FOU,
REALMENT, JULI VERNE , UN INVENTOR, UN ANTICIPADOR, UN ESCRIPTOR DE
CIÈNCIA-FICCIÓ?
Contestarem
amb les seves pròpies paraules, en una entrevista:
"Quan
n'he parlat als meus escrits
com a coses reals, ja estaven mig inventades. Simplement he fet ficció
d'allò que posteriorment havia de convertir-se en un fet, i el
meu objectiu no era profetitzar, sinó difondre el coneixement
[...] Cada fet geogràfic i científic contingut en qualsevol
dels meus llibres ha estat examinat amb gran cura, i és rigorosament
exacte".
|
|
|
Ell
va fabular sobre instruments de navegació que ara són
realitat, sobre viatges impossibles que ara es veuen per la televisió,
sobre invents que ja s'han inventat.
Avui no ens meravella gairebé res, però al s. XIX, el
món esclatava d'invents, descobriments, i viatges a noves zones
geogràfiques del planeta. Verne actua com el nen innocent que
veu coses noves i ho vol explicar a tothom, no com l'adult experimentat
que ja no se sorprèn perquè coneix les possibilitats de
la ciència i la tècnica, que és el que fem nosaltres.
Poques
coses falten per fer, del qjue ell va escriure: encara no hem arribat
al centre de la terra, per exemple.
|
Analitzem
al detall les seves suposades invencions:
ELS
VIATGES INTERPLANETARIS EN LA NAU COLUMBIAD
El
1856 fou publicada una novel·la que anticipà detalls del
que cent tretze anys després seria la primera missió espacial
en arribar a la Lluna. La forma i fins i tot les dimensions de la càpsula
espacial, el lloc de llançament, el país que hauria de
aconseguir el triomf i el que seria el seu competidor més directe:
Rússia; la manca de gravetat, les trajectòries que seguiria
l'artefacte y la seva òrbita al voltant de la lluna, el sistema
de correcció de trajectòria, i també la forma i
lloc de tornada: la novel·lesca narració acaba anat a
parar en un lloc situat a quatre quilometres del que ho feu la primera
tripulació en realitzar una òrbita lunar, l'Apolo VIII.
La novel·la, De la Terra a la Lluna.
L'autor, Jules VERNE.
El
viatge interplanetari havia estat de moda durant la Il.lustració.
Jonathan Swift havia escrit Els viatges
de Gulliver, i també sortia com a tema en els
contes de Voltaire , de Dumas o d'E. A. Poe. Verne crea, doncs, una
realitat científica, si no real, almenys versemblant . Per
exemple, descriu bé la falta de pes a la lluna, i el fet de fer
servir coets per canviar d'òrbita a la càpsula. Però
s'equivoca en el canó que llança el coet: té 300
m. de longitud i cent tones d'un detonanat anomenat piroxil. Això
dels canons li agrada: en L'eix de la Terra
té un altre canó per corregir la inclinació de
l'eix i acabar amb els climes extrems (equador i pols), cosa impossible.
El canó per anar a la lluna és una iniciativa dels membres
del Gun Club, una associació que agrupa antics artillers nord-
americans ociosos després d'acabada la Guerra de Secessió
i que veuen en aquesta empresa l'ocasió de retornar a l'enyorada
activitat armamentística.
El
sistema de muntatge del canó és molt fantàstic:
per forjar-lo es necessiten seixanta mil tones de ferro fos que s'aboquen
en un motlle d'argila i sorra mitjançant mil dos-cents forns
que actuen simultàniament. Després d'allisat i polit el
canó està llest. Només resta carregar-lo. La càrrega
està constituïda per 400.000 lliures de cotó fulminant
(181.400 quilos).La
càrrega es farà detonar mitjançant l'electricitat
produïda per una pila. El projectil que s'ha d'engegar a la Lluna
és d'alumini i de forma cilindrico-cònica. És buit
en el seu interior per poder transportar els astronautes. Està
proveït de quatre ulls de bou lenticulars que a manera de lluernes
permeten la il·luminació de l'interior. Les dimensions
són de 9 peus de diàmetre exterior i 12 d'alçada.
A la base hi existeixen potents ressorts continguts en tubs d'acer que
han d'amortir la caiguda de l'obús damunt el sòl lunar.
Com
a amortidor de l'impacte, té tres capes d'aigua separades per
envans de fusta. Les parets interiors són entapissades de cuir
per fer-les més toves. Arran de les parets hi ha divans circulars.
Diversos recipients contenen queviures i aigua. També hi ha uns
dipòsits que emmagatzemen gas per tal de fer funcionar la il·luminació
i la calefacció. La renovació de l'aire està assegurada
pel mètode Reiset i Regnault: l'oxigen és proveït
pel clorat de potassi escalfat a 400 graus Farenheit i el diòxid
de carboni és absorbit per la potassa càustica.
|
El
Columbiad reeixirà en la seva missió d'enviar un projectil
tripulat a la Lluna, però aquest no aconseguirà "allunitzar".
Un meteor el desvia del seu rumb i fa que orbiti al voltant del satèl·lit.
La força d'un nou meteor fa que emprengui el viatge de retorn.
Finalment arriba a l'oceà Pacífic amb els seus ocupants
sans i estalvis.
|
L'Albatros
és fruit de la imaginació de Jules Verne, però
sabem que s'inspirà en l'helicòpter en miniatura que havien
construït Pouton d'Amécourt i Le Landelle.
L'escriptor va descriure aquesta maqueta en el número de desembre
de 1863 de la revista Le Musée des Familles.
|
EL
VAIXELL VOLADOR O HELICÒPTER
Apareix
a Robur el conqueridor.
És una aeronau concebuda per l'enginyer Robur i construïda
en el seu refugi, l'illa X. I dins del seu buc es troben els mecanismes
que produeixen l'energia motriu i magatzems de munició, queviures
i aigua. Sobre la coberta hi trobem tres bastiments per al personal
i per a la maquinària. El bastiment de proa és destinat
a la cuina, allotjament de la tripulació, i maquinària
de la propulsió cap endavant. En el bastiment central hi trobem
la maquinària de les hèlixs de suspensió. En el
bastiment de popa hi trobem la cabina de Robur, un menjador, les instal·lacions
del timó i la maquinària de propulsió cap enrere.
Una sèrie de ressorts amortidors situats sota el buc asseguren
la suavitat dels aterratges. Damunt la coberta s'alcen trenta-set eixos
verticals: quinze a banda i banda de la nau i els set restants, més
elevats, en la part central. Cadascun d'aquests eixos porta dues hèlixs
de tres radis, d'un diàmetre mitja, que asseguren la suspensió
de l'enginy. Cada eix té un moviment independent dels altres.
A més, els eixos giren, de dos en dos, de forma inversa per assegurar
que la nau no faci un moviment giratori. Davant i darrera dues hèlixs
de quatre radis, de gran diàmetre, i col·locades en eixos
horitzontals i movent-se en sentits diferents, provoquen la propulsió.
Les hèlixs estan fetes d'una mena de fibra gelatinosa, flexible
i resistent alhora. (Vet aquí una anticipació dels nostres
plàstics).
La força motriu és produïda per l'energia elèctrica,
generada per unes potents bateries. La nau pot assolir una velocitat
de dos-cents quilòmetres per hora i una alçada de quatre
mil metres.
|
L'ESPANT
(VEHICLE TOT TERRENY)
Apareix
a l'obra Amo del món.
És un aparell de transport inventat per l'enginyer Robur, i construït
a l'illa X.
L'Espant pot navegar per terra, per sobre i per sota de l'aigua i pels
aires. L'enginy té estructura fusiforme, amb la part davantera
més aguda que la posterior.La carcassa, construïda en alumini,
reposa damunt quatre rodes de seixanta-sis centímetres de diàmetre
i proveïdes d'uns pneumàtics gruixuts. Els radis d'aquestes
rodes s'eixamplen en forma de paletes per tal d'accelerar la marxa dins
l'aigua. Les ales de l'enginy, situades als seus flancs, es despleguen
en el moment del vol per tot seguit batre com les d'un ocell. Dues
turbines Parson (turbines de vapor), col·locades a cada costat
de la quilla, asseguren la propulsió en el medi aquàtic.
La màquina és capaç d'assolir els dos-cents seixanta
quilòmetres per hora. Al mar és capaç de superar
els vaixells de guerra més ràpids.
|
L'Espant
i el seu amo acabaran la seva existència de forma tràgica.
Un llamp venjador els farà precipitar al mar que esdevindrà
la seva tomba.
|
|
EL
VIATGE SUBMARÍ
L'invent
més important que s'atribueix a Verne és el del submarí.
Però resulta que el 1770 ja hi havia 14 patents de submarins
només a Anglaterra i el submarí de Narcís Monturiol
també és anterior a les 20.000
llegües de viatge submarí , del 1859. El
prototipus que més el devia influir era el de Hallelt , que va
fer submergir al Sena el 1858 i que es deia Nautilus, com el
de la novel.la.
Les peces que componen el Nautilus van ser encomanades sota nom fals
a diverses fàbriques d'arreu del globus. El mateix Nemo, ajudat
dels seus homes, les va ensamblar en els tallers d'un illot desert.
El Nautilus és ".... un cilindre allargassat amb extrems
cònics. S'assembla a la forma d'un cigar...". Longitud:
70 metres; amplada màxima: 8 metres; volum i desplaçament
(completament submergit): 1500 metres cúbics.
Està format per dues carcasses d'acer, l'una interior i l'altra
exterior, unides per bigues de ferro en forma de T. A la proa està
proveït d'un esperó acerat. La sala del timó té
unes finestres de vidre lleugerament corbades a la part superior. Un
projector elèctric permet il·luminar el fons marí
fins a una distància de mitja milla. A la superfície la
nau només emergeix una desena part del seu volum. La nau disposa
de dipòsits suplementaris que, en omplir-se d'aigua, permeten
atènyer profunditats considerables. També hi ha unes potents
bombes que són capaces d'evacuar l'aigua d'aquests dipòsits
quan es vol ascendir o sortir a la superfície.
Uns
elements Bunsen, de gran potència, són els responsables
de generar l'electricitat amb què funciona la nau. El Nautilus
pot assolir una velocitat màxima de cent cinquanta milles per
hora. Per evolucionar horitzontalment es disposa d'un timó clàssic,
per ascendir o baixar es disposa de dos plans inclinats adosats al centre
de la nau, a l'alçada de la línia de flotació.
Interiorment, el submarí està format per: un menjador;
una biblioteca (12.000 volums!); una sala de deu metres -amb un piano-orgue-
que és, de fet, un veritable museu ple de pintures, escultures
i col·leccions d'objectes rars; la cambra del capità (molt
austera); dues cambres més; la dependència on s'allotja
la tripulació; una cuina (que funciona amb electricitat), una
cambra de bany; la sala de màquines i un dipòsit on s'emmagatzema
aire amb unes bombes (aire que és usat en les immersions de llarga
durada).
Mobilis
in mobile (mòbil en l'element immòbil) és
la divisa del Nautilus. El seu pavelló és totalment negre
i amb una N daurada al bell mig. Aquest meravellós vehicle servirà
de presó temporal per al professor Aronnax i els seus dos companys.
Se'l creurà desaparegut en el remolí de Maelströn.
Tanmateix, continuarà navegant per sota dels mars dels cinc oceans,
fins que Nemo, solitari i fatigat, l'ancori a la caverna de l'illa Lincoln.
Barrat el pas per una esllavissada de roques, el submergible no podrà
abandonar aquest amagatall i esdevindrà la tomba de Nemo, que
morirà poc abans que un cataclisme acabi per fer desaparèixer
definitivament l'illa.
|
L'ESCAFANDRE
AUTÒNOM
L'escafandre
autònom que usa Nemo tampoc és original i el mateix personatge
cita els autors: B. Rouquayrol (que l'inventà per treballar en
mines) i A. Denayrouze, (que el va adaptar a l'aigua).
|
|
|
LA
TELEVISIÓ
La
més estrafolària de les seves anticipacions és
la televisió: un personatge de El
Castell dels Càrpats utilitza un conjunt d'espills
per a reproduir la imatge tridimensional d'una cantant d'òpera
ja desapareguda. Aquí sí que està imaginant, i
no surt ben bé una televisió, perquè la imatge,
evidentment, no es mou.
|
EL
METRO I ELS TRENS D'ALTA VELOCITAT
Hi
ha una novel.la insòlita, París
al s. XX, que el seu editor Hetzel no li va deixar publicar
i que presenta una ciutat en el 1960, amb carrers il.luminats per l'electricitat
i mitjans de transport que circulen per terra i sota terra, usant aire
comprimit com a combustible. En un conte posterior, presenta la ciutat
d'Amiens en el futur, amb uns trens ultraràpids, amb passarel.les
entre vagó i vagó , on no fan falta advocats perquè
no hi ha plets i on a les escoles només s'ensenya matemàtiques
i ciència.
|
|
|
ELS
GRANS TRANSATLÀNTICS
El
1859 Verne visitava les drassanes de Glasgow on es construïa el
Great Eastern, un vaixell de 20.000 tones de pes, destinat a
dur 4000 viatgers, que va fracassar en aquest objectiu i va acabar essent
destinat a transportar les 6000 tones de cable submarí que uniria
les illes Britàniques amb Amèrica del Nord via telegràfica.
Ja no es necessitarien setmanes per comunicar Europa i Amèrica:
ja era qüestió de minuts. I Verne es va imaginar aquest
vaixell ple de gent a Una ciutat flotant
|
EL
VICTÒRIA
És
l'aerostat utilitzat pels viatgers de Cinc
setmanes en globus. Concebut pel doctor Samuel Fergusson
, està inflat amb gas hidrogen, que és catorze vegades
i mitja més lleuger que l'aire. La forma de l'enginy era com
la d'una pera.
Fergusson
va construir dos globus de grandària desigual i els va ficar
l'un dins de l'altre. Una vàlvula s'obria d'un globus a l'altre
i permetia, en cas de necessitat, de fer-los comunicar entre ells. Així,
si calia deixar anar gas per baixar, es deixaria escapar primerament
el del globus gran; si calia buidar-lo tot sencer, el petit quedaria
encara inflat. Llavors seria fàcil desfer-se de l'embolcall exterior,
com d'un pes sobrer. A més a més, en el cas d'un accident,
d'una esquinçada al globus exterior, l'altre tenia l'avantatge
de ser preservat.
La barqueta, de forma circular i d'un diàmetre de quinze peus,
va ser construïda amb vímet, reforçada amb una lleugera
armadura de ferro i revestida a la part inferior de ressorts elàstics
destinats a esmorteir els xocs.Els instruments eren dos baròmetres,
dos termòmetres, dues brúixoles, un sextant, dos cronòmetres,
un horitzó artificial i un altazimut per observar els objectes
llunyans.
L'aerostat comptava amb tres àncores de ferro i una escala de
seda.
|
|
LES
SUPOSADES PREDICCIONS DE VERNE SÓN -I LES NOVEL.LES ON SURTEN-:
- Viatges
de llarga distància amb globus (Cinc
setmanes amb globus, Robur el conqueridor, Hèctor Servadac)
- Ús
de canons de llarg abast (Els cinc-cents milions
de la Begum)
- Recerca
de tresors submarins (Vint mil llègües
de viatge submarí)
- Helicòpter
(Robur el conqueridor)
- Viatges
de les expedicions Apol·lo que van portar l'home a la Lluna el
1969 (de la Terra a la Lluna, Al voltant de
la Lluna)
- Viatges
interplanetaris (Hèctor Servadac)
- Viatges
espacials (de la Terra a la Lluna, al voltant
de la Lluna)
- Videoconferència
(Al segle XXIX, El diari d'un periodista americà
el 2889)
- Descobriment
del Pol Nord (Aventures del capità Hatteras)
- Descobriment
del Pol Sud (Vint mil llègües de
viatge submarí)
- Descobriment
de les fonts del Nil (Cinc setmanes amb globus)
- Ús
de dispositius elèctrics (Vint mil llègües
de viatge submarí, L'illa a hèlix, Robur el conqueridor,
Mathias Sandorf i Amo del món)
- Ús
de tancs (La casa a vapor)
- Ús
de l'escafandre (Vint mil llègües
de viatge submarí)
- Màquines
de vol aerodinàmic (Amo del món)
- Utilització
de satèl·lits artificials (Els
cinc-cents milions de la Begum)
- La
baula perduda entre l'home i els micos (Poble
aeri)
- Fertilització
de la Terra al voltant dels pols (Les aventures
del capità Hatteras i El secret de Maston)
- Vida
d'Adolf Hitler (Els cinc-cents milions de la
Begum)
|
|
|
"Tot
el que una persona pot imaginar, altres ho faran realitat" va
dir un cop, quan era interrogat sobre l'excés de fantasia que
traspuaven les seves obres.Verne
va dir que la cosa amb què disfrutava més era "la
lectura de qualsevol ressenya sobre un nou descobriment o experiment
en els mons de la Ciència, l'Astronomia, la Metereologia o la
Fisiologia".
Verne
va morir el 1905, l'any que Einstein publicava aquella sèrie
d'articles sobre física que obrien un món que ni Verne
s'hagués atrevit a somiar, com el dels viatges en el temps.
|
Oi
que aquestes màquines són molt interessants? Doncs estudiem
una mica més aquests invents. En aquestes webs trobaràs
la història, simplificada, de la creació de l'avió
, el submarí
i la televisió
. Després d' entrar-hi, digues si són veritables o
falses aquestes afirmacions:
- L'inventor
de la transmissió d'imatges via ondes electromagnètiques
és l'italià Abbe Caselli. Així doncs, se'l considera
el pare de la televisió.
- Sembla
que el primer submarí és del s. XVI, i se'l va inventar
un oficial francès, Guillem Bourne, fet de fusta i cuir. No va
arribar mai a submergir-se.
- El
primer artefacte volador va ser un globus enorme inventat pels germans
Montgolfant.
- El
1928 es van fer les primeres transmissions televisives experimentals
entre Londres i Madrid.
- El
primer submarí que es va submergir, al riu Tàmesis, ho
va fer el 1620 i era invenció de Cornelio de Drebel. Va baixar
5 metres.
- El
primer globus que no depenia de l'acció del vent, sinó
que es podia dirigir a motor va ser un invent alemany anomenat zeppelin.
- El
30 de setembre de 1929, la BBC (canal de TV anglès) comença
a transmetre imatges i un any més tard, ja transmet àudio
i vídeo.
- El
govern anglès es va oblidar del submarí ben aviat, fins
que al s. XVIII es va veure que podia ser usat per a la guerra i un
munt de gent el va patentar com a seu (fins a 25 persones!)
- El
color, a la pantalla del televisor, arriba el 1930.
- El
17 de desembre de 1903, els germans Wright van aixecar el primer avió
a motor.
- El
1801 Robert Fulton s'inventa el submarí tal com el coneixem avui,
amb tancs que s'omplen d'aigua per a baixar, amb la forma ovoidal i
allargada, i amb la finalitat de ser un instrument bèl.lic.
- La
gran evolució dels avions es va produir a la segona guerra mundial,
amb finalitat bèl.lica , perquè va ser quan es van inventar
els avions a reacció.
- Avui
dia els submarins funcionen amb motors dièsel i electricitat.
No n'hi ha cap que funcioni amb energia atòmica.
- El
Concorde, un dels avions més ràpids, continua navegant
pels cels actualment.
|