EL GRECO
|
L'enterrament del senyor d'Orgaz |
|
LOCALITZACIÓ
ELEMENTS FORMALS
ICONOGRAFIA
INTERPRETACIÓ
ACTIVITATS
EL DETALL
DOCUMENTACIÓ
|
L'enterrament del senyor d'Orgaz
El quadre s'organitza en dues zones ben
diferenciades: D'extraordinària bellesa compositiva, el
quadre explicita la grandesa del miracle, esdevingut durant
l'enterrament del comte. El fet sobrenatural no sorprèn els assistents
que, absorts, intercanvien mirades i gestos de comprensió. Destaquen
amb força les figures de sant Tomàs i sant Agustí,aguantant el
cadàver del comte, que vesteix una armadura de reflexos metàl·lics
enlluernadors i també el volum que ocupa la figura del sagristà, en
primer pla.
Representació al·legòrica del funeral del noble Gonzalo Ruiz,
notari major de Castella i
comte de la vila d'Orgaz (Toledo), mort l'any 1312. L'escena s'inspira en una llegenda toledana
segons la qual, el cadàver del comte va ser dipositat en el sepulcre
per Sant Agustí i per Sant Esteve, en reconeixement de la generositat
que aquest noble havia demostrat en vida vers l'ordre dels agustins i
l'església de Sant Esteve.
D'innegable funció religiosa i propagandística, el quadre se situa en l'ambient d'intens fervor religiós viscut durant la Contrareforma. Amb tot, l'encàrrec del quadre, fet pel rector de la parròquia de Santo Tomé, Andrés Nuñez de Madrid, pretenia revifar la llegenda medieval del miracle i recordar als veïns d'Orgaz la servitud que tenien amb el patró de l'església, per haver disposat el comte que la festa del sant se celebrés amb les ofrenes de la vila d'Orgaz. Sembla que els veïns havien deixat de pagar el tribut en diner i en espècie l'any 1568 i que el rector havia interposat un plet que, finalment, va guanyar. L'obra va ser encarregada pel rector a El Greco, segons un contracte signat el 18 de març de 1586. El 23 d'octubre de 1584 havia obtingut autorització eclesiàstica, segons les normes establertes pel recent Concili de Trento.
"Des de dalt de l'arc fins a baix; i tot s'ha de pintar en tela, fins a l'epitafi que hi ha a la paret, i la resta al fresc; i s'hi ha de pintar una processó amb el sacerdot i els altres clergues fent els oficis per enterrar don Gonzalo Ruiz de Toledo, senyor de la vila d'Orgaz, i com baixen sant Agustí i sant Esteve a enterrar el cos d'aquest cavaller, l'un agafant-li el cap i l'altre els peus, i el posen a la sepultura, i simulant molta gent al voltant que s'ho mira i, a sobre de tot això, un cel obert de glòria". Fragment d'una escriptura on es recull l'encarrec del comitent al pintor.
De la butxaca del nen que hi en primer terme en surt un paper, on hi ha escrit la frase: "Doménikos Theotokópuli epoiei, 1578", és a dir, Doménikos Theotokópoulos el va fer, 1578. Avui s'admet que la data no es refereix a la realització del quadre, sinó al naixement de Jorge Manuel, fill del pintor i d'una dona soltera. Seguint aquesta interpretació, el nen seria el retrat del fill del pintor. |