5  6  <  9

Caterina Albert i Paradís, veritable nom de Víctor Català, va néixer a L'Escala (Alt Empordà), l'11 de setembre de 1869.El seu pare era un ric propietari rural i quan morí ella mateixa s'ocupà de les terres de la família.

Anà poc temps a l'escola i es formà ella soleta, autodidàcticament , llegint molt, i obres de tota mena, sobretot modernes. Als 14 anys va escriure el seu primer conte,Parricidi"

També dibuixava i pintava i sabia idiomes.

El 1898 fou premiada als Jocs Florals d'Olot per la narració curta "La infanticida". Però quan es va saber que l'autora era una dona hi hagué un gran escàndol, perquè una dona havia tractat aquell tema, la qual cosa provocà que escrivís amb pseudònim masculí a partir de llavors: Víctor Català.

El 1901 va publicar el seu primer recull de poesies i el 1902 publicà el seu primer recull de narracions

A partir de 1904 va combinar llargues estades a Barcelona (on anava al teatre sovint) amb viatges per Europa i l'administració del patrimoni de l'Escala.

El 1905 publicà la seva gran obra, la novel·la Solitud.

A partir de 1907 es produeix un silenci en la producció de V. Català motivat pels atacs dels noucentistes a la novel.la rural.

El 1917 presidí els Jocs Florals de Barcelona i el 1923 entrà a la Reial Acadèmia de Bones Lletres .

Torna a publicar a partir de 1920 i la seva darrera obra és de 1951.


Malalta durant els darrers anys, s' estigué a l'Escala, sense pràcticament ni moure's del llit, i va morir el 27 de gener de 1966, quan tenia prop de cent anys.

Anterior

Següent

 

INFANTESA

Casa seva es deia Can Punton i hi vivia amb la seva mare, Maria dels Dolors Paradís i Farrés, que era filla de l'Escala, i el seu pare , Lluís Albert i Paradeda, que provenia de Verges.Lluis Albert fou un home d'excepció: advocat i ric propietari rural, s'havia dedicat de molt jove a la política amb empenta, i a l'Escala, on suscità una viva simpatia i afecte, un dels carrers principals porta el seu nom. Caterina fou la primera filla del matrimoni que sobrevisqué al seu neixement, i pocs anys després nasqueren els seus dos germans, Martí i Amelia. Sembla ser que encara en nasqué un altre.

Els seus estudis es limiten a l'escola municipal (en la qual, segons afirma, no hi va aprendre res: només en recordava la repulsió per la brutícia de la mestra i del lloc) i a un any de pensionat a Girona, on aprengué algunes nocions de francès. Però no s'adaptà i tornà a l'Escala." En una carta a Joan Maragall de 19 de febrer de 1903 diu: "Figuri's que m'ensenyaren a conèixer lo Jesús i a fer pals i ganxos, sient aquesta la meva instrucció oficial; lo demés, ho he fet pel meu compte, sens cap estímul ni direcció. [...] He llegit relativament molt poc i sens ordre ni selecció (llibres moderns, com vostè suposa molt bé)."

Posteriorment estudià en un pensionat de Girona, on patí per la manca de llibertat que hi dominava. Fou, des de petita, una gran lectora. Els coneixements que tenia d'italià i francès li permeteren ampliar les seves lectures. Fou també en la mateixa família on va trobar l’ambient propici per al seu "autodidactisme" literari: la mare escrivia poesies i l’àvia era una gran coneixedora del folklore i la cultura popular. També hi contribuïren el fet de poder disposar d’un estudi on gaudir de la privacitat necessària per a la creació i a una gran afició per la lectura que la portà a comprar, setmanalment, llibres i revistes.

Va començar a dibuixar i a escriure, sota l'empara de la seva àvia materna i padrina [...] L'àvia substituïa, així, la mare, Dolors Paradís, una dona educada, que escrivia i sabia música, però de mala salut, motiu pel qual Caterina, de petita, hi tingué poca relació.

Li agradava llegir Guimerà al servei domèstic: "Jo declamava d'una manera teatral, fent una veu aspra quan simulava el parlar d'un home i veu manyaga quan parlava un infant.[...] Fou en aquest elemental gabinet de lectura on donava a conèixer, abans d'editar-les, les meves obres. [...] l'opinió de les minyones i les cosidores -gairebé sempre favorable- m'orientava molt."

JOVENTUT

La manca de llibertat caracteritza la seva vida, ja que el fet de ser dona li va tallar moltes possibilitats; hagué de viure molts anys reclosa a casa, tenint cura de la seva mare i de la seva àvia . De molt joveneta, va sentir inclinacions artístiques, quan primerament, i d'amagat dels seus, es dedicà a pintar i a dibuixar amb força traça. En ser descobertes aquestes aptituds, el seu pare féu venir un mestre de pintura, Antonio Alarcón, a la casa de l'Escala, i gràcies a ell Caterina dominà l'escultura i la pintura, principalment de natures mortes i figures.

