(Basada en la proposta didàctica
"Una rondalla com un gran joc" Ed. Graó)
PROPOSTA DIDÀCTICA
PER A 7è D'EGB (ACTUAL 1r ESO). Avui seria més adequada
per a un cicle mitjà o superior de primària.
L'activitat
consisteix en el següent: a partir d'una rondalla -que pot
ser modificada al gust del professor/a, que és qui la diu
o explica, sense apunts, és clar - els alumnes han de passar
una sèrie de proves relacionades amb la llengua, mitjançant
el treball de grup, per anar aconseguint unes marques o qualificacions
que els permetran solucionar el problema de partida de la rondalla,
al final de tot el procés.
Aquesta
activitat es pot fer tan llarga o curta, complicada o senzilla
com es vulgui, i serveix per treballar, bàsicament, la
comprensió i expressió oral (el/la professor/a ha
de llegir o explicar contes, recuperant una mica la tradició
de la literatura oral i es alumnes fan algunes activitats orals
tambe) i l'expressió escrita (totes les proves s'han de
redactar, bé en fulls, bé en murals...). No s'han
marcat les sessions per donar llibertat plena al docent, però
en principi, cada prova correspont a una hora, entre explicar-la
i fer-la.Si no s'acaba en aquest temps, és convenient que
es faci a casa, perquè si no, l'activitat s'allarga massa.
La vaig
aplicar a un 7è d'EGB (actual 1r ESO), però avui
és millor per a cicle mitjà o superior de primària.
|
Una vegada, fa
molt, molt de temps,hi ha via una ciutat on hi vivien .....(n.
d'alumnes de la classe).......nois i noies que eren molt amics
. N'hi havia d'alts i de baixets, de grassos i de prims, de llestos
i eixerits, de riallers i esportistes .....(anar
dient característiques d'alumnes d'aquella aula). Tenien
noms ben diferents, uns es deien ...........(citar
noms reals) i altres...........(citar noms
reals). Tots eren ben diferents per una banda i ben iguals per
una altra. A uns els agradava estudiar i a d'altres no gaire, però
tots tenien dos ulls, dos braços i deus peus, i cosa estranya!
parlaven tres llengües: una molt bé, una altra ni bé
ni malament, i la darrera, a empentes. Cadascú tenia la seva
família i alguns amics, però tots eren bons companys.
Però vet
aquí que un dia va passar quelcom esgarrifós.Un matí,
quan van sortir de classe tots plegats, a les ... del migdia ( posar
l'hora del centre), es van trobar que tota la ciutat/el poble (triar)
s'havia tornat GRIS/A! Tot era gris, els cotxes, els arbres, el cel,
les cases, els ocells, tot! Però allò no era res comparat
amb una cosa pitjor: totes les persones havien quedat convertides en
ESTÀTUES ! Es podia veure el botiguer despatxant, l'escombriaire
escombrant, la mestressa de casa amb el cistell, els nens petits jugant
al parc, amb llurs mares, el quiosquer, el viatjant, el camioner...
però tots estaven immòbils , petrificats, i també
tenien el mateix color gris de la ciutat.
Els .....(número
d'alumnes de la classe) nois i noies estaven bocabadats i petrificats
com les estàtues.
Van pensar que
l'únic lloc on no havia passat res era l'escola/institut, i se
n'hi van tornar per buscar l'ajut dels professors. Però allà
tot estava completament petrificat. Alguns nens van començar
a trobar-se malament: tenien un gran buit a l'estómac, i ganes
de vomitar. Uns altres es van posar histèrics, i només
reien i reien. Altres ploraven...Però tots tenien molta por.
Què podien fer?
La solució
va venir sola. Va aparèixer del no-res una dama blanca, que devia
tenir més de cent anys, però que resplendia com un focus
de llum. La sola visió de la dama va aturar plors i rialles.
Els va dir:
"Amics meus,
no us espanteu. La gran desgràcia que ha caigut sobre el voste
món es deu a la MOIRA . Ha passat per aquí i s'ha endut
la vida i l'alegria i els colors i tot perquè odia els humans.
Però he aconseguit que no us veiés , tornant-vos invisibles
quan ella passava i ara sou vosaltres els únics que podreu solucionar
la seva traïdoria. Però us he d'avisar que no us serà
gens fàcil tornar a aconseguir els colors, perquè haureu
de passar moltes proves que posaran en perill la vostra amistat. No
tots podreu aconseguir arribar al final, però si us esforceu
en equip tindreu més probabilitats de reeixir".
