català
|
EDAT
MITJANA
Durant
l'època medieval hi ha una gran abundància de drames litúrgics
(sobre la Bíblia) a Catalunya, ja des del s. IX . A Mallorca,
s'ha conservat El Cant de la Sibil.la.
|

Portada
del disc del Cant de la Sibil.la
|

Escena
de El Misteri d'Elx
|
RENAIXEMENT
Els
primers textos teatrals són sobre la Passió de Crist i
conjuguen música, dansa, escenografia, mim, etc. El Misteri d'Elx
és una obra molt important, amb una escenografia molt treballada,
amb àngels que pugen i baixen del cel.
Pel
que fa al teatre profà, es representen FARSES, d'ambient burgès
o universitari, com La Vesita, de Joan Ferrandis d'Herèdia
o La Farsa d'en Cornei, molt més popular.
|
BARROC
Es
comencen a representar entremesos burlescos i sainets satírics,
peces breus i còmiques, hereves de les farses, intercalades en
els entreactes, inicis o cloendes de les grans representacions en castellà.
Segueixen estrictament la regla de les tres unitats de lloc, temps i
acció.
|

Escena
de farsa
|

Escena
de sainet

Joan
Ramis i Ramis
|
NEOCLASSICISME
El
neoclassicisme entra a Catalunya a través del Rosselló
i de Menorca, ocupada aleshores pels anglesos i que passava un moment
de gran prosperitat. Joan Ramis i Ramis traduïa autors del moment
i feia tragèdies com Lucrècia (1769). A la segona
meitat del segle XVIII el teatre religiós aconseguí una
audiència nombrosa fins que l'autoritat eclesiàstica va
fer tancar alguns teatres i llavors foren les sales d'alguns aristocràtics
que acolliren representacions de caire privat, tant a València
com a Barcelona, fins a finals del segle. En aquests moments van cobrant
importància els sainets.
|
ROMANTICISME
A
inicis del s. XIX, es fan molts sainets i l'autor principal és
Josep Robrenyo, que escrivia sainets de costums i polítics, amb
idees liberals i revolucionàries. El primer Romanticisme arriba
en castellà al teatre. A Catalunya, els trets del Romanticisme
s'adapten perfectament a la recuperació de la dignitat de la
llengua i de la cultura pròpies. Per això, aviat arriba
la primera obra en català: La Verge de les Mercès,
de Manuel Angelon (1856)
A
la segona meitat del segle s'inauguren molts teatres a Barcelona: Olimpo,
Odeón, Romea, Tívoli, Novetats, que se sumen als que ja
existien: teatre del Carme, teatre de la Mercè, Principal i Gran
Teatre del Liceu (per a l'òpera).
També
hi havia els tallers: pisos llogats per joves que hi feien art i teatre.
Frederic
Soler, amb el pseudònim de Pitarra, funda una empresa teatral
anomenada La Gata, i escriu les "gatades" que se'n riuen el
romanticisme, com ara El castell dels Tres Dragons , amb una
llengua plena de barbarismes i molt popular. Però a partir de
1866 comença a fer drames romàntics, com Les joies
de la Roser i inicia una nova empresa, Teatre Català, amb
seu al teatre Romea.
També
hi ha Víctor Balaguer (que escriu tragèdies) i Emili Vilanova
(que fa teatre costumista), el valencià Eduard Escalante i el
mallorquí Pere d'Alcàntara.
Però el millor autor teatral d'aquest període a Catalunya,
és Àngel Guimerà, que escriu tragèdies en
vers de tema històric , seguint el model francès de Victor
Hugo, i després fa drames històrics romàntics per
acabar fent drames realistes, centrats en temes contemporanis, com
Terra Baixa, Mar i Cel, La filla del mar o Maria Rosa.
|

