Tamara.
Durant aquesta època es dedica a fer uns retrats de dones impecablement
maquillades, sensuals, les ungles gairebé perfectes; són
modernes, van dins d'un Bugatti o estan enganxades al telèfon.
Els seus models són persones sòlides en la línia
clàssica de reproduir el cos humà, però també
modernes. I el seu estil és una barreja del cubisme de Lothe,
el tubisme de Léger i l'anàlisi psicològica del
personatge en el retrat.
Altres
quadres d'aristòcrates
|
LA
SEPARACIÓ I EL SEGON MATRIMONI (1927-1938)
El 1927 el seu marit fa un viatge
a Polònia i allà coneix una altra dona, cosa que el
farà abandonar a la seva muller i a la seva filla. Tamara també
havia tingut diversos romanços amb mecenes de les arts i també
-sembla ser- amb l'escriptor Gabrielle d'Annunzio. Retrat d'un
home incomplet (que hem presentat a dalt) és el testament
artístic de Tamara a Tadeusz: el pinta sense l'anell de casat
al dit.
L'èxit de la dècada
de 1920-30 li va permetre finançar-se una vida de luxe, separada
del seu marit. A Itàlia es va imbuir d'art clàssic.
Classicisme i modernitat, l'eslògan de l'art déco, van
ser el seu tret artístic més important.
Un dia, el baró austríac
Raoul Kuffner , un milionari, va portar la seva amant Nana
de Herrera a l'estudi de Tamara perquè li fes un retrat. Tamara
va posar l'ull sobre l'espanyola, però va fixar-se més
en el baró, que va acabar deixant-ho tot per casar-se amb la
pintora, el 1933. Així, Tamara es vaconvertir en baronessa.
|
|
Retrat
del baró Raoul Kuffner (1932)
|
 |
Retrat
de Nana de Herrera (1928)
|
|
 |
Els
refugiats (1937)
|
|
FUGIDA
A AMÈRICA (1938-1940)
Cinc anys després del seu
segon casament, a principis de la 2a guerra mundial , fuig amb el
seu segon marit als Estats Units, segurament per culpa de la seva
ascendència jueva. Allà, fa exposicions a The Paul Reinhart
Gallery, Julian Levy's, Courvoisier Galleries, i a Milwaukee Institute
of Art. I també es fa amiga de gent de Hollywood, com Greta
Garbo, Orson Welles, Tyrone Power y Rita Hayworth, entre d'altres.
Però a finals dels anys
30 ja havia començat el seu declivi, amb freqüents depressions
que l'obligaven a anar al psiquiatre. Els quadres , a partir d'ara,
canviaran completament: és com si després de l'època
d'opulència i la guerra, ja no pogués tornar a pintar
igual, ni els mateixos temes.
Altres
quadres de bodegons i temes abstractes
|
LA
DEPRESSIÓ (1940-1962)
Després d'una depressió,
Tamara va començar a pintar personatges pobres i motius religiosos,
i així va perdre l'èxit dels seus retrats inicials.
El 1943 li comencen a aparèixer
els primers símptomes d'una arterioesclerosi. A sobre, uns
anys més tard, una exposició a París i Nova York
(1961-62) és un fracàs. Els motius no cal buscar-los
massa lluny: ha canviat molt el seu estil, perquè ha deixat
l'art abstracte i ha començat a treballar amb espàtula.
Altres
quadres de tema religiós
|
 |
Clau
i mà (1941)
|
|
 |
Rafaela
en malva (1957/1975)
|
|
ELS
DARRERS ANYS (1963-1980)
Als anys setanta els galeristes
van reclamar les seves obres del primer quart de segle, cosa que va
fer que es revalorés el seu llegat artístic.
A la mort del seu segon marit,
el 1962, d'un atac de cor, ella va deixar els Estats Units i es va
traslladar a viure a Cuernavaca, Mèxic. L'últim home
de la seva vida fou l'artista mexicà Victor Contreras, protegit
pel príncep Yussupov a París, on va conèixer
Tamara, el 1958.
La nostra portagonista va morir
a Cuernavaca, mentre dormia, el 1980, als 82 anys. La seva filla Kizette
va llançar les seves cendres , des d'un avió, sobre
el volcà Popocatepetl, atenent les seves darreres voluntats.
Altres
quadres amb figures humanes
|
LA
SEVA PERSONALITAT
En el cas de Tamara de Lempicka
hi ha una exaltació pronunciada dels sentits, un gust per l'ostentació,
ganes d'"épater les bourgeois" i una pintura d'una
força i d'una qualitat indiscutible.
La seva vida, en part, va ser
com un reflex de la sofisticació representada en els seus quadres.
Se li atribueixen amistats , l'exhibició de joies, roba i pells,
-també va ser dissenyadora de moda- que s'adiuen amb el glamour
que volia evocar a la pintura . Les llegendes no s'improvisen i ella
es va bastir una identitat de personatge poderós, triomfant,
escandalós i eficaç.