Els
nois i noies estaven esverats: volien començar de seguida,
perquè aquell món no els agradava gens. La dama blanca
va continuar: |
|
"Jo us ajudaré.
Quan sigui necessari vindré on estigueu i us explicaré
una història. Si escolteu atentament, faré aparèixer
una capsa màgica i dins trobareu les proves que heu de passar,
però si no escolteu, perdré la meva màgia durant
una setmana, i no us podré ajudar. Cada prova de la capsa màgica
durarà una setmana i quan la tingueu feta me la donareu a mi.
Si l'heu fet bé us donaré un peix d'or, si està
regular tindreu un núvol de sucre i si no està gaire bé
us donaré una olla de coure. Totes tres coses us seran de molta
utilitat quan acabeu el viatge que heu de fer per retrobar els colors.
Ara us heu d'organitzar."
I dit això
va desaparèixer tan ràpid com havia aparegut. Quan els
nois i noies es van quedar sols, van decidir que tots no podrien anar
plegats i es van subdividir en .......grups (tants
com grups de 4 es puguin fer a la classe) , a cadascun dels quals
van donar un nom diferent. Després es van posar en camí.
Quan es va fer
fosc es van trobar enmig d'un bosc. No sabien on quedar-se a dormir
i de sobte, de dins la soca d'un arbre , se sentí una veu misteriosa
que deia:
"Passeu
pel pas pedregós, pugeu pel pont , perseguiu pes"
Llavors
van adonar-se que hi havia un camí ple de pedres que anava
a parar a un pont, però continuaven sense entendre allò
de "perseguir pes". De sobte, va aparèixer la dama
blanca tot dient-los que havien de ser més llestos, ja que
es trobaven davant d'una prova per aconseguir la primera capsa màgica.
Els va lliurar un missatge que deia: |
|
Cada grup
ha d'establir un torn de paraula entre els seus membres. Quan
s'hagi establert l'ordre, una persona de cada grup ha d'anar dient
una paraula que comenci per la lletra P. Quan s'acabi la primera
ronda -de tots els grups- es torna a començar, però
per un noi o noia diferent de cada grup. Els grups van caient
eliminats quan una persona repeteix una paraula que ja s'ha dit
o facin un barbarisme. Els dos primers grups reben l'olla de coure,
el guanyador rep el peix d'or i els grups entremig reben els núvols
de sucre.
|
Quan van acabar
de fer la prova, la dama blanca havia desaparegut. El bosc es va anar
fent més espès i amenaçador i les branques dels
arbres es movien fent un soroll estrany, com l'udolar d'un llop. Es
preparava una bona tempesta. Enmig d'una clariana va aparèixer
una casa estranyament bella, amb les finestres il.luminades. La porta
estava entreoberta i se sentia una llunyana melodia d'arpa. No sabien
què fer, però no podien quedar-se a la intempèrie,
o sigui que els més decidits hi van entrar i els altres els van
seguir. Un cop a dins, en comptes de rebedor, es van trobar enmig d'una
gran sala circular, amb set portes. No hi havia cap altre moble , objecte
i molt menys cap personal. Llavors es va escoltar una altra veu que
deia:
"SI US
VOLEU QUEDAR A DORMIR,
UNA PORTA
HEU D'OBRIR.
SI VOLEU ESCURÇAR
CAMÍ,
LA VERA HEU
DE DESCOBRIR"
Estava clar que
una de les set portes els escurçaria el camí cap a la
MOIRA, però no sabien quina triar. Ho van fer a sorts i van decidir
obrir la 3a. Va aparèixer la dama blanca, però vestida
amb una llarga túnica d'or i els va dir.
"Vet aquí
la primera història"
(ara
es llegeix la rondalla "L'endevinalla" de Joan Amades)
Dins
la capsa màgica hi ha la primera prova puntuable del joc:
PROVA 1 .
