|
1.
EL TEMA
Josafat és una novel.la rica
i densa, en l'aspecte temàtic.
El tema general és l'autorepressió sexual: Josafat,
per motius externs a ell (que la Religió fa que ell consideri
interns), s´imposa la castedat, però ha de lluitar contra
els seus impulsos primaris. En ésser vençut pel sexe,
no suporta el pes de la contradicció i és víctima
d´ell mateix i de la seva violència -cometent un assassinat-
i acaba en la inadaptació social, boig, escindit de la realitat,
una mena de mort "en vida" , que és l´únic
alliberament possible de l´escissió entre la realitat interna
i l´externa. El caos triomfa davant la petitesa humana, i ell
és engolit per unes forces superiors que no ha pogut dominar.
|
|
|
Subtemes: hi ha tota una
sèrie de jocs de dualitats i contrastos, com ara :
1. Bé (Religió)- Mal (sexe no sacramentat, fora
del matrimoni) amb elements socialment admesos com a positius que actuen
de destructors per al protagonista: el clergat hipòcrita i burleta,
el confessor allunyat, com Déu, de la mesura humana, el silenci
de l´Església, dels seus homes i de Déu, que el
condueixen a la solitud més absoluta...
|
2. Dualitat Natura-Ciutat .
Naturals són el flabiol, l´aigua de pluja, els pardals,
la pastora del somni, les referències panteistes i mitològiques.
La Ciutat ,en canvi, és la fredor de la nau, el silenci sepulcral,
les aus nocturnes, el Déu castigador i terrible, la confessió,
el bordell, la perversió, la morbositat, les fantasies eròtiques...
L´entorn natural és el primitivisme violent i senzill.
La ciutat és l´home esclau d´uns refinaments que
el converteixen en monstre.
|
|
|
Les dues oposicions esmentades,
es concreten en les contradiccions i tensions internes del protagonista
i es manifesten a tot arreu:
*castedat-sexe
*poblet llunyà-bordell
*somni-realitat
*sagrat-sacrilegi
*ingenuïtat-hipocresia
*pastora-prostituta, Pepona-Fineta
*terrer nadiu-ciutat
Aquestes contradiccions destrueixen
a qui, lluny de realitzar-se com a individu, es perd en la follia, amb
el so final del seu flabiol desorientat que el retorna, ja irrecuperable,
al paradís perdut dels seus somnis.
|
2.
ARGUMENT , PUNT DE VISTA I MÈTODES NARRATIUS
2.1.
ARGUMENT
Aquesta novel.la té un esquema
argumental bàsic, que comparteix amb Solitud i Els
sots feréstecs: un individu singular, desplaçat i
solitari (símbol de l´artista modernista) és sotmès
a una tensió màxima sota dos pols d´atracció
oposats (Bé i Mal, esperit i cos, art i materialisme). El final
de la lluita és sempre la desfeta de l´individu: mort,
follia, fugida.
2.2.
PUNT DE VISTA
-El punt de vista és la 3ª
p. omniscient. El narrador coneix els actes i el pensament dels personatges,i
algun cop és valoratiu, encara que ho faci a través de
la visió dels visitants a la torre. Té algun deix irònic
.
|
|
|
D'altra banda, hi ha un altre tipus
de punt de vista que combina la focalització interna (variable,
perquè passa d´un personatge a un altre) amb l´externa
(del narrador-autor) i no se sap mai on és el límit entre
el que pertany a un personatge i el que pertany al narrador. La interna
adopta, de vegades l´estil indirecte lliure a través d´exclamacions
començades per " oh...!"
|
2.3.
MÈTODES NARRATIUS
-Hi ha un gran equilibri entre descripció,
narració i introspecció.
-La descripció predomina
als capítols inicials i serveix per introduir-nos en l´ambient
sinistre del temple.
-La narració d´accions
és àgil i manté un ritme i interès constants.
-La introspecció possibilita
que dos individus tan anormals com el campaner i la bagassa esdevinguin
versemblants i creïbles per al lector.
-El diàleg és
molt escàs, perquè el narrador vol destacar el component
d´inhumanitat, de bestialitat, entre els dos protagonistes i per
això prescindeix el primer element humanitzador: la paraula,
el discurs directe. Josafat parla poc i sembla sempre que balbucegi,
com un infant o un ésser primitiu.
|
|
|
3.
