5  6  <  9
Maria Mercè Marçal neix el 13 de novembre de 1952 a Barcelona.

Passa la seva infantesa a Ivars d'Urgell i estudia el batxillerat a Lleida.

Va fer Filologia Clàssica a la Universitat de Barcelona, on va conèixer Ramon Pinyol,amb qui es casaria als 19 anys. El matrimoni només duraria 4 anys.

Després es va treure el títol de català i va fer de professora de català a l'escola primer i després a dos instituts.

El 1973 va cofundar l'editorial Llibres del Mall a St Boi. També va ser membre del Partit Socialista d'Alliberament Nacional (PSAN).

De la seva relació esporàdica amb Jaume Huguet va néixer la seva filla Heura, a qui crià com a mare soltera.

Coincidint amb aquest fet, va fer el pas de l'heterosexualitat a l'homosexualitat, i participà activament en la lluita feminista i pels drets dels gais i lesbianes.

També participà en activitats teatrals i recitals poètics.

A principis dels anys 80 començà la seva relació amb Fina Birulés, professora de Filosofia de la Universitat de Barcelona.

Va morir el 5 de juliol de 1998 a causa d'un càncer, als 45 anys.

Anterior

Següent

 

PER SABER-NE MÉS...

LA INFANTESA

M. M.Marçal va néixer circumstancialment a Barcelona, de signe escorpí i ascendent lleó , però fins als deu anys va passar la infantesa a Ivars d'Urgell (Pla d'Urgell), amb la seva germana Magda, nascuda dos anys més tard. D'Ivars és d'on ella sempre es va considerar originària: sempre va recordar els orígens de la seva família, establerta al camp i dedicada a la vida de pagès.

El seu pare la va introduir en el món dels llibres i la seva mare, excel.lent recitadora, en el món de la poesia popular i el teatre.
Va estudiar el batxillerat a l'Institut de Lleida, després d'haver obtingut una beca. Vivia en una residència que duien les monges, a les quals tenia terror.De ben jove va començar a escriure els primers poemes, tot i que en castellà, ja que la seva formació, a causa de la Dictadura fins aleshores, havia estat en aquesta llengua. Però, influïda pel moviment de la Nova Cancó, va començar a escriure els primers versos en català.

L'ÈPOCA DE LA UNIVERSITAT i LA CREACIÓ DE "EL MALL"

A la Universitat, coneix Ramon Balsach -aleshores Ramon Pinyol- a les classes de Llatí i Grec de la facultat de Lletres de la plaça Universitat de Barcelona. En aquella època era catòlica, apostòlica i romana [...] pertanyia a comunitats cristianes de base i fins i tot va muntar un grup catòlic a la universitat. El seu promès, que era ex-seminarista , en canvi, s'havia tornat ateu, però, tot i això l'acompanyava a missa. Un dia que tornaven d'una reunió ecumènica, Pinyol es va quedar a dormir al seu pis . Encara que dormiren a habitacions separades, el pare d'ella, Antoni, un pagès molt culte, els va sorprendre i va forçar el desenllaç en noces. Aleshores, ella ja havia sofert una crisi religiosa.

Del seu marit, ha d'agrair que la introduís en el món cultural català, però ella se sentia més com una "consort" del seu marit, que no pas amb entitat pròpia, i es van barallar molt. Quan la parella es va casar -ella tenia 19 anys-, cap dels dos no conservava la fe, cosa que els facilità posteriorment aconseguir la nul.litat matrimonial.

A la Universitat de Barcelona va conèixer altres joves poetes (a banda de Ramon Pinyol, Xavier Bru de Sala i, més tard, Miquel Desclot, Jaume Medina...), amb qui el 1973 fundà "Llibres del Mall", a Sant Boi de Llobregat. una editorial que va nèixer amb la voluntat de publicar sobretot poesia. per aquesta editorial passaren escriptors, aleshores joves, com Miquel de Palol, Xavier Bru de Sala, i editors, com Àlex Susanna i Miquel Alzueta, a banda de promoure la descoberta de Miquel Martí i Pol com a poeta, i de donar suport a empreses de traducció tan importants com la de les Faules de la Fontaine i el volum de Les Flors del Mal, de Charles Baudelaire.

