FOU, 
          REALMENT, JULI VERNE , UN INVENTOR, UN ANTICIPADOR, UN ESCRIPTOR DE 
          CIÈNCIA-FICCIÓ? 
        Contestarem 
          amb les seves pròpies paraules, en una entrevista: 
        "Quan 
          n'he parlat als meus escrits 
          com a coses reals, ja estaven mig inventades. Simplement he fet ficció 
          d'allò que posteriorment havia de convertir-se en un fet, i el 
          meu objectiu no era profetitzar, sinó difondre el coneixement 
          [...] Cada fet geogràfic i científic contingut en qualsevol 
          dels meus llibres ha estat examinat amb gran cura, i és rigorosament 
          exacte".  
       
     | 
     
      
     | 
  
   
    |  
      
     | 
     
       
        Ell 
          va fabular sobre instruments de navegació que ara són 
          realitat, sobre viatges impossibles que ara es veuen per la televisió, 
          sobre invents que ja s'han inventat. 
          Avui no ens meravella gairebé res, però al s. XIX, el 
          món esclatava d'invents, descobriments, i viatges a noves zones 
          geogràfiques del planeta. Verne actua com el nen innocent que 
          veu coses noves i ho vol explicar a tothom, no com l'adult experimentat 
          que ja no se sorprèn perquè coneix les possibilitats de 
          la ciència i la tècnica, que és el que fem nosaltres. 
        Poques 
          coses falten per fer, del qjue ell va escriure: encara no hem arribat 
          al centre de la terra, per exemple. 
       
     | 
  
   
     
       
        Analitzem 
          al detall les seves suposades invencions:  
        ELS 
          VIATGES INTERPLANETARIS EN LA NAU COLUMBIAD 
        El 
          1856 fou publicada una novel·la que anticipà detalls del 
          que cent tretze anys després seria la primera missió espacial 
          en arribar a la Lluna. La forma i fins i tot les dimensions de la càpsula 
          espacial, el lloc de llançament, el país que hauria de 
          aconseguir el triomf i el que seria el seu competidor més directe: 
          Rússia; la manca de gravetat, les trajectòries que seguiria 
          l'artefacte y la seva òrbita al voltant de la lluna, el sistema 
          de correcció de trajectòria, i també la forma i 
          lloc de tornada: la novel·lesca narració acaba anat a 
          parar en un lloc situat a quatre quilometres del que ho feu la primera 
          tripulació en realitzar una òrbita lunar, l'Apolo VIII. 
          La novel·la, De la Terra a la Lluna. 
          L'autor, Jules VERNE.  
        El 
          viatge interplanetari havia estat de moda durant la Il.lustració. 
          Jonathan Swift havia escrit Els viatges 
          de Gulliver, i també sortia com a tema en els 
          contes de Voltaire , de Dumas o d'E. A. Poe. Verne crea, doncs, una 
          realitat científica, si no real, almenys versemblant . Per 
          exemple, descriu bé la falta de pes a la lluna, i el fet de fer 
          servir coets per canviar d'òrbita a la càpsula. Però 
          s'equivoca en el canó que llança el coet: té 300 
          m. de longitud i cent tones d'un detonanat anomenat piroxil. Això 
          dels canons li agrada: en L'eix de la Terra 
          té un altre canó per corregir la inclinació de 
          l'eix i acabar amb els climes extrems (equador i pols), cosa impossible. 
          El canó per anar a la lluna és una iniciativa dels membres 
          del Gun Club, una associació que agrupa antics artillers nord- 
          americans ociosos després d'acabada la Guerra de Secessió 
          i que veuen en aquesta empresa l'ocasió de retornar a l'enyorada 
          activitat armamentística. 
          
        El 
          sistema de muntatge del canó és molt fantàstic: 
          per forjar-lo es necessiten seixanta mil tones de ferro fos que s'aboquen 
          en un motlle d'argila i sorra mitjançant mil dos-cents forns 
          que actuen simultàniament. Després d'allisat i polit el 
          canó està llest. Només resta carregar-lo. La càrrega 
          està constituïda per 400.000 lliures de cotó fulminant 
          (181.400 quilos).La 
          càrrega es farà detonar mitjançant l'electricitat 
          produïda per una pila. El projectil que s'ha d'engegar a la Lluna 
          és d'alumini i de forma cilindrico-cònica. És buit 
          en el seu interior per poder transportar els astronautes. Està 
          proveït de quatre ulls de bou lenticulars que a manera de lluernes 
          permeten la il·luminació de l'interior. Les dimensions 
          són de 9 peus de diàmetre exterior i 12 d'alçada. 
          A la base hi existeixen potents ressorts continguts en tubs d'acer que 
          han d'amortir la caiguda de l'obús damunt el sòl lunar. 
        Com 
          a amortidor de l'impacte, té tres capes d'aigua separades per 
          envans de fusta. Les parets interiors són entapissades de cuir 
          per fer-les més toves. Arran de les parets hi ha divans circulars. 
          Diversos recipients contenen queviures i aigua. També hi ha uns 
          dipòsits que emmagatzemen gas per tal de fer funcionar la il·luminació 
          i la calefacció. La renovació de l'aire està assegurada 
          pel mètode Reiset i Regnault: l'oxigen és proveït 
          pel clorat de potassi escalfat a 400 graus Farenheit i el diòxid 
          de carboni és absorbit per la potassa càustica. 
        