ESTRUCTURA NARRATIVA I PERSONATGES
-Josafat presenta una estructura
trimembre clàssica: plantejament, nus i desenllaç.
-El nus de la novel.la se situa
al cap. 5, amb les relacions carnals dels dos protagonistes.
-Cada part té 3 capítols,
en una buscada estructura d´equilibri entre les parts:
-INICI: Capítols 1-2-3
-NUS: Capítols 4-5-6
-DESENLLAÇ: Capítols: 7-8-9
|
3.1.
INICI
-Als primers tres capítols
trobem el marc (espai sagrat) i el protagonista, descrit físicament
i per les dues passions que el dominen (la ira al servei de la religió
i la luxúria relacionada amb el pecat). L´autor prepara
el terreny cap el conflicte principal o xoc entre dues passions irreconciliables,
amb la presentació de l´oncle, que introdueix Pepona, la
qual introdueix Fineta. Quan Josafat es troba cara a cara amb Fineta
(la pecadora depravada) queda servit el conflicte extrem.
|
|
|
-El cap. 1 presenta EL LLOC
DE L´ACCIÓ: la seu claustrofòbica. La torre de l´església
de Santa Maria de l´inici del llibre és un CRONOTOP, que
es defineix com a una imatge espacio-temporal on s´esdevé,
en la seva totalitat, l´acció de la novel.la (interior
del campanar). En la literatura decadentista, aquest espai sol estar
envoltat de zones pantanoses: aquí són els espais de luxúria
ciutadans (pecat i degradació, al bordell que hi ha vora l´església)
i llunyans o idealitzats (enmig de la natura, amb la història
de la seductora pastora). S´entra per l'escala, que no és
un forat d´elevació espiritual , sinó un "cilindre
de tenebres" que "guarda un secret espaventable".
Som fora del temps històric i la immobilitat del rellotge ho
demostra.
|
- En el mateix capítol també se´ns presenta el PROTAGONISTA:
Josafat hi és descrit com una peça més del mobiliari,
indiferenciat de l´entorn: es mou malalt de soledat; la cara té
la mateixa pàtina de les parets; i s´estima el lloc amb
un "amor gelós que el fa insociable". Ha acabat
allà cercant un refugi en l´església; la seva vida
és presidida per l´ull omnipresent de Déu i pel
terror als turments infernals.
-El cronotop també és
observatori, quan ell observa a distància els tràfecs
sexuals del bordell de baix. Somia , no en allò que veu en les
prostitutes, sinó en la pastora que se li oferia al camp, en
una sexualitat lliure i primitiva.Però enmig del somni hi ha
una processó de capellans que és el símbol de perdre
el seu refugi i ser llençat a la vida, enmig del progrés
(representat pels que canten "La Marsellesa")
|
|
|
Josafat resol el conflicte traient
el flabiol per recordar els temps passats. La imatge del déu
Pan tanca el primer capítol.
-La descripció física
de Josafat està en simbiosi amb aquest ambient: duu un vestit
de vellut tan semblant de color amb la muralla que no es pot distingir.
-La narració passa a fer-se
en passat, a partir que surt el seu nom. És com una "fera
engabiada", només amansida pel so del del flabiol, l´instrument
de vent més senzill de tots, que el porta a la contemplació
de les muntanyes, l´enyor del seu món. Quan endevina el
bordell des del mirador, el flabiol màgic li amanseix la luxúria
,transformant-la en anhel d´amor pur.
|
-La capella baptismal és descrita a l´inici de la novel.la
i té doble simbologia: és on té lloc l´acte
de purificació i introducció en l´ordre sagrat,
i també entrada al campanar de Santa Maria. L´aigua, sacralitzada
aquí, apareixerà també al final, de forma laica
i primitiva, quan caigui des de la gàrgola sobre el cadàver
de la Fineta, "com baptisme purificador sobre la seva nuesa".
|
|
|
-L´ús del color en
aquesta descripció de la capella baptismal és un joc de
clar-obscur ("mística penombra, ombra espessa, ratlla
lívida de claror filtrada" on contrasta la taca blanca
del quadre del frontis, les carns blanques de Sant Joan Baptista tirant
aigua sobre el cap de Jesús, en el seu bateig. És un primer
element de morbositat (taca blanca informe i mòrbida) que ja
incorpora una pinzellada de sensualitat.