Josep
Robrenyo

Pitarra

Guimerà

Escena
de Terra Baixa

Escena
de Mar i cel

Escenografia
per Maria Rosa, al TNC
|

Adrià
Gual
|
REALISME
A
Catalunya es crea el Teatre Íntim d'Adrià Gual a Barcelona,
que significa un avenç important com a renovador de l'escena
teatral catalana del moment i posa en escena obres de Goethe, Molière,
Ibsen, Èsquil, Shakespeare, Maragall, Guimerà,Pérez
Galdós, etc.
|
MODERNISME
Els
modernistes prenen a Enric Ibsen com a model per al seu teatre, sobretot
el de caire ideològic. Ignasi Iglésias i Joan Puig i Ferreter
(Aigües encantades, 1907) o Juli Vallmitjana (fent teatre
sobre els gitanos) en són els màxims representants
També
hi ha un altre tipus de teatre, seguidor del belga Maurice Maeterlinck,
de filiació decandentista o simbolista. El principal seguidor
és Adrià Gual amb el seu Teatre Íntim i obres com
Silenci (1898) o Santiago Rusiñol, amb obres com Cigales
i formigues.
A
finals del s. XIX, la imitació de Richard Wagner condueix a la
creació d'una òpera catalana, del Teatre Líric
Català (1901) i autors com Apel.les Mestres hi treballen.
També
hi ha un altre tipus de teatre, més clàssic, seguidor
de D'Annunzio i Shakespeare, que produeix obres com Nausica,
de Joan Maragall, en versos decasíl.labs.
|

Ignasi
Iglésias

Juli
Vallmitjana

Joan
Puig i Ferreter

Santiago
Rusiñol
|

Carles
Soldevila

Josep
M. de Sagarra

Joan
Oliver
|
EL
TEATRE AL SEGLE XX FINS LA GUERRA CIVIL
El
teatre noucentista és escàs però Josep Carner fa
El giravolt de maig (1928).
Carles
Soldevila procura difondre uns ideals de civilitat i cultura, i refinar
la burgesia barcelonina: Civilitzats tanmateix (1922) o Bola
de neu (1927)
Josep
M. de Sagarra fa un teatre al marge de modernistes i noucentistes: són
poemes dramàtics en vers, amb imatges mítiques de Catalunya
i trames basades en el triangle amorós: L'Hostal de la Glòria
(1931) i El Cafè de la Marina (1933)
Joan
Oliver fa comèdia de costums, amb humor i sarcasme, per vehicular
elements de denúncia.

Escena
de El Cafè de la Marina
|
TEATRE
DURANT EL FRANQUISME
El
teatre en català desapareix: per la prohibició franquista
de representar-lo, per l'exili d'autors i actors, per la prohibició
de traduir obres estrangeres, per la desarticulació del teatre
popular del Paral.lel... Només estrenen Sagarra (teatre dramàtic
en prosa, com La ferida lluminosa, 1954), Josep M. Espinàs
(teatre realista i existencialista) i Llorenç Villalonga.
El
1955 un grup d'intel.lectuals crea l'Agrupació Dramàtica
de Barcelona (ADB) per tornar a connectar el teatre catalá als
corrents estrangers . Tradueixen Ionesco,Brecht,Anouilh i també
clàssics com Shakespeare, Txèkhov, Goldoni,etc.
Joan
Oliver hi estrena, a l'ADB, una versió lliure del Pigmalió
de Bernard Shaw (1957) Espriu estrena Antígona i Primera
història d'Esther i Joan Brossa, Or i sal (1961).
Precisament,
Brossa és qui fa un teatre més avantguardista, amb obres
parateatrals basades en l'acció i la implicació de l'espectador,
com Quiriquibú (1945) o Postteatre (1946-62)
Després
també tenim les reflexions filosòfiques de Manuel de Pedrolo,
sobre la llibertat i l'absurditat de la vida, a obres com Homes i
No (1957) o criticant la burgesia a Darrera versió per
ara (1958).
L'Escola
d'Art Dramàtic Adrià Gual neix el 1960 i continua la tasca
de l'ADB (desapareguda el 1963), juntament amb el teatre independent.
|

