5  6  <  9

Maria Aurèlia Capmany va néixer a Barcelona el 3 d'agost de 1918.El seu pare i el seu avi havien estat grans estudiosos del folklore català.

Va començar a estudiar en un ambient progressista que la guerra civil tallà per sempre.Però ella entrà dins l'àmbit pedagògic i teatral.

En una estada a França, durant el curs 1952-53, va conèixer l'existencialisme. Ja en aquestes dates havia iniciat la seva carrera com a escriptora de novel.les i teatre.

La seva condició com a dramaturga fou impulsada per la seva relació amb Ricard Salvat, director de teatre, amb qui fundà, el 1959, l'Escola d'Art Dramàtic Adrià Gual.

La seva vida sentimental va anar lligada a la de l'escriptor Jaume Vidal Alcover, amb qui va conviure des de finals dels seixanta fins a la seva mort.No es vacasar mai ni va tenir fills.

Va morir a Barcelona el 2 d'octubre de 1991, poc mesos després de la mort del seu company sentimental, Jaume Vidal Alcover.




Anterior

Següent

Per saber-ne més...

Una autora polifacètica

La Maria Aurèlia es va formar en una família catalanista, republicana, d'esquerres. Aquest va ser el seu primer referent.El segon referent fonamental és l'Institut-Escola, on estudia el batxillerat. Aquesta institució va ser un model en l'ensenyament de la República, pel seu caràcter progressista i modern. El lema de l'escola era fer "homes bons, i si a més eren savis, millor".

Llicenciada en Filosofia i Lletres, Maria Aurèlia Capmany, autora prolífica de novel·la, teatre, assaig i articles periodístics (Serra d'Or, Avui, Diari de Barcelona, El Noticiero Universal, La Vanguardia i El Periódico ) , també va ser, al llarg de la seva vida, gravadora de vidre, professora d'institut, traductora, activa conferenciant, directora de col·leccions literàries i, en els seus darrers anys, va dedicar-se a la política .

En totes aquestes activitats va mantenir sempre un esperit i una voluntat pedagògics, des d’una pedagogia del convenciment, tan oberta a la novetat, la cultura i el cosmopolitisme, com aliena a qualsevol dogmatisme i intolerància.En la dècada dels quaranta va participar en algunes activitats culturals clandestines, com les de Miramar, i va entrar en contacte amb el grup d'Ariel, una publicació literària i artística editada a Barcelona entre el 1946 i el 1951. El 1951 va ser directora de l'Institut Albéniz de Badalona. Va ser becada per l'Institut Francès al Collège de France durant el curs 1952-53 i va cursar estudis a la Universitat de la Sorbona.

Disposava a més d’un profund bagatge intel·lectual, sempre al dia. Una de les més tenaces passions de la seva vida fou el teatre, com a autora, com a pedagoga i com a intèrpret. Com a actriu, va participar en diverses obres de teatre com L'Auca del senyor Esteve i Primera història d'Esther, i en cinema, a El vicari d'Olot, de Ventura Pons. Diu "El teatre m'atrau i m'esvera a la vegada. M'atrau la vivacitat, la urgència, la carnositat de la seva composició, i em repugna la promiscuïtat, la transacció constant, la impossibilitat de dominar aquell nu de creativitat que es forma".

També fou una incansable polemista: el seu mètode dialèctic trobava camp predilecte en les relacions polèmiques, que feren d’ella una defensora intransigent de les causes justes i una debel·ladora de la injustícia. La defensa de la seva llengua pròpia, la catalana, i el servei efectiu que li va atorgar amb la seva extensa obra escrita i parlada, feren que en la seva dedicació als problemes universals mantingués un fort arrelament al seu propi país: Catalunya, i dins de Catalunya, a la seva ciutat: Barcelona.

M. Aurèlia i la política

Jordi Font explica que una frase d'Epicur el Vell hi era citada sovint (a l'Institut -Escola on estudiava Ma. Aurèlia Capmany) com a nord moral: "Vana es la paraula del filòsof que no sap alleugerir el sofriment dels homes"; o en versió d'Esclasans: "Tota ciència és bona per llençar si no sap apaivagar una queixa humana". Una esplèndida incitació, en definitiva, al compromís intel·lectual amb la col·lectivitat, a l'acció política.

