|
Poesia
Narrativa
Teatre
|
 |
Plen air, de Ramon Casas,1890
|
|
 |
Antiquarum Artium Barcelonensis,
Ramon Casas , 1902
|
|

La poesia modernista oscil.la
entre les propostes regeneracionistes i les decadentistes.
El regeneracionisme veu l'art
com a instrument de transformació de la societat i dóna
més importància al missatge que a la forma.
L'esteticisme, molt influït
pel decadentisme (tendència francesa de 1880) propugna l'art
evasió o la religió de l'art, en definitiva, l'art per
l'art Els esteticistes es mostren apolítics.
|
LA
POESIA ESTETICISTA
La poesia esteticista assimila
molts dels aspectes del romanticisme: irracionalisme, rebuig de les
convencions socials i morals, refinament, atracció pels contraris
(sacre-profà, perversió- innocència), artificiositat,
estil hermètic, ús de símbols, valoració
de la forma per damunt del missatge.
Els dos corrents esteticistes-decadentistes que van tenir més
importància en el modernisme català foren el prerafaelitisme
anglès (moviment pictòric que imita els pintors italians
anteriors a Rafael i literàriament imita Dant i Petrarca) i el
simbolisme francès (que pretén expressar emocions a través
de símbols)
|
 |
Hojas Selectas. Revista para todos, Ramon
Casas, 1902
|
|
 |
Jochs Florals de Barcelona.Festes
del cinquantenari, Ramon Casas,1908
|
|
LA
POESIA REGENERACIONISTA
La poesia regeneracionista està
representada per Joan Maragall en poemes com "Els tres cants de
guerra " (inclosos a Visions i Cants) , molt influïts
per la teoria del superhome de Nietzsche, però també hi
ha un altre Maragall més esteticista, que defensa que la poesia
és inspiració i vocació, i que presenta la seva
ars poètica en els articles Elogi de la paraula (1903)
i Elogi de la poesia (1907)
La seva "teoria de la paraula
viva" ve a dirque el poeta és l'ésser privilegiat
capaç de captar l'essència de la poesia que hi ha a l'univers.Que
les paraules són dictades al poeta per una força superior
en oments d'inspiració i per tant, són paraules espontànies
que no poden ser retocades: "Més val que la paraula trenqui
el motlle, que nosaltres les paraules" deia Joan Maragall.
|
L'ESCOLA
MALLORQUINA
La poesia modernista té
un altre grup de representants en l'Escola Mallorquina, però
que es considera més classicitzant: M Antònia Oliver,
Llorenç Riber, Miquel Ferrà, Miquel Costa i Llobera i
Joan Alcover.
Miquel Costa i Llobera era mossèn
i els seus primers poemes (com "El pi de Formentor") eren
romàntics. A Horacianes, es fa palesa la influència
de la poesia clàssica, com Horaci i Virgili. Els paisatges dels
seus poemes, de Pollença i Formentor, es corresponen amb l'estat
anímic del seu jo i són autèntics locus amoenus.
Joan Alcover fou advocat i polític.
a perdre la seva dona i dos fills i començà a escriure
poesia en català. Un dels seus poemes més coneguts és
"Desolació" i un altre, "La Balenguera" musicat
per A. Vives, és l'himne oficial de Mallorca des de 1996.
|
 |
Enciclopèdia Universal
Ilustrada J. Espasa, Ramon Casas, 1902
|
|

Pel que fa a la narrativa, ens
trobem tres estils diferents:
-La prosa descriptiva de Joaquim
Ruyra.
-La novel.la simbòlica
(ruralista o mascle, o bé decadentista) de Víctor Català,
Puig i Ferrater, Raimon Casellas, que reacciona contra el model realista
oposant-hi la vaguetat , la suggestió, el marc misteriós
i irreal, els personatges, objectes i fets amb valor simbòlic,
ambivalent i profund.
-La novel.la costumista (que
encara cueja des de la Renaixença) : feta per Pompeu Gener, Rusiñol,
Ruyra, Miquel dels Sants Oliver, Folch i Torres.
El tema és l´individu
solitari que lluita per autorealitzar-se fins que és víctima
de l´entorn, les forces adverses (el mal, el destí, els
altres, la natura), vençut i anihilat.