LES ENDEVINALLES
Heu d'inventar-vos
una endevinalla que tingui com a solució EL SOL, buscar-ne
cinc més que tinguin com a solució coses o animals
de color groc i inventar-ne quatre (o cinc,
sis, depèn del nombre de grups) més, de lliures,
per fer-les als altres grups. Les sis primeres es presenten amb
un mural i les altres quatre amb papers petits i doblegats, a la
gran dama blanca. Els premis (peixet d'or, núvol de sucre
i olla de coure) es donen en funció de la valoració
del mural.
|
Un
cop passada la primera prova, la dama blanca els va regalar, a tots
els grups, UN RAIG DE SOL (s'ha de fabricar
amb cartolina o xarol groc), com a primer color
de l'Arc de Sant Martí. I els va dir que no el perdessin, perquè
un dia o altre els seria de gran ajut. Dit això,va desaparèixer. |
|
Estava
clar que aquella no era la porta adequada, així que els nois
i noies van decidir obrir-ne una altra i van preferir la 5a. Així
va ser com va tornar a aparèixer la gran fada, ara tota vestida
del color del cel matinal. I els va llegir una altra història:
(ara
es llegeix la llegenda de "La filla del comte de Riner", de
Joan Amades)
Després
d'explicar-la, els va donar la capsa màgica i els va dir:
"SI
NO SABEU RODOLINAR
NO
HI PODREU PAS ANAR".
PROVA 2.
EL RODOLÍ I L'AUCA
Heu de convertir
el conte del comte de Riner en rodolins, i després fer-ne
l'auca amb imatges. El peixet d'or, el núvol de sucre i l'olla
de coure es donen en funció de la qualitat del text i les
imatges.
|
Un cop passada
la prova, la dama blanca els va donar un altre petit regal : un
retall de cel (s'ha de fabricar amb cartolina
o xarol blau clar) i els va dir que no el
perdessin, perquè un dia o altre els seria de gran ajut.
Dit això,va desaparèixer.
Tampoc
aquell cop l'havien encertat gens, així que van decidir obrir
la 2a porta. La gran dama va aparèixer vestida de color de
carbassa tardorenca. Feia una fila! Estava clar que els duia un
altre conte:
(ara
es llegeix "La terra dels Babaus", una altra rondalla
catalana de Joan Amades)
Aquest
cop, la capsa màgica contenia una prova engrescadora:
|
 |
PROVA 3.
UN CONTE PING-PONG
Una persona
del grup comença un conte escrivint-ne dues ratlles. Després
el passa a una altra persona del grup que fa dues ratlles més.
I així successivament fins que el conte tingui una llargada
de quinze o vint línies i el darrer pugui posar final a la
història. Els premis (peixet, núvol i olla) es donen
en funció de la valoració que el/la professor/a faci
del conte.
|
En acabat,
la dama blanca els va regalar un altre color de l'Arc de Sant Martí,
en forma de perfum de taronger(s'ha de fabricar
amb cartolina o xarol carbassa) i els va dir que
no el perdessin, perquè un dia o altre els seria de gran ajut.
Dit això,va desaparèixer. |
 |
Estaven
de pega amb les portes. Alguns nens començaven a pensar que mai
podrien encertar quina era la verdadera, o potser era que no existia?
Altres deien que preferien marxar d'aquella casa i buscar per altres
llocs. Però també n'hi havia que eren partidaris de provar
totes les protes, a veure si hi havia sort. Així que van obrir
la 6a i aquest cop, la gran dama va aparèixer vestida de color
indi. Els va dir: "Si perseguiu una cosa amb constància
i deler, l'aconseguireu; però si us desanimeu a les primeres
de canvi, mai reeixireu a tenir-la".
(ara
es llegeix "La diadema", una rondalla xinesa en versió
de Josep Albanell)
Aquest
cop, la capsa màgica contenia una prova una mica més feixuga:
PROVA 4 .ELS
REFRANYS
Els membres
del grup han de buscar deu o quinze refranys sobre un tema monogràfic
i il.lustrar-los amb un dibuix per cadascun, fent un mural . Els
premis (peixet, núvol i olla) es donen en funció de
la qualitat del text i el dibuix.
|
Un cop passada
la prova, la dama blanca els va donar un altre color, aquest cop blau
fosc, en forma de gota d'aigua de mar(s'ha de
fabricar amb cartolina o xarol blau fosc). I els va dir que
no el perdessin, perquè un dia o altre els seria de gran ajut.
Dit això,va desaparèixer. |
 |
Allò
ja feia un gra massa! Semblava que la dama se'n rifava d'ells, però
encara quedava un nen amb prou força de voluntat per obrir la
....4a porta. La dama va aparèixer vestida de color de fulla
d'arbre, ben verda, ben verda. I els va explicar un altre conte:
(ara
es llegeix "Les tres preguntes", un conte rus, o bé
qualsevol rondalla que contingui un embarbussament)
Lla
capsa màgica contenia una prova per a nois imaginatius:
PROVA 5.ELS
EMBARBUSSAMENTS
Els membres
del grup han de memoritzar cinc embarbussaments que hagin de buscar
i després se n'han d'inventar cinc de nous, on es repeteixin
sons concrets ( la s sonora o sorda, la ll, x, rr...). Primer fan
un recull de paraules que tinguin aquest so i després uneixen
en una frase totes les que puguin, ben juntetes, buscant donar-los
un sentit. Els premis (peixet, núvol i olla) es donen en
funció de la qualitat dels embarbussaments.
|
Un
cop passada la prova, la dama blanca els va regalar el color verd-blavós
en forma de petita maragda(s'ha
de fabricar amb cartolina o xarol verd).