"U de gener de 1939. Hem començat l'any. Feliç any nou. El desitjo feliç, sense guerra i amb la nostra victòria", anotava l'Aurèlia al seu dietari. De seguida, hauria de córrer a l'evacuació dels nens del Refugi Infantil, "mentre la gent ja omplia la carretera amb carros i carretons, amb cotxes atrotinats, a peu" i ella repartia els aliments acumulats al Refugi entre els soldats republicans en desbandada. Acabarien la jornada arriant les banderes catalana i republicana i cantant, commoguts, Els Segadors i l'himne suec. El 26 de gener "em vaig passar la nit plorant", explica. Davant seu, "un avenir més negre que una gola de llop (...) i un passat lluminós i potent.(...) aquell món que jo havia deixat a l'altre cantó de la guerra i que s'havia anat convertint en un paradís perdut"".

Immediatament començarien a funcionar els tribunals depuradors i "la lengua del Imperio": "Una sola paraula dita en català, en acte de servei, dins o fora dels edificis oficials, produïa la destitució ipso facto, sense ulterior recurs. Mestres i professors, públics o privats, quedarien incapacitats per la seva funció docent". I arribava també l'"Examen d'Estat", mitjançant el qual calia suplir "la il·legalitat" dels estudis cursats des del 36 en zona republicana. I sobretot restava l'immens buit, "el desert que ens havien deixat els nostres professors foragitats, perseguits, exiliats (...). L'esbaldida era impressionant": Serra Hunter, Pompeu Fabra, Joaquim Xirau, Carles Riba, Pere Bosch Gimpera, Jordi Rubió i un llarg etcètera, tots els grans noms de la intel·lectualitat catalana de l'època.

"Les acaballes dels cinquanta ens descobrien aquest miracle: no ens havíem mort", recorda. És el moment de l'aparició de la nova generació del grup "Curial". I de l'obtenció per l'Aurèlia del premi Joanot Martorell, cosa que li permetrà accedir a l'amistat i al mestratge excepcional de Salvador Espriu, amb el qual compartiria hores i hores; eren, diu, "els luxes del nostre temps de misèria".

Els cinquanta, predomina de manera indiscutida "la investidura" de Carles Riba, acabat de tornar del l'exili; en la seva mort, l'Aurèlia sent "l'angoixa d'haver perdut un valor segur, un valor on es recolza no el meu concret horitzó personal, sinó el del meu poble". L'any 56 és acusada per primer cop de propaganda il·legal. En el "Cercle Literari" de l'Institut Francès, que encobreix la perseguida cultura catalana, l'Aurèlia participa en el primer muntatge de la Primera història d'Esther de l'Espriu.

Els seixanta, comencen a córrer "cartes que calia signar", sempre encapçalades per Salvador Espriu. Les formes de resistència es diversifiquen i s'amplien. Es el moment de l'Escola d'Art Dramàtic Adrià Gual, impulsada per l'Aurèlia i en Ricard Salvat, en el marc de l'ambiciós projecte integral d'Alexandre Cirici, una mena de nova "Bauhaus". L'Aurèlia es converteix en el centre d'una mena de voràgine: "La meva nova vida era plena de gent joveníssima, que entraven i sortien de casa, que se me'n duien com una més de la colla". Es relacionava amb tot el que bellugava. Participaria activament el 66 a la famosa "Caputxinada".

Aquests anys, va ser segurament la primera a oferir públicament un model de dona diferent, de dona lliure, cosa que li reportaria una certa mala fama en sectors "benpensants". I és que, en aquest terreny, no havia de lliurar batalla només contra els de l'"España Nueva". També havia de lliurar batalla dins les files "democràtiques", on tindria més d'un disgust. La magnitud de l'empresa se li posava especialment de manifest un dia quan, després que una dona se li escandalitzés per l'ús del terme "orgasme" en una conferència, va anar a consultar-lo al Fabra i va trobar-hi: "Orgasme: erecció del membre viril", i res més. Anant més a fons de la qüestió feminista, li agradava especialment aquella frase de la seva Virginia Woolf: "No ens salvarem del terror si no aconseguim extirpar dels homes, dels homes que viuen més a prop nostre, l'esperit de Hitler". Era la moral del respecte i de la igualtat -allò que els de l""España Nueva" titllaven despectivament de "moral femenina"--, contra "el mite de l'adolescent guerrer" tràgicament de moda.

L'any 71, la Maria Aurèlia enllestia les seves Preguntes i respostes sobre la vida i la mort de Francesc Layret, advocat dels obrers de Catalunya, de la qual se'n farien diverses representacions clandestines. Layret, convocat des del present, sortia a escena i clamava. "Gent esporuguida, què heu fet d'aquesta terra?". L'Aurèlia hi evoca aquell gran projecte impulsat per Layret que havia de permetre la concurrència dels sindicalistes reformistes de Salvador Seguí amb els polítics del catalanisme d'esquerra. Una carta havia restat inacabada al despatx de Layret la nit que el van matar, adreçada a un socialista madrileny i on es parlava d'una possible candidatura conjunta a Corts amb Marcel·lí Domingo. Lluís Companys, Àngel Pestaña, Gabriel Alomar, el propi Layret... Tot s'ho varen endur les bales de la patronal. Eren els temps en què "la reacció pactava amb el terror", Karl Liebknecht, Rosa Luxemburg, Francesc Layret, Salvador Seguí...