Representa, doncs, l´enfrontament
de l´intel.lectual modernista contra la societat materialista
i burgesa.
|
 |
Entrada al Bal del Moulin
de la Galette . Ramon Casas,
1891
|
|
 |
La Madeleine . Ramon Casas,1892.
|
|
-Els problemes dels novel.listes
modernistes són aquests:
- no hi ha editorials, ni públic,
ni llengua normativitzada,
- no tenen tradició (només
Narcís Oller),
- no són professionals
(viuen del periodisme, publiquen narracions curtes als diaris),
- no tenen crítics que
els aconsellin, com feien Yxart i Sardà amb Oller,
- el seu tarannà és
antisocial...
Les conseqüències
són que només fan contes curts i cadascú té
un estil individual. Les primeres novel.les (Solitud i Els
Sots feréstecs) foren primer contes curts editats en revistes,
que després es distribuïren en capítols breus i
formaren novel.les, de capítols força autònoms.
També solen escriure prosa poètica, sense capítols
trabats.
-La novel.la modernista és
més descriptiva que narrativa (hi ha poca acció).
|
LA NOVEL.LA RURAL O MASCLE o
NEGRA
-En la novel.la rural, la natura
i els pagesos ja no són presentats idealitzadament com es feia
a la Renaixença, sinó com a éssers amorfos i contraris
al voler del protagonista. Representen la massa miserable, ignorant,
medieval, supersticiosa, que actua per instint, en un estadi evolutiu
primari, sotmesa a formes atàviques, inconscients i hostils a
tot el que és nou. La natura no és idíl.lica, sinó
orgànica i destructora, devastadora i fascinant, atractiva però
monstruosa,perquè s´oposa a la voluntat de ser de l'home.
-Hi ha un gran fons sado-masoquista (violència, tortura, dolor
físic, caça...) i la relació entre l´home
i la natura és negativa perquè la industrialització
ha allunyat l´home del medi natural.
|
 |
Figura i claustre, Ramon
Casas, 1923
|
|
 |
La grasse matinée,
Ramon Casas, 1900
|
|
-Els herois modernistes estan
determinats pel medi: han de lluitar contra aquesta natura i contra
la massa, i acaben fracassant : el protagonista sol ser arrencat del
seu medi social i conduït a la solitud, a la follia, a la mort.
-Alan Yates diu que l´escenari
muntanyós simbolitza "la reclusió en l´autoconeixement":
per axiò surten fondalades, cingles, boscos, boires, tempestes,
immenses catedrals... Tot això agafa connotacions metafísiques:
són "el regne de la mort" als Sots, la "regió
de les ombres fredes" a Solitud, immensos sepulcres a Josafat.
|
-Obres d´aquest tipus són:
Els Sots feréstecs, de Raimon Casellas;
Solitud de Víctor Català (Caterina Albert i Paradís);La
vida i la mort de Jordi Fraginals de Pous i Pagès; Marines
i boscatges de J. Ruyra.
-L´individu fracassa ,
però és conscient del fracàs i aquesta és
la seva victòria.
- Els personatges estan aïllats
. lluiten per un Ideal, enfrontats a la massa que volen regenerar, però
tenen una psicologia esquemàtica i superficial.
-La novel.la modernista té
molts personatges recurrents: l'artista, l'intel.lectual, el capellà,
la bagassa, la donna angelicata, el bon pastor i l´home-bèstia,
el cacic, els iaios...
|
 |
Sombras, Quatre Gats . Ramon
Casas, 1897
|
|
 |
Cigarrillos París.
Son los mejores, Ramon Casas, 1901
|
|
-També té ambients
i personatges malaltissos , tèrbols i violents ( dements, violadors).
- Els protagonistes solen tenir
una feina relacionada amb la religió: la Mila de Solitud és
ermitana, Josafat és campaner, Mossèn Llàtzer,
de Els sots feréstecs és capellà... Viuen
en un ambient sacre tots, i les forces destructores solen ser individus
del sexe contrari, moguts per la luxúria (religió contra
diable, bé contra mal...) Els moments culminants de la relació
tenen lloc en àmbit sagrat: la prostituta Roda-soques de Els
sots feréstecs irromp en plena missa; Mila , de Solitud,
és violada per l´Ànima a la capella; Josafat
manté relacions sexuals amb la prostituta dins la catedral...
