Cançons i elegies

Barcelona, Publicacions de La Revista, 1916.

L'alta llibertat

Barcelona, 1920.

Poemes

(1936, que aplega els dos llibres anteriors i Cant i paraules)

Cant i paraules

(dins Poemes). Sabadell, Edicions La Mirada, 1936.

Sempre i ara

Barcelona, 1946.

Poesies completes

Barcelona, Editorial Selecta, 1952.

Fernando Ureña

És a dir

Barcelona, Els llibres de l'Óssa Menor, 1958.

L'esperança encara

Barcelona, Edicions 62, 1969. (Nova Edició: Barcelona, Edicions 62, 1996).

Obra poètica

Barcelona, Edicions 62, 1973.

Contraclaror.

Antologia poètica

Barcelona, La Sal. Edicions de les dones, 1985. (A cura de Maria Mercè Marçal)

 

ESTIL

La seva producció està estretament lligada a l’experiència vital —en la qual el fet de ser dona fou crucial— i presidida per una poètica de ressons maragallians. L’amor, la fe, l’alegria, el cant, la condició femenina, el dolor, l’angoixa, la tristesa, la por i la mort són els temes que, amb més o menys pes i amb tractaments diferents segons el moment i les circumstàncies, dominen una poesia molt treballada, depurada i mesurada en l’expressió del sentiment alhora que d’extraordinària força expressiva; una poesia que, inicialment inscrivible en el moviment noucentista, el supera amb la incorporació d’elements de la tradició catalana culta i popular, del simbolisme i de l’avantguarda.

L’autora fou considerada un dels principals talents poètics del moment, i també la millor poetessa del període i un model per a les escriptores més joves, ja que havia obert, segons Octavi Saltor, «el camí a totes les efusions més íntimes, subjectives i diverses de la sensibilitat femenina».

Malgrat la importància de Riba en la vida de l’autora, des del punt de vista literari fou un altre escriptor qui hi exercí una influència decisiva: Josep Carner, que entre altres coses, com sosté Enric Bou «li forní un determinat model de composició, la cançó».

A mig camí de l'instint i la cultura, Clementina Arderiu convertí la seva experiència personal de dona en una poesia que, formada en plena desclosa noucentista, s'obrí a les recerques postsimbolistes de la seva generació sense trencar amb la tradició popular ni amb la immediata de Jacint Verdaguer i Joan Maragall. Així, tradueix les seves inquietuds elegíaques en termes més aviat narratius, condensa la seva revolta metafísica o històrica en d'altres de sincopats i, en general, adopta la forma de cançó que, entre l'estil popular i el més culte de Josep Carner o l'avantguarda, aconsegueix moments d'una notable originalitat. En qualsevol cas, els poemes ofereixen un equilibri perfecte de passió i serenitat, tendeixen a una lleu idealització de la vida quotidiana i posen tot l'èmfasi en la musicalitat, l'esquematisme i la insinuació.

La crítica la situa dins la poesia postsimbolista, moviment que neix cap al 1915 per a renovar la pràctica noucentista.I la seva temàtica, segons ha apuntat Enric Bou, oscil·la entre l'amor, un cert sentiment religiós i la feminitat.

 

*********************************************************************************************

PREMIS


Premi Joaquim Folguera (1938): Sempre i ara.


Premi Óssa Menor (1958): És a dir.


Premi Lletra d'Or (1960): És a dir.