En resum, l'obra és una acusació contra la burgesia catalana per dimissionària de la nació i la proclamació que Catalunya no té futur si no és de la mà del catalanisme d'esquerres i federalista, decidit a impulsar un autèntic projecte nacional. El "Layret" de l'Aurèlia és una obra fonamental per a la cultura política de l'esquerra catalana. I és un repte. Per això conclou: "Un home com en Layret és difícil de matar perquè els que l'han conegut en parlaran, i aquests en parlaran a uns altres i a uns altres (...). Francesc Layret, advocat del poble de Catalunya, et recordarem".

L'Aurèlia no trigaria a incorporar-se al Grup d'Independents pel Socialisme (GIS) que, encapçalat per Alexandre Cirici, convingudament amb Raimon Obiols, llançaria la crida cap al Congrés Constituent del PSC.

El famós míting del Palau Blaugrana, el juny del 76, obria el Congrés Constituent del PSC . Era el primer gran míting democràtic des de 1939. Pocs dies abans, l'Aurèlia ens facilitava una adaptació de la lletra de La Internacional que s'adigués millor amb el present. Un exemple: l'anacrònic i exorbitat "Els proletaris criden guerra / Tot el món és de guerra un clam", era substituït per " La força pel dret és vençuda / S'acosta el bell temps de la pau". Una adaptació que es consagraria en el Blaugrana i que tota l'esquerra faria seva. En el frontispici del míting, una pancarta gegantina reproduïa un verset de l'Aurèlia en el seu "Layret". "Vindrà aquell dia que el treball vencerà". I, per completar-ho, l'Aurèlia també era en cartell, al costat de Joan Reventós, Josep Andreu Abelló, Alexandre Cirici, " Pep Jai", etc. Més tard, ho recordava així: "Als grans mítings, com a les obres de teatre es produeix el domini electritzant de la paraula. També al Palau Blaugrana vaig tenir el trak (...) La resposta de la gent era com una onada ( ...). Em vaig sentir cridant aquells versos de Salvador Espriu...".

De vegades és necessari i forçós
que un home mori per un poble,
però mai no ha de morir tot un poble
per un home sol.

Quan després li ho explicava a l'Espriu, aquest li deia impressionat: "Quines coses fas...".

La seva militància socialista va ser activa. Molt sovint apareixia: als congressos, a les sessions del Consell Nacional, als actes públics... Això sí, s'hi estava poca estona. Deia que les cadires se li clavaven al cul. Però sempre tornava. Havia comprès a la perfecció els reptes de fons del socialisme català. Malgrat totes les boires, en els moments més incòmodes, ella hi era. Resultava confortable sentir-la a prop, veure la seva mirada intel·ligent, mirant-te des d'una memòria infinita, entenent tot el que passava, empenyent cap endavant.

Enmig de la victòria militar contra Hitler, es feia evident la derrota d'una generació intel·lectual francesa que havia restat al marge. "Els camins de llibertat" de Sartre venien a proposar ara l'ideal invers: el de l'intel·lectual compromès. Amb Sartre, l'Aurèlia creia que "la llibertat no és una opció, sinó l'essència de l'home". L'home esta condemnat a la llibertat i, amb "mans netes" o amb " mans brutes" de realitat humana, està exercint la llibertat. " Per a mi", diu, "són més importants les circumstàncies de la vida, per ambigües, contradictòries, incòmodes, que siguin, que el desig d'absolut". I, en un altre moment, afegeix: "M'agrada més la felicitat ara que la dignitat per d'aquí cent anys. Per això m'agrada la política i respecto els polítics que fan pactes".

La memòria, la necessitat imperiosa, vital, de no oblidar, d'establir el pont entre el passat escapçat i el present és una constant poderosa en l'Aurèlia, un dels mòbils fonamentals que ho mou gairebé tot en ella. Però no és una feina tranquil·la, en aquest nostre país. És un autèntic combat. En primer lloc contra "el vencedor, que es queda amb la força i el dret". Però també contra l'esperit d'autopunició del propi país, contra el "terrorisme crític" dels indígenes. Diu l'Aurèlia. "M'adono que per defensar-me de tanta destrucció que em volta no tinc altra arma que la memòria. I recordaré, recordaré mentre les meves cèl·lules grises funcionin. Afortunadament, endevino una nova generació que no troba cap plaer en destruir-se, i això m'empeny encara a no oblidar res, a no deixar res per inventariar, a lluitar amb tenacitat, incansablement, contra el silenci i contra el rictus de la boca petita concreta com un cul de gallina".