-La seu és descrita de forma
claustrofòbica: llum de colors grisos i esmorteïts, efluvi
resclosit d´aigua beneïda, sons absents, fredor de pedra
que esgarrifa...i així se'ns mostren els efectes de la desmesura
arquitectònica en l´individu.
|
-El capítol 2 dóna
dades sobre la vida d´ell i l´anècdota que permet
l´enllaç amb el cap. 3, que dóna versemblança
als fets que s´esdevindran.
-El cap. 3 descriu el lloc
on es desenvoluparà l´acció de la novel.la com el
decorat d´una escena teatral. L´atmosfera s´atapeeix
amb molt lèxic de sons (remor, refrec, ressò, rialles)
i quan entra la figura femenina , comencen les olors.
-Apareix Pepona, la pastora dels
seus somnis, i Fineta, la prostituta que donarà el clima creixent
d´erotisme a partir d´aquí, atraient-lo de forma
gairebé vampírica. L´aparició de la testa
riallera de Fineta recorda l´episodi de la temptació de
l´ermità Sant Antoni pel diable, enmig del desert, quan
apareix la serp bíblica.
|
|
|
-Pepona és la sexualitat
natural, la carn voluptuosa, amb capacitat de domini i destrucció
de l´home (trets satànics) i Fineta és la sexualitat
perversa i antinatural, no pas voluptuosa i bella perquè és
petita i malaltissa, sinó una sensualitat en el moviment i l´artifici,
amb una cabellera roja, onejant, carregada de força magnètica.
-Hauria semblat que el protagonisme
havia de ser de Pepona però Fineta és qui actua i converteix
Josafat en objecte de desig.
-Al tombant del segle XIX, la dona
era vista en l´art i la literatura com a ésser primitiu,
lligada a la terra, sotmesa als instints, l´instrument amb què
la natura sotmet l´home i l´esclavitza al servei de la perpetuació
de l´espècie.
|
-Josafat acceptarà l´amor
i la sexualitat dins del marc del sentit de culpa. La religió
s´havia interposat entre ell i Pepona, quan la tenia al camp i
va fugir "enfortit per les prèdiques del sant rector".
-Bertrana s´acull al vitalisme
nietzschià contra l´església: l´acusava d´exalçar
la mort per negar la vida. Tota l´obra estarà plena de
mort (sentor de tomba a l´escala, altar del sacrifici sobre
l´antic campanar romànic, espoliarium dels esparvers amb
restes d´ocells, la campana Brandamorts, les sortides per portar
el viàtic als moribunds...).
|
|
|
-Fineta és malaltissa i lassa,
com aquelles dones que pintava Anglada Camarassa i que Casellas descrivia
com a "dones -fantasmes i cadàvers-ballarines que tenen
la mort marcada en la llangor dels cossos, en la pal.lidesa dels semblants,
en l´obertura desmesurada i horrible d´aquells ulls, on
s´hi reflexen l´insomni, la febre, l´alcohol i la
morfina". Fineta és el sexe i la mort, i això
explicarà els seus instints sadomasoquistes.Es clou amb la descripció
de l´espai premonitòria: "semblava el fons d´un
pou sense sortida, lluny dels homes, apartat de tot auxili, de tota
esperança".
|
-El conflicte central d´aquests
tres capítols és la luxúria i, encara més,
la incapacitat de Josafat de ser lliure, de ser home i dominar la seva
vida: viu insegur enmig de la por de ser expulsat de l´església
i de ser condemnat a l'infern tota l'eternitat. I tot i que l'atreu
Pepona (la vida natural), acabarà amb Fineta (la mort)
|
|
|
3.2.
NUS
-Els tres capítols centrals
presenten la relació entre els dos, amb el mèrit del narrador
de fer versemblant el fet que un gegant fanàtic i una meuca acabin
fent l´amor dins un temple.
-Fineta és un personatge
lineal, immutable, amb furor sexual patològic i Josafat oscil.la
entre els dos pols (ira i luxúria) fins que acaba, lentament,
conduït a l´estil dels herois tràgics torturats per
un dilema, a una situació límit, un punt sense retorn,
el detonant de la tragèdia.