Malgrat tot, continua interessant
més la seva vida que no pas la seva trajectòria artística,
fins al punt que l'adaptació de la biografia es podria convertir
ben aviat en l'argument d'una pel.lícula.
|
 |
Foto del
seu luxós apartament-estudi de París, en la rue
Méchant, en la famosa Rive Gauche de la ciutat de la Llum.
|
|
 |
Retrat
d'Ira P. (1930)
|
|
LA
SEVA OBRA: SIMPLE DECORACIÓ?
Però Tamara és,
sobretot, la seva obra. És aquí, en aquesta força
bruta que surt a través dels seus quadres, on fa trontollar
sentiments i fa sortir de polleguera a més d'un crític.
I això és molt interessant: se l'acusa de decorativista,
de fer bons quadres però simplement anecdòtics, només
il.lustratius d'una moda. I també de ser una perfecta diletant
que va usar el seu art per escalar socialment. Per donar més
suport a aquesta opinió despectiva, s'esgrimeix que la seva
obra agrada molt a Hollywood i que són col.leccionistes dels
seus quadres la Madonna, la Barbara Streisand i el Jack Nicholson.
|
LA
SEVA OBRA: APOLOGIA NAZI?
I també se l'acusa de difondre
una estètica en connivència amb el nazisme. De respondre
a la crida del retorn a l'ordre, és a dir del retorn al realisme
monumental en l'art europeu.
En efecte, aquests crítics tan temibles consideren, després
de recordar els seus contactes amb intel.lectuals propers al feixisme
italià, que Tamara de Lempicka pinta personatges petrificats
en ambients gèlids, i que en aquest sentit es pot dir que exalta
l'alienació, el poder i l'autoritarisme. Que les dones dels
seus quadres, amb un fons d'alts edificis, tenen una despersonalització
que evoca una fantasia sobre una gran ciutat del sexe. Que el seu
art destil.la el fosc i dubtós glamour de la disciplina autoritària.
|
 |
Nu
amb edificis (1930)
|
|
 |
Adam
i Eva (1932)
|
|
LA
SEVA OBRA: UN MISTERI ?
Si s'han citat aquestes crítiques
no és perquè tothom hi estigui d'acord, sinó
perquè és significatiu que tanta força, i la
seva pintura en té molta, desperti tanta animadversió.
I també perquè veritablement, en els seus quadres, hi
ha turbulència, tant més inquietant perquè està
amagada sota una pàtina d'elegància. I, si no, fixeu-vos
en els ulls buits dels seus Adam i Eva, i en les expressions de tots
els personatges o persones reals que heu vist en aquesta web. Hi ha
quelcom misteriós, estrany i indesxifrable en les seves expressions,
i això ha permès fer tot tipus de lectures del seu art.
|
LA
SEVA PRESSUMPTA HOMOSEXUALITAT
Tamara de Lempicka va centrar
tot el seu discurs vital en un individualisme orgullós i aristocràtic
que celebrava el misticisme, la bellesa i el menyspreu per la moral
cristiana. Fidel reflex de "la nova dona" independent, recorre
a composicions on vol subvertir els estereotips imposats al seu sexe,
sobretot la manera de representar la dona com a objecte de desig des
dels ulls d'una altra dona. No es pot, però, entrar en les
possibles ambigüetats sexuals soterrades, perquè aquests
quadres, amb nus femenins, recuperen la temàtica de la parella
de dones, tan recurrent en la pintura europea del darrer terç
del segle XIX. Tot i això, Lempicka pinta dones reals, del
seu temps, boniques, fortes, actives, símbols d'emancipació
sexual, i per tant, allunyades dels pintors del XIX: dels somnis orientals
d'Ingres i de les dones de raval de Toulouse Lautrec.
Altres
quadres amb nus femenins
|
|
El Retrat
de la duquessa de la Salle, de 1925, mostra una amazona
clarament homosexual.
|
|
 |
Jove
amb guants (1929)
|
|
UNA
OBRA ECLÈCTICA
Una altra apropiació estilística
de Lempicka és la monumentalitat escultòrica amb la
qual va perfilar el cos humà: les seves figures solen ocupar
tot el pla pictòric sense un fons clarament definit. La falta
de profunditat, l'ús de colors plans i cridaners (el vermell
dels llavis i les ungles de les dones, el rosa i el platejat dels
vestits, el daurat dels cabells) , l'erotisme dels seus nus femenins,
etc. han fet que la seva obra reflecteixi, com cap altra, el decorativisme
superficial de l'Art Déco, que es combina amb l'opulència
formal del segle XIX i la celebració de la màquina del
segle XX. L'eclecticisme geomètric de l' Art Déco es
va adaptar de manera especialment afortunada al disseny de rètols
i cartells publicitaris i alguns dels seus quadres ho semblen, un
anunci de joies, guants, barrets, etc..
|
I,
PER ACABAR, UNES PARAULES EN PRIMERA PERSONA
"El
meu objetiu: no copiar mai. Crear un nou estil, lleuger, amb brillants
colors,i sentir l'elegància en els models."
"L'estil
és la millor forma de canviar-se hom mateix i convertir-se
en el que ens agradaria ser."
(web realitzada
durant el primer trimestre de 2005)
|
 |
Retrat
elaborat a partir d'una foto del seu estudi, per E.Petit
|
|