Memòria, però no pas nostàlgia: memòria al servei del present i del futur desitjat. Enfront de qualsevol temptació "proustiana", afirma: "Jo mai no buscaria un temps perdut. Mai no barataria el temps present, l'amor present, a canvi d'una carismàtica innocència". Així ho percebia la gent jove que no havia deixat d'envoltar-la. Montserrat Roig ho deia amb precisió " Per a mi va ser la terra i les ànsies de volar alhora".

La seva disponibilitat "a volar", a emprendre l'aventura i el risc, va ser constant. Això explica una trajectòria vital no gens convencional, no gens temorenca, sempre disponible. Darrerament, va afirmar :"Mai no seré prou vella ni prou covarda per no tornar a començar de cap i de nou i amb les mans buides". La seva por, la seva angoixa, es situava en la immobilitat, en l'acomodació insensible, en la pau mineral de l'establert: "Molt aviat devia descobrir que només hi ha una manera de defensar-se d'aquest forat negre on t'empeny el vertigen, i és no deixar de saber, no deixar de sentir cada volum, cada matís, cada so, cada olor, estar alerta sempre. Penso que és per això que se'm van fer els ulls tan grossos".

En els seus darrers anys, va ser regidora de Cultura a l'Ajuntament de Barcelona durant la primera legislatura del Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC). A partir del 1987 va assumir la regidoria d'Edicions i Publicacions. També va ser membre de la Diputació de Barcelona, des del 1983 fins a la seva mort i de l'Associació d'Escriptors en Llengua Catalana. També diu:"Fer de la política allò que ha de ser, allò que significa en la llengua grega: l'exercici responsable del civisme, l'activitat incessant de sol a sol, per tal que la pròpia ciutat sigui el lloc més habitable de la terra".

M. Aurèlia, feminista

Gran part de la seva vida transcorregué durant la llarguíssima dictadura franquista que, necessàriament, va fer d’ella una rebel ètica, intel·lectual i política. Per la coherència i constància en el seu compromís personal i polític ha esdevingut un signe d’identitat per als projectes avançats i progressistes de la seva societat, des del món de la cultura fins al de la política activa. El coneixement de la situació de la dona en la societat contemporània va ser objecte de la seva dedicació en llibres, articles periodístics, congressos i conferències, que van ser punt obligat de referència per a diverses generacions de dones, a qui ella va servir d’inspiració, de model i de pont amb el passat i cap al futur. A les seves memòries, diu: "Per què jo? Potser... vés a saber, jo donava una imatge de feminista irredenta... (d’una dona) que ha lluitat per la seva emancipació ... que no posseïa la virtut del silenci, ni de la submissió, ni del respecte a la consignes... i que més aviat podia dir... quan dic sí es que sí, i quan dic que no és que no".

En aquest sentit fou, fonamentalment, una dona de gran i encomanadís optimisme i desimboltura, d’una gran desinhibició en els seus plantejaments i activitats personals i socials. Una dona que en acabar la guerra civil, quan tot un món s’esfondrava, ja sabia --com també explica a les seves memòries-- "que l’usdefruit de tots els dons de la naturalesa i de la memòria no me’ls podia arrabassar ningú i que jo tindria, en el vast univers que s’obria davant meu, el lloc que desitjaria i que em mereixia". Acabem amb més mots seus: "La dona no aconseguirà res si no comprèn i accepta que la seva lluita no és una lluita a favor de la dona sinó a favor d'una persona oprimida, utilitzada, injustament tractada. I precisament per això (…) farà causa comuna amb totes les reivindicacions justes de la terra, les laborals, les nacionals, les racials".

Els darrers dies

El gener del 1991, el seu company de vida, Jaume Vidal Alcover , mor inesperadament d'una pneumònia. Ella es va posar a fer la traducció d'un llibre que el seu company havia començat, La recerca del temps perdut, de Marcel Proust ,com si fos la manera de retenir-lo al seu costat. El dia que va acabar la traducció, Josep Anton Codina explica que s'estava ponent el sol per la Plaça Reial, i ella es mirava aquesta posta de sol amb uns ulls tan tristos, que li hauria sigut impossible poder-los descriure. Nou mesos després d'ell, mor la Maria Aurèlia d'un càncer.