-Al final del cap. 7 es produeix
el penediment i la confessió d´ell: la religió ha
vençut sobre el sexe profanador, perquè el seu gran pecat,
per ell, no és el sexe, sinó el sacrilegi del sexe dins
l´església. Fora de la catedral, aquest conflicte no hauria
estat tan greu.
|
-El Cap. 4 s´obre amb
una nova descripció de l´església i l´altar
dels esparvers, plens de restes d´ocells sacrificats, símbol
de la mort futura de Fineta. Es va dessacralitzant l´espai: ell
se sent com un gnom i converteix les prostitutes en nimfes, els testos
de clavellines donen un contrapunt innocent, tot tenyit de bucolisme
pagà, poètic i natural, fins acabar en el perill del càstig
i la por.
-Ell ha pres la decisió de
casar-se amb Pepona, perdonant-li el seu passat, però no per
escapar amb ella de la seva vida, sinó per interès, per
sacralitzar el sexe dins dels seus paràmetres vitals: la religió.
Mentre, es desencadena l´atracció entre ell i Fineta, excitada
per la violència que ell representa.
|
|
|
El que resta de la segona visita
és la contaminació dels espais sagrats amb la luxúria
i la llavor d´erotisme que Fineta ha deixat en ell. Es desencadena
el mite de LA BELLA I LA BÈSTIA: ella s´ha presentat de
negre i amb mantellina, però el que vol la seva feminitat feble
és dominar i doblegar el mascle violent, en contra de la seva
esperança d´aconseguir Pepona. Més endavant el farà
fer d´orangutan i ella actuarà de dona robada.
|
-El cap. 5 parla del contrast
entre el sexe primitiu i bestial d´ell i el refinat d´ella
(eròtic, de seducció, de fantasies eròtiques, masoquisme,
perversions). Ella troba plaer en la vexació i submissió,
com si estigués cansada d´esperar els homes, quan li provoquen
excitació. En l´espai sag
-El procés de seducció
que presenta l´autor és una subtilitat absoluta: dubtes,
atracció i rebuig , més culpa (cap al sexe per part d´ell),
la dimensió social de l´aventura secreta, les sensacions
contradictòries quan ella se li presenta vestida de beata.
-Bertrana és agosarat: presenta
relacions eròtiques explícites literàriament, sadomasoquistes
i en marc sagrat (tot i que quedi limitat a quan fan hòsties
i ella canta una cançó bàquica...és llavors
quan es frega el sacríleg, si exceptuem el marc sagrat). Bertrana
no persegueix l´escàndol més enllà del que
li és útil per al tema. Josafat serà el simi que
rapta la dona indefensa que ella juga a ser.
-L´episodi previ al seu primer
acte carnal està fet d´un joc de fera que atrapa la víctima,
i ella té passió roja als llavis (sagnosos, ardents, botits),
tot s´animalitza amb fortes olors biològiques, els crits
de desig esdevenen udols fins que ella queda com una hiena , digerint
el seu macabre festí, enmig de la penombra i en contacte amb
les pedres fredes.
|
|
|
-Al cap.6 continuen les relacions
sexuals i ella passa de dur mantellina a ser una dona fatal ,que converteix
Josafat en el seu esclau, mestra de l´art de l´amor pervers
i botxí d´ell. Per poder passar la nit amb ell , ha de
passar per llocs sinistres, però ella gaudeix de tots aquests
terrors, l´alè de necrofília excita el seu pensament
quan ell marxa.
- I quan torna, sonen les campanes
com un advertiment als homes i un record de la justícia de Déu.
L´endemà ella l´ajuda a fer hòsties i Josafat
ho veu com un acte profanador, símbol de la hipocresia clerical
(al cap. 8 ella diu que la visiten els clergues al bordell).
-Hi ha premonicions, com quan ella
mira l´horitzó com si prengués comiat de la llum.
Torna a veure el campaner , i és llavors quan es produeix l'acte
de violència final: la tira contra els graons de l´hèlix
de l´escala després d´una discussió. La ira
ha vençut la seva luxúria.
El darrer capítol acaba amb la seva confessió, que provocarà
el desenllaç.
|
3.
3. DESENLLAÇ
-Als tres darrers capítols,
Josafat mata Fineta (7), la remata (8) en un ambient ple d´introspecció
i al.lucinació, que presagia el desenllaç del protagonista,
i llança el cadàver fora el temple (9).
