
Georges
Braque, Ària de Bach, 1912-13
CONTRA
ELS POETES AMB MINÚSCULA
Primer manifest català futurista
1 Cerqueu arreu de la nostra península d'Ibèria -Catalunya,
Castella, Galícia-Portugal, Andalusia, Euskadi- i enlloc no trobareu
aquesta grossa empenta de nomenats Poetes com aquí entre nosaltres
catalans. Separats com estem de la resta d'Espanya per la nostra cultura
superior i cremant (cal recordar la influència més que
funesta avui als espanyols del Valle-Inclán el "chivo"
i del Rubén Darío, gats de vi inflats de vent que és
tota la cultura hispanoamericana) ens havem deixat dur per la mateixa
empenta, i perquè ells no valien, havem també nosaltres
prescindit de valer. Després de Maragall, Poeta ple de fe i de
romanticisme, que és el que més escau a tot Poeta, no
es troba a Catalunya un Poeta veritat i representatiu. -Quan la cosa
bé vol dir que encara que es publiquen trenta o quaranta llibres
de versos tots els anys, la majoria inèdits, joves apareguts
de suara mateix, no per això es mou res entre nosaltres en un
aspecte nou, ni sincer, ni valent.
2. Coneixem el poeta
qui publica cada any un o un parell de llibres -proesa matemàtica
encara que no ragi; coneixem el poeta qui a dotze anys ja escrivia com
Bernat Metge ho feia, i avui ja no en parlem; coneixem el poeta qui
jutja els demés per si saben o no embrutat trenta fulls a tall
com ho faria la màquina d'escriure, que vol dir que ell els omple
o que ell es veu capaç d'omplir-ne més i tot; coneixem
el poeta que vota per a que un llibre deixi de publicar-se si no n'admet
l'Església el contingut, i en coneixem cent més que així
s'hi afegirien; perquè la qüestió és viure,
arreplegar el que es pugui i que es tracta d'això precisament.
Però no coneixem, fora d'aquests que hem dit i als quals el blanc
rebost els ha fet que perdessin tota altivesa digna de Poetes -cap Poeta
veritat, ni modern del temps nostre, ni soldat cavaller, i a fe que
ens fa una falta que s'acosta a l'angoixa.
3 Entre els pecats
mortals que els teòlegs castiguen, hi falta aquest enorme que
no mereix perdó i que és el convertir-se en homes pràctics:
aquells bons cristians que es feren amb Jesús, no ho saberen
mai ésser. -Aquests poetes nostres, s'han penyorat l'espasa pel
bastó de passeig, lliberaran un dia Catalunya amb una reverència.
La suor que acompanya a les comoditats els ha ablanit la lira. Es així
que hom no hi troba ni la virior de Whitman, ni l'alè de D'Annunzio,
ni el batec tremolós, imperceptible quasi, però etern,
de les nines d'Homer.
No sabríem entendre la petja del Poeta sinó en la dignitat
que hi deixa segellada. Perquè com l'entendríem si no
en una actitud de dignitat? Si tinguéssim Poeta, aquest seria,
amics, un home independent. Potser, potser i tot, fins ni escriuria
versos... Cada gest d'aquest home, cada mot d'aquest home seria com
un vers. Signaria una ratlla, i aquesta sola ratlla podria no pertànyer
a cap alexandrí, podria no sonar a les pobres orelles dels doblegats
versaires a preu fet, però amb aquesta ratlla tindríem
un Poema. -Si tinguéssim Poeta no hi hauria editor que llances
gastaments.
4 Recomanem encara
aquell nostre treball que vàrem titular Concepte del Poeta. El
Poeta d'avui és el Poeta d'avui i no el d'ahir. Per molt que
se'ns repliqui que hi ha quelcom que espera ésser cantat tots
els temps, l'estàtic clar de lluna malaltís, nosaltres
preferim, sense fugir d'això si ens és indispensable,
cantar l'home ferreny qui es capbussa en les ones, a la platja o a alta
mar, el que s'ha capbussat tota la vida i el que es capbussarà
tota la vida. Homer, si va cantar els rems de la victòria, fou
perquè en els seus temps per la força dels rems s'obtenien
victòries; en Marinetti avui cantarà els cuirassats, els
aeroplans frenètics i les boques de foc dels monstruosos canons.
