Capítol III, línies 79-140 (Ed. Barcanova, 1990, Col. Biblioteca Didàctica de la Lit. Catalana, n. 10)

TEMA: La dona que provoca luxúria
ESTRUCTURA:
74-94 : Descripció de Pepona.
95-140: Descripció de Fineta.
DESCRIPCIÓ DE PEPONA
Pepona és un nom rural que ve de Josep/a.
Bellesa natural, voluptuosa, camperola.
Caràcter resolt i decidit, rialla burleta.
Té MOLTS ADJECTIUS POSITIUS: sanitós, madura, esplèndida, tèbia, flairosa, dents blanques i simètriques.
Referències al seu ofici de prostituta: "Carn un xic masegada per contínues carícies", "boca grossa" (mediterranisme, voluptuositat, sexe oral).
Referències al seu origen rural: "antiga pàtina de sol li emmorenia mans i cara"
Referències al seu tarannà diabòlic, lasciu: "gelositats, besades cruels, pruïges satàniques, perillosa, enfollia el cor, emboirava el pensament, amb carnals embriagueses".

PARÀGRAF D´ENLLAÇ-----"fent contrast amb ella" (95)

DESCRIPCIÓ DE LA FINETA
Si Pepona és sanitosa i esplèndida, Fineta és feble i malaltissa i de poca estatura.
Remarcar l´adjectiu "ciutadana" (per oposició a la rural Pepona)
Fineta és un nom que també ve de Josep/a, però és més artifical. L´antítesi de l´elegància i la finor és el que és ella de veritat.
Mots definitoris del camp semàntic de la luxúria:
faç empolvorada, històries de llibertinatge, llavis petits i desperfilats per inmombrables besades (Pepona és el contrari: per masegada de carícies), aixafats per altres llavis sedents, lúbrics, llavis contrets en expressió lassa (contrari al riure burleta de la Pepona), exuberància de la sina, grossa en relació al cos. El nasset és l´únic tendre d´ella.
ANIMALITZACIÓ: "semblava rastrejar sentors de luxúria"
A partir d´ara passa a la figura del gat i del diable:
DEL GAT: camina onejant els costats, cosset vinclat enrera, moviments excitants, ulls de foc verdós, celles juntes amb gest de tossuderia, cabellera rossa crespa i onejant com flames de foguera, esgarrifances magnètiques a la nuca.
DEL DIABLE: la cabellera flamenjant d´abans, els ulls de foc d´abans, espanta mirar-la, xucla l´esguard, abisme de deshonestedat, desconegudes estridències, aberracions delirants.
Actitud impúdica: s´ofereix amb esgarrifós cinisme.
Frase última que la defineix: "una sospita abrusava el seu cor de bagassa ple de monstruosa lascívia" (Ha deduït que ell serà bon amant per la seva corpulència, la sang al cap, la timidesa i encongiment...)