-Al capítol 7, el
centre temàtic és la mort, el terror, les visions fantasmagòriques,
la por que el cadàver sigui descobert, el tragí continu
amunt i avall amb el sac a l´esquena. Per voler evitar el pecat
ha esdevingut un criminal i intueix que haurà de pagar el delicte
i té por que ella, criatura diabòlica, ressusciti o se
li aparegui en forma d´espectre, per això vol deslliurar-se
definitivament de la morta.
|
|
|
- Però fins i tot després
de matar-la se sent atret per ella (ella li havia dit que "morta
i tot seguiré desitjant-te" en una escena necrofílica)i
la mort no li ha resolt cap dels seus problemes: ni la por a ser descobert
ni la seva inquietud vital.
-El recorregut el porta pels quatre
elements: l´aire (ponentada), terra (prova d´enterrar-la),
foc (prova de cremar-la) i aigua (pluja) com un retorn a allò
més fonamental de la natura.
-Si entràvem a l´obra
per la capella baptismal, ara en sortim pel baptisme redemptor de l´aigua,
que cau sobre la morta. L´extenuació i la tensió
de tants dies expliquen la follia final, magníficament suggerida
amb la descripció visual dels sons del flabiol.
|
-El narrador presenta, al cap.
8 , una raó per la violència d´ell: les paraules
fredes, severes i deshumanitzades del confessor. Preguntes sense resposta
passen pel cap de Josafat, enfeinat a amagar el cos.
-Es descriu l´exterior de
forma bonhomiosa (llum crepuscular, placeta, herba tendra i humida,
velleta que s´allunya) que contrasta fortament amb la violència
esdevinguda a dins la seu. La cruesa descarnada envolta l´agonia
i mort de la noia, amb verbs i adjectius que tant podrien usar-se per
al plaer sexual com per a l´agonia macabra.
|
|
|
-En el darrer capítol
hi ha un somni d´estètica plenament decadentista, amb una
cruesa sense matisos, quan ella li obre el cos, li exprem el cor, li
xucla la sang ...com un vampir.
-Regna la calma, apareix la felicitat
quotidiana dels escolanets, vellets devots... Josafat es torna a adonar
de les petites coses de la naturalesa, pensa en les muntanyes, però
el ritme angoixós de la narració retorna, l´ambient
es va fent pesat, les olors putrefactes, el silenci malèfic.
La Natura es torna irada : ponentada, sons de gemecs i queixes, notes
planyívoles... La pluja acabarà purificant el cos d´ella,
nu, entre les males herbes d´escardots i ortigues.
|
-Ell acaba sense vergonya ni por,
fent sonar el flabiol. davant la sorpresa de clergues i curiosos, de
forma infantil i maldestre: el flabiol, l´instrument més
senzill, és l´únic que li queda i el trasllada al
paisatge enyorat, i la follia és l´únic camí
per tornar-hi, l´alliberament definitiu.
-Ell acaba convertit en una melodia,
una força natural ,incontralada per la raó, deixa de ser
home. El flabiol li dóna una llibertat que la religió
i el fanatisme no li han permès assolir.
|
|
|
3.4.
ELEMENTS PREMONITORIS
-L´obra està plena
d´elements premonitoris, episodis o simples frases que anticipen
el que passarà: l´ oncle anuncia que Pepona anirà
a veure Josafat, Fineta present la seva mort abans d´entrar al
temple per última vegada; Josafat somia que és jutjat,
etc. Surten especialment al final de cada bloc (capítols 3 i
6). El cap. 7 s´inicia amb abundants premonicions del desastre
-la tossuderia de la noia davant les negatives d´ell, per exemple-,
que acceleren el clima final.
|
4.
SIMBOLISME
- El símbol és un
element que fa el seu significat a partir de l´ambigüetat
i la polivalència.
-L´argument de Josafat
és el símbol de la destrucció de l´individu:
el guardià del temple o el monstre del laberint acaba anihilant
la criatura diabòlica, l´intrús amenaçador,
com el mite de la bella i la bèstia (que pertany a l´imaginari
de la Fineta), o del pecat original (home sol, dona, pecat, baptisme).
|
|
|
-Hi ha molts elements carregats
de significacions ocultes,irracionals:
1. El flabiol: lligam amb
la natura i el passat de Josafat, evocador d´imatges pastorils,
nostàlgic, al.ludit al cap. 1 i al darrer.