         
     | 
     
      
      
        El 
          Columbiad reeixirà en la seva missió d'enviar un projectil 
          tripulat a la Lluna, però aquest no aconseguirà "allunitzar". 
          Un meteor el desvia del seu rumb i fa que orbiti al voltant del satèl·lit. 
          La força d'un nou meteor fa que emprengui el viatge de retorn. 
          Finalment arriba a l'oceà Pacífic amb els seus ocupants 
          sans i estalvis. 
       
     | 
  
   
     
      
       
        L'Albatros 
          és fruit de la imaginació de Jules Verne, però 
          sabem que s'inspirà en l'helicòpter en miniatura que havien 
          construït Pouton d'Amécourt i Le Landelle. 
          L'escriptor va descriure aquesta maqueta en el número de desembre 
          de 1863 de la revista Le Musée des Familles. 
       
     | 
     
       
        EL 
          VAIXELL VOLADOR O HELICÒPTER 
        Apareix 
          a Robur el conqueridor. 
          És una aeronau concebuda per l'enginyer Robur i construïda 
          en el seu refugi, l'illa X. I dins del seu buc es troben els mecanismes 
          que produeixen l'energia motriu i magatzems de munició, queviures 
          i aigua. Sobre la coberta hi trobem tres bastiments per al personal 
          i per a la maquinària. El bastiment de proa és destinat 
          a la cuina, allotjament de la tripulació, i maquinària 
          de la propulsió cap endavant. En el bastiment central hi trobem 
          la maquinària de les hèlixs de suspensió. En el 
          bastiment de popa hi trobem la cabina de Robur, un menjador, les instal·lacions 
          del timó i la maquinària de propulsió cap enrere. 
          Una sèrie de ressorts amortidors situats sota el buc asseguren 
          la suavitat dels aterratges. Damunt la coberta s'alcen trenta-set eixos 
          verticals: quinze a banda i banda de la nau i els set restants, més 
          elevats, en la part central. Cadascun d'aquests eixos porta dues hèlixs 
          de tres radis, d'un diàmetre mitja, que asseguren la suspensió 
          de l'enginy. Cada eix té un moviment independent dels altres. 
          A més, els eixos giren, de dos en dos, de forma inversa per assegurar 
          que la nau no faci un moviment giratori. Davant i darrera dues hèlixs 
          de quatre radis, de gran diàmetre, i col·locades en eixos 
          horitzontals i movent-se en sentits diferents, provoquen la propulsió. 
          Les hèlixs estan fetes d'una mena de fibra gelatinosa, flexible 
          i resistent alhora. (Vet aquí una anticipació dels nostres 
          plàstics). 
          La força motriu és produïda per l'energia elèctrica, 
          generada per unes potents bateries. La nau pot assolir una velocitat 
          de dos-cents quilòmetres per hora i una alçada de quatre 
          mil metres. 
       
     | 
  
   
     
       
          
        L'ESPANT 
          (VEHICLE TOT TERRENY) 
        Apareix 
          a l'obra Amo del món. 
          És un aparell de transport inventat per l'enginyer Robur, i construït 
          a l'illa X. 
          L'Espant pot navegar per terra, per sobre i per sota de l'aigua i pels 
          aires. L'enginy té estructura fusiforme, amb la part davantera 
          més aguda que la posterior.La carcassa, construïda en alumini, 
          reposa damunt quatre rodes de seixanta-sis centímetres de diàmetre 
          i proveïdes d'uns pneumàtics gruixuts. Els radis d'aquestes 
          rodes s'eixamplen en forma de paletes per tal d'accelerar la marxa dins 
          l'aigua. Les ales de l'enginy, situades als seus flancs, es despleguen 
          en el moment del vol per tot seguit batre com les d'un ocell. Dues 
          turbines Parson (turbines de vapor), col·locades a cada costat 
          de la quilla, asseguren la propulsió en el medi aquàtic. 
           