Tanmateix, la notorietat li havia d'arribar per uns altres camins ja que, també d'amagat de tothom, havia començat a escriure, des de molt joveneta i en castellà, unes petites composicions: cançons i poesies... A l'Escala arribaven les novetats literàries catalanes que compraven els Albert, subscriptors, a més, de La Renaixença, que publicava contes dels més importants autors del país. De fet, aquesta revista va marcar els inicis literaris de Caterina, que començà escrivint poesies. Els seus divuit anys van correspondre als d'un intens fervor poètic: el de Verdaguer i Guimerà, principalment. El 1890 va morir als 47 anys el seu pare i Caterina, als vint anys, es convertir en cap de casa. En aquest període començà a conrear el teatre.

A partir de 1904 comença a alternar l'Escala amb Barcelona, a casa d'uns amics . Sempre va fer vida casolana i de cara a la ruralia, però anava sovint a Barcelona -de vegades, amb tota la família- per vestir-se o assistir a les estrenes teatrals, sobretot de les companyies italianes. El 1899, van comprar un pis del número 250 del carrer de València de Barcelona per estar-hi més còmoda.

Pel que fa a la ideologia, les activitats polítiques del seu pare, diputat republicà que es va haver d’exiliar durant un temps per haver participat en l’alçament federalista empordanès de l’octubre de 1869, són la base del catalanisme de l’autora, la seva identificació amb la llengua catalana i l’afinitat amb les doctrines d’Enric Prat de la Riba.

Malgrat que sempre va voler donar la imatge "d’amateur", que va defensar la seva independència creativa al marge de dogmes i escoles i que va mostrar una certa resistència a les intervencions públiques, va establir relacions amb els grans escriptors de l’època com Joan Maragall i Narcís Oller amb els quals mantingué una gran amistat i per qui manifestà una gran admiració. Va col·laborar en diverses publicacions periòdiques com Joventut, La Il·lustració Catalana o Feminal. Va presidir els Jocs Florals de Barcelona de 1917 on pronuncià el discurs De civisme i civilitat i fou nomenada membre de la Reial Acadèmia de Bones Lletres de Barcelona l’any 1923 on llegí el discurs Sensacions d’Empúries.

D'ON PROVÉ DEL PSEUDÒNIM

Deixant de banda les primeres temptatives que suposen alguns treballs publicats amb el pseudònim de "Virgili Alacseal" a L’Esquella de la Torratxa, públicament,la vida literària de Caterina Albert s’inicià el 1898 quan li foren premiats als Jocs Florals d’Olot un poema, "Lo llibre nou" i el monòleg La infanticida, en que presentava una anàlisi de la situació de la dona explotada per la societat rural i primitiva i que provocà un gran escàndol, perquè aquell tema no podia ser abordat per una escriptora (potser sí que s'hauria acceptat en un escriptor).

Ella explica: "Fou premiat. Hi hagué unes discussions fantàstiques, es veu, sobre qui era l'autor del treball. Sembla que es tractava d'un monòleg atrevit. Jo no me n'adonava. Quan van saber que l'autor era una dona, l'escàndol va ser gros. No trobaven correcte que jo contés la història d'un infanticidi. I no obstant, és que pot tenir límits l'obra d'un artista? No crec que unes normes morals puguin frenar-la. Crec elemental advocar per la independència de l'art. Gràcies a aquesta independència he pogut ser fidel a la meva vocació, que tothom hauria volgut intervenir".

"L'any 1901 vaig publicar el primer llibre: un recull de versos, titulat "El cant dels mesos". La meva àvia havia mort l'any 99, i en l'estiu següent, per raó del dol, encara sortíem menys que mai de casa. Un matrimoni amic nostre, però, va venir a fer-nos companyia. Un dia, estava jo escrivint, va acostar-se'm la senyora. Em preguntà què feia. Eren els "Cants dels mesos". Els hi vaig llegir, va mostrar-hi complaença. Va demanar-me'ls, no els hi vaig refusar. I al cap d'un mes de ser fora, la senyora va escriure'm: "Tinc imprès el seu llibre, no em faci llençar els diners. Digui'm quin nom d'autor vol que hi posi, si té inconvenient a donar el seu." I tal, si hi tenia inconvenient! Mai a la vida no hauria signat res amb nom de dona. Jo, aleshores, treballava en una novel.la, que no he acabat encara, el protagonista de la qual es deia Víctor Català. Vaig refugiar-me en aquest nom. Heu's ací l'origen del meu pseudònim." Joan Maragall va fer una crítica del llibre i va crear molta expectativa. A partir d'aquí van mantenir una constant correspondència (més de vint cartes cada un entre 1902 i 1911.