2. El campanar, lloc on
fa el seu ofici sacre, de forma fàl.lica, simbolitza la seva
potència sexual (l´escala és l´escenari de
l´amor) i la mort i el no-res (té "fetor de tomba"
i al peu de l´escala la mata a ella).
3. El temple: claustrofòbic
i amb dimensions metafísiques en alguns episodis.
4. La ponentada: monstre
malèfic que vol venjar Fineta i lluita contra la mola de la catedral,
que sembla protegir Josafat. El conflicte entre els dos protagonistes,
ampliat d´aquesta manera, té ressonàncies còsmiques.
|
5. Els esparvers i el seu
altar de sacrificis, com una àcida burla de la missa.
6. I molts més : els
ulls de Déu, la capella del Santísim, les hòsties
profanades, els contrapesos del campanar, els laberints, la pluja baptismal,
els anells de Fineta,el mateix nom de Josafat (que significa "Déu
jutja") etc.
7. La "femme fatale"
que representa Fineta ja apareix en versos de Charles Baudelaire,
Les flors del mal, com , per exemple, al poema XXV que descriu
la dona com a "instrument salutífer que es beu la sang
humana". També surt a Rosa d´infern,
de Jeroni Zanné (poeta modernista). Aquesta ressurrecció
de la imatgeria bíblica i religiosa de la feminitat, eròticament
explícita i amb signes negatius (EVA) és contemporània
al naixement del feminisme i la conquesta del dret de votar de les dones.
|
|
|
Podria ser una demonització
de la feminitat per por de l´home de perdre el seu predomini social?
8. Josafat és un fanàtic
religiós: més que actuar per ideologia, encobreix
les seves deficiències (sexuals, personals, professionals) i
i inseguretats, amb el dogmatisme i la intransigència. Un gegant
amb peus de fang. Bertrana havia pensat, al principi, que el protagonista,
fos un sacerdot, però a l´hora de la veritat, no va gosar
fer-ho.
|
5.
MORFOLOGIA I LÈXIC
-La novel.la aparegué el
1906, abans de les normes de Pompeu Fabra, però posteriorment
Bertrana revisà el text i l´adequà, de manera que
es cenyeix al català normatiu noucentista.
-Hi ha un gran tractament poètic
del llenguatge, a través d' adjectius, ritme, figures literàries...El
llenguatge és molt ric.
5.1.
ADJECTIUS
-Hi ha molts adjectius : per conformar
un ambient misteriós i sinistre (adjectius ambientals) i per
intensificar l´atmosfera eròtica (adjectius sensuals).
Amb els primers dóna foscor, misteri, sordidesa, aïllament,
solen anar davant del nom , aparellats, o amb grups de tres i quatre
adjectius : aclaparadores muralles, tràgica quietud, feixugues
pedres arrodonides i foradades...Amb els sensuals, intensifica els
aspectes malaltissos i perversos: curiositat voluptuosa, carn blanca
i cobejosa, gorja flexible i excitant...
5.2.
VERBS
-Verbs: al principi de la novel.la
són en present, però bruscament canvien al passat i a
partir d´aquí tot està en passat (és com
una incongruència curiosa de l´autor). L´estil de
descripció inicial, com a càmera subjectiva, exigeix el
present, però no és lògic que tenint en compte
el final de la història, que és passada, comenci en present.
|
|
|
-Els temps de passat que predominen
són l´imperfet i el pretèrit perfet simple.. Solen
ser verbs d´acció. Trobem grups de verbs repetits a l´àmbit
sinistre (espaordir, esfereir, esborronar, horroritzar) i sensual
(estremir-se, defallir, refregar-se, petonejar, serpejar...),com
passa amb els adjectius.
5.3.
NOMS
-Noms: hi ha molt noms d´arquitectura
i d´objectes ambientals, en freqüents enumeracions, acompanyats
sovint d´adjectius, en les múltiples descripcions de la
novel.la (absis, nau, campanar, trifori, capella, gàrgola,
llànties...) també els que al.ludeixen al sexe (luxúria,
aberració, bagassa, sentor...) i els abstractes, col.locats
en enumeració (pau, serenitat, calma, soledat, silenci, penombra...)
|
6. NIVELLS DE
LLENGUATGE
-La llengua és estàndard,
hi ha pocs dialectalismes (i alguns arcaismes: aprés, nin,
amar), la majoria en els diàlegs, en boca de Josafat, Pepona
i el seu oncle, és a dir, els personatges que provenen de la
muntanya i la ruralia: frases fetes com Déu te gord, S´és
trasmudada, Jo pla t´hauria coneguda, Fóscara; l´adverbi
ací i el demostratiu aqueixa.
