Francesc Vicent Garcia va néixer 
          a Tortosa entre 1579 i 1582. Va estudiar a la Unviersitat de Lleida 
          i fou ordenat sacerdot a Vic el 1605. Dos anys més tard se li 
          concedí la rectoria de Santa Maria de Vallfogona de Riucorb, 
          on moriria el 1623 . La seva àmplia producció poètica, 
          sota el nom de Rector de Vallfogona, li permeté tractar els temes 
          característiques de l'època barroca: la soledat, el desengany, 
          el pas del temps, la mort...  
        El conjunt de la seva obra no es 
          va imprimir fins l'any 1703, quan l'Acadèmia dels Desconfiats 
          de Barcelona, precedent de l'Acadèmia de Bones Lletres, publicà 
          un llibre seu amb el títol L'harmonia del Parnàs, 
          amb les composicions que suposadament havia escrit ell: sonets, dècimes, 
          romanços i "letrillas".
        L'estil dels seus poemes alterna 
          l'estètica culterana (metàfores complexes, llatinismes, 
          al.lusions mitològiques, hipèrbatons) amb l'estètica 
          conceptista (hipèrboles, comparacions iròniques, metàfores, 
          antítesis, jocs de paraules, polisèmies...). Així, 
          alguns versos són d'una elegància artificiosa, floralesca 
          i sensual, com és el cas del primer poema ; i en altres versos 
          practica la sàtira barroca, descarnada fins a l'obscenitat i 
          l'escatologia ("No serà persona cuerda/ni manco estimada 
          en res/ni tampoc bon portuguès/qui dirà mal de la merda"). 
          Com que també era un entusiasta dels autors del Siglo de Oro 
          castellà, incorpora cultismes, refranys, modismes i jocs de paraules 
          calcats directament del castellà, el que avui anomenaríem 
          "barbarismes".
        La seva obra escatològica 
          va entusiasmar al poble, que copiava , divulgava i aprenia de memòria 
          les seves poesies, tot i que sembla que moltes d'elles no són 
          pas seves. Fins i tot van circular algunes llegendes sobre la seva persona.
        Els dos poemes que tot seguit comentarem 
          són un exemple del seu estil més refinat (el primer és 
          d'estètica culterana) i del seu estil ("monja corcada, bresca 
          sense mel, trepada celosia, formatge ullat, cruel fisonomia" ) 
          més groller (el segon és d'estètica conceptista), 
          tot i que estan basats en certes similituds estilístiques. 
        El primer és un elogi de 
          la bellesa d'una dama on, amb l'excusa de "no gastar paraules", 
          fa servir la mateixa retòrica que en tot poema de semblant objectiu, 
          fins i tot relacionant-lo amb els mites clàssics i els tòpics 
          més banals de la poesia amorosa. El segon, en canvi, és 
          un atac ferotge a la lletjor d'una altra dona, jove, que ha patit la 
          verola i li ha quedat tota la cara marcada. El primer exalça 
          la bellesa, i el segon maleeix la lletjor i la relaciona directament 
          amb la mort. Dos poemes antitètics. El pitjor de tot és 
          la diferència de to que trobem entre ells: el primer és 
          d'admiració màxima i el segon és insultant, superb, 
          fatxenda, sarcàstic...
        Pel que fa a l'estructura, sí 
          que podem assenyalar diferències: mentre, en el primer, les tres 
          primeres estrofes tenen, com a motiu temàtic, la quarta (on dóna 
          el perquè de no gastar retòrica en la descripció 
          d'ella) i podríem dir que té dues parts (estrofes 1-2-3, 
          i 4ª) ; en el segon poema, comença acomiadant la noia lletja, 
          continua comparant-la amb diversos elements fastigosos i acaba, en la 
          darrera estrofa, tornant a acomiadar-la (estrofa 1- 2/3 i 4ª).
        Quant a la mètrica, ens trobem 
          molt paral.lelisme: són dos sonets, decasíl.labs, amb 
          rima consonant, creuada, femenina i només una petita diferència 
          en l'estructura de rima: ABBA ABBA CDE CDE (el primer) i ABBA ABBA ACD 
          ACD (el segon).