De resultes d'això, va escriure sempre com a "VICTOR CATALÀ" , pseudònim que la protegia de les crítiques que suscitava el fet de ser una dona, escriptora, que presentava el món rural de la seva època de manera brutal, negra i desagradable.

LES SEVES ETAPES LITERÀRIES

Tenint en compte la cronologia de les edicions, la seva obra es pot agrupar en tres etapes. La primera concorda amb els anys del Modernisme i és la més important, tant per la quantitat d’obres com per la varietat de gèneres. Publica dos volums de poesia, El cant dels mesos (1901) i Llibre Blanc-Policromi-Tríptic (1905), un volum de teatre, Quatre monòlegs (1901), tres reculls de contes, Drames rurals (1902), Ombrívoles (1904) i Caires Vius (1907), i una novel·la, Solitud (1905), que la consagra i traspassa les fronteres.

A partir de 1907 es produeix un silenci editorial de l’autora que es retreu davant dels atacs noucentistes a la narrativa rural. Explicaria el motiu dels seus silencis, de la seva poca producció, en el moment de treure Contrallums (1930), explicant que la creació literària és com un riu que rep diferents elements acolorits amb unes conseqüències diferents:

"Un pessic de blau de prússia, per exemple, tenyirà amb la seva virulència expansiva, una gran extensió i, en canvi, quantitat molt major de modesta terra bruna amb prou feines si alterarà la deu amb una lleugera esfumadura vagorosa."

Traduint-ho de forma entenedora, els modernistes són la terra bruna , que només matisava lleument l'aigua, i admet altres colors, però l'arribada del Noucentisme va tenyir tota l'aigua de blau prússia, que és un color tan fort que és impossible harmonitzar-hi un altre color.

Els volums de contes La Mare-Balena (1920) i Contrallums (1930), la novel·la Un film 3.000 metres (1926) i l’antologia Marines (1928), configuren la segona etapa que quedarà interrompuda per la Guerra Civil i els primers anys de la dictadura franquista. Els contes d’aquests volums presenten les mateixes característiques dels anteriors. Amb la novel·la, en canvi, l’autora pretén, per una banda, adaptar-se a la modernitat amb la introducció d’elements procedents del cinema, i demostrar, per l’altra, la seva capacitat de fer novel·la ciutadana d’ambient no burgès.

Superada la guerra civil i la mort de la seva mare publica un volum de contes en castellà, Retablo (1944), un de proses literàries no narratives, Mosaic (1946) i dos reculls de contes, Vida mòlta (1950) i Jubileu (1951).

CATERINA, UNA FEMINISTA?

Caterina Albert va col.laborar a la revista Feminal, suplement mensual de la Il.lustració Catalana. El 1917, amb el títol "De civisme i civilitat" fa el discurs dels Jocs Florals. Comença així: "Dona casolana per habitud i per temperament, és ara el primer cop que deixo el redós de la llar per prendre part en un acte públic." (...) "Estem bastint la nostra casa nova sobre el sòl de l'antiga [...] I la nostra casa nova, o sia la resurrecció integral de Catalunya, va pujant, pujant, lentament però segurament, tan segurament que ja comença a ser albiradora [...] I és que, així com abans nos acontentàvem, o nos hauríem acontentat, de poca cosa, ara no: ara nos hem fet terriblement delerosos i ho volem tot. [...] Una altra nebulosa concretant-se, un altre senyal de resurrecció, el lo despertar de la dona, lo moviment femení que aquí s'observa. [...] i, així com lo passat segle restituí a l'home sa veritable dignitat humana, és d'esperar que el segle actual, en plantejar resoltament los problemes de la dona i de l'obrer, dugui en potència la solució d'aquests problemes; i fins i tot podria ésser que apressés aquesta solució l'universal conflicte que tanca de cop i estrepitosament aquest lapse de temps que coneixem per Edat Moderna i obre de bat a bat una era nova, pregonament diversa de les passades, a la humanitat, que també serà nova i diversa. [...] No ja sols pels homes, sinó fins per les mateixes dones, dir "sufragista" és caracteritzar quelcom grotescament accentuat en extravagància i en estridència, és personificar una caricatura; i no hi ha que la raó ens digui que en lo fons de la qüestió que tan esblevenadament sostenen aqueixes estranyes martres de l'ideal, no hi ha més que una santa, una pura aspiració d'estreta justícia: la defensa sagrada del més elemental de tots els drets: lo dret a la vida, a la vida completa, així física com conscient, així privada com pública, així individual com col.lectiva... "