-Hi ha augmentatius per intensificar
la grandesa de la relació entre ell i l´entorn: manasses,
jovenàs, homenàs. També hi ha superlatius
(altíssima obertura) o adjectius com enorme, colossal,
ciclopi... El nom de Pepona és un augmentatiu-despectiu.
-Altres personatges reben diminutius:
vellet, escolanet, jovenets, capellanet, especialment la Fineta:
caparró, nasset, peuets.
-El contrast entre augmentatius
i diminutius és tècnicament eficaç i serveix per
singularitzar i aïllar Josafat.
-Joc de noms, perquè tots
tres deriven de JOSEP: Josafat té ressonàncies bíbliques:
la Vall de Josafat, dins la Bíblia, és la Vall dels Morts,
Fineta és el diminutiu de Josefina (ressonàncies ciutadanes),
i Pepona n´és l´augmentatiu (ressonàncies
rurals).
|
|
|
-Els vulgarismes es barregen amb els cultismes en un contrast
fort. Els vulgarismes pertanyen al "català mascle"
(ensumar, fetor, bagassa, masegar, rebregar, carnassa, gitada, matxucar,
bravades, amorrar...) i els cultismes a l´estil noucentista
(avenir, romandre, àdhuc, esdevenir, eixir, llur, remembrances
,cercar, parèixer...)
-Les locucions i frases fetes
col.loquials no són gaire abundants, perquè de diàlegs,
que és on solen aparèixer més, no n´hi ha
massa: De lluny en lluny, de bona refè, malviatge Judes, a
plens pulmons, de cop i volta, com si tal cosa...Tira peixet!, Xafar
falgueres (fer l´amor al bosc), Llamp me mati o llamp t´esquerdi,
conserveu-vos-hi bo, si ara fos!.
|
7.
ESTIL SINTÀCTIC
-El text presenta moltes exclamacions
per l´estat d´ànim dels personatges i els seus
conflictes emocionals: interjeccions com oh!, uf!, Oh, no!, Mai!,
Exclamacions per expressar ira, desig, passió, penediment.
-Frases interrogatives enmig
de la narració, en 3ª persona, per remarcar incertesa, neguit,
confusió interna. Què havia passat? Què havia
fet?.
-Punts suspensius per frases
inacabades en estil directe, per expressar engany, ironia, burla, confusió
i nerviosisme, insinuació i súplica.
-En general, hi ha frases normals,
d´extensió mitjana, ni molt simples ni molt complexes.
Poques vegades són successions d´oracions simples. La majoria
dels cops són dues o més oracions juxtaposades
. Com a millor exemple del que diem, cal llegir el darrer paràgraf
de la novel.la, un dels fragments més elaborats i suggestius.
-Coordinació copulativa
i adversativa sobretot, de dos en dos. No solen haver polisíndetons
o coordinacions múltiples amb i.
|
|
|
8.
RECURSOS LITERARIS
-Escriptura poètica:
8.1. Comparacions, el recurs
més usat en la novel.la, amb els nexes "com" i "sembla",
" igual que", "talment" i "apar" (arcaisme)
No són semblances precises, busca crear un estat d´ànim
i transmetre sensacions: Els sons del rellotge se senten com el pas
feixuc del temps dins les tenebres del no-res.
8.2. Comparacions de Josafat
. Serveixen per bastir una complexa trama d´equivalències,
referències, al.lusions i símbols. Ell és com el
brau, la fera, el lleó, la salvatgina, el simi, l´orangutan,
el porc espí,... en comparacions que accentuen la seva bestialitat,
força, aïllament, potència sexual. Josafat ronca
de desig i udola de plaer, balbuceja més que parla, és
una bèstia solitària, esquerpa i reprimida. Se´l
compara al déu Pan , un faune enamorat d´una nimfa, a un
gnom, a un sàtir, a un gegant fanàtic (personatges mitològics).
|
A banda d´aquestes similituds
explícites, n´hi has d´altres d´implícites:
Quasimodo, el campaner monstruós i geperut de Notre Dame
de Paris, la novel.la de Victor Hugo; el mite del monstre i
el laberint (comparació d´ell amb el brau i la insistència
de l´adjectiu laberíntic: laberíntiques tenebres,
estretors laberíntiques).
