Anterior

Següent

5  6  <  9

Montserrat Roig neix a Barcelona el 13 de juny de 1946, a l'Eixample , que serà l'escenari de moltes de les seves novel.les.

Era filla de l'escriptor i advocat Tomàs Roig i Llop.

Va fer Filosofia i Lletres, en la branca de Filologia Hispànica. Durant els anys d'universitat començà la seva carrera literària i conegué M. Aurèlia Capmany a l'Escola d'Art Dramàtic Adrià Gual.

A la Universitat, va participar en la famosa Caputxinada de 1966. Aquest mateix any es va casar, amb vint anys, amb l'arquitecte Albert Puigdomènech, que acabaria essent un pres polític. Però al cap de tres anys més es divorcia.Ja té el primer fill, Roger.

Va fer de professora de Llengua Catalana per la Diputació de Barcelona i l'Òmnium Cultural.També va militar en el PSUC , que abandonà el 1970. Al llarg de la seva vida, participà en la lluita feminista.

També fou lectora d'espanyol a la Universitat de Bristol (Anglaterra) durant el curs 1972-73

Durant molts anys exercí com a periodista en diaris, revistes i televisió, destancant especialment com a entrevistadora.

A partir de 1977 conviu amb Joaquim Sempere i té el seu segon fill.La parella durarà set anys.

El 1990 va impartir dos cursos a la Universitat d'Arizona (EUA). Va ser allà on es va començar a trobar malament i se li va diagnosticar un càncer de mama.



Va morir a Barcelona, a causa del càncer, el novembre de 1991.



 

PER SABER-NE MÉS

Una infantesa feliç

"Gèminis com Thomas Mann, salvades les distàncies",deia ella.. Sisena entre set germans, i una infantesa maca -segons ella-, amb els contes de Folch i Torres a una pesseta. Escola de primària amb les monges. Ja a batxillerat, Montserrat Roig llegia autors com Manuel de Pedrolo, Bertold Brecht, Narcís Oller, Friedrich Dürrenmatt o Rosselló-Pòrcel.

Sempre vinculada a la Universitat i a la vida cultural catalana.

A banda de la seva constant activitat com a escriptora i periodista, Montserrat Roig intervingué en el camp teatral. El 1961 va ingressar a l'Escola d'Art Dramàtic Adrià Gual i d'aquí data el seu llançament intel.lectual vinculat al pensament d'esquerres, binomi que reuní Ma. Aurèlia Capmany i Ricard Salvat, ànimes de la institució. El tercer factor indisolublement lligat a ells fou Salvador Espriu, i la Roig com a actriu no es va cansar de representar-lo.Per exemple, va fer d'Esperanceta Trinquis a Ronda de mort a Sinera.

Però també intervingué en molts i diversos fronts: un cop acabada la carrera de Filosofia i Lletres -en una universitat acrítica, acientífica, despòtica i que començava a massificar-se, on el delegat de curs sempre era un noi i les que pencaven eren les noies- encara va fer dos cursos de Doctorat per la Universitat Autònoma de Barcelona.Fou també redactora de la Gran Enciclopèdia Catalana (1968­1971), i del Diccionari de Literatura Catalana (1971). Va impartir un curs sobre el novel·lista català Prudenci Bertrana a la Universitat Autònoma de Barcelona, i va estar becada per la Universitat de Peruggia, ltàlia, el 1969. Fou membre de la Junta de l'Ateneu Barcelonès, (1976­1978). Va ser invitada per Edicions Progreso de Moscou dos mesos a la Unió Soviètica, per escriure un llibre sobre el setge de Leningrad (L'agulla daurada).

Durant el primer semestre de 1983 va fer un curs d'Història de Catalunya i un altre sobre Creació Literària al Departament d'Estudis Espanyols i Llatinoamericans de la Universitat de Strathclyde (Glasgow), invitada per la Fundació Carnegie Fellow. Els cursos que va impartir a Arizona foren "Novel·la espanyola del segle XX" i "Creative Writing". També va ser membre de l'Associació d'Escriptors en Llengua Catalana i, del 1989 al 1990, en va ser vicepresidenta de la Junta Territorial del Principat de Catalunya.

La seva militància feminista i política

Montserrat Roig va militar al PSUC, però el 1970 el va abandonar,per la rigidesa de la militància , i va començar a crear-se una certa fama de frívola. Tot i això,no va perdre mai els seus valors progressistes, i es va tancar al monestir de Montserrat per protestar per la sol.licitud de penes de mort a activistes d'ETA , en el procés de Burgos. Això li va valer una fitxa policial "per activitats catalanistes" . Durant la tancada va saber que havia guanyat el premi Victor Català de narrativa.Ella mateixa diu : «Vaig entrar a Montserrat com a "llicenciada" i en vaig sortir com a "escriptora".»

El 1972, quan es va enamorar de Sempere, va retornar al PSUC, perquè ell era director de Treball, el seu òrgan de difusió. En aquesta revista va escriure amb el pseudònim de "El capità Nemo",un dels seus personatges de ficció preferits.

El 1976 va prendre part en les Jornades Catalanes de la Dona, una històrica experiència feminista que deixaria rastre en la seva vida i en la seva obra, especialment en el llibre Temps de dona. No va ser mai una feminista combativa, o tòpica, perquè era massa seductora i seduïa per igual homes i dones.

Quan parla de la seva família, ella explica: "Sóc el número sis de set germans. Sóc de les dues petites; de la segona tanda… Per entendre'ns, la primera tanda són les que van passar l'adolescència a la postguerra, en un món més tancat. Jo sóc de la tanda de la ruptura de moltes coses, fins i tot els meus pares també van començar a canviar! (...) Jo vaig descobrir el masclisme a la Universitat; no el vaig descobrir a casa meva. A casa, amb una mare amb opinió pròpia i amb personalitat, i amb una àvia també amb opinió pròpia, i amb el meu pare que mai, mai, no va fer cap judici de valor contra les dones.(...) L'alliberament sexual va ser l'estendard que van portar uns quants, i sobretot mascles, per al seu propi profit. Com ara, que alguns senyors grans s'aprofiten del divorci per casar-se amb noietes joves". (Abril 1991) .

La seva germana, Glòria Roig, la recorda així: "Parlar de la Montserrat com a escriptora no sóc jo qui ho pot fer; parlar com a germana per a mi és una mica difícil. [...] Vosaltres la recordareu per la seva escriptura, per les seves novel·les, articles. Jo la recordo com a ésser humà. Tenia molt de caràcter i davant d'una injustícia no s'ho pensava ni cinc minuts i era capaç d'engegar-ho tot a rodar per defensar el que ella creia que no era just. Va ser una bona mare, una bona filla, una gran amiga i sobretot una gran lluitadora. Jo era més gran que ella i no recordo ni la seva infantesa. Però la vaig retrobar cap als anys seixanta i ja no la vaig deixar més, fins que ella em va deixar a mi per sempre. Per mi, el seu últim llibre, Digues que m'estimes encara que sigui mentida, és el millor de tots."

Heus aquí algunes de les paraules de Montserrat sobre la dona:

"Encara hi ha dones que tenen por de ser elles mateixes, d'expressar les seves opinions, de manifestar-se davant del món, potser perquè se senten atacades pel seu entorn i prefereixen adaptar-s'hi, potser perquè, avui dia, mantenir una actitud crítica i reflexiva, lluitar per la pròpia autonomia i desitjar una vida afectiva plena al mateix temps, no són coses fàcils.
[...] És la lluita per aconseguir una nova identitat humana a partir del fet biològic d'haver nascut dona, és aconseguir, juntament amb els homes, una categoria nova i superior: la de persona".

M. Roig, Mujeres en busca de un nuevo humanismo (p. 4-5)
[traducció: M. C. Farreras i M. Manresa]

"És impossible imaginar un Beethoven parint cada any, Einstein especulant sobre la teoria de la relativitat entre nadons que ploren, Miquel Àngel treballant a la Capella Sixtina, mentre cada tres hores ha de donar de mamar als seus fills. Hi ha una impossibilitat física, real, que ha mantingut la dona apartada del camp de la creació. "[...]
M. Roig, Tiempo de mujer (p.153)
[traducció: M. C. Farreras i M. Manresa]

la televisió

Montserrat Roig va fer molts programes en el circuit català de TVE i això li va donar una fama molt estranya, essent , com era, escriptora.

L'any 1976 Montserrat Roig havia començat amb uns retrats molt breus, de personatges famosos, uns tres minuts, en el programa TOT ART que dirigia Joan Anton Benach,

De seguida li van encomanar presentar el programa Personatges . Ben aviat, però, va demostrar un gran poder de comunicació i això era per dues causes: una pel seu tarannà natural, de persona extrovertida que a voltes, amb sornegueria, a voltes de manera inquisitòria, sempre amb intel·ligència; i l'altra pel seu mètode de treball. Ja estava acostumada a fer entrevistes per a la revista Serra d'Or . Primer encarregava un informe sobre ell, a altres intel.lectuals, i després Montserrat Roig hi concertava una cita que acostumava a durar tot el dia. Amb el personatge es passejava, es dinava, es prenia el te. Es coneixia els racons predilectes de la seva llar i, sobretot, es conversava. Converses que eren interrompudes pel clic de la màquina de Pilar Aymerich. Mentre la Pilar li sotjava l'ànima a través de la imatge, la Montserrat la hi extreia a través de les paraules. Tot això es reflectia en el fred plató. El PERSONATGE ben aviat s'oblidava de les càmeres i es deixava endur per l'entrevista. Montserrat Roig va tractar a través de PERSONATGES de donar una imatge del país. "Una imatge real i crítica. Sense cofoismes, nostàlgies. Sense perdonar-nos els defectes i errors només perquè estan perseguits. Sense plorar. Per això podia irritar. Perquè el nostre present és imperfecte. I, si ho voleu, malalt. Perquè els personatges venien a la Televisió per demostrar-nos a tots que érem vius"

Els altres programes i films que va fer foren El mateix paisatge. DCO i TV3 (dins la sèrie 13x13) Clar i català. TVE Catalunya, 1981 . Dalí (amb Enric Gomà Ribes, Antoni Ribas Piera, Miquel Sanz). Cinema: Montornes Films, 1990 (llargmetratge). També vafer Los padres de nuestros padres a TVE, i una sèrie d'entrevistes Líders amb els polítics més destacats de Catalunya. Igualment va presentar i va dirigir Búscate la vida i va col·laborar en un programa cultural dedicat al món dels llibres.


A pesar de la democràcia, patí problemes de censura amb dues entrevistes ja fetes, amb Josep M. castellet i Vicent Andrés i Estellés. Això va motivar sendes interpel.lacions al govern al Parlament espanyol: la de Miquel Roca al Congrés i la de Josep Benet al Senat.

"I comunicació no vol dir uniformitat. La televisió el que fa ara és uniformar-nos tot accentuant l'abisme que hi ha entre les diferències" (Del pròleg de Personatges)

Darrerament Jesús Garay dirigeix la sèrie televisiva Des del balcó a partir de les novel·les L'hora violeta, Ramona, adéu i El temps de les cireres. Un just homenatge del medi.

Els seus amics

Quan estudiava a la Universitat de Barcelona va conèixer el qu seria un dels seus grans amics,Josep M. Benet i Jornet, autor de teatre i , actualment, guionista de telenovel.les de TV3, com "Ventdelplà". Benet i Jornet li corregia els originals abans de publicar-los.

També va coneixer la fotògrafa Pilar Aymerich i l'escriptor Manuel Vázquez Montalbán, que la contractaria per a escriure a la revista d'esquerres Triunfo, el 1970. La seva faceta com a periodista fou tan important per a ella, que la seva columna al diari Avui va aparèixer fins poc abans de la seva mort.

També va tenir moltes històries d'amor. No tenia por d'enamorar-se i ho reconeixia públicament, arribant a assegurar, fins i tot, que escrivia perquè l'estimessin.

La novel.lista Isabel Clara Simó es va convertir en una bona amiga seva els darrers anys de la seva vida, gràcies al llibre de la col·lecció Diàlegs a Barcelona que el 1984 van protagonitzar Montserrat Roig i Isabel-Clara Simó, “quan ella ja era una escriptora reconeguda i jo acabava de publicar la meva primera novel·la”. Aquesta trobada literària va ser l’inici de l’amistat que va unir les dues escriptores.La qualifica com "una dona lliure, decidida, ambiciosa i d`una personalitat abassegadora". Per això va escriure el llibre Si em necessites, xiula. Qui era Montserrat Roig? , ed. 62, recalcant els seus aspectes més íntims i quotidians, perquè les noves generacions no oblidin qui va ser. Diu : “El fill de la Montserrat, el Roger, em va demanar que no deixés a la Montserrat com una santa, que no fes una hagiografia. Era una persona amb virtuts i contradiccions” .

L'adéu

La darrera línia que va escriure, en el seu darrer article per a l'Avui, deia" Només les vides que no tenen sentit arrabassen la vida que sí que en té". Sempre va dur la malaltia amb enteresa i en públic, parlant de literatura, feminisme o càncer de mama. En el seu recordatori hi havia uns versos de Josep Carner:

Desig, temor, lleu música suspesa,

urc de la nissaga, res no fina.

Car ja transfigures en dolçor lunar

el record de la nostra jovenesa.