Josep
M. Espinàs

Llorenç
Villalonga

Salvador
Espriu

Joan
Brossa

Manuel
de Pedrolo
|

Francesc
Nel.lo

Albert
Boadella, director de Els Joglars

Els
Comediants

El
Mikado, de Dagoll Dagom

Antaviana,
de Dagoll Dagom

Glups!,
de Dagoll Dagom

Flor
de nit

La
Cubana

El
Tricicle

Entretrès,
de El Tricicle
|
TEATRE
DES DELS ANYS 60 FINS A L'ACTUALITAT
La
majoria de les iniciatives teatrals comencen amb l'Escola d'Art Dramàtic
Adrià Gual, fundada per Ricard Salvat i M. Aurèlia Capmany,
i pel Grup de Teatre Independent, de Francesc Nel.lo, on es van formar
Feliu Formosa i Albert Boadella.
Per
tot Catalunya neixen grups de teatre independent com ara Els Joglars
(d'Albert Boadella, creats el 1962), els Comediants (creats per Joan
Font, el 1972), que fan un teatre basat en les festes populars i usa
jocs de carrer, orquestrines, tècniques de revetlla, foc, dansa,
mitologia mediterrània, etc. (Plou i fa sol,1976)
La
Companyia Dagoll-Dagom neix el 1974, dirigida per Joan Ollé primer
i Joan Lluís Bozzo després,juntament amb Anna Rosa Cisquella.
Antaviana (1978) és una obra importantíssima per
al teatre català posterior, però també ha fet molts
espectacles musicals (Glups! 1983), Flor de nit (1992)
etc.
La
Fura dels Baus neix el 1984 i és teatre sense text, amb imatgeria
agressiva, experimental i avantguardista, amb incorporació de
les noves tecnologies i espas escènics no tradicionals. Suz/oSuz
(1985) o la cerimònica inaugural dels Jocs Olímpics de
Barcelona de 1992, són obra seva.
La
Cubana també és un grup basat en la sàtira, amb
intel.ligents transgressions de l'espai escènic, nascut el 1981
i amb obres tan famoses com Cómeme el coco, negro (1989)
o Cegada de amor (1994)
El
grup de mim El Tricicle, fundat el 1979, ha aconseguit també
molt èxit amb obres com Manicòmic (1982), Exit
(1984), Slastic (1986) o Entretrès (1996).
El
grup femení T de teatre també ha aconseguit molt èxit,
tant a l'escena (Homes) com a la televisió (Jet Lag)
El
1976 es va fundar el Teatre Lliure, dirigit per l'escenògraf
Fabià Puigserver i Lluís Pasqual, que representa un teatre
modern, compromès i de qualitat, que presenta els clàssics
com Genet, Brecht, Benet i Jornet, Rusiñol, i també els
autors més nous, etc.
Pel
que fa als autors, Josep Maria Benet i Jornet es va iniciar el 1964
amb Una vella,coneguda olor (1940).Les seves primeres obres són
realistes (Revolta de bruixes, 1976) però després
s¡'inclina pel mite i la imaginació. Cap els noranta fa
obres de tema amorós (Desig, 1991) i actualment es dedica
a les telenovel.les de TV3 (Poble Nou, 1994)
Jordi
Teixidor va estrenar El retaule del flautista (1970) amb gran
èxit. A València destaquen Rodolf i Lluís Sirera.
I
als 90 apareixen nous escriptors joves, com Sergi Belbel (que també
és director, i ha escrit Carícies, 1992; Després
de la pluja, 1993, Morir, 1998), Jordi Sánchez (Kràmpak
i telesèries a TV3, com Plats bruts ), Jordi Galceran
(Paraules encadenades), Sergi Pompermayer (Zowie), que
parlen de relacions humanes amb ironia i sentit crític...
També
s'ha estrenat el Teatre Nacional de Catalunya, que programa tota mena
de gèneres i autors.
|

T
de Teatre

Fabià
Puigserver

Lluís
Pasqual

Sergi
Belbel

Josep
M. Benet i Jornet

Jordi
Teixidor
|

Jordi
Sánchez

Jordi
Galceran

Sergi
Pompermayer

Ricard
Reguant

Teatre
Nacional de Catalunya

Teatre
Lliure
|