8.3. Comparacions de Fineta.
També de bestialitat però malèfica, astuta, verinosa,
diabòlica. S´associa al gat (flexible, indolent, de pupil.les
clares, es contorsiona i vincla contínuament, quan s´excita
els cabells de la nuca se li ericen i ronca) a la serp (les seves mirades
són fiblades horribles, i quan ell la vol matar vol esclafar
"aquell cap d´escurçó") , la hiena (després
del desig s´aquieta com una hiena farta de carnassa...) i també
hi ha al.lusions a la criatura infernal: terrible cabellesa rossa, crespa
i onejant com ples flames d´una foguera, xuclava l´esguard
com un abisme de deshonestedat, era subtil com un mal esperit...
8.4. Anàfora, paral.lelisme
i enumeració, usats sistemàticament en la composició
dels paràgrafs : repeticions dels mots inicials de cada frase,
successió de frases amb la mateixa estructura sintàctica,
juxtaposició d´elements formant sèries (moltes enumeracions
arquitectòniques als cap. I i 4)
|
|
|
8.5. sinèresis i associacions
insòlites de mots : el seu cos rosegat de mandra, estremit
de misteri, malalt de soledat...
una glopada d´alba entrà subtil i flairosa.
8.6 metàfores: era
tan violent el desig que serpejava a les seves entranyes!
8.7.personificacions: el
pany gemegà, l´església llançava melangioses
queixes.
8.8.al.literació:
laberint de tenebres / plena de fetor de tomba/ el glu-glu de les
gàrgoles.
8.9.ritmes poètics que
podrien ser versos perfectes, com els decasíl.labs de "glopades
de grisor esmorteïda, tot un deliri d´amor inhumà,
i el cos fou engolit pel negre espai.
8.10.Concentració de
recursos en una sola expressió: "El ponent bruelava
com una fera irada i venjadora" (comparació, personificació,
hipèrbole, decasíl.lab...tot junt)
|
9.
LA CRÍTICA
-Pere Farrés va escriure,
en un llibre dedicat només a Josafat, el 1985:
"L´ambient és un condicionant absolut de l´actuació
de Josafat (i recordem encara el precedent del campaner a qui substitueix)".
"Josafat encarna l´individu incapaç de prendre
un determini, el que es tanca en el seu món i rebutja la resta
perquè no s´hi vol adaptar/sotmetre; però aquest
tancament no resol el problema, sinó que l´agreuja perquè
el converteix en obsessiu. D´aquí, una altra via
de sortida: la follia, una follia precedida pel somni, per l´enyor,
no tant d´una felicitat que va ser -que de fet no va ser- sinó
de la que hauria de ser: és la via de l´impossible".
"Es tracta d´un cas d´erotisme perfectament corrent
i normal. El que potser el complica és l´escenari on l´acció
transcorre, no menys que la catedral de Girona. Aquest escenari pren
un relleu impressionant en l´obra de Bertrana. La Catedral esdevé
el primer personatge de la novel.la".
|
|
|
-Alan Yates parla d´Una
generació sense novel.la , el 1975, on explica la novel.la
modernista. Explica que la barreja del sagrat i l´eròtic
és consustancial al romanticisme, perquè el sacrilegi
expressa soledat anguniejada. També diu que "Fineta busca
en Josafat i en l´ambient horripilant de la catedral gòtica,
la satisfacció que el bordell ja no pot proporcionar a la seva
sensualitat sadollada".
-Jordi Castellanos és qui
parla del fanatisme religiós de Josafat perquè diu que
és un "home incapaç de controlar-se, joguina dels
seus propis impulsos instintius i, al capdavall, autèntica amenaça
per a la societat". Diu que va escriure un llibre polèmic
que "apunta directament contra determinades concepcions de la
religió i la moral"
Aquest llibre fou transformat en
un guió televisiu el 1976 per Josep Mª Benet i Jornet, amb
el títol "Dins la catedral(Josafat)".
|