-La llengua d'aquestes novel.les
s'ha anomenat "mascle".
|
LA
NOVEL.LA DECADENT
-El decadentisme defensa que
la lletjor és bellesa, el dolor és plaer, i també
l'erotisme malaltís (incestos entre pare i filla tuberculosa
a Camí de llum: narracions d´un crepuscle, de Miquel
de Palol, plena de tardor i fulles mortes, crepuscles i lliris, la flor
decadent per excel.lència) . També conté sacrilegis
(Josafat), perversions (L´adolescent d´Alfons
Maseras), etc.
-El món, en l´artista,
produeix uns efectes que són descrits per ell, perquè
és l´únic que capta el símbol, l´ocult,
l´erotisme, l´essencial,
L´estil és una prosa
lírica i musical, amb tècniques impressionistes (moments
fugissers, contorns intefinitis).Per exemple, La damisel.la santa
de Raimon Casellas.
|
 |
Abans del bany, Ramon Casas,
1894
|
|
 |
Xampany Codorniu "Ámbar
y Espuma",
1898
|
|

El teatre català del període
modernista es va renovar moltíssim gràcies a la influència
del teatre europeu del moment, especialment el que es feia a París,
amb tres tendències clares: la d'Ibsen i Maeterlinck; la d'estètica
naturalista i la d'arrel simbolista.
|
EL
TEATRE REGENERACIONISTA
El teatre regeneracionista seguia
el model del noruec Enrik Ibsen. És un teatre d'idees que pretén
crear en el públic un estat d'opinió sobre algun tema.
Els catalans Felip Cortiella i Ignasi Iglésias van desenvolupar
el seu teatre en ambients proletaris.
També els drames de Joan Puig i Ferreter segueixen aquest
model. Pertanyia a la bohèmia negra i es va relacionar amb l'anarquisme.
La seva obra és representativa és Aigües encantades
(1907) , que manlleva el tema d' Un enemic del poble, d'Ibsen.
|
 |
Vino Rioja Fino Rubi, Ramon
Casas, 1910
|
|
 |
Auto-Garage Central. Ramon
Casas, 1901
|
|
EL
TEATRE ESTETICISTA
El teatre esteticista o simbolista
partia de les obres del belga Maurice Maeterlinck. És un teatre
poètic, que cerca provocar emocions i sensacions en el públic.
Per tant, hi tenen molta importància l'escenografia, la música,
els efectes...
Seguint el model d'art total
impulsat per Richard Wagner, l'escena teatral s'omple de poesia, arts
plàstiques, dansa, drama...Hi hagué dues institucions
que reflectiren aquest model: la companyia teatral Teatre Íntim,
d'Adrià Gual i els Espectacles i Audicions Graner.
L'autor més important
del teatre simbolista és Santiago Rusiñol.
|
El teatre simbolista va portar
la representació de La intrusa de Maeterlinck a la Segona
Festa modernista de Sitges (1893) i va causar un gran impacte entre
els intel.lectuals.
Aquest tipus d'obres presenten les següents característiques:
absència de trama o caràcter secundari de la trama; llenguatge
poètic, que pretén suggerir en comptes d'assenyalar; una
escenografia freda, despullada de decoració.
Adrià Gual escriu obres que pretenen evocar conceptes abstractes
i ideals mitjançant noves tècniques teatrals.
|
 |
Papier a cigarettes Job,
París, Ramon Casas,1900
|
|
 |
Postal publicitària
de Ramon Casas per al setmanari l'"Avenç"
|
|
Adrià Gual va començar
en un taller de litografia , va fe estudis de dibuix i pintura, va dissenyar
llibres, cartells i va pintar olis simbolistes. També estava interessat
pel cinema i va ser director artístic de la productora Barcinógrafo.
Finalment es va centrar en el teatre, com a autor, director i pedagog
- formador d'actors. Com a autor, destaquem Misteri de dolor, drama
en 3 actes, que presenta un triangle amorós amb desenllaç
tràgic.
|
|