I els va dir que no
la perdessin, perquè un dia o altre els seria de gran ajut.
Dit això,va desaparèixer. |
|
Només
els quedaven dues portes i molt poques ganes de continuar endavant.
Estavem cansats de fer proves i encara no havien après que qui
vol una cosa, esforç li costa. A la fi, van obrir la 7a portai
la dama va aparèixer vestida de violeta. El conte que els va
explicar era el de ...
(ara
es llegeix "Dobrunka", un conte txecoeslovac, versionat per
Miquel Desclot)
De
la capsa màgica, va sortir una prova oral que, més que
prova, era un joc:
PROVA 6.
JOC DE LA CADENA
El joc el
juga tothom alhora: Ha arribat un tren carregat de ...... i cadascú
va dient coses (de sabates, de catifes...), de manera que quan li
toca el torn ha de repetir totes les coses que han dit els de davant
seu, i afegir-ne una més. Els grups es van quedant sense
jugadors. Els dos primers grups eliminats reben l'olla de coure,
el guanyador rep el peixet d'or i la resta reben els núvols
de sucre.
|
Un
cop passada la prova, la dama blanca els va regalar el color violeta
en forma de pom de violetes(s'ha
de fabricar amb cartolina o xarol violeta).
I els va dir que no la
perdessin, perquè un dia o altre els seria de gran ajut. Dit
això,va desaparèixer. |
 |
Ja
només els quedava una porta tancada. La 1a! Ara descobririen
si la veu que havien sentit, en entrar a la casa, els havia enganyat
o no. Quan van obrir-la, però, en comptes d'aparèixer
la dama blanca, va sortir-ne un petit elf del bosc, amb cara d'espant,
més blanca que el paper. Llavors, van adonar-se que alguna cosa
no rutllava gens, gens, gens. A l'elf li va faltar temps per parlar:
"-Quin
desastre! Quina mala sort! La gran MOIRA ens ha segrestat la nostra
reina, LA DAMA BLANCA, ara mateix! No fa ni dos segons! I només
ella sabia on viu la MOIRA. He de fer-hi alguna cosa. Tots els elfs
l'hem estat buscant pel regne de les fades, i al seu palau només
hem trobat aquest petit conte i un paper que ens encomana que us
l'expliquem a vosaltres. Potser vol dir que només vosaltres
la podeu salvar... Així que, ara us el llegiré jo:
". |
 |
(ara
es llegeix "La imprudència de Faetont", un mite grec,
versionat per Lourdes Jordà)
En
acabat, els nois i noies van córrer a la capsa màgica,
d'on en va sortir una prova que deia:
PROVA 7.EL
MITE GRECOLLATÍ
Els grups
s'han de repartir les següents històries grecollatines,
i posar-les per escrit. Després, un membre del grup l'ha
de llegir a la resta de la classe, mentre els altres representen
la història en versió teatral mímica. Les històries
són:
NARCÍS
I ECO
EROS
I PSIQUE
PROMETEU
I PANDORA
ORFEU
I EURÍDICE
HÈRCULES
ZEUS
I DÀNAE
PERSEU
|
En
acabar la prova, l'elf els va donar el darrer petit regal: una guspira
de foc que representava el color vermell, el darrer que els faltava
per a completar l'Arc de Sant Martí . Un dels nens, de sobte,
va endevinar el que tenien entre mans: |
 |
-Fixeu-vos!
Ja tenim tots els colors de la Natura.El nostre món deixarà
de ser gris!
-Ep, ep! -va
dir una noia-. Entre tots els colors tenim fins i tot el blanc, que
n'és la suma. Però ens falta el negre, sense ell no tenim
l'espectre complet. I aquí no hi és.