LA SEVA FEINA COM A PROFESSORA DE CATALÀ

Després de la Filologia Clàssica, Ma. Mercè Marçal va fer Filologia Catalana. I va fer de professora de català fins al final. Els alumnes la recorden com una bona professora, apassionada i amb tendència a aprovar. Com a anècdota, un conta que "una vegada, ens va tirar el tarot a tots els de la classe, l'un rera l'altre." Era Catedràtica de Llengua i Literatura Catalanes i va treballar a dos instituts de Barcelona, després d'haver passat per l'escola primària.

LA "GAUCHE DIVINE" de BARCELONA

A Barcelona es trobà immersa en la "gauche Divine" (la divina esquerra, un grup d'artistes, escriptors, polítics, etc. que es reunien sovint), i assistí amb el seu marit a les festes del doctor Obiols al pis de Via Augusta: festes amb happenings, performances... " Brossa era el que feia més números, era el pallasso de la festa, i sempre contava acudits -recorda Balasch-. Ella era molt normal, bastant tímida". Precisament, Pere Gimferrer la va conèixer el 1971 o 1972 a les sessions de cine que cada dijous celebraven a can Tàpies i que preparava en Brossa.

EL SEU ACTIVISME POLÍTIC, FEMINISTA I LÈSBIC

La seva lluita política en les darreries del franquisme es concreta en la militància en el PSAN i en la participació en l'Assemblea de Catalunya. Inicia també una activitat de conferenciant i assagista sobre el feminisme i la literatura, que la convertiran en una de les teòriques més sòlides. El 1979 crea la secció de feminisme de la Universitat Catalana d'Estiu de Prada que coordina fins el 1985, i col·labora en múltiples projectes, exposicions, revistes de signe independentista, feminista i lèsbic. El 1980 col·labora en la fundació del partit Nacionalistes d'Esquerra, però paulatinament es decanta per una militància netament cultural, i per la tasca de recuperació lingüística. Va col.laborar en publicacions com Reduccions, Dones en lluita i Escrivint a les parets. També va participar en el muntatge La sala de nines, de Mercè Rodoreda, a càrrec del grup de Teatre Bruixes de dol, nom inspirat en el seu poemari. Fou la responsable de la secció sobre feminisme a la Universitat de Prada, entre 1980-85 i fundadora, amb d'altres, del Comitè d'Escriptores del Centre Català del PEN Club, el 1994.

Un dia va escriure:

"I et ve a la memòria aquella època daurada en què desconeixies l'existència, al llarg de la història, de tantes i tantes escriptores que no sortien als llibres de text -i científiques, i filòsofes, i pintores. I per tant, podies viure en la il·lusió que a partir d'ara, la tradició -o com vulguem dir-ho: el passat que es projecta en el futur, s'hi podreix, com adob poderós- no pot fer-se ja sense nosaltres. Ara saps que no, que el mecanisme implacable, andocèntricament selectiu, de la "Literatura-institució", de la "Cultura-institució", encara només pot admetre la dona "excepcional", la dona "per mostra", la dona "coartada".

M.M. Marçal. "La dona i l'escriptura" Congrés Fi de segle. Incerteses davant un nou mil.leni. Alacant, 1993: 28

ELS DARRERS ANYS

Des de 1994 va consolidar el col·lectiu d'escriptores del Centre Català del PEN Club, organitzà trobades, homenatges, taules rodones, sobretot en els camps de la poesia i l'assaig. Féu homenatges a dues escriptores desaparegudes recentment: Montserrat Roig i M. Aurèlia Capmany. També col·laborà amb el grup "Filosofia i gènere" de la Universitat de Barcelona, coordinat per Fina Birulés, companya de la poeta, i establí relació amb la filòsofa italiana Luisa Muraro, entre d'altres. Treballà per la cultura i la llengua catalanes fins el dia de la seva mort.