        Però el que destaca més 
          en els dos poemes és el treball retòric extrem que s'hi 
          realitza: enumeracions -algunes, asindètiques- ("alabastre, 
          coral i perles fines") ("Roses, lliris, jasmins i clavellines") 
          ("cabells, front, nas, ulls, boca") ("monja 
          corcada, bresca sense mel, trepada celosia, formatge ullat, cruel fisonomia"); 
          paral.lelismes sintàctics ("que abreviar piruns i empobrir 
          mines") ("monja corcada, bresca sense mel, trepada 
          celosia, formatge ullat, cruel fisonomia"); preguntes retòriques 
          ("Per què cansar lo Sol i blanca Aurora, volent sempre 
          tenir ses llums moïnes?") ("Què té 
          que fer......paciència?") epítets ("blanca 
          Aurora", "pintada Flora", "perles fines") 
          ("trepada celosia") hipèrbatons ("que 
          sou, de les hermoses, quinta essència") ("D'alguna 
          fossa us han desenterrada") ("i estava ja de cucs mig 
          rosegada"). S'ha de destacar l'al.legoria de la "morta 
          desenterrada" que impera en les estrofes 2,3, i 4 del segon 
          poema: la imatge d'una morta desenterrada de la seva fossa, perquè 
          ni els morts l'aguanten, amb la cara mig rosegada pels cucs, que s'ha 
          escapat dels verms per ser menjar dels corbs, i que fa que el mateix 
          poeta se senti transformat en un corb que pica carn morta, és 
          una imatge terrible, obscena, i una hipèrbole insofrible pels 
          esperits sensibles. Encomanar la noia lletja a Déu, dos cops 
          (vers 1 i vers 13) és com dir que ningú més la 
          voldrà, després del llistat de metàfores horribles 
          del primer quartet ("monja corcada, bresca sense mel, trepada 
          celosia, formatge ullat, cruel fisonomia, amb més puntes i grops 
          que té l'arada"), metàfores totes elles relacionades 
          amb coses foradades o amb grops . Els dos colors que s'escampen en el 
          primer poema (blanc transparent en l'alabastre, les perles, l'Aurora, 
          els llirins i els jasmins; i vermell en el coral, de les roses, de les 
          clavellines i la boca ) es tornen color negre de mort -un 
          altre dels temes preferits del barroc - en el segon poema (monja, 
          fossa, cucales, negra burullada, corb...)
        Per últim, notem la presència 
          de castellanismes en els dos textos: coral (corall), abreviar (abreujar), 
          lo (el), jasmins (gessamins), vagen (vagin), té que (ha de), 
          alabant (lloant), hermoses (belles), quinta essència (cinquena 
          essència), celosia (gelosia), fisonomia (fesomia). Són, 
          com ja hem dit, producte de l'admiració que l'autor sentia per 
          poetes castellans com Quevedo, Góngora o Lope de Vega, a qui 
          sembla que va conèixer en una estada a Madrid. Ens imaginem al 
          rector de Vallfogona llegint l'obra d'aquests autors amb molta admiració, 
          tot i que això no el porta pas a renunciar a la pròpia 
          llengua, que també conté certs mots dialectals, la majoria 
          verbals, propis segurament del lloc de naixement del poeta (Tortosa): 
          vaja, moïnes, puix, eixa, siau, mantinga, par, naixen,pic.
        En resum, hem comentat dues mostres 
          típiques de la literatura barroca, en els seus dos estils més 
          conreats, culteranisme i conceptisme: el primer s'omple d'elements elegants, 
          sensuals i també tòpics, i el segon, es torna dur, groller 
          i sarcàstic, i tots dos ens descriuen físicament a dues 
          dames, el primer amb admiració i el segon amb un to marcadament 
          ofensiu. Tot i això, l'objectiu del Rector de Vallfogona és 
          fer un exercici d'estil, i per tant , s'aboca al conreu de la forma 
          mètrica i de les figures retòriques, per a mostrar-nos 
          el seu virtuosisme.