Mentre, l'elf
havia desaparegut. Ara sí que ja no sabien què fer, de
debò.Un va suggerir que anessin a buscar la MOIRA, per rescatar
la dama blanca, que era l'única que sabia la solució de
tot aquell enigma. Però no sabien on vivia i per això
van prendre el determini de cercar el regne de les fades, per si trobaven
algú que els ho indiqués. Van començar el viatge
recollint tot el que havien aconseguit: el raig de sol, el retall de
cel, el perfum de taronger, la gota d'aigua de mar, la maragda, el pom
de violetes i la guspira de foc. No sabien com utilitzar-los, però
ningú no dubtava que els farien un gran servei.
Després
de molts dies de camí, es van trobar una velleta que anava carregada
amb un gran feix de llenya, que doblegava el seu petit cos arrugat.
Un dels nois es va oferir a ajudar-la i ella els va convidar a casa
seva. Vivia en una caseta pobra, feta de fang i canyes que amb prou
feines es mantenia dreta. Els va convidar a berenar xocolata amb melindros
i quan es va fer de nit, a la vora del foc, els va explicar un conte:
(CONTE LLIURE)
Acte seguit,
es va dirigir a un bagul atrotinat que tenia vora la finestra i va treure
una capsa que s'assemblava, com una gota d'aigua, a la capsa màgica
de la dama blanca, però que estava tota bruta, plena de pols
i mig trencada. D'allà va treure una carta i va dir:
-"Fa anys
que guardava aquesta carta al bagul.Un dia, quan era jove, la vaig rebre
per equivocació. Fixeu-vos que al lloc del destinatari posa "Per
als ...........(número) nois i noies
de ..............(poble dels alumnes).
Com que no sabia a qui donar-la, l'he guardada. Bé, sembla que
avui és el dia d'obrir-la, perquè aquests nois sou vosaltres,
oi?"
La carta deia:
"El regne
de les fades només existeix en la imaginació dels homes,
que han sabut crear-lo i reflectir-los als llibres. NO el busqueu en
el món real, sinó en el món de la fantasia, sigui
dins del vostre cap o sigui en les llibres de les Biblioteques, veritables
Santuaris de l'Irreal. Amb la informació que n'obtingueu, heu
de fer set (o el nombre de grups) murals:
la descripció del lloc o llocs on viuen les fades, la seva flora,la
seva fauna, el seu comportament i costums, els tipus de fades que hi
ha i els altres habitants del món de les fades, els seus encanteris...
Quan hagueu passat la prova tots, estareu immediatament situats allà,
però només us moureu amb llibertat si us prepareu un salconduit:
el retrat de la fada blanca, tal i com us la imagineu cada grup, i posant
les qualitats màgiques de cada part del seu vestit i del seu
cos. Només si el teniu, podreu salvar-vos de tot mal.
(ara
, els nois i nois fan la feina)
Un cop passada
la prova, els va envoltar un gran remolí de colors i van perdre
el món de vista.
Quan van despertar
eren tots a un lloc estrany i nou, ple de colors fosforescents. La primera
cosa que es van trobar va ser un GEGANT, que feia posat de ser més
bo que el pa. Quan li van explicar què els passava, ell els va
dir que no sabia on podia estar la dama blanca, però que si havien
de buscar-la, utilitzessin el RAIG DE SOL, perquè viatjarien
a la velocitat de la llum. Dit i fet: el raig es va transformar en un
passadís instantani a un nou paisatge, on una de les noies va
veure com la gota d'aigua de mar es convertia en una mena de bola de
vidre, com la que utilitzen les vidents.
Tots es van amuntegar
a sobre, esperant veure quelcom. I sí: va aparèixer la
cara d'un GNOM. Els va dir que si volien trobar la dama blanca, havien
de cercar un núvol trist, que havia perdut el seu millor vestit
de festa. Un nou viatge sobre el raig de sol, els va dur a conèixer
Liki, un núvol desfet de pluja. A un dels nois se li va ocórrer
que seria bo fer-li un vestit amb el retall de cel que duien a l'equipatge
dels colors. Quan se'l va emprovar, el núvol, feliç i
rialler, els va adreçar a les DRÍADES, les nimfes dels
arbres, que vivien tant com vivia el seu arbre, i que eren de gran bellesa,
cos gràcil i esvelt i un parell d'ulls com dos llacs d'aigües
daurades. Llurs cançons seductores es barrejaven amb el mormol
de les fulles i eren una pista segura per a trobar-les.
L'encisera
melodia els va dur a tots, nois i noies, encisats, fins a elles.