-Lliurarem Catalunya per la força dels rems?
5 Jo us invito,
poetes, a que sigueu futurs, és a dir, immortals. A que canteu
avui com el dia d'avui. Que no mideu els versos, ni els compteu amb
els dits, ni els cobreu amb diners. Vivim sempre de nou. El demà
és més bell sempre que el passat. I si voleu rimar, podeu
rimar: però sigueu Poetes, Poetes amb majúscula: altius,
valents, heroics i, sobretot, sincers.
"Contra
els poetes amb minúscula", juliol 1920.

Salvat
retratat per J. Torres-Garcia
CONCEPTE
DEL POETA
I. El ritme d'una Vida -una meditadora solitud, una acció de
profeta, un sacrifici així pot ésser una dansa solament.
L'eurítmia és en la dansa, diversa i goridora d'immutables
destins. I una filosofia pot ésser establerta per mercè
de la dansa. Inventar un sistema filosòfic contra els ja preestablerts,
els uns damunt els altres, dintre les metafísiques és
una solució. No dintre de la vida. La reflexió severa
del filòsof que estima rarament perquè coneix els fons
del fons de l'home, contradiu la veritat, que no pot existir si no és
formosa: però el Poeta viu, i no hi ha cap sistema que valgui
una conjura del Poeta.
II.
Per a ésser Poeta caldrà primerament el desig de lluitar.
QUELCOM MÉS QUE NO AIXÒ: la vocació mateixa. Nosaltres,
per exemple, tenim ciselladors meravellosos emperò inútilment
hem cercat el Poeta: aquest de més avall creu en Déu i
no és místic, refusa un plebiscit perquè no s'acompanya
dels vils trenta diners; aquest altre no hi creu, ni en déus
ni en plebiscits -ja s'acosta el Poeta-, però no és guerrer
i tem el judicar dels homes renglerats per tal que són prudents.
El Poeta serà, doncs, l'home entusiasta.
III.
Un home entusiasta no podrà definir-se ni per la disciplina ni
per sa condició dins una disciplina: ex. Dídac Ruiz. -
Les múltiples facetes són la seva virior. La dansa ja
és així. Serà ademés valent, de tota valentia:
Walt Whitman, altre ex.
IV.
El foc és la paraula i la paraula és: Déu. Aquesta
trilogia és el pit i la ment i el braç de tot Poeta. Com
una Arquitectura que es dirà Miquel Àngel o Leonardo da
Vinci, o Bernard Palissay, o Ramon Llull, a Goethe: àdhuc Nietzsche
com Crist, àdhuc Napoleon com Sant Francesc. El Poeta fa vot
d'Eternitat i quan es diu Colom la magnitud del món s'és
augmentada. Per això és que els Poetes mariden amb la
lluna, perquè viuen en un món enlaire d'aquest món.
Però no és llur destí ni és la voluntat
el que mou els Poetes; és la dansa mateixa, l'optimisme en l'amor,
i en el dolor. Per això els assetjats per totes les dissorts
són els afortunats de totes les fortunes.
V.
Dir Poeta vol dir exultament, sentir goig en copsar el bé de
la blasfèmia. El mal no ha existit mai. Almenys els homes lliures,
que són els homes forts, no l'han pogut conèixer. Però
existeix la nosa, que és la massa ignorant de la civilitat. Aquesta
massa enorme, tota la humanitat esporuguida i tonta, qui viu perquè
ha establert com norma social la hipocresia, és ço que
el Poeta blasma. Per això la reflexió no té un
valor tan alt com l'optimisme i d'aquest l'entusiasme.
VI.
La manifestació, gràfica, àdhuc moral, de què
el Poeta viu és la sinceritat. El Poeta es mou sol entre les
multituds i és una meravella en la seva època per tal
que és sincer. En el clos del seu puny, que no es jeu mai, té
el pervenir de tot. Perquè el Poeta és vate, és
a dir: adiví.
- Aquells
que són al món i no un espai només, però
una Eternitat, sabeu que quan el Poeta obre les mans una Era inconeguda
és començada.
Revista
Mar Vella, desembre 1919