|
La població
esclava dAmèrica sorigina en una gran regió
de lÀfrica Occidental. En el segle XVIII comença
el tràfic desclaus cap a Amèrica i en el segle XIX
els negres americans ja tenen una cultura molt diferent a la dels seus
avantpassats. A les zones del sud-est dels EEUU els esclaus negres comencen
a fer cants en els llocs de treball: les worksongs.
|
|
Les worksongs eren
cançons que els esclaus negres cantaven mentre treballaven en
els camps de cotó i de sucre durant la recol·lecció,
en els treballs per a la construcció de les vies del tren i carreteres
i en els camps de treballs forçats dels penitenciaris.
La
línia melòdica d'aquests cants tenia caràcter trist
i melancòlic, però rítmic, es cantava independentment
del ritme, que es marcava amb les eines de treball. S'utilitzava com
a forma l'estil responsorial ("call and response") on un treballador
començava i els altres responien coralment amb murmuris, crits
o repetint els mateixos versos.
|
|
Els
espirituals són cançons de tema religiós
que les comunitats negres cantaven a les esglésies en les seves
celebracions litúrgiques. Aquestes comunitats van acceptar fàcilment
el cristianisme integrant-se en les esglésies protestants, ja
que això els permetia lloar a Déu amb més llibertat
i seguint la seva pròpia inspiració.
|
|
|
Cantaven
els cants religiosos seguint el seu estil habitual amb accentuacions
rítmiques, afegint percussions de palmes en les celebracions
i transformant la melodia. Posteriorment es començaren a fer
versions polifòniques i amb solistes, en què s'establia
un diàleg musical entre el predicador i tots els assistents ("call
and response") que elevava progressivament el to i el ritme. En
aquestes celebracions litúrgiques s'arribava a graus d'autèntic
èxtasi i exaltació.
Els
gospels songs es consideren una evolució dels cants espirituals
negres amb una temàtica més optimista i amb un caràcter
més alegre i extravertit. La paraula gospel prové de God
Spell (Paraula de Déu o Evangeli).
|
|
Es
una forma musical que sorgeix a finals del segle XIX. És una
de les principals fonts que van contribuir al naixement del jazz i després
també del rock and roll. Són cançons cantades pels
negres i deriven evolutivament de les worksongs . En aquest tipus de
música, l'esclau expressava la tristesa de la seva situació
acceptant amb resignació el seu destí.
|
El
clima del blues és lent, trist, tens i amb una certa dosi dironia.
Eren peces per ser interpretades al principi com a solista però
aviat es va acompanyar amb l'harmònica, la guitarra o el piano.
Com
a forma musical adopta molt sovint una estructura de dotze compassos
per cada estrofa , dividida en tres versos de quatre compassos musicals
cada un. No sempre el vers ocupa els quatre compassos sinó que
molt sovint només n'ocupa tres i es deixa el quart per a la improvisació
, comentari o contestació instrumental. El més típic
és la seqüència d'acords anomenada "roda de
blues" que acompanya a l'estrofa.
El
caràcter del blues també el donen les anomenades blue
notes, que són la 3ª, 5º i 7ª de lescala
major, rebaixades un semitò.
Els artistes més
representatius són els guitarristes B.B.
King, Robert Johnson o Muddy Waters,
les cantants Bessie Smith (que canta
les realitats de la misèria, la presó i els amors impossibles.)
, o Ma Rainey, o les harmòniques
de Little Walter o Sonny
Boy Wiliamson. També John
Lee Hooker,
|
|
És una música
composta essencialment per al piano, sense improvisació, que
té elements de la música romàntica per a piano
del segle XIX, de les marxes (desfilades festives i militars ) i de
la polka.
|
|
|
Tot i que té
moltes característiques del jazz, com la utilització constant
de síncopes i la utilització del model de "call and
response", no es considera pròpiament jazz, precisament
per aquesta falta d'improvisació. Tot i això moltes de
les seves melodies han servit més tard per improvisar-hi jazz.
El que té
d'essencial és el contrast entre una línia de baix de
ritme simple i enèrgic (mà esquerra del pianista) i una
línia melòdica sincopada (mà dreta del pianista).
El seu principal
representant és Scott Joplin.
James Price Johnson serà
qui farà evolucionar el ragtime fins el jazz
|
La paraula jazz
sembla ser que prové del mot "jass" i s'associa amb
vitalitat i sexualitat. Aquesta música va aparèixer al
sud-est dels EEUU. No es pot precisar una data exacta d'inici, però
és a començaments del s XX i en una ciutat concreta: New
Orleans. La comunitat negra posa en contacte formes musicals pròpiament
negres (influides per la música africana, pel que fa al ritme
i el fraseig) amb la tradició musical popular occidental , pel
que fa als elements melòdics i harmònics (Hongria, Escòcia,
França, Espanya, etc.).
|
|
|
Concretament, de
la música africana es detecten les següents característiques:
- gran
importància del ritme (també polirítmies)
- la forma responsorial
"call and response" o repetició d'una frase musical
acabada de fer, a manera de "crida i resposta".
- la associació
entre la música i la dansa (fins els 40 la música de jazz
era una música per ser ballada, més que no pas escoltada).
-
Gran importància
de la improvisació en l'execució musical que converteix
cada interpretació en única i irrepetible (sense improvisació
no es pot parlar de jazz).
-
Una relació
especial amb el tempo que moltes vegades es defineix com a swing i
que consisteix entre d'altres coses en no recolzar el fraseig en els
temps principals del compàs sinó més aviat al
seu entorn.
-
La tendència
a utilitzar síncopes i l'accentuació dels temps febles
del compàs.
-
La sonoritat
personal dels seus intèrprets vocals i instrumentals. Aquests
últims intenten imitar el so, el color, les inflexions i els
laments de la veu negra cantada.
|
Després
de la guerra de Secessió (1861-65) s'aboleix l'esclavitud (1865)
i els negres arriben a les grans ciutats, com la de New Orleans, per
a treballar-hi. Amb ells porten també la seva música (blues,
worksongs i espirituals). Els esclaus alliberats poden adquirir instruments
musicals en subhastes populars (basicament instruments de vent-metall)
i els aprenen a tocar amb una tècnica pròpia ,intentant
imitar el que fan amb la veu quan canten, doncs desconeixen el solfeig.
Organitzen les seves pròpies bandes i toquen en els barris baixos
de New Orleans . Els
negres escolten les bandes militars, la música sacre de les esglésies
i hi afegeixen les palmes i batiment de peus, blues i espirituals: neix
el jazz.
Hi ha qui afirma,
però, que el jazz comença amb els funerals doncs les societats
benèfiques contractaven bandes de música i els enterraments
es feien acompanyats de bandes de música: a l'anada cap el cementiri
es tocaven músiques lentes i tristes i a la tornada marxes ràpides
i alegres.
Del 1900 al 1917
hi ha 3 llocs on es toca música de jazz:
- Barri dStoryville
a New Orleans
- Vaixells de vapor
del Mississipi ,que difonen el jazz cap el nord.
- Desfilades pels
carrers (street parades)
El jazz sesten
com a música de ball i entreteniment. Cada local disposava o
duna orquestra o només dun pianista o animador (entertainer).
|
|
Característiques
de l'estil New Orleans
1. Formació
de la banda: de 6 a 9 músics
2. Secció
rítmica: piano, banjo, guitarra, tuba o contrabaix i bateria.
3. Secció
melòdica: trompeta (melodia principal), clarinet (contrapunt
improvisat), trombó (glissandos) .
4. Improvisació
col·lectiva.
5. Accents en temps
fort i ús
de formules sincopades, harmonies elementals i ús del blues.
Bandes famoses:
Banda de Buddy Bolden, Banda de Joe King Oliver
(Louis Armstrong n'era el cornetista)
|
|

The Original
Dixieland Jazz Band
|
L'estil
Dixieland
L'estil dixieland
és la imitació que de l'estil New Orleans en feien els
blancs. El terme Dixieland prové de "terra de Dixie"
i així anomenaven als estats situats al sud dels EEUU on era
New Orleans. Es va agafar aquest nom perquè la primera orquestra
que va enregistrar música de jazz d'aquest estil va ser la Original
Dixieland Jazz Band, una orquestra de joves blancs i també
perquè aquest gènere va ser practicat sobretot per músics
blancs a partir dels anys 50.
|
ELS ANYS 20:
L' ESTIL CHICAGO
El 1917, per greus incidents, es tanquen els locals de jazz nocturns
i els músics inicien un èxode, seguint el riu Mississipi
cap els estats del nord i les ciutats de Chicago, Kansas City i NewYork
. La 1ª guerra mundial havia començat i les ciutats del
nord necessitaven mà dobra. Tot i que lesclavitud
estava abolida, els negres vivien separats en barris: South Side, a
Chicago , i Harlem, a Nueva York.
Als locals de
Chicago es pot escoltar el veritable estil New Orleans. Hi actuen els
seus representants: King Oliver i la Creole
Jazz Band , Louis Armstrong
i els Hot Five (després
Hot Seven)
Aquesta és
lèpoca dels primers grans solistes: Louis
Armstrong i Duke Ellington.
En aquest moment
també surten al mercat els Race Records, discos enregistrats
especialment per a la comunitat negra i que ajuden a difondre el jazz
i el blues per tot el territori nord-americà: és ledat
dor del jazz.
Característiques
de lEstil Chicago :
- Conjunt de 6
a 9 músics, tot i que algunes orquestres sobrepassen els 10.
- Secció
rítmica: piano, banjo o guitarra, tuba o contrabaix i bateria.
- Secció
melòdica: trompeta, clarinet, trombó i, per primera vegada,
incorporació del saxòfon.
- Improvisació
individual: predomini dels solistes per damunt del conjunt en les improvisacions.
Els anys 30 portarien
el swing i els anys 40 el be-bop, que tractem per separat més
endavant.
|
|
Louis
Armstrong
Louis Arsmtrong
es converteix en la gran figura del jazz d'aquesta època,
aportant expressió emotiva, tècnica musical ,
sentit del swing, vibratos, ornaments i lscat en lestil
vocal. Ha estat el músic amb més influència
en el desenvolupament de la música de jazz fins als nostres
dies.
|
|
Escolteu What
a wonderful world, de L. Armstrong
|
 |
Cool Jazz:
Stan Getz
|
|
Third Stream:
Modern Jazz Quartet
|
|
Hard Bop:
Jazz Messengers
|
|
Free Jazz:
Ornette Coleman
|
|
Jazz Fusió:Miles
Davis
Escolteu "Tutu"
|
|
Acid Jazz
: Jamiroquai
|
|
|
EL JAZZ A PARTIR
DELS ANYS 50
Cap el 1950 la
comunitat negra vivia segregada de la resta del país, fins que
el sistema consumista la va absorbir per crear un mercat encara més
nombrós. El jazz es diversifica entre: els innovadors, seguidors
del be-bop i que derivaran en estils diferents del jazz i els nous clàssics
del jazz, que retornen als orígens i donen lloc a altres estils
més senzills i comercials: rock, soul, funk, etc. Els
innovadors derivaran en els següents estils:
COOL
JAZZ
Apareix
cap el 1950 i el practicaran els seguidors de Dizzy Gillespie.
És una música fresca, gens apasionada o emotiva
i amb una pulsació mecànica. Els millors representants
són Miles Davis i Stan Getz.
Té
un estil sobri, autolimitat, lleuger, relaxat i cerebral a vegades
. Les sonoritats són més lleus i tènues
i s'imprimeix una atmosfera fresca (cool)
|
THIRD
STREAM
Traduït
com a "tercer corrent", és un moviment daproximació
a la música contemporània culta europea.
És
més important la composició que la improvisació
i l'estil té arranjadors importants:
Gil Evans arranja el Concert dAranjuez
per Miles Davis.
El
Modern Jazz Quartet és el conjunt més
representatiu daquest corrent i el músic més
famós és Dave Brubeck,
excel·lent compositor.
|
HARD
BOP
Apareix
com a reacció a la degradació dels dos estils
anteriors. RetornA a les formes del be-bop inicial però
de forma més agressiva. És una repetició
històrica de lenfrontament entre negres i blancs.
Sinspira
en els valors més autèntics de la cultura afro-americana.
Desapareix latmosfera "cool" i sutilitzen
les del gospel, blues i altres típiques dels negres.
El conjunt
més representaciu és el dels Jazz
Messengers organitzat pel bateria Art
Blaquey
|
FREE
JAZZ O NOVA ONA
Eleva al
punt màxim la llibertat dels músics per improvisar,
fugint de la tonalitat i tornant als inicis en què els
músics tocaven de forma espontànea. Tenen improvisacions
contínues sobre pocs elements bàsics. No hi ha
un model rítmic fix, tot val.
També
és lexpressió més radical dels moviments
dels negres americans en lluita per la consecució dels
drets civils.
Ornette
Coleman és el líder daquest moviment
.
|
JAZZ
FUSIÓ
Des dels
anys 40 el jazz havia ja incorporat elements de música
cubana. Durant els 60 apareixen intents de renovar el jazz amb
elements daltres llenguatges musicals, principalment de
la música brasilera, amb el ritme de la bossanova, de
la llatinoamericana i el rock (jazz-rock). Aquesta tendència,
discutida pels puristes, ha anat perdurant fins ara.
Un dels
seus representants és Miles
Davis. Un altre, Chick Corea
|
ACID
JAZZ
Nascut al 1987 al Regne
Unit, es defineix com una barreja entre funky , jazz, hip-hop,
soul i ritmes llatins. És posa més èmfasi
en la música que en les lletres. El seu representant
més important, i fundador de la marca Acid Jazz Records,
és el DJ Gilles Peterson,
però el seu intèrpret més famós
és Jamiroquai.
|
|
|
ELS ANYS 30:
NOVA YORK I EL SWING
Entre el 1929 i el 1934 Amèrica pateix una forta crisi econòmica
amb la conseqüent davallada de les borses. Es produeix la segona
gran migració de músics, aquesta vegada cap a New York
. El barri de Harlem, a lilla de Manhattan, es converteix en un
barri per a gent de color, després de haver estat una zona residencial
blanca i , per tant, en una zona d'activitat musical jazzística
amb nombrosos clubs de jazz, entre ells el conegut "Cotton Club."
|
El jazz passa a
mans de músics blancs. És lèpoca del swing
i de les grans orquestres, iniciada abans per Duke Ellington i Louis
Armstrong. La gent , després de la crisi , necessita
ballar i disfrutar i ho fan amb aquest nou estil ballable i lleuger.
Característiques
principals del SWING
- El toquen Big
Bands, conjunts de 12 a 16 musics amb una gran importància dels
solistes en contrast amb el conjunt. És la formació més
gran i complexa del jazz, i marcarà una època. Són
famoses les de Benny Goodman, la de Glenn Miller, la de Duke Ellington,
la de Count Basie...
- Secció
rítmica: piano, guitarra, tuba o contrabaix i bateria.
- Secció
melòdica: dues seccions de vent-metall: trompetes i trombons.Una
secció de vent-fusta (saxofons alts, saxofons tenors i clarinets).
Els instrumentistes es posen drets quan han de fer "solos".
Les melodies estan molt més elaborades.
- Estil riff: frases
de pregunta- resposta dins de la orquestra.
- Pulsació
rítmica marcada en 4 temps. Es guanya en complexitat orquestral
i es perd en espontaneitat i improvisació. Es necessita fer molts
arranjaments. Un dels arranjadors
més coneguts és Glenn Miller
, que aconsegueix una sonoritat especial amb la seva Big Band i fa una
música més comercial.
- És una
època de grans solistes: les cantants Billie
Holiday i Ella Fitzgerald;
els clarinetistes com Benny Goodman proclamat
"Rey del Swing". Ell fou el primer blanc que desafia la segregació
racial integrant diversos músics de color en la seva orquestra.
També cal citar pianistes com Count
Basie.
|
|
ELS
ANYS 40: EL BE-BOP (1943-53)
El be-bop va ser
la primera gran revolució estilística que va viure el
jazz, i fins avui, la que majors conseqüències ha tingut
i segueix tenint. La
crisi que segueix a la Segona Guerra Mundial (1939-1945) fa que les
grans orquestres desapareguin i es formin grups més reduïts:
els combos.
|
|
|
Charlie
Parker
Escolta
"The bird"
|
|
Dizzie
Gillespie
|
|
|
|
El be-bop és
un rebuig del comercial swing, que intentarà buscar noves sonoritats
i noves harmonies (utilitzant acords mai utilitzats fins llavors) que
suposaran una ruptura amb el jazz. Sorgeix també com a protesta
dels músics negres contra els blancs intentant tornar una mica
a l'essència del jazz.
Característiques
del BE-BOP
-
Deixa de banda la regularitat de fons de la bateria, que es converteix
en un instrument autònom dins del conjunt: això fa que
el be-bop sigui només per escoltar i no per ballar. Els instruments
toquen les frases a una velocitat tan ràpida que selimina
qualsevol comparació amb la veu negra. Així es demostra
la gran habilitat tècnica dels intèrprets. I també
requereix més esforç intel.lectual per part de l'oient.
- Les improvisacions
vénen emmarcades pel tema principal, presentat a luníson
a linici i final de la peça, generalment tocat per trompeta
i saxofon.
Els representants
més importants: Charlie Parker,
( de sobrenom, "bird") amb el seu saxo , Dizzy
Gillespie amb la seva trompeta, Thelonius
Monk i el seu piano.
|
El "Rythm
and Blues" (R&B) és una paraula creada pel món
del màrqueting (la revista Billboard) , el 1949, per substituir
l'expressió "race music" (Música Racial), que
era pejorativa i designava la música feta per negres i per a
engres.
|
|
|
Se'l considera
el predecessor del rock and roll, i està influït pel jazz,
el blues, el boogie, la música jump i el gospel. El terme passa
de moda als anys 60 i és reemplaçat per la paraula SOUL
per la Motown, però ha reaparegut recentment per a englobar la
música negra popular americana, el soul, el hip-hop, el pop i
el funk.
Alguns dels intèrprets de
R&B han estat The Who, Roy Brown, Fats
Domino, Chuck Berry i Little Richard.
El R&B de mitjans dels anys
90 va portar una nova generació de joves talents, que han renovat
l'estil: Lauryn Hill, Macy Gray, o Angie Stone
són alguns d'ells. Beuen del soul clàssic
però el barregen amb el hip-hop.
|
Nascut als anys 50, el soul va
regnar als anys 60 de forma incontestable i es va atrevir a entrar a
les llistes de números 1 del pop. Fou el primer tipus de música
negra consumida massivament per públic blanc.
|

|
|
Les seves arrrels són el
R & B i el gospel clàssics, però el soul és
més comercial i melòdic, posant de relleu especialment
la veu dels i les cantants, i el seu sentiment, ja que això precisament
vol dir "soul": ànima.
Dintre de les seves variants, hi
havia el "so Motown" (segell
discogràfic de soul fundat el 1960 per l'exboxejador i compositor
musical Berry Gordy Jr),
de Detroit, més pop,
i el "so Memphis" més metàl.lic i aspre. Els
seus artistes principals són: Ray
Charles (considerat
el pioner) Otis Redding, Aretha
Franklin, Wilson Pickett, Sam Cooke, Al Greene , The Temptations, o
el primer James Brown. , Lionel Ritchie, Barry White...
Als 70
tenim
Curtis
Mayfield, Isaac Hayes , The Chi-Lites, , Harold Melvin & The Blue
Notes, Chic
, Donna Summer ,Bee Gees , Sister Sledge, o Gloria Gaynor.
El
QUIET STORM o
tormenta tranquil.la són cançons soul de temps lents i
relaxats, balades sedoses i xiuxiuejants, ideals per a parelles. El
terme prové d'un disc de Smokey Robinson
, de 1975, titulat igual. El propi Robinson ha seguit cultivant aquesta
modalitat fins avui, igual que hi va fer en el seu dia Marvin
Gaye ("Sexual healing" és un altre bon exemple).
Continuadors d'ambdós han sigut Luther
Vandross, Anita Baker o Grover Washington Jr.
Als 80 apareix
l'URBAN SOUL en els nuclis negres dels centres de les grans ciutats.
Barreja el soul de Filadèlfia, R&B, pop i té un so
polit i refinat, amb produccions sofisticades que capten bé el
públic blanc i on les balades hi juguen un paper molt important.
Els principals representants són :
Toni Braxton, Anita Baker, Janet Jackson, Babyface i Whitney Houston.
Una de les seves
variants és el NEW JACK SWING, que creua l'URBAN SOUL
amb el HIP HOP i produeix artistes com Bobby
Brown, Boyz II Men, Babyface, En Vogue o
Tevin Campbell.
Avui es parla d'un
NEW SOUL amb les cantants de Destiny's
Child, Anastacia, Alicia Keys o Sade.
|
|
A
finals dels anys 60, el soul va anar derivant cap a terrenys de més
potència rítmica i es va nomenar FUNK. La seva trilogia
d'artistes fonamentals és James Brown
(amb la seva cèlebre cançó "Sex Machine",
com a a paradigma del gènere), Sly &
The Family Stone i George Clinton.
|
El Funk es basa
en ritmes sincopats, baixos profunds, potents metalls, la guitarra elèctrica...
o sigui, l'estil del rock, però deixa un ampli espai a la improvisació,
a l'estil del blues o el jazz, sense basar-ho tot en l'estructura estrofa
+ tornada, típica de les cançons clàssiques.
Als
anys 70 el funk va viure els seus millors anys amb artistes com Isley
Brothers, Curtis Mayfield, Earth, Wind & Fire o Chic.
Ja en els 80, Prince es va erigir
en el millor representant del gènere, seguit de Kool
& the Gang; Earth, Wind & Fire, o
KC & the Sunshine Band.
|
|
El rap apareix
a finals dels anys 70 als carrers dels barris negres de Nova York. Primer
eren només recitats sobre els scratchings dels disc-joqueis i
una caixa de ritmes.
|
|
|
Amb el pas del
temps i la massificació comercial, el hip-hop es va convertir
en una cultura i una forma de vida, la darrera revolució musical
del s. XX.
Els primers foren gent com Sugarhill
Gang, Grandmaster Flash
o Afrika Bambaataa.
Després va arribar l'èxit massiu gràcies a Run
DMC, Beastie Boys o LL Cool J,
el hip-hop insurgent de Public Enemy,
els innovadors De La Soul, i ja
en els anys 90, el gangsta rap i les noves superestrelles multimilionàries:Wu-Tang
Clan, 2Pac, Snoop Doggy Dogg, Puff Daddy, Eminem i un llarg
etcètera.
|