CURIAL E GÜELFA


INTRODUCCIÓ A L'OBRA

1. AUTOR

Curial e Güelfa és un llibre anònim, escrit en l'edat madura, perquè l´autor es plany de no haver servit les muses en "la mia tendra edat".

S´ha deduït que era una persona culta, perquè cita personatges de la literatura (com Amadís de Gaula) i llibres grecs ( com els d'Ovidi i Virgili) . També demostra conèixer els llocs (Montferrat) i els personatges històrics dels quals parla (com Joan IV Paleòleg) , i les novel.les d´aventures franceses, com el Lancelot i el Tristany, les italianes i les faules mitològiques del Renaixement. Totes aquestes són les fonts del seu llibre.

2.DATACIÓ D'ESCRIPTURA

Els personatges i llocs reals que surten ens permeten datar-la entre 1435 i 1462.

3. MANUSCRITS

L'obra apareix en un sol manuscrit, del s. XV, ocult durant molt de temps a la Biblioteca Nacional de Madrid. Fou descobert i estudiat per Milà i Fontanals, al s. XIX. Més tard, Antoni Rubió I Lluch el va editar I li va donar títol, el 1901.

4. ARGUMENT

LLIBRE I

Un home vell té un fill, Curial. Quan el pare mor, el noi se´n va a fer de patge a la cort del senyor de Montferrat, que té una germana, Güelfa, de 15 anys, casada amb el duc de Milà, que ha enviudat fa poc. Güelfa el pren per amant i li fa aprendre Gramàtica, Lògica, Retòrica, Filosofia... amb un preceptor anomenat Melcior de Pando. Curial es transforma en un home d´armes i de lletres, en un poeta i un cavaller. S´estimen d´amagat però quan són descoberts, ell ha de marxar, perquè no és de la categoria social d´ella. Curial se´n va a Àustria, com a cavaller anònim, a defensar la duquessa d´Ostalric d´unes acusacions d´adulteri, que són falses. Venç als acusadors i confessen. Són cremats a la foguera. El pare de la duquessa, el duc de Baviera, li ofereix a Curial la mà d´una altra filla seva, Laquesis, també de 15 anys, i la sucessió al ducat. Ell la rebutja, per ser fidel a Güelfa.

Ella se n´assabenta i té un atac de gelosia, per això hi envia Melcior de Pando, amb una carta seva. Melcior es converteix en un espia de les gestes de Curial, puntual informador de la seva senyora. El rei de França convoca un torneig a Melú i avisa que, pel camí, els cavallers es trobaran amb cavallers emboscats, amb qui hauran de combatre. Mentre, Curial torna a Montferrat i es posa gelós del cavaller Boca de Far, pretendent de Güelfa. Curial el mata i torna a estar amb ella, però ja no tan bé com abans.

LLIBRE II

Curial se´n va a Barcelona, on és rebut pel rei Pere, i després a Melú, amb una donzella de confiança de Güelfa, anomenada Arta, que viatja d´incògnit, amb el nom de Festa, i que espia al cavaller de part de la seva senyora. Pel camí , Curial lluita amb diversos cavallers, la majoria perquè pretenen robar-li la donzella. També va a un convent de monges, on arriba vestit de verd i blanc i amb un escut negre, com un cavaller errant, i sense poder dir el seu nom. Allà s'esdevenen un seguit de diàlegs divertits amb la priora i les monges sobre temes picants. Dorm sol, però les monges, excitades, es passen la nit xerrant.

A Melú es troba amb Laquesis i també hi arriba el rei Pere, d´incògnit, amb alguns cavallers aragonesos. Els combats del torneig serveixen per decidir qui és més bella, Festa o Laquesis. Guanyen Curial i el cavaller misteriós (el rei Pere). Curial obté un gran èxit, sobretot després de vèncer el cavaller Sanglier de Vilahir. Després resta a París, per ordres de Güelfa, on torna a ser temptat per Laquesis. Uns vells envejosos l´acusen falsament i perd el favor de Güelfa i del rei de França. Güelfa s´enfada i diu que només el perdonarà si tota la cort de França i tots els enamorats li demanen perdó. Curial es queda sol i desolat i Laquesis es casa amb el duc d´Orleans.

LLIBRE III

Curial marxa. Al mar, s´enfronta amb un corsari. És fet presoner pel rei Carles de Nàpols, i alliberat després. Va a Terra Santa i es troba amb Sanglier de Vilahí, un altre cop, que ara és frare, i el vol convèncer que renunciï al món. Però ell marxa. Arriba a Grècia i visita el mont Athos, Atenes, Tebes i el mont Parnàs, on té un somni. Al somni, parla amb Apol.lo i les muses, que li pregunten quin heroi era el millor, Aquil.les o Hèctor. Ell diu que cap dels dos, o bé tots dos, perquè no van lluitar mai a mort. Més tard, naufraga i cau presoner dels moros. Està a Tunis durant set anys, fent de jardiner. Canvia el seu nom pel de Joan. Güelfa envia diners per rescatar-lo, però no el troben. La filla del seu amo, Camar, s´enamora d´ell i però no és corresposta, encara que acaba convertint-se. El rei de Tunis la pretén i ella, per evitar la boda, es clava un ganivet , mentre es declara cristiana i de nom, Joana. Curial salva el seu cos de ser devorat pels lleons, cobreix la seva nuesa amb un mantell i l´enterra en lloc sagrat. El rei de Tunis fa matar el pare de Camar i fa lluitar Curial amb uns lleons. Guanya, i és alliberat. Fuig a Gènova I compon la cançó "Atresí com l´aurifany". Amb el tresor del pare de Camar, fa de mercader. Li canta la cançó a Güelfa, però ella no el vol. Duu una vida lasciva, amb més batalles. El senyor de Montferrat és fet presoner i Curial paga el seu rescat. Després ajuda l´emperador d´Alemanya contra els turcs. Mata el seu cabdill i esdevé heroi. Té una altra visió d´Apol.lo, que li diu que estudiï i deixi la vida luxosa. Ho fa i la cort de França demana pietat per a ell a Güelfa. Acaben casat-se i Curial esdevé príncep d´Orange.