|  | 
     
      |  
          Text 1 
           
            | 1 |  
                Que de totes maneres , havia 
                  de fer veure que me l'estimava, perquè en Quimet estaria 
                   |   
            | 2 |  
                content de mi si la seva 
                  mare em tenia apreci. |   
            | 3 |  
                [...] Tenia els cabells 
                  com un bosc, plantats damunt el cap rodonet. Lluents com xarol. 
                   |   
            | 4 |  
                Se'ls pentinava a cop de 
                  pinta i a cada cop de pinta se'ls allisava amb l'altra mà. 
                  Quan no |   
            | 5 |  
                tenia pinta se'ls pentinava 
                  amb els dits de les mans ben oberts, de pressa, de pressa, com 
                  si  |   
            | 6 |  
                una mà empaités 
                  l'altra. Si no se'ls pentinava, li queia un ble damunt del front, 
                  que tenia |   
            | 7 |  
                ample i una mica baix . 
                  Les celles eren espesses, negres com els cabells, damunt d'uns 
                  ulls  |   
            | 8 |  
                menuts i lluents de ratolí. 
                  Les vores dels ulls sempre les tenia humides, com una mica |   
            | 9 |  
                untades, i li feia molt 
                  bonic. El nas no era ni massa ample ni massa estret, ni tirant 
                  amunt, |   
            | 10 |  
                que no m'hauria agradat 
                  gens. Les galtes eren plenes, rosades a l'estiu, vermelles a 
                  l'hivern , |   
            | 11 |  
                amb una orella a banda i 
                  banda una mica desenganxada de la part de dalt. I els llavis 
                   |   
            | 12 |  
                els tenia sempre encesos 
                  i eren grossets; el de baix sortit enfora. Quan parlava o reia, |   
            | 13 |  
                se li veia la cadeneta de 
                  les dents, ben posades a cada forat de la geniva. Tenia el coll |   
            | 14 |  
                sense nervis. I al nas, 
                  que com he dit no era ni massa ample ni massa estret, hi tenia, 
                   |   
            | 15 |  
                a cada forat, un enreixadet 
                  de pèls per aturar el fred i les polsegueres. Només, 
                  darrera |   
            | 16 |  
                de les cames, més 
                  aviat primes, les venes se li inflaven com serps. Tot el cos 
                  era llarg  |   
            | 17 |  
                i rodó on calia. 
                  La post del pit alta, les anques estretes. El peu llarg i prim 
                  amb la |   
            | 18 |  
                volta una mica aplanada 
                  i si caminava descalç picava de talons. Era bastant ben 
                  fet [...] |   
            |  | Mercè 
                Rodoreda, La plaça del Diamant |  
   | 
     
      |  
          1. 
            Respon aquestes preguntes sobre el text 1: 
           
            |  
                La seva testa era la ideal 
                  d'un apòstol: gran frontalera, cerclet de cabells grisos 
                  entorn d'una calba natural; ulls negres que es mouen amb pesantor 
                  i guaiten sovint cap a l'infinit; barba d'anacoreta; i, finalment, 
                  una cara d'una lletjor inefable, una cara eixuta i colorida, 
                  tota sécs, relleixos i balmes, en la qual no esclata 
                  mai la rialla. Joaquim Ruyra. 
                Entre flames |  
           
            |  
                A mesura que hom avança, 
                  els flancs deles muntanyes s'eleven, sense perdre la forma de 
                  perfil llarg i dolç que tenen; aquests flancs són 
                  coberts de vinyes i oliveres; és un paisatge de somni, 
                  recòndit, lluminós, extàtic, adormit en 
                  el brunzinar de les abelles.  Josep Pla. 
                Contraban |  
           
            |  
                Corley era fill d'un inspector 
                  de policia [...] Actualment estava desvagat. Quan hi havia alguna 
                  feina vacant sempre hi havia algun amic a punt de donar-li la 
                  mala notícia. Sovint se'l veia passejant amb policies 
                  de paisà, parlant amb delit. Sabia les interioritats 
                  de totes les situacions i li agradava dir l'última paraula. 
                  Parlava sense escoltar el que deien els seus interlocutors. James Joyce. 
                Dublinesos |  
           
            |  
                Alçada: 1 metre 
                  74. Acceptant la classificació de Retzius, el meu crani 
                  tendeix notòriament a la braquicefàlia. Sóc 
                  un cap curt i afegiré que sóc un cap gros. El 
                  meu cap està abundantment poblat de cabells [...]. No tinc pas un front espaiós, 
                  enorme,fugitiu, suggeridor (hipotètic) d'una poderosa 
                  intel.ligència, segons els tòpics de la novel.lística. 
                  [...] D'aquest front, tot baixant, se'n desprèn un nas 
                  que en altres temps fou molt correcte, finament dibuixat de 
                  cartílags. La forma del nas me la vaig, però, 
                  destruir jo mateix , en una població de la costa de llevant 
                  on anàvem a estiuejar, un any per la festa major, jugant 
                  a l'arbre de la cucanya. Josep Pla. 
                El quadern gris |  |  
           
            |  
                A deu metres de distància 
                  hi havia un trípode prim coronat per un cos esfèric 
                  no gaire més gran que una pilota de futbol. Disposats 
                  al voltant d'aquest cos es podien observar tres grans ulls, 
                  desproveïts d'expressió, que semblaven abraçar 
                  360 graus de visió. Darrere, hi duia penjant tres menes 
                  de corretges o fuets molt prims. Aquest estrany ésser 
                  no arribava a tenir l'alçada d'un home i semblava massa 
                  fràgil per resultar perillós, però això 
                  no els disculpava la negligència que havia permès 
                  a l'intrús d'acostar-se sense notar-ho ningú. 
                  El seu aspecte feia pensar a Norton en una aranya de tres potes, 
                  o un pregadéu, i es va preguntar com podia resoldre el 
                  problema -mai no intentat per cap ésser a la Terra- de 
                  la locomoció amb tres potes. Arthur C. Clarke. 
                Cita amb Rama |     
          3. 
            Ara respon a aquestes preguntes, sobre els sis textos anteriors: 
          Quin ordre ha seguit Rodoreda 
            per descriure el Quimet, al text 1?Sobre quins elements del seu 
            cos s'entreté més? Per què et sembla que ho fa?Quins recursos retòrics 
            destaquen més en el seu text?El text 2 va "in crescendo" 
            , descrivint trets cada cop més desagradables. Per què?Quina funció tenen els 
            adjectius que l'autor del text 3 aplica a "paisatge". A 
            què et recorden?En el text 4, quina mena d'impressió 
            sobre Corley ens resta d'aquesta descripció, aparentment inofensiva? 
            Quina o quines frases t'han provocat aquest efecte?Podríem dir que el text 
            5 és una descripció pseudocientífica? En què 
            ens basem?Què s'està descrivint 
            al text 6? Com ho saps? Quins elements de la descripció destaquen 
            més?Quin són els dos temps 
            verbals predominants en les descripcions? Pensa que emeten enunciats 
            d'estat i per tant, els verbs són duratius. | 
     
      |  
          4. Tota 
            descripció s'estructura al voltant dels mots claus o nuclis. 
            Per exemple, per a un quadre els nuclis podrien ser: tema, estil pictòric, 
            color i mesures. Per a cada nucli elaborem els predicats principals 
            i els predicats secundaris, és a dir, els rellevants i els 
            complementaris. Fes la descripció d'aquest quadre en quatre 
            frases, una per a cada nucli: 
 Joan Miró. 
            La vila de Prades (1917) Museu Guggenheim de Nova York | 
     
      |  
          5. 
            Les descripcions no solen constituir textos sencers, sinó 
            que apareixen dins d'altres menes de textos, des d'una entrevista 
            periodística, un text argumentatiu, un text explicatiu, una 
            novel.la, una obra de teatre, un poema, un anunci... Però en 
            tots els casos, tant si és un personatge de ficció, 
            com una persona real , l'autor en fa una descripció subjectiva 
            i intransferible. Fixa't en aquests exemples , sobre el director de 
            cinema Woody Allen: 
           
            |  |  |  |   
            |  | Commander Cody | (desconegut) |   
            |  |  |  |   
            | Goschler Tamás | Lutz Backes | Santi Gutiérrez |   
          Amb quina paraula definiries 
            cadascuna de les seves imatges, inclosa la primera foto? Fixa't que 
            cada artista ha donat una versió diferent de la mateixa persona...   | 
     
      |  
          6. Per 
            últim llegeix aquest nou text i justifica per què és 
            descriptiu i després digues a quina figura retòrica 
            corresponen els elements subratllats en blau: Text 
            7 
           
            | 1 | SI PARLO 
                DELS TEUS ULLS |   
            | 2 |  
                Si parlo dels teus ulls 
                  em fan ressò |   
            | 3 |  
                cadiretes de boga i un 
                  ponent de colom. |   
            | 4 |  
                Els teus ulls, tan intensos 
                  com un crit en la fosca. |   
            |  |   |   
            | 5 |  
                Si parlo dels teus llavis 
                  em fan ressò |   
            | 6 |  
                profundíssimes coves 
                  i ritmes de peresa. |   
            | 7 |  
                Els teus llavis, tan 
                  pròxims com la nit. |   
            |  |   |   
            | 8 |  
                Si parlo dels teus cabells 
                  em fan ressò |   
            | 9 |  
                platges desconegudes i 
                  quietuds d'església. |   
            | 10 |  
                Els teus cabells, com l'escuma 
                  del vent. |   
            |  |   |   
            | 11 |  
                Si parlo de les teves mans 
                  em fan ressò |   
            | 12 |  
                melicotons 
                  suavíssims i olor 
                  de roba antiga. |   
            | 13 |  
                Les teves mans, tan lleus 
                  com un sospir. |   
            |  |   |   
            | 14 |  
                Si parlo del teu cos,  |   
            | 15 |  
                el teu cos que he estimat, |   
            | 16 |  
                només 
                  em fa ressò la meva veu, |   
            | 17 |  
                i llavors tanco avarament 
                  els ulls |   
            | 18 |  
                i em dic, per a mi sol, 
                  el secret dels camins |   
            | 19 |  
                que he seguit lentament 
                  a través del teu cos |   
            | 20 |  
                tan càlid com la 
                  llum, |   
            | 21 |  
                tan 
                  dens com el silenci. |   
            |  | Miquel Martí 
                i Pol |   
          De qui és aquesta descripció, 
            de la seva mare o de la seva companya sentimental? Raona la resposta.   | 
     
      |  
          7. 
            Fixa't en aquesta altra descripció. Quines diferències 
            observes en relació als 7 textos anteriors? 
           
            |  
                La Reserva Natural de Fauna 
                  Salvatge de Sebes i Meandre de Flix, amb una superficie de 204 
                  ha., és un espai fluvial que conserva una bona mostra 
                  de vegetació aigüalosa i de ribera. Comprèn 
                  d'una banda, l'espai natural de Sebes, situat al marge esquerre 
                  del riu Ebre, aigües amunt de l'embassament de Flix, on 
                  s'ha format un dels canyissars més extensos de Catalunya 
                  i on es conserva un bosc de ribera gairebé intacte i 
                  que creix amb el seu màxim esplendor a les illes fluvials. 
                   L'espai declarat Reserva 
                  Natural de Fauna Salvatge inclou aquesta zona d'aiguamolls, 
                  les illes fluvials i una franja de protecció de 60 metres 
                  de riu al seu voltant. La zona del meandre s'estén 
                  al llarg dels gairebé 5 quilòmetres d'aquest estrangulat 
                  revol que forma l'Ebre. La part declarada reserva inclou una 
                  antiga illa fluvial situada sota el Castell de Flix i bona part 
                  dels marges i tram del riu. A causa de la regulació del 
                  cabal, funciona la major part de l'any gairebé com un 
                  meandre abandonat, amb poca fondària d'aigua i poc cabal 
                  circulant. http://www.reservanaturalsebes.org/Entrada/Historia/Descripcio/Descripcio.htm |  
 |