Però llavors van descobrir que vivien en un bosc negre, sense
colors. Una de les noies va agafar la maragda de la bossa i la llançà
enlaire. Tots els raigs de sol van arrencar raigs de color maragda
de la pedra preciosa i el bosc s'omplí de tots els matisos
del verd. |
|
Les dríades,
agraïdes, els van adreçar a PUCK, un dels elfs més
famosos entre els humans, perquè es divertia fent malifetes,
burlant-se de tothom, i fent mil facècies: desviava els viatgers
del bon camí, treia, de bursada, una cadira per veure com queia
qui hi volia seure; pessigava la gent mandrosa, posava picarols als
gats...Només hi havia una cosa que podia amb ell: les aromes.
Quan el van trobar,
estava a punt de robar el pastís d'un casament, i ell, a qui
mai ningú no havia descobert, es va enfadar tant que va estar
a punt d'organitzar-ne una de molt grossa. Però, quan ho van
veure, els nois van treure el perfum del taronger, i de seguida, PUCK
va quedar ben estamordit. Acte seguit van aparèixer multitud
de PIXIES, uns follets dolents, que tornaven la llet agra, robaven fruita,
vessaven el vi i tornaven boges les mosques. Eren amics de Puck i venien
a defensar-lo. Però els nois, que ja havien estat avisats per
les dríades, els van oferir el pom de violetes. Ja sabien que
aquest regal seria impactant: els pixies utilitzaven les violetes per
fer un beuratge que els tornava invisibles per a poder fer les seves
trapelleries.Els pixies els van enviar a veure les ASRAI, unes fades
petitones i delicades que, quan eren capturades o s'exposaven al sol,
es derretien i es convertien en bassals d'aigua.
Als
nois i noies només els quedava un únic regal, dels
que els havia fet la dama blanca: una guspira de foc. Per això,
mentre s'endinsaven a la contrada de les asrai, on vivien a milers
perquè eren tan petites que no ocupaven massa lloc, tal i
com hi entraven, les anaven desfent amb la guspira de foc, i convertint-les
en bassals d'aigua. I els bassals van formar rius, i els rius llacs,
i els llacs un gran oceà. |
|
I els nois es
van veure envoltats d'aigua per tot arreu, i a punt de morir. Però
, de sobte, va aparèixer un exèrcit de sirenes que, sense
dir-los res, els van prendre sobre el seu llom i els van dur a terra
ferma.
Hagués
estat millor no haver-hi arribat mai! Era una terra erma, dessecada,
negra com el carbó. No podia ser el regne de les fades! No se
sentia cap fressa, cap ocell piulant, cap remor del vent. Tot era terra
empolsegada i esquerdada. Fins i tot el cel tenia un color d'ala de
mosca horrible. Les sirenes havien desaparegut, o sigui que no van tenir
altre remei que caminar i caminar, fins arribar a una mena de cova fosca
i pudent. Quan hi va entrar el darrer dels nois, una mena de porta dissimulada
es va tancar de cop. Eren presoners! Llavors se'ls va aparèixer
la gran MOIRA, amb tot l'esplendor de la seva malignitat, i els va dir:
-"Ara
esteu al meu poder, i només podreu sortir d'aquí i
salvar la dama blanca i sou capaços d'inventar-vos un conte
que contingui un enigma, com aquest que us explicaré ara: |
 |
(s'explica
LA FILLA DEL CARBONER, una rondalla catalana, explicada per Aureli Capmany)
-Si jo endevino
l'enigma del vostre conte, el grup que me l'hagi explicat restarà
aquí per sempre. Si no, podreu sortir i endur-vos la dama blanca
amb vosaltres,. Ha,Ha,Ha!!!!"
(ara
es fa el conte, per grups, en folis )
Naturalment,
la MOIRA no va saber contestar cap dels enigmes i va restar convertida
en ESTÀTUA per sempre. Els nois i noies van alliberar la dama
blanca i ella, amb els seus poders, va extreure el color negre de les
roques de la cova, i el va donar als nois. Al grup guanyador de les
proves, aquell que havia aconseguit més peixets d'or, els va
donar la seva vareta perquè, quan tornessin al món dels
homes, tornessin la vida als seus éssers estimats. Als grups
que van aconseguir més núvols de sucre, els va donar l'Arc
de Sant Martí, per tornar els colors al seu món. I als
grups que tenien més olles de coure, malauradament, no els va
donar res més que ...les gràcies.
Així va
ser com, amb valor i esforç, els ............(número)
nois i noies de ........(poble), van tornar
els colors i l'alegria de viure al seu món.
FI
|