 |
5.
INTENCIÓ DE L´AUTOR
Donar un
programa ètic i moral a un cavaller que cerca el seu destí:
ésser un model vital. Curial comet errors durant el procés,
però la penitència farà que triomfi al final.
6.
TEMA
Els dos temes
principals són l´AMOR i la FORTUNA. Els amors dels
dos protagonistes són humans, lògics, pateixen la
infidelitat, la solitud, els gelos... però l´autor
fa sortir el personatge de la FORTUNA (imitant l´estil de
l´Eneida, lectura de Camar) que l´ajuda quan Cupido
i Venus diuen que li havien donat l´amor d´una dama
perfecta i ell l´havia traït amb Laquesis. Fortuna
origina la tempesta que el fa estar captiu a Tunis, i així
fa penitència de la seva falta. Després, Fortuna
demana a Venus que torni a ferir d´amor els dos amants,
perquè es tornin a estimar.
7.ESTRUCTURA
La novel.la
es divideix en tres llibres, segons Rubió i Lluch. La diferència
entre els tres és la següent:
-en el primer, el tema és l´amor. És narratiu
i senzill. Curial fa el seu aprenentatge I aconsegueix la fama.
-en el segon, ell peca de supèrbia, i cau en mans de Laquesis.
-en el tercer acumula ciència, saber i ètica, i
fa una regeneració moral, tornant dos cops als orígens
(Terra Santa, on es purifica, i Grècia, on és coronat
un heroi i poeta per les muses) . A Àfrica es cura de la
seva supèrbia fent d´esclau i quan torna, és
perdonat.
|
|
 |
8.
ESPAI I TEMPS
Es recorren
diversos espais : Itàlia (Monferrat, al Piamont), França
(Melú) , Nord d´Àfrica, Grècia, Terra
Santa... Tots els noms són reals i conformen el "món
conegut" de l´època (perquè encara no
s´havia descobert Amèrica) : Jerusalem, el mont Sinaí,
Gènova, Sicília, Alexandria, Atenes, el mont Parnàs,
Tunis, Marsella, Londres, Ostalriche (Àustria), Montferrat,
Alemanya, Hongria, París...
L´acció se situa al s. XIII (entre 1267 i 1283, per
la vida del rei Pere II el Gran), un segle abans de la redacció.
Es citen personatges reals com Corradí de Sicília,
l´infant Enric de Castella, Ramon Folc de Cardona, don Balasc
d´Aragó, etc. És una narració lineal
i realista.
|
|
 |
9.
ELS PERSONATGES
CURIAL
representa l´ascensió social d´un jove de baixa
condició, noble d´orígens però pobre,
gràcies a la cavalleria i l´amor. És un cavaller
renaixentista : domina les armes i la poesia, és refinat
a la cort. Curial significa, precisament, "cortesà".
No és català, sinó italià. I els altres
noms que surten també són italians, tot i que les
relacions entre Catalunya i Monferrato eren reals (els pares de
Jaume el Dissortat eren Margarida de Monferrato i el comte d´Urgell).És
un personatge rodó: humà, simpàtic, contradictori
i apassionat. Estudia i li agrada la música, però
també els plaers i la riquesa. La mitologia del tercer
llibre representa el seu subconscient, perquè hi representa
la lluita entre la voluntat dels homes i la dels déus)
GÜELFA
és la midoms que protegeix l´amant. Està descrita
per les mans, que eren el símbol de poder aleshores. Ella
sempre li posa condicions i ell acaba casant-se amb ella, encara
que no n´està enamorat (ho està de Laquesis),
per deure feudal.
El seu nom prové dels Güelfs i els Gibelins, partits
polítics italians.
CAMAR
i LAQUESIS són descrites pels ulls, símbols
d´amor apassionat. Camar significa lluna, i com Dido i Ofèlia,
acabarà suïcidant-se per castedat i fidelitat a Curial.
MELCIOR
DE PANDO, segons Bohigas, és la contrafigura
de l´autor, perquè té badades de l´estil
de "no deixis a la Güelfa, segons en l´altre llibre
et vaig dir".
|
|
 |
10.
ELS PRÒLEGS
El pròleg
del primer llibre parla de l´Amor, la Fortuna i els Infortunis,
que són un dels temes.
El pròleg
del segon llibre parla de la supèrbia, el pecat de Curial,
a través de l´astrologia: diu que els cavallers són
governats per Mart, que els fa calents i violents, amb moltes
temptacions. Cita la trobada de Dante amb els tres animals (un
d´ells, el lleó, símbols de supèrbia).
Lliga la cavalleria amb un planeta causant d´infortunis
i amb un vici. L´astrologia i la ciència li donen
un discurs moral paral.lel a la narració.
El pròleg
del tercer llibre parla de la "reverenda lletradura"
(els clàssics grecollatins més els italians Dante
i Boccaccio). S´hi compara, com a autor, i se sent ignorant:
el seu heroi és superior als herois antics, però
no és tan "il.lustre" per culpa de la seva ignorància
com a autor.
|
|
 |
11.
ESTIL
La novel.la
està narrada en 1a persona, i l´autor es dirigeix
al lector, de vegades : "E com escriure sens plorar aquest
dolorós patiment?". Hi ha llenguatge culte en les
narracions en 3a persona i un to col.loquial en els dìàlegs.
Té
frases fetes, imatges elabo-rades, diàlegs fluïds,
molta sensualitat de les dones, i les lletres de batalla apareixen
per donar tensió i versem-blança. Hi ha molts italianismes
i gal.licismes.
S´assembla
al Tirant lo Blanc en l´estructura narrativa, l´evolució
dels protagonistes, el tipus de prosa, les refe-rències
culturals i literàries clàssiques, tot i que en
el Tirant no hi ha mitologia.
|
|

13.
TRANSCENDÈNCIA
Obra possiblement
inacabada i de nul.la difusió, representa, tanmateix, un
intent d´innovació del gènere de la novel.la
cavalleresca. Ha estat traduïda al castellà i a l´anglès.
|
12.
FUSIÓ D´ELEMENTS DE PROCEDÈNCIA DIVERSA
-Novel.la
de cavalleries : ambient de cavallers bregosos, de torneigs, deseiximents
i violències, disfressades de cerimonials ostentosos.
-Novel.la realista i versemblant , llevat de la part mitològica.
-Novel.la psicològica i sentimental, sobretot amb personatges
secundaris molt ben descrits.
-Novel.la històrica (Pere el Gran va anar de debò
al desafiament de Bordeus; la cort de Monferrat va existir, el
torneig de Melú també...)
-Novel.la burgesa: ascensió social d´un protagonista
de carn i ossos, contradictori, amb un final feliç, tot
i els contratemps.
-Lírica trobadoresca: el seu poema sobre l´elefant
té un antecedent: una Razó de Rigaut de Berbezilh,
que parla de l´aurifany i la mercè de tota la cort
de França envers l´heroi.
-Llegendes catalanes: el comte de Barcelona i l´emperadriu
d´Alemanya surten a la Crònica de Desclot, i al Curial,
el nom d´ella es canvia pel de duquessa d´Ostalric
(Àustria)
-Lírica de Petrarca: al pròleg del primer llibre
hi ha una frase d´ell: "Oh, quant gran és el
perill, quantes són les sol.licituds i les angoixes a aquells
qui es treballen l´amor!"
-Renaixement: les muses al.legòriques del tercer llibre
són una barreja del Novellino i l´Eneida
-Astrologia: Curial és un Leo i a l´escut hi duu
un lleó, símbol güelf.
-Literatura artúrica: en treu alguns motius, com ara les
donzelles que acompanyen els cavallers als tornejos i que són
raptades per altres cavallers, les vídues joves que eduquen
els amants sota secret d´amor; les monges d´origen
noble, amades pels cavallers...
-Telepatia i visions: Quan Curial s´enamora de Laquesis,
se´n penedeix davant St Marc. A la mateixa hora, St Marc
s´apareix a Güelfa i li comunica que Curial ha sortit
il.lès d´una batalla. Hi ha visions dels personatges:
Fortuna s´apareix al duc d´Orleans; Bacus i les 7
arts liberals s´apareixen a Curial; Sant Jordi també
ho fa, abans de la batalla contra els turcs
-Novel.la femenina: hi ha una gran presència de dones en
l´acció.
|
|
|