          La màquina és capaç d'assolir els dos-cents seixanta 
          quilòmetres per hora. Al mar és capaç de superar 
          els vaixells de guerra més ràpids. 
       
     | 
     
      
       
        L'Espant 
          i el seu amo acabaran la seva existència de forma tràgica. 
          Un llamp venjador els farà precipitar al mar que esdevindrà 
          la seva tomba. 
       
     | 
  
   
    |  
      
     | 
     
       
        EL 
          VIATGE SUBMARÍ 
        L'invent 
          més important que s'atribueix a Verne és el del submarí. 
          Però resulta que el 1770 ja hi havia 14 patents de submarins 
          només a Anglaterra i el submarí de Narcís Monturiol 
          també és anterior a les 20.000 
          llegües de viatge submarí , del 1859. El 
          prototipus que més el devia influir era el de Hallelt , que va 
          fer submergir al Sena el 1858 i que es deia Nautilus, com el 
          de la novel.la.  
           
          Les peces que componen el Nautilus van ser encomanades sota nom fals 
          a diverses fàbriques d'arreu del globus. El mateix Nemo, ajudat 
          dels seus homes, les va ensamblar en els tallers d'un illot desert. 
          El Nautilus és ".... un cilindre allargassat amb extrems 
          cònics. S'assembla a la forma d'un cigar...". Longitud: 
          70 metres; amplada màxima: 8 metres; volum i desplaçament 
          (completament submergit): 1500 metres cúbics. 
          Està format per dues carcasses d'acer, l'una interior i l'altra 
          exterior, unides per bigues de ferro en forma de T. A la proa està 
          proveït d'un esperó acerat. La sala del timó té 
          unes finestres de vidre lleugerament corbades a la part superior. Un 
          projector elèctric permet il·luminar el fons marí 
          fins a una distància de mitja milla. A la superfície la 
          nau només emergeix una desena part del seu volum. La nau disposa 
          de dipòsits suplementaris que, en omplir-se d'aigua, permeten 
          atènyer profunditats considerables. També hi ha unes potents 
          bombes que són capaces d'evacuar l'aigua d'aquests dipòsits 
          quan es vol ascendir o sortir a la superfície. 
        
        Uns 
          elements Bunsen, de gran potència, són els responsables 
          de generar l'electricitat amb què funciona la nau. El Nautilus 
          pot assolir una velocitat màxima de cent cinquanta milles per 
          hora. Per evolucionar horitzontalment es disposa d'un timó clàssic, 
          per ascendir o baixar es disposa de dos plans inclinats adosats al centre 
          de la nau, a l'alçada de la línia de flotació. 
          Interiorment, el submarí està format per: un menjador; 
          una biblioteca (12.000 volums!); una sala de deu metres -amb un piano-orgue- 
          que és, de fet, un veritable museu ple de pintures, escultures 
          i col·leccions d'objectes rars; la cambra del capità (molt 
          austera); dues cambres més; la dependència on s'allotja 
          la tripulació; una cuina (que funciona amb electricitat), una 
          cambra de bany; la sala de màquines i un dipòsit on s'emmagatzema 
          aire amb unes bombes (aire que és usat en les immersions de llarga 
          durada). 
        
        Mobilis 
          in mobile (mòbil en l'element immòbil) és 
          la divisa del Nautilus. El seu pavelló és totalment negre 
          i amb una N daurada al bell mig. Aquest meravellós vehicle servirà 
          de presó temporal per al professor Aronnax i els seus dos companys. 
          Se'l creurà desaparegut en el remolí de Maelströn. 
          Tanmateix, continuarà navegant per sota dels mars dels cinc oceans, 
          fins que Nemo, solitari i fatigat, l'ancori a la caverna de l'illa Lincoln. 
          Barrat el pas per una esllavissada de roques, el submergible no podrà 
          abandonar aquest amagatall i esdevindrà la tomba de Nemo, que 
          morirà poc abans que un cataclisme acabi per fer desaparèixer 
          definitivament l'illa. 
       
     | 
  
   
     
       
        L'ESCAFANDRE 
          AUTÒNOM 
        L'escafandre 
          autònom que usa Nemo tampoc és original i el mateix personatge 
          cita els autors: B. Rouquayrol (que l'inventà per treballar en 
          mines) i A. Denayrouze, (que el va adaptar a l'aigua). 
       
     | 
     
      
     | 
  
   
    |  
      
     | 
     
       
        LA 
          TELEVISIÓ 
        La 
          més estrafolària de les seves anticipacions és 
          la televisió: un personatge de El 
          Castell dels Càrpats utilitza un conjunt d'espills 
          per a reproduir la imatge tridimensional d'una cantant d'òpera 
          ja desapareguda. Aquí sí que està imaginant, i 
          no surt ben bé una televisió, perquè la imatge, 
          evidentment, no es mou. 
       
     | 
  
   
     
       
        EL 
          METRO I ELS TRENS D'ALTA VELOCITAT 
        Hi 
          ha una novel.la insòlita, París 
          al s. XX, que el seu editor Hetzel no li va deixar publicar 
          i que presenta una ciutat en el 1960, amb carrers il.luminats per l'electricitat 
          i mitjans de transport que circulen per terra i sota terra, usant aire 
          comprimit com a combustible. En un conte posterior, presenta la ciutat 
          d'Amiens en el futur, amb uns trens ultraràpids, amb passarel.les 
          entre vagó i vagó , on no fan falta advocats perquè 
          no hi ha plets i on a les escoles només s'ensenya matemàtiques 
          i ciència. 
       
     | 
     
      
     | 
  
   
     
       
        
       
     | 
     
       
        ELS 
          GRANS TRANSATLÀNTICS 
        El 
          1859 Verne visitava les drassanes de Glasgow on es construïa el 
          Great Eastern, un vaixell de 20.000 tones de pes, destinat a 
          dur 4000 viatgers, que va fracassar en aquest objectiu i va acabar essent 
          destinat a transportar les 6000 tones de cable submarí que uniria 
          les illes Britàniques amb Amèrica del Nord via telegràfica. 
          Ja no es necessitarien setmanes per comunicar Europa i Amèrica: 
          ja era qüestió de minuts. I Verne es va imaginar aquest 
          vaixell ple de gent a Una ciutat flotant 
       
     | 
  
   
     
       
        EL 
          VICTÒRIA 
        És 
          l'aerostat utilitzat pels viatgers de Cinc 
          setmanes en globus. Concebut pel doctor Samuel Fergusson 
          , està inflat amb gas hidrogen, que és catorze vegades 
          i mitja més lleuger que l'aire. La forma de l'enginy era com 
          la d'una pera.  
          
        
        Fergusson 
          va construir dos globus de grandària desigual i els va ficar 
          l'un dins de l'altre. Una vàlvula s'obria d'un globus a l'altre 
          i permetia, en cas de necessitat, de fer-los comunicar entre ells. Així, 
          si calia deixar anar gas per baixar, es deixaria escapar primerament 
          el del globus gran; si calia buidar-lo tot sencer, el petit quedaria 
          encara inflat. Llavors seria fàcil desfer-se de l'embolcall exterior, 
          com d'un pes sobrer. A més a més, en el cas d'un accident, 
          d'una esquinçada al globus exterior, l'altre tenia l'avantatge 
          de ser preservat. 
           
          
        
         
          La barqueta, de forma circular i d'un diàmetre de quinze peus, 
          va ser construïda amb vímet, reforçada amb una lleugera 
          armadura de ferro i revestida a la part inferior de ressorts elàstics 
          destinats a esmorteir els xocs.Els instruments eren dos baròmetres, 
          dos termòmetres, dues brúixoles, un sextant, dos cronòmetres, 
          un horitzó artificial i un altazimut per observar els objectes 
          llunyans.  
          L'aerostat comptava amb tres àncores de ferro i una escala de 
          seda. 
        
       
     | 
     
      
     | 
  
   
     
       
        LES 
          SUPOSADES PREDICCIONS DE VERNE SÓN -I LES NOVEL.LES ON SURTEN-: 
       
      
        - Viatges 
          de llarga distància amb globus (Cinc 
          setmanes amb globus, Robur el conqueridor, Hèctor Servadac)
 
        - Ús 
          de canons de llarg abast (Els cinc-cents milions 
          de la Begum)
 
        - Recerca 
          de tresors submarins (Vint mil llègües 
          de viatge submarí)
 
        - Helicòpter 
          (Robur el conqueridor)
 
        - Viatges 
          de les expedicions Apol·lo que van portar l'home a la Lluna el 
          1969 (de la Terra a la Lluna, Al voltant de 
          la Lluna)
 
        - Viatges 
          interplanetaris (Hèctor Servadac)
 
        - Viatges 
          espacials (de la Terra a la Lluna, al voltant 
          de la Lluna)
 
        - Videoconferència 
          (Al segle XXIX, El diari d'un periodista americà 
          el 2889)
 
        - Descobriment 
          del Pol Nord (Aventures del capità Hatteras)
 
        - Descobriment 
          del Pol Sud (Vint mil llègües de 
          viatge submarí)
 
        - Descobriment 
          de les fonts del Nil (Cinc setmanes amb globus)
 
        - Ús 
          de dispositius elèctrics (Vint mil llègües 
          de viatge submarí, L'illa a hèlix, Robur el conqueridor, 
          Mathias Sandorf i Amo del món)
 
        - Ús 
          de tancs (La casa a vapor)
 
        - Ús 
          de l'escafandre (Vint mil llègües 
          de viatge submarí)
 
        - Màquines 
          de vol aerodinàmic (Amo del món)
 
        - Utilització 
          de satèl·lits artificials (Els 
          cinc-cents milions de la Begum)
 
        - La 
          baula perduda entre l'home i els micos (Poble 
          aeri)
 
        - Fertilització 
          de la Terra al voltant dels pols (Les aventures 
          del capità Hatteras i El secret de Maston)
 
        - Vida 
          d'Adolf Hitler (Els cinc-cents milions de la 
          Begum) 
 
            
       
     | 
     
      
     | 
  
   
    |  
      
     | 
     
       
        "Tot 
          el que una persona pot imaginar, altres ho faran realitat" va 
          dir un cop, quan era interrogat sobre l'excés de fantasia que 
          traspuaven les seves obres.Verne 
          va dir que la cosa amb què disfrutava més era "la 
          lectura de qualsevol ressenya sobre un nou descobriment o experiment 
          en els mons de la Ciència, l'Astronomia, la Metereologia o la 
          Fisiologia".  
        Verne 
          va morir el 1905, l'any que Einstein publicava aquella sèrie 
          d'articles sobre física que obrien un món que ni Verne 
          s'hagués atrevit a somiar, com el dels viatges en el temps. 
       
     | 
  
   
     
       
        Oi 
          que aquestes màquines són molt interessants? Doncs estudiem 
          una mica més aquests invents. En aquestes webs trobaràs 
          la història, simplificada, de la creació de l'avió 
          , el submarí 
           i la televisió 
          . Després d' entrar-hi, digues si són veritables o 
          falses aquestes afirmacions: 
       
      
        - L'inventor 
          de la transmissió d'imatges via ondes electromagnètiques 
          és l'italià Abbe Caselli. Així doncs, se'l considera 
          el pare de la televisió.
 
        - Sembla 
          que el primer submarí és del s. XVI, i se'l va inventar 
          un oficial francès, Guillem Bourne, fet de fusta i cuir. No va 
          arribar mai a submergir-se.
 
        - El 
          primer artefacte volador va ser un globus enorme inventat pels germans 
          Montgolfant. 
 
        - El 
          1928 es van fer les primeres transmissions televisives experimentals 
          entre Londres i Madrid.
 
        - El 
          primer submarí que es va submergir, al riu Tàmesis, ho 
          va fer el 1620 i era invenció de Cornelio de Drebel. Va baixar 
          5 metres.
 
        - El 
          primer globus que no depenia de l'acció del vent, sinó 
          que es podia dirigir a motor va ser un invent alemany anomenat zeppelin.
 
        - El 
          30 de setembre de 1929, la BBC (canal de TV anglès) comença 
          a transmetre imatges i un any més tard, ja transmet àudio 
          i vídeo.
 
        - El 
          govern anglès es va oblidar del submarí ben aviat, fins 
          que al s. XVIII es va veure que podia ser usat per a la guerra i un 
          munt de gent el va patentar com a seu (fins a 25 persones!)
 
        - El 
          color, a la pantalla del televisor, arriba el 1930.
 
        - El 
          17 de desembre de 1903, els germans Wright van aixecar el primer avió 
          a motor.
 
        - El 
          1801 Robert Fulton s'inventa el submarí tal com el coneixem avui, 
          amb tancs que s'omplen d'aigua per a baixar, amb la forma ovoidal i 
          allargada, i amb la finalitat de ser un instrument bèl.lic.
 
        - La 
          gran evolució dels avions es va produir a la segona guerra mundial, 
          amb finalitat bèl.lica , perquè va ser quan es van inventar 
          els avions a reacció.
 
        - Avui 
          dia els submarins funcionen amb motors dièsel i electricitat. 
          No n'hi ha cap que funcioni amb energia atòmica.
 
        - El 
          Concorde, un dels avions més ràpids, continua navegant 
          pels cels